benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » vr 16 jun 2017, 20:32

vinie schreef:
vinie schreef:
TwitNour schreef:1 op 16,4 bij 140km/h voor een stadsauto is prima. Probeer eens een tank lang max 110 en kijk hoeveel het scheelt in verbruik, en hoe weinig in tijdverlies.
Ga ik eens proberen. Deze tank even leeg rijden en dan een tank 110 rijden.
Helaas (nog) geen cruise control, had 't net wat makkelijker gemaakt.
ga ik zeker doen!
Morgen even volgooien, en dan 'rustig' proberen te rijden. Misschien ga ik er wel is een bestandje van maken met snelheid/benzine verbruik.
Vinie, als ik jou was zou ik geen bestandje maken, maar profiteren van de leuke site die Nour daarvoor heeft opgezet: http://www.phuel.nl. Echt een aanrader om je verbruik makkelijk bij te kunnen houden. Hij zoekt nog testers om de site verder te kunnen perfectioneren.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 17 jun 2017, 00:38

Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn natuurlijk :) Probeer het eens uit, ik hoor graag wat je ervan vindt. Je kunt er inderdaad mooi je verbruik bijhouden, en daarnaast ook nog alle andere kosten rondom je auto. Zeker waard om het eens te bekijken.

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door EdUp! » za 17 jun 2017, 00:50

Ik kom na bijna 83.000 kilometer op 1 op 16,3.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » za 17 jun 2017, 01:33

Max 75kmh en alle stoplichten mee op de 80 wegen van mijn bijbaan, nooit eerder zo"n getal gezien!
Bijlagen
IMG_9740.JPG
IMG_9739.JPG
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 17 jun 2017, 11:37

Hoe dichter die naald van je tankinhoud bij de 0 komt, hoe zuiniger je ineens kunt rijden ;-)

Trea
Vagling liefhebber
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 18:29
Locatie: Hengelo

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Trea » za 24 jun 2017, 15:02

deze keer even uitgerekend. bc gaf 1:19 aan en werkelijkheid 1:17. vind ik reuze meevallen voor korte afstandjes
Seat Ibiza 6j ST 1.2 TSI
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 24 jun 2017, 23:06

Vandaag weer getankt, en wederom weer een nieuw record gevestigd. Over 777km precies 32,00 liter getankt. Komt uit op 1 op 24,3 (4,1 L/100km). Dat is echt een abnormaal laag verbruikt. Gemiddelde snelheid over de hele tank was zo'n 60km/h volgens de boordcomputer. Voornamelijk 80 wegen, hier en daar 60 wegen en af en toe stad en snelweg. Blijf me verbazen over het verbruik. Nee, ik ben niet representafief voor de gemiddelde Up rijder, maar ja, de beloofde verbruikscijfers van de Up zijn zeker wel haalbaar.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » zo 25 jun 2017, 13:51

Voor het eerst in 2,5 jaar 1 op 20 gehaald, 1 op 20,1 om precies te zijn ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door vinie » do 29 jun 2017, 18:04

Zo, even terugkomend op m'n eerder berichtje.
Ik heb nu de gehele tank max 110 gereden, scheelt naar m'n werk maar 7 minuten. Ander bijkomend voordeel is dat ik veel 'relaxter' in de auto zit. Gewoon iets eerder weg. Je hoeft niet steeds te remmen en te accelereren bij mensen die niet kunnen rijden.

Nu het belangrijkste.
- bij 135 km/h op de snelweg. Gebruik volgens BC 5,7 tot 6,1 Liter per 100km, afhankelijk van de wind. Verbruik werkelijkheid 1 op 16,4 (ong)
- bij 110 km/h op de snelweg. Gebruik volgens BC 4,5 tot 4.8 liter per 100km, afhankelijk van de wind. Verbruik werkelijk 1 op 21.

Ik blijf dit dus absoluut volhouden, scheelt me flink in de portemonnee. Nu nog maar is kijken of ik ergens goedkoop aan cruise control kan komen.

(kleine ps. : Is het mogelijk in je BC je verbruik van l/100km om te zetten naar km/l?)

Trea
Vagling liefhebber
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 18:29
Locatie: Hengelo

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Trea » do 29 jun 2017, 18:54

Mijn bc vanmiddag na een ritje van hengelo naar Groningen.
Had al 2x hengelo/enschede gereden
IMG_20170629_150210.jpg
Seat Ibiza 6j ST 1.2 TSI
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » do 29 jun 2017, 19:42

Omzetten van L/100km naar km/L is zeker mogelijk. Dit heb ik ook gedaan, en laten doen bij Vagtechniek. Dit moet in de vagcom veranderd worden. Teven heb je de optie om een aantal andere dingen te veranderen (zie vagcom instellinge vw up op het forum)

Mooi dat het resultaat je bevalt. Het 'rustig' kunnen rijden kan ik mij ook in vinden. Je ziet hoeveel het verschilt in de portemonnee, en wat is 7 min extra? Hoe langer je rijdt hoe meer plezier in je Up lijkt mij? ;)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » do 29 jun 2017, 19:46

vinie schreef:Zo, even terugkomend op m'n eerder berichtje.
Ik heb nu de gehele tank max 110 gereden, scheelt naar m'n werk maar 7 minuten. Ander bijkomend voordeel is dat ik veel 'relaxter' in de auto zit. Gewoon iets eerder weg. Je hoeft niet steeds te remmen en te accelereren bij mensen die niet kunnen rijden.

Nu het belangrijkste.
- bij 135 km/h op de snelweg. Gebruik volgens BC 5,7 tot 6,1 Liter per 100km, afhankelijk van de wind. Verbruik werkelijkheid 1 op 16,4 (ong)
- bij 110 km/h op de snelweg. Gebruik volgens BC 4,5 tot 4.8 liter per 100km, afhankelijk van de wind. Verbruik werkelijk 1 op 21.

Ik blijf dit dus absoluut volhouden, scheelt me flink in de portemonnee. Nu nog maar is kijken of ik ergens goedkoop aan cruise control kan komen.

(kleine ps. : Is het mogelijk in je BC je verbruik van l/100km om te zetten naar km/l?)
Leuk te lezen dat door het bewust te proberen je nu ook duidelijk de voordelen ervaart: niet alleen zuiniger rijden, maar ook veel relaxter. En wist je dat al dat remmen en accelereren op de snelweg nu juist zoveel files veroorzaakt? Dus met je 'nieuwe rijstijl' draag je ook nog eens bij aan een betere doorstroming. En daar wordt je dan weer voor 'beloond' in je portemonnee ;)

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door FUP! » vr 30 jun 2017, 08:08

Autheo schreef: En wist je dat al dat remmen en accelereren op de snelweg nu juist zoveel files veroorzaakt? Dus met je 'nieuwe rijstijl' draag je ook nog eens bij aan een betere doorstroming. En daar wordt je dan weer voor 'beloond' in je portemonnee ;)
Volledig mee eens. Jammer dat nog steeds veel mensen, mede door het formaat van de vagling, het gevoel hebben me makkelijk opzij te kunnen drukken om vervolgens weer een nieuwe file te veroorzaken omdat ze moeten remmen.
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Touchwood » vr 30 jun 2017, 08:42

Ja, ik werd 2 dagen geleden nog door een macho vrachwagenchauffeur van de weg gedrukt, omdat ik in zijn belevingswereld niet hard genoeg optrok bij een stoplicht. Je kent het wel: dat enorme gevaarte met oplegger op 25 cm achter je Up en toeteren als een idioot. Haalt ie me even later in en daarna het boven omschreven wangedrag.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » vr 30 jun 2017, 11:38

Touchwood schreef:Ja, ik werd 2 dagen geleden nog door een macho vrachwagenchauffeur van de weg gedrukt, omdat ik in zijn belevingswereld niet hard genoeg optrok bij een stoplicht. Je kent het wel: dat enorme gevaarte met oplegger op 25 cm achter je Up en toeteren als een idioot. Haalt ie me even later in en daarna het boven omschreven wangedrag.
Tja, zulke idioten hebben inderdaad een grote truck met oplegger nodig om al hun testosteron mee te kunnen zeulen .... ;)
En dan leggen ze de vrachtwagen een eind verderop op z'n kant om de hele weg te blokkeren en de reputatie te vernielen van de meeste collega's die wel weten zich deskundig en veilig te gedragen.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » vr 30 jun 2017, 21:46

Met die vrachtwagrns heb ik meestal andersom. Ik rij zuining, ongeveer 1 op 25 bc, maar vrachtwagens trekken zooo langzaam op dat ik er zelfs last van heb... ook vaak zitten die lui op d telefoon waardoor ze tergend langzaam rijden. Sowieso een enorme ergernis die telefoon in het verkeer maar dat is een ander onderwerp.

Mijn verbruiksrecord was laatst 1 op 28 bc maar moest helaas een parkeergarage in dus daar ging mijn screenshot :P
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 01 jul 2017, 00:06

Autheo schreef:Vinie, als ik jou was zou ik geen bestandje maken, maar profiteren van de leuke site die Nour daarvoor heeft opgezet: http://www.phuel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Echt een aanrader om je verbruik makkelijk bij te kunnen houden. Hij zoekt nog testers om de site verder te kunnen perfectioneren.
TwitNour schreef:Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn natuurlijk :) Probeer het eens uit, ik hoor graag wat je ervan vindt. Je kunt er inderdaad mooi je verbruik bijhouden, en daarnaast ook nog alle andere kosten rondom je auto. Zeker waard om het eens te bekijken.
Leuk gedaan Nour, dat we nu ook van Phuel.nl het actuele verbruik hier op het forum in het onderschrift kunnen opnemen! Als we dat allemaal doen, geeft dat hier een mooie vergelijking!

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door vinie » za 01 jul 2017, 09:19

Het rijdt inderdaad stukken relaxter, en wat maken die kleine 10 minuten nou weer uit...
Ik ben me nu wel echter aan het oriënteren om de Up! wat 'luxer' te maken. Zeker mag de cruise control nu niet gaan missen, en zou standaard bij de DRL de achterlichten hebben branden. Volgens mij staat daar hier op het forum genoeg over geschreven, dus ik ga daar is even naar op zoek!

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 01 jul 2017, 09:41

Je verbruik kunnen delen is natuurlijk ontzettend leuk, Autheo! :) de mogelijkheid is er al even. Leuk dat je er nu ook gebruik van maakt. Zag dat Xanderv het ook al in z'n bijschrift gevoegd had.

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door FUP! » do 13 jul 2017, 08:06

Het is me deze week dan eindelijk gelukt: de 900 km passeren op 1 tank! :D Ben erg benieuwd of dit al meer mensen is gelukt en op welke manier.
Bijlagen
Trip tank 913 km.jpg
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Plaats reactie