De ASG-versnellingsbak...

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
dgdggz
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 12:56

De ASG-versnellingsbak...

Bericht door dgdggz » do 28 dec 2017, 13:05

Hey iedereen

Ik heb enkele vraagjes over de ASG-versnellingsbak.
Hij staat waarschijnlijk niet als de meest geliefde bekend bij de meesten, maar na een kleine 5.000 km ervaring valt hij best mee als je hem leert kennen. Je kan bv. eens snel hard op het pedaal duwen om hem van 5de naar 3de te krijgen voor een berg, zodat hij er vlot opraakt, je laat de gas een beetje los bij het opschakelen en als je hem op de grond duwt gaat hij naar 2de en kan je makkelijk voorbijsteken.

Maar ik heb er toch nog een paar vraagjes over.

[*] Is er een verborgen sportmode? Ik had hem eens heel snel van D naar R willen doen, en ging perongeluk naar -, en in plaats van 'D1' verscheen er eventjes 'S1' op het dashbord, maar het blijft nooit staan...

[*] Als ik hem soms in achteruit zet, klopt de versnellingsbak (een soort 'boenk'). Up staat gewoon stil, rijdt niet vooruit ofzo terwijl dit gebeurt.
Een beetje hetzelfde als een manuele auto die nog lichtjes vooruit rijdt in achteruit zetten, of het in achteruit zetten terwijl de koppeling niet diep genoeg is ingetrapt.
Hoe komt dit?

[*] Wanneer ik achteruit rij, stinkt de auto echt verschrikkelijk. Ik weet niet naar wat een slippende koppeling ruikt, maar dat is toch hoe ik het zou beschrijven. Een heel indringende geur.
Ik snap dat de koppeling slipt bij het achteruitrijden, maar hij doet het echt meteen... Bij traag vooruitrijden slipt de koppeling toch ook?
Hoe komt dit?

Alvast dank voor jullie hulp! Ben zeer benieuwd! :D

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door dennuus1 » vr 29 dec 2017, 18:45

Persoonlijk blijf ik het waardeloos vinden, een handbak met een schakelrobot, niet alleen bij VW maar bij alle merken die dit leveren.

Koppeling slijt vele malen sneller doordat er veel met slippende koppeling gereden word, je word nog net niet zeeziek tijdens het rijden, het rijd alles behalve soepel, zoals je zelf ook al omschrijft met het bonken..

Zover ik weet heeft hij geen sportstand.

Het bonken met in de achteruit zetten is makkelijk te verklaren; achteruit heeft geen synchromeshringen. Normaal gesproken met een handbak bedien je de koppeling een extra keer, of laat je de auto heel iets rollen als hij niet in de achteruit wil, zodat de tandwielen wat verdraaien.

In jouw geval zit er een schakelrobot op de versnellingsbak die het signaal krijgt; he, ik moet in de achteruit, dus hij wil die versnelling selecteren, als dat niet wil omdat de tandwielen net niet juist staan, drukt hij gewoon net zo hard door totdat de versnelling geselecteerd is, dit geweld kan een bonk opleveren.

Wat ook kan, is dat je koppelingsplaat toch al aardig versleten is, waardoor de boel niet meer helemaal ontkoppeld word. Aangezien je ook zegt dat hij stinkt, kan het best zijn dat hij behoorlijk aan het slippen is.

Zoals ik al zei, de koppeling slijt vele malen harder met zo'n robotbak, ik weet niet wat je km stand is, maar het is een kanshebber..

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door TwitNour » vr 29 dec 2017, 19:04

En toch gewoon grof geld vragen voor zo’n “automaat” Up... vind het maar raar dat ze dat do hebben gedaan.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door dennuus1 » vr 29 dec 2017, 19:18

Klopt.. Maar dit is veel goedkoper dan een echte automaatbak, en de meeste consumenten hebben geen idee of ze een echte automaat kopen, of een schakelbak met robot..

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door TwitNour » vr 29 dec 2017, 19:24

Hoe zit dat met de Toyota Aygo bijvoorbeeld? Zelfde verhaal?
Laatst gewijzigd door TwitNour op vr 29 dec 2017, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door dennuus1 » vr 29 dec 2017, 19:40

Yep, ik moet toevallig volgende week een koppeling vervangen van een Aygo met zo'n robot handbak.. :lol:

dgdggz
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 12:56

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door dgdggz » vr 29 dec 2017, 23:05

dennuus1 schreef:Persoonlijk blijf ik het waardeloos vinden, een handbak met een schakelrobot, niet alleen bij VW maar bij alle merken die dit leveren.
Vind ik ook... Ik snap wel dat het goedkoper is en plaatsbesparend. Een koppelomvormer heeft al snel veel impact op het verbruik van zo'n klein stadswagentje voor de Europese markt en een dubbelkoppeling blijkt vaak nog duur...

De Fiat 500 krijg je hier ook met een Dualogic maar in Amerika moeten ze die zooi niet verkopen (daar zit er een echte automaat in).
dennuus1 schreef:Zover ik weet heeft hij geen sportstand.
Heb er een foto van gemaakt, die kan ik wel even posten als je dat wil.
Lijkt me ook een fout in de software (of misschien wordt de software gedeeld met DSG-modellen, waar wel een sportmode is?)
dennuus1 schreef:Het bonken met in de achteruit zetten is makkelijk te verklaren; achteruit heeft geen synchromeshringen.
Inderdaad, het is echt zoals stilletjes vooruitrijden in sommige manuele auto's en hem al in achteruit zetten.
Hij doet het niet elke keer, maar de vorige keer speelde iemand met de pook (tussen neutraal en achteruit) en op 10 keer heeft hij 2 keer gebonkt en geen meter bewogen...
dennuus1 schreef:Wat ook kan, is dat je koppelingsplaat toch al aardig versleten is, waardoor de boel niet meer helemaal ontkoppeld word. Aangezien je ook zegt dat hij stinkt, kan het best zijn dat hij behoorlijk aan het slippen is.
Had ik moeten zeggen: ongeveer 4.000 km. Koppeling werkt prima (hoewel het moeilijker te testen is in deze auto) volgens mij, maar in achteruit stinkt dat ding verschrikkelijk...
In achteruit slipt hij denk ik sowieso, want hij beweegt pas als je aardig wat gas geeft (1.500 toeren).
Bij vooruit merk je dat hij zo snel mogelijk gekoppeld wil zijn.
TwitNour schreef:En toch gewoon grof geld vragen voor zo’n “automaat” Up... vind het maar raar dat ze dat do hebben gedaan.
Die was - denk ik - niet zo veel duurder dan de standaard vijfbak.
In mijn geval had ik nu eenmaal geen keuze... Moest héél snel een klein autootje hebben voor A-naar-B-rijden.
Alles behalve de move met 60 pk en ASG in allerlei kleuren was 4 maand wachten...

Ik wist dat het het een automaat met 1 koppeling was, en dat er niet veel goeds over te vertellen valt, maar Fiat heeft het ook al jaren, dus dacht dat het wel ging meevallen. Blijkt dat de ASG nog een stuk slechter is dan de zooi van Fiat.
Maar het is niet alsof je er niet mee kan leven, het is gewoon niet zo goed. :p
dennuus1 schreef:Klopt.. Maar dit is veel goedkoper dan een echte automaatbak, en de meeste consumenten hebben geen idee of ze een echte automaat kopen, of een schakelbak met robot..
Inderdaad. Ik vind dat het belangrijk is dat mensen weten dat het niet echt een traditionele automaat is.
Na hiermee gereden te hebben weet je nog lang niet hoe het is om een degelijke automaat te rijden.
TwitNour schreef:Hpe zit dat met de Toyota Ayho bijvoorbeeld? Zelfde verhaal?
Maar dan heb je bijvoorbeeld wel de Smart (en Twingo) met een dubbelkoppelingautomaat voor een vergelijkbare prijs... Én achterwielaandrijving (of toch op de Twingo). Ik kan me niet uitspreken over die wagens, maar de transmissie moet toch stukke beter zijn?...

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De ASG-versnellingsbak...

Bericht door dennuus1 » za 30 dec 2017, 12:02

Bij een km stand van 4000 km zou je haast denken dat het gaat om een "producteigenschap"

Je zou eens bij de dealer kunnen informeren, ze kunnen wel de adaptiewaarden resetten zodat de actuatoren die de koppeling en bak bedienen weer in "basisstand" gezet worden.

Maar zoals ik al zei, bij 4000 km denk ik niet dat dat verschil zou maken..

Het stinken mag natuurlijk niet, maar ik kan me ook niet voorstellen dat als je bijvoorbeeld 2 meter achteruit rijd dat de koppeling dusdanig veel slipt dat je hem al gaat ruiken..

Ook dit kun je bij de dealer voorleggen, ik neem aan dat hij nog in de garantie zit?

Plaats reactie