De verborgen kosten van het start stop systeem

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!

Gebruik jij je start stop systeem vaak?

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
avreenen
Donateur member
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 20:22
Locatie: velserbroek

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door avreenen » vr 05 jan 2018, 22:16

mijn mening is dat het start stop systeem bij regelmatig gebruik extra slijtage aan de startmotor oplevert.
ik gebruik het niet, ik heb altijd de koppeling in bij het stoplicht

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Autheo » vr 05 jan 2018, 23:30

Een hele discussie over het start stopsysteem is hier ook al eens gevoerd, met m.i. ook nog heel interessante bijdragen van UpSie, die destijds veel technische deskundigheid inbracht in het forum:
http://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5448&p=81002
Volgens hem zit het dus nog vooral tussen de oren als we twijfelen aan het start-stop systeem...

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Touchwood » za 06 jan 2018, 17:15

Autheo schreef:Een hele discussie over het start stopsysteem is hier ook al eens gevoerd, met m.i. ook nog heel interessante bijdragen van UpSie, die destijds veel technische deskundigheid inbracht in het forum:
http://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5448&p=81002
Volgens hem zit het dus nog vooral tussen de oren als we twijfelen aan het start-stop systeem...
Ja, Upsie, die kon goed vertellen, maar zat er ook wel es een ietsje pietsje naast. :roll:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Tom Westendorp » za 06 jan 2018, 17:22

Wanneer dan?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Touchwood » za 06 jan 2018, 17:53

Petrolhead Tom schreef:Wanneer dan?
Met dit startstop-gedoe bv.

Maar bv ook z'n stellige bewering, dat autos uit de jaren zestig gebouwd waren voor de eeuwigheid en van een kwaliteit, waar recentere auto's niet aan kunnen tippen.

Terwijl in werkelijkheid een auto uit dat tijdperk na een jaar of 6 al helemaal doorgerot was. Rotzooi vergeleken bij de bouwkwaliteit van een Up.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door oppermii » zo 07 jan 2018, 00:43

Beetje weinig keuzemogelijkheden :)
Ik gebruik het meestal. In de winter zet ik het soms uit bij korte ritjes, dan is motor sneller warm :)

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door oppermii » zo 07 jan 2018, 00:44

avreenen schreef:mijn mening is dat het start stop systeem bij regelmatig gebruik extra slijtage aan de startmotor oplevert.
ik gebruik het niet, ik heb altijd de koppeling in bij het stoplicht
En dat levert weer slijtage aan de koppeling/drukgroep wellicht? De mijne was na 55k "op".

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » zo 07 jan 2018, 10:24

Het levert inderdaad extra slijtage aan de drukgroep, echter maken veel upjes een trekker geluid als je hem stationair laat lopen zonder de koppeling in te trappen, dus in dit geval zou ik hem ook intrappen.

55k is sws veel te vroeg, een gemiddelde koppeling gaat wel 2 ton mee..

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door TwitNour » zo 07 jan 2018, 14:31

dennuus1 schreef:Het levert inderdaad extra slijtage aan de drukgroep, echter maken veel upjes een trekker geluid als je hem stationair laat lopen zonder de koppeling in te trappen, dus in dit geval zou ik hem ook intrappen.

55k is sws veel te vroeg, een gemiddelde koppeling gaat wel 2 ton mee..
Mits goed gebruikt lijkt mij. Iedereen rijdt anders toch? Dus dat lijkt mij ook lastig om te zeggen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Tom Westendorp » zo 07 jan 2018, 15:12

TwitNour schreef:Duidelijk verhaal... De langetermijneffecten van het start-stop systeem zijn denk ik ook zeker nog niet goed vastgesteld. Het enige wat ze nu bewerkstelligen is op papier een lagere uitstoot en wellicht ook een lagere bijtelling bij lease (correct me if I'm wrong). Verder gebruik ik start-stop persoonlijk juist op de momenten wanneer ik weet wat langer stil te gaan staan, zoals bij dat ene stoplicht waar je altijd zo lang moet wachten, spoorwegovergang, bruggen die open staan en wanneer ik mijn auto netjes heb geparkeerd. Meestal laat ik de motor draaien als ik vooraan sta bij het stoplicht.

Ik denk dat het lastig is om te zeggen wat je winst is, aangezien dat ook heel erg afhangt van je rijstijl en de verhoudingen tussen stadswegen, provinciale wegen en snelwegen. Ik weet wel zeker dat je met anticiperen veel meer invloed hebt op je verbruik dan dat je hebt met het start-stop-systeem.

Het is afwachten om er een beter oordeel over te kunnen vormen, voor nu hebben we gewoon te weinig informatie als je het mij vraagt. Dat kost tijd, en degelijk onderzoek.
Om hier nog even op terug te komen, ik denk dat je hier de boel iets teveel op zijn beloop wilt laten Nour. Immers het is wel degelijk aan te tonen dat het stilzetten van een hete motor en het continu belasten van de startmotor niet het beste is dat je kunt doen voor een auto. Winst is te verwaarlozen, dat weet ik zeker het is een simpele kunstgreep om de burger het gevoel te geven dat ze de aarde redden terwijl het nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » zo 07 jan 2018, 15:27

TwitNour schreef:
dennuus1 schreef:Het levert inderdaad extra slijtage aan de drukgroep, echter maken veel upjes een trekker geluid als je hem stationair laat lopen zonder de koppeling in te trappen, dus in dit geval zou ik hem ook intrappen.

55k is sws veel te vroeg, een gemiddelde koppeling gaat wel 2 ton mee..
Mits goed gebruikt lijkt mij. Iedereen rijdt anders toch? Dus dat lijkt mij ook lastig om te zeggen.

Uiteraard. Ik heb wel eens een koppeling vervangen van een auto met 20.000 km op de teller, 3 jaar oud, versleten.
De eigenaar kwam de auto ophalen, en reed letterlijk met slippende koppeling, in de toerenbegrenzer weg..

Nu was die beste man ook op een leeftijd waarvan ik zeg; lever alsjeblieft je rijbewijs in.

Iedereen met ook maar een beetje gevoel van techniek weet dat je niet moet slippen, en niet met de voet op de koppeling moet rijden.

Niet iedereen heeft dat, daarom zeg ik ook gemiddeld 2 ton.
Zo hebben we bijv een Volvo in onderhoud met 5 ton op de teller, met de originele koppeling... :)

Dit staat natuurlijk los van technisch falen van onderdelen (drukgroep waar veren oid van breken) of achterstallig onderhoud (koppelingskabel niet afstellen) of noem het maar op.

Het gezegde waar Tom mee komt, een druppel op een gloeiende plaat, omschrijft denk ik perfect het resultaat van het start stop systeem.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Autheo » zo 07 jan 2018, 15:41

Petrolhead Tom schreef:
TwitNour schreef:Duidelijk verhaal... De langetermijneffecten van het start-stop systeem zijn denk ik ook zeker nog niet goed vastgesteld. Het enige wat ze nu bewerkstelligen is op papier een lagere uitstoot en wellicht ook een lagere bijtelling bij lease (correct me if I'm wrong). Verder gebruik ik start-stop persoonlijk juist op de momenten wanneer ik weet wat langer stil te gaan staan, zoals bij dat ene stoplicht waar je altijd zo lang moet wachten, spoorwegovergang, bruggen die open staan en wanneer ik mijn auto netjes heb geparkeerd. Meestal laat ik de motor draaien als ik vooraan sta bij het stoplicht.

Ik denk dat het lastig is om te zeggen wat je winst is, aangezien dat ook heel erg afhangt van je rijstijl en de verhoudingen tussen stadswegen, provinciale wegen en snelwegen. Ik weet wel zeker dat je met anticiperen veel meer invloed hebt op je verbruik dan dat je hebt met het start-stop-systeem.

Het is afwachten om er een beter oordeel over te kunnen vormen, voor nu hebben we gewoon te weinig informatie als je het mij vraagt. Dat kost tijd, en degelijk onderzoek.
Om hier nog even op terug te komen, ik denk dat je hier de boel iets teveel op zijn beloop wilt laten Nour. Immers het is wel degelijk aan te tonen dat het stilzetten van een hete motor en het continu belasten van de startmotor niet het beste is dat je kunt doen voor een auto. Winst is te verwaarlozen, dat weet ik zeker het is een simpele kunstgreep om de burger het gevoel te geven dat ze de aarde redden terwijl het nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat is.
Toch zou ik die druppel op de gloeiende plaat wat willen relativeren, Tom. Waarschijnlijk heb je gelijk, als je het totale effect over de hele globe bedoelt, het start-stopsysteem is dan zeker niet reddend. Maar als ik in Amsterdam bij het stoplicht sta, samen met zo'n tien tot twintig anderen, kan ik me voorstellen dat het voor die fietsers toch wel een heel verschil zal maken. Meer dan een druppel op de gloeiende plaat!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » zo 07 jan 2018, 17:49

Ja maar die fietsers zijn gezond aan het fietsen, terwijl jij ongezond stil zit in de auto.. Dus dat heft elkaar weer op :mrgreen:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Autheo » zo 07 jan 2018, 18:09

dennuus1 schreef:Ja maar die fietsers zijn gezond aan het fietsen, terwijl jij ongezond stil zit in de auto.. Dus dat heft elkaar weer op :mrgreen:
Juist voor die fietsers vind ik het nuttig om daar het start-stop systeem te gebruiken, in plaats van zonder die druppel toch met een gloeiende plaat voor m'n kop ongezond stil te staan ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » zo 07 jan 2018, 18:31

Mwah, ik vind het altijd een heerlijk gezicht als ik fietsers in de regen zie fietsen, dus als ze lekkere uitlaatgassen inademen kan het mij ook weinig boeien.. :whistle:

Komt een beetje doordat ik gewoon een hekel heb aan fietsen, ik woon 2,2 km van mijn werk af, maar ben nog nooit op de fiets geweest :mrgreen:

Maargoed, zolang ze de euro 2 en 3 diesels hier min of meer verbieden, terwijl ze aan de andere kant van de wereld lekker door mogen rijden, ga ik mijn auto niet extra belasten om een grammetje CO2 te besparen. Dat is dus wat ook die ene druppel mooi samenvat.

Ik weet het wel, je moet ergens beginnen, en alle beetjes helpen, maar ze moeten de grootverbruikers aanpakken, en niet de particulieren die er maar 0,00000000001% van uit maken.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Autheo » zo 07 jan 2018, 19:11

dennuus1 schreef:Mwah, ik vind het altijd een heerlijk gezicht als ik fietsers in de regen zie fietsen, dus als ze lekkere uitlaatgassen inademen kan het mij ook weinig boeien.. :whistle:

Komt een beetje doordat ik gewoon een hekel heb aan fietsen, ik woon 2,2 km van mijn werk af, maar ben nog nooit op de fiets geweest :mrgreen:

Maargoed, zolang ze de euro 2 en 3 diesels hier min of meer verbieden, terwijl ze aan de andere kant van de wereld lekker door mogen rijden, ga ik mijn auto niet extra belasten om een grammetje CO2 te besparen. Dat is dus wat ook die ene druppel mooi samenvat.

Ik weet het wel, je moet ergens beginnen, en alle beetjes helpen, maar ze moeten de grootverbruikers aanpakken, en niet de particulieren die er maar 0,00000000001% van uit maken.
Tja Dennuus, als het jou op die manier weinig kan boeien dat fietsers lekkere uitlaatgassen inademen, komt het m.i.toch wel erg dicht in de buurt van 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken'... Zo'n houding is koren op de molen van het vooroordeel dat veel automobilisten vinden dat zij alle rechten hebben, en alle andere verkeer zich daar maar aan moet onderwerpen.

Overigens, als je zo'n hekel er aan hebt om 2,2 km te fietsen, zou je die afstand toch ook moeiteloos te voet kunnen afleggen? Maar inderdaad, als ik zo dicht bij m'n werk zou wonen, zou het start-stopsysteem helemaal zinloos zijn, daarin snap ik je standpunt.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat de CO2 eisen aan de particuliere gebruikers niet in verhouding staan tot waar echt winst te behalen valt. Maar dat is voor mij geen excuus om niet mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. En in mijn geval boeien die fietsers me blijkbaar wat meer (ik heb inderdaad geen hekel aan fietsen).

Maar goed, we dwalen wat af, het milieu is een heel andere discussie. En dit topic gaat over de verborgen kosten, laten we het daar maar weer bij houden ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » zo 07 jan 2018, 19:33

Als ze maar genoeg inademen kunnen ze inderdaad stikken..

Ik zie het meer als een tijd, en een samenleving waarin sowieso weinig tot geen rekening met elkaar word gehouden. Als ik de lucht niet vervuild doet iemand anders het wel.. Egoïstisch? Ja, misschien wel. Kort door de bocht? Absoluut. Ik bekijk het gewoon erg nuchter en schaam me er niet voor.

Maar inderdaad we dwalen af. Extra kosten, in de portomonee hoogstwaarschijnlijk wel op lange termijn, maar als jij de auto naar 3 a 4 jaar weer inruilt zul je de evt extra onderhouds/reparatiekosten voor zijn, en wellicht wat bespaard hebben op de brandstof.. Gewoon doen wat je zelf prettig vind.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Autheo » zo 07 jan 2018, 20:33

dennuus1 schreef: Extra kosten, in de portomonee hoogstwaarschijnlijk wel op lange termijn, maar als jij de auto naar 3 a 4 jaar weer inruilt zul je de evt extra onderhouds/reparatiekosten voor zijn, en wellicht wat bespaard hebben op de brandstof.. Gewoon doen wat je zelf prettig vind.
Ik weet van iemand met een Vagling uit 2012, die er al meer dan 2 ton op heeft zitten, zonder noemenswaardige kosten buiten het gewone onderhoud. En ja, die gebruikt het start-stop systeem. Dus in plaats van 3 à 4 jaar kun je gerust spreken van minstens 5 à 6 jaar.
Met belangstelling blijf ik volgen hoe zijn ervaringen nu boven de 2 ton zullen zijn.

Ben het met je eens dat ieder zijn eigen afwegingen moet maken bij het al dan niet gebruiken van het start-stop systeem, dat lijkt me helemaal gerelateerd aan ieders persoonlijke rij-omstandigheden.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door UpSie » di 16 jan 2018, 07:58

Goedemorgen ik ben er nog,
Zal misschien in de ogen van sommige hier er wel eens naast zitten okay prima geen probleem.
Voor wat betreft start stop, brandstofbesparen doet het zeker. Zelf meerder tests uitgevoerd met gelijke test cycle.
Levensduur misschien in de eerste periode, nu is de hardware er op aan gepast, starter en starterkrans maar ook lagerwerk bv.
De nieuwste starters kunnen 180000, en 250000 starts mee met maximaal 15 starts per uur. De elektronica bewaakt of er gestopt en gestart kan worden.
Reden om niet te stoppen zijn bv te heet, te koud of maximaal aantal starts, off accu capaciteit, en nog vele andere redenen.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Tom Westendorp » di 16 jan 2018, 08:01

Leen is terug!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie