Bandenspanning

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
High Uppie
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: za 14 apr 2012, 10:50
Locatie: Friesland

Bandenspanning

Bericht door High Uppie » wo 06 jun 2012, 11:23

Beste forumleden, graag zou ik van jullie willen weten wat de bandenspanning voor en achter is van mijn high up.
De auto is voorzien van lm spoke velgen Bandenmaat 185/55 R15.
In het instructie boekje wordt ik verwezen naar de binnenzijde van de tankklep, daar zit idd een sticker maar kan niets vinden wat de bandenspanning betreft.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Bandenspanning

Bericht door Paulus » wo 06 jun 2012, 12:03

High Uppie schreef:Beste forumleden, graag zou ik van jullie willen weten wat de bandenspanning voor en achter is van mijn high up.
De auto is voorzien van lm spoke velgen Bandenmaat 185/55 R15.
In het instructie boekje wordt ik verwezen naar de binnenzijde van de tankklep, daar zit idd een sticker maar kan niets vinden wat de bandenspanning betreft.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Is deels persoonlijk, de 1 houdt van soepel weggedrag en de ander van stug. Gemiddeld is 2.4 - 2.6 moet je zelf aanvoelen wat je prettig vindt. Ik zelf rij op 2.6, dat is met 16inch wielen.

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Bandenspanning

Bericht door Up-Jury » wo 06 jun 2012, 12:52

Bij mij staat er in me tankklep wel degelijk wat de bandenspanning moet zijn.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Bandenspanning

Bericht door dubbel-UP! » wo 06 jun 2012, 15:49

Up-Jury schreef:Bij mij staat er in me tankklep wel degelijk wat de bandenspanning moet zijn.
+1
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Bandenspanning

Bericht door Up-Jury » wo 06 jun 2012, 16:40

Paulus schreef:Is deels persoonlijk, de 1 houdt van soepel weggedrag en de ander van stug. Gemiddeld is 2.4 - 2.6 moet je zelf aanvoelen wat je prettig vindt. Ik zelf rij op 2.6, dat is met 16inch wielen.
even erop terugkomend, 2,6 Bar is veel te hoog voor 16 inch, ik heb me banden laten vullen met stikstof en de persoon die dit heeft gedaan heeft degelijk in mijn tankklep gekeken en heeft ze niet hoger dan 2 bar gedaan. Ik heb ook 16 inch (triangle) en deze spanning klopt. Voor een gewicht van 800-850 kg zou ik niet hoger gaan dan 2.3 Bar. Het ligt er ook aan hoeveel personen er elke keer in de auto zitten wat natuurlijk het gewicht verhoogt, vandaar 2 tot 2.3 bar
Persoonlijk zou ik niet kunnen aanvoelen of mijn banden spanning voor mij goed is als ik rij, er zijn niets voor niets tabellen die de juiste spanning aangeeft.
Tevens als je een onderhouds beurt heb gehad zal de dealer de banden op de juiste spanning zetten ongeacht te hoog of te laag.

Te lage bandenspanning
Bij een te lage bandenspanning gebruikt het voertuig meer brandstof, en treedt ook een verhoogde bandenslijtage op, met name aan de "schouders" (de zijkanten van het loopvlak). Dit betekend dat het midden van de band omhoog komt en de auto meer op de zijkant van band rust.

Te hoge bandenspanning
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, doordat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bovendien wordt bij auto's de band te rond, waardoor het midden van het loopvlak harder slijt en de grip vermindert.
Hierdoor heb je minder draagvlak/ oppervlakte en zal je sneller in de slip raken of spinnende banden hebben in een bocht.

High Uppie
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: za 14 apr 2012, 10:50
Locatie: Friesland

Re: Bandenspanning

Bericht door High Uppie » vr 08 jun 2012, 12:48

Heb even de dealer geraadpleegd, volgens hun is het 2,3 bar voor en 2,1 achter toch bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Bandenspanning

Bericht door Paulus » vr 08 jun 2012, 19:45

Up-Jury schreef:
Paulus schreef:Is deels persoonlijk, de 1 houdt van soepel weggedrag en de ander van stug. Gemiddeld is 2.4 - 2.6 moet je zelf aanvoelen wat je prettig vindt. Ik zelf rij op 2.6, dat is met 16inch wielen.
even erop terugkomend, 2,6 Bar is veel te hoog voor 16 inch, ik heb me banden laten vullen met stikstof en de persoon die dit heeft gedaan heeft degelijk in mijn tankklep gekeken en heeft ze niet hoger dan 2 bar gedaan. Ik heb ook 16 inch (triangle) en deze spanning klopt. Voor een gewicht van 800-850 kg zou ik niet hoger gaan dan 2.3 Bar. Het ligt er ook aan hoeveel personen er elke keer in de auto zitten wat natuurlijk het gewicht verhoogt, vandaar 2 tot 2.3 bar
Persoonlijk zou ik niet kunnen aanvoelen of mijn banden spanning voor mij goed is als ik rij, er zijn niets voor niets tabellen die de juiste spanning aangeeft.
Tevens als je een onderhouds beurt heb gehad zal de dealer de banden op de juiste spanning zetten ongeacht te hoog of te laag.

Te lage bandenspanning
Bij een te lage bandenspanning gebruikt het voertuig meer brandstof, en treedt ook een verhoogde bandenslijtage op, met name aan de "schouders" (de zijkanten van het loopvlak). Dit betekend dat het midden van de band omhoog komt en de auto meer op de zijkant van band rust.

Te hoge bandenspanning
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, doordat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bovendien wordt bij auto's de band te rond, waardoor het midden van het loopvlak harder slijt en de grip vermindert.
Hierdoor heb je minder draagvlak/ oppervlakte en zal je sneller in de slip raken of spinnende banden hebben in een bocht.
Veel te hoog?!? Ik snap je opsommingen, maar;

1. met 2.0-2.3 bar vind ik alleen al dat de banden (wangen) 'doorgezakt' zijn. 2. Bij 2.4 en lager vind ik de auto 'wiebelig' worden, vooral te merken bij hobbels nemen. 3. 2.4 en lager mis ik de stugge sportiviteit, die juist icm met het verlaagde vering dan merkbaar is.

Mijn vorige auto, met 15inch banden, heeft ook altijd op 2.4-2.6 bar (winter op 2.4 ivm dat de kou het rubber wat stugger maakt) gestaan en deze woog 988kilo. De banden zijn never nooit 'verkeerd' afgesleten. Na 60.000km waren de achterbanden zelfs nog 75% goed, midden loopvlak en zijkanten gelijk. De voorbanden waren eerder op, maar ook over het gehele loopvlak gelijk afgesleten. Deze auto had een vrij soepele rubbere compound band, net als de Up ook heeft met de conti's. Bij een hardere/ stuggere rubbere compound band is een wat lagere bar comfortabeler.

Voor mij gaat de bandenspanning theorie tov mijn (eigen) ervaringen, niet op.

Tevens voel ik precies als mn bandenspanning wat laag is, zelfs al is het maar 0,2 bar. Gevoelig typje zeg maar haha.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door damianw26 » di 19 apr 2016, 22:11

Hoeveel bar doen jullie altijd erin? Ik vind 2 bar (standaard) wel erg weinig voor 16 inch triangel velgen, alleen wil ik ook niet dat mijn banden te veel afslijten en te weinig grip leveren, iemand advies?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door TwitNour » di 19 apr 2016, 23:16

Ik heb ook triangelvelgen en doe rond de 2,3 a 2,4. Ligt ook weer aan de periode van het jaar. 's Winters liever wat minder want dan heb ik wat meer grip. Het verbruik is in de winter toch al veel minder dus het extra effect van de banden vind ik verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Tom Westendorp » wo 20 apr 2016, 08:07

Niet teveel, niet te weinig gewoon precies goed.

Afbeelding
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door damianw26 » wo 20 apr 2016, 16:46

:text-yeahthat: Alleen hoeveel bar is dat dan :confusion-questionmarks:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bandenspanning

Bericht door dennuus1 » wo 20 apr 2016, 18:57

2,5 bar rondom is prima. ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Tom Westendorp » do 21 apr 2016, 07:43

Ik zal de spanning ook weer eens controleren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Bandenspanning

Bericht door JoVe » do 21 apr 2016, 10:46

Let wel op ! Mocht je auto voor de Apk gaan en je bandenspanning is niet conform de voorgeschreven eisen kan dit leiden tot afkeur.
De bandenspanning dient op de juiste voorgeschreven spanning te staan. Kijk ze keuren hem niet af want ze zetten de bandenspanning op de juiste druk. Dat geld ook voor je ruitensproeier reservoir, dat vullen ze ook bij.
ik stond ook verbaasd te kijken dat dit een afkeur eis was. Had dit met mijn Polo BM. Stond standaard 0.2 bar hoger.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door Tom Westendorp » do 21 apr 2016, 10:47

Ik neem toch aan dat je dan een praktische keurmeester hebt die de spanning even goed zet?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Bandenspanning

Bericht door JoVe » do 21 apr 2016, 10:49

Ja dat heeft ie ook gedaan.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bandenspanning

Bericht door dennuus1 » do 21 apr 2016, 11:28

Bandenspanning moet minimaal op de aangegeven bandenspanning staan voor de APK.

Lager moet je ook niet willen, fabrikanten geven altijd een vrij lage bandenspanning aan.

Als er 2,2 in je tank klepje staat, en je hebt er 5 bar in zitten, is dat gewoon goedkeur dus.

Echter mag je officieel een auto niet afkeuren op de bandenspanning, als deze te laag is dient deze gewoon op spanning gebracht te worden.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Bandenspanning

Bericht door damianw26 » do 21 apr 2016, 13:44

APK duurt nog precies 3 jaar, dus daar heb ik nog geen omkijken naar, ik knal wel 2,4 erin om eens te proberen. (ik heb mn up vandaag precies 1 jaar)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Bandenspanning

Bericht door JoVe » do 21 apr 2016, 14:57

Mijn bandenspanning was 0.2 bar verhoogd. Afkeur. Maar ze doen hier gelukkig niet moeilijk over en brengen de banden op de juiste voorgeschreven druk.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bandenspanning

Bericht door dennuus1 » do 21 apr 2016, 16:39

JoVe schreef:Mijn bandenspanning was 0.2 bar verhoogd. Afkeur. Maar ze doen hier gelukkig niet moeilijk over en brengen de banden op de juiste voorgeschreven druk.

Absoluut geen afkeur.

Ik meld regelmatig auto's af met 0,5 a 1 bar meer in de banden dan word aangegeven (ivm belading) en met een steekproef is er nog nooit wat van gezegd.

Er staat ook nergens dat de bandenspanning niet 'te hoog' mag zijn.

Plaats reactie