Mistlampen

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Mistlampen

Bericht door Xanderv » zo 05 nov 2017, 14:59

Nu het weer wat donkerder wordt vind ik correcte en voldoende licht belangrijker worden.
Ik merk dat de mistlampen van de citigo (en dat zal de andere 2 ook zijn) vrij weinig licht geven.
Nu heb ik al een setje led lampen er in zitten maar daar wordt het niet veel beter van.

Weet iemand of hier misschien iets aan de doen is? Ook als bochtverlichting gebeurd er vrij weinig.

Ik zie soms wel eens auto's met projector mistlampen, misschien is dit een verbetering maar ik weet niet of dat in deze auto past.

Ik was benieuwd of mensen er hier ervaring mee hebben? of misschien een andere oplossing voor hebben?
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mistlampen

Bericht door Autheo » zo 05 nov 2017, 16:55

Xanderv schreef:Nu het weer wat donkerder wordt vind ik correcte en voldoende licht belangrijker worden.
Ik merk dat de mistlampen van de citigo (en dat zal de andere 2 ook zijn) vrij weinig licht geven.
Nu heb ik al een setje led lampen er in zitten maar daar wordt het niet veel beter van.

Weet iemand of hier misschien iets aan de doen is? Ook als bochtverlichting gebeurd er vrij weinig.

Ik zie soms wel eens auto's met projector mistlampen, misschien is dit een verbetering maar ik weet niet of dat in deze auto past.

Ik was benieuwd of mensen er hier ervaring mee hebben? of misschien een andere oplossing voor hebben?
Mistlampen zijn bedoeld om bij mist te gebruiken. De 'normale' koplampen zitten hoger, en bij mist krijg je dan een soort lichtmuur voor je auto. De mistlampen zitten veel lager, en schijnen laag over het wegdek om die muur te voorkomen. Mistlicht mag je alleen voeren als het zicht minder dan 50 meter is (dus zeg voor het gemak zo'n vijf auto's voor je). Kun jij me vertellen wanneer je dat voor het laatst hebt meegemaakt? Ik rij dagelijks, en ik kan me van de laatste jaren niet herinneren dat ik zulke dichte mist heb meegemaakt. Leuk dat die lampen op de auto zitten, en ook grappig dat ze als 'bochtenverlichting' mee kunnen doen, maar dat is meer voor de sier dan voor het praktische lijkt me.
Als je mistlampen als verlichting gebruikt buiten de mist om, ben je volgens mij strafbaar... Dus waar zou je je druk om maken met allerlei led's of andere lampen, als je ze toch zelden of nooit gebruikt?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mistlampen

Bericht door TwitNour » zo 05 nov 2017, 18:10

De wet heeft geen concrete afstand voor minimaal zicht door mist om je voormistlampen te mogen gebruiken. Hierover schrijven ze dat je ze mag gebruiken indien de situatie daarom vraagt (en mag dus ook bij hevige regenval). Voor mistachterlichten geldt wel 50m inderdaad.
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mistlampen

Bericht door Autheo » zo 05 nov 2017, 18:54

TwitNour schreef:De wet heeft geen concrete afstand voor minimaal zicht door mist om je voormistlampen te mogen gebruiken. Hierover schrijven ze dat je ze mag gebruiken indien de situatie daarom vraagt (en mag dus ook bij hevige regenval). Voor mistachterlichten geldt wel 50m inderdaad.
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;
Your right, die 50 meter is inderdaad alleen voor het mistlicht achter. Excuus voor mijn vergissing. Maar bij gebruik van mistlampen vóór moet er sprake zijn van een situatie waarin 'mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren'. Dus gewoon in het donker is daar geen sprake van, en bij gewone regen denk ik ook niet dat het zicht 'ernstig' belemmerd wordt. Nogmaals de vraag: hoe vaak komt dat eigenlijk voor? Ik ben van mening dat hoe meer en feller licht men voert, hoe onveiliger het vaak voor de tegenliggers wordt. En in zulke situaties zul je hoe dan ook je snelheid aan moeten passen, waarbij dan de verlichting zoals de auto die origineel heeft ook weer voldoende zal zijn.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mistlampen

Bericht door TwitNour » ma 06 nov 2017, 01:58

Geen probleem Theo. Weer wat geleerd haha. Het is een regel die niet veel mensen weten :)

Daarnaast ben ik van mening dat mistlampen voor best wel cosmetisch zijn. Ja, ze zijn mooi en maken de auto er toch wat beter door uitzien. Nee, in de praktijk denk ik dat je ze niet vaak zult gebruiken. Daarnaast zullen ze ook niet ‘perse’ nodig zijn bij hevige mist of regenval, aangezien mistlampen voor ook niet verplicht zijn om te hebben. Je mag ze overduidelijk niet voeren als het niet nodig is (en hier wordt ook actief op bekeurd)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Mistlampen

Bericht door Xanderv » ma 06 nov 2017, 22:34

Dit vroeg ik niet... wanneer je ze mag gebruiken ben ik me van bewust. Ik vroeg hoe er meer licht uit valt te halen zonder te verblinden.

Bochtverlichting werkt, alleen bij deze auto is het echt cosmetisch omdat het licht gewoon er tegenvalt. Ik rij voor mijn werk de nieuwe touran en daar merk je de bochtverlichting echt wel.

Daarom zat ik te kijken voor bv projectielampen en was benieuwd of iemand daar of een andere oplossing ervaring mee heeft.... Dat was mijn vraag.

Op ali kom ik dit bijvoorbeeld tegen. Beetje jammer van de prijs als het niet werkt..

http://s.aliexpress.com/AvYNVja6" onclick="window.open(this.href);return false;
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie