Variabele wegenbelasting

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Variabele wegenbelasting

Bericht door Touchwood » wo 03 mei 2017, 16:29

De milieuclubs van de 4 onderhandelende partijen zijn helemaal weg van variabele wegenbelasting. Gewoon extra rekeningrijden dus naast de al bestaande vorm daarvan via de benzineaccijns.

Als ik het goed inschat betekenen die plannen voor iemand, die met z'n Up 30000 kilometer per jaar rijdt een lastenverhoging van 250 euro naar zo'n 800 euro per jaar. Daarbij komen dan nog het afschaffen van alle vormen van reiskostenvergoedingen voor woon-werk-verkeer.

Hoe ze de kilometers willen meten vertelt het verhaal niet. Een transponder achter de voorruit stuitte in het verleden altijd op heftige privacy-bezwaren.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door damianw26 » wo 03 mei 2017, 18:37

Eerst maar eens zien of de plannen ook uitgevoerd gaan worden, het idee is bij de vorige poging niet voor niets gesneuveld. Bovendien ben ik heel erg benieuwd wie er niet meer in de file zal gaan staan als het duurder zal worden... En of dat genoeg is om de files op te lossen, variabele werktijden zijn nou eenmaal niet voor ieder een oplossing, en de snelweg vermijden zal ook meer regionale files veroorzaken..
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Tom Westendorp » wo 03 mei 2017, 19:51

Waardeloos bagger slecht idee van deze paar partijen die zitten te formeren.

Het is de natte droom van Groenlinks en D66. Ik lach me echt kapot als autorijdend Nederland straks en masse in de trein stapt om naast Groenlinks en D66 reizigend volk te stappen. Ons land heef autorijders nodig. Daarbij is een nieuwe vorm van belastingheffen sowieso duurder voor de eigenaar van de auto want goedkoper zal het never nooit worden.

Dat rekeningrijden is zo oud als de weg naar Rome en nog net zo'n slecht idee als dat het een paar jaar terug was. De overheid kan zoveel ideeen bedenken als ze willen maar het eeuwige automobilistjes pesten houdt een keer op.

Mag ik terloops even opmerken dat het werkelijk schandalig is dat de PVV niet aan tafel zit? Het is niet mijn partij maar we leven in een democratie. Die democratie heeft er voor gekozen om de PVV als tweede partij te kiezen. Dat zegt genoeg over een mogelijke coalitiepartner. Nu komen D66 en Groenlinks als een doekje voor het bloeden. Twee partijen die niet verder van de VVD kunnen staan al zouden ze het willen.

Waardeloze schertsvertoning. Straks weer een kabinet dat vier jaar gaat zitten en elkaar in het zadel houdt. :naughty:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Guy » do 04 mei 2017, 10:17

prima plan, gewoon betalen naar gebruik.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Tom Westendorp » do 04 mei 2017, 11:26

Maar, dat doe je al door de accijnzen in tanken. Jij vind het goed dat er nog meer belasting bij komt? Je gaat namelijk beslist niet minder betalen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door TwitNour » do 04 mei 2017, 11:41

Naar het schijnt dat je goedkoper uit bent onder de 5.000km per jaar en anders pakt het nadelig uit. Deze grens zal per auto waarschijnlijk wel verschillen, maar voor grofweg 70 tot 80% van de mensen zal dit nadelig uitpakken. Sowieso gaat dit hoogst waarschijnlijk geen oplossing zijn voor het fileprobleem. Sommige mensen hebben geen andere keus dan met de auto te reizen. Daarnaast, het OV is denk ik nog steeds duurder, ook wanneer zo'n variabel-belasting-plan wordt ingevoerd, en mensen kiezen nu eenmaal vaak voor de goedkoopste oplossing (en begrijpelijk)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Tom Westendorp » do 04 mei 2017, 12:37

Laten we vooropstellen dat de wegenbelasting al exorbitant hoog is in Nederland. Daarnaast betaal je volle bak accijnz over de liters die je tankt. Het is toch een keer genoeg geweest of niet?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door damianw26 » do 04 mei 2017, 12:39

Mocht het er komen en het pakt uit hoe het in de theorie zou moeten uitpakken, hoe onwaarschijnlijk het ook is: Een weg met minder automobilisten die het autorijden toch niet leuk vinden/ serieus nemen, hoe meer plezier voor de liefhebber (ondanks dat het duurder is) :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Touchwood » do 04 mei 2017, 12:55

De BV Nederland moet wel blijven draaien. Dat zal uiteindelijk toch een criterium moeten zijn. Als economische activiteiten onbetaalbaar worden stopt het. Misschien, dat de kern van GroenLinks dat graag zou zien, maar voor normale mensen lijkt me dat toch geen toekomstbeeld.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Guy » vr 05 mei 2017, 09:51

een beetje context
4 miljard

Kort samengevat, vertelt Hilbers, rijdt de gemiddelde autobezitter nu zo'n 11.000 kilometer per jaar en betaalt hij gemiddeld 450 euro aan motorrijtuigenbelasting. Bij een kleine 9 miljoen auto's levert dat de schatkist 4 miljard euro op. De provinciale opcenten zijn niet meegerekend.

Als we ervan uitgaan dat het nieuwe kabinet niet extra aan de maatregel wil verdienen en de inkomsten van 4 miljard dus gelijk kunnen blijven, moeten de Nederlanders zo'n 4 cent per kilometer gaan betalen. Leg je de eerdergenoemde 11.000 kilometer per jaar af, dan betaal je onder de streep evenveel als nu.

900 euro

Maar als je twee keer zo veel rijdt - 22.000 kilometer - dan loopt de teller flink op. Waar het aantal gereden kilometers nu niet uitmaakt en Nederlanders gemiddeld 450 euro kwijt zijn voor enkel het bezit van hun auto, ben je dan 900 euro kwijt.

Daar staat tegenover dat je straks juist goedkoper uit bent als je minder rijdt dan 11.000 kilometer per jaar. Bij 5000 kilometer hoef je slechts 200 euro af te dragen.

In het voorstel staat ook dat mensen met een zuinigere auto minder gaan betalen dan mensen met auto's die veel verbruiken en daardoor meer CO2 uitstoten. Bovenstaande bedragen zullen dus lager uitvallen als je een zuinige auto hebt, maar stijgen als je veel kilometers maakt én in een grootverbruiker rijdt.
http://nos.nl/artikel/2170332-wat-zou-e ... osten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door Touchwood » vr 05 mei 2017, 10:02

Dat had ik ook wel gelezen...

Als het op die manier doorgaat komt het niet goed. Dat kan gewoon niet.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
jesterali18
Forum newbie
Berichten: 63
Lid geworden op: di 15 dec 2015, 21:39
Locatie: Zwolle

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door jesterali18 » vr 05 mei 2017, 15:42

hoe gaan ze in bijhouden qua kilometers in buitenland gereden...apparaatje? wet van privacy is dat dan toch wel...
Een dag geen file, is geen echte dag geweest :-)

Audi A1 1.4TFSI cod siambeige

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door blastaway » vr 05 mei 2017, 18:46

Betalen naar gebruik zou ruk zijn. Dan is je uppie niks meer waard dadelijk. Nu interessant vanwege lage belasting en benzineverbruik. Als alles echt naar rijden gaat, koop ik weer een dikke xc90 v8. Ik rij met de mii maar 4000 km per jaar dus dan liever iets groters voor zelfde geld :-)
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Variabele wegenbelasting

Bericht door lupocor » za 06 mei 2017, 08:52

gemiddeld 11.000 per jaar ? ja ja zal wel.
ook weer zo een kromme berekening.
ik rijd 350 km woonwerk verkeer per week en daarnaast nog ongeveer 100 km.
dus 450 per week (niet eens echtveel) is 1800 per maand en dus meer dan 18.000 per jaar.
en de meeste mensen die hun auto voor woon werk gebruiken halen dit wel.
die 11.000 zal wel weer gebaseerd zijn op alle auto's op kenteken ,ook niet rijdende en hobby enz.
dus wij zijn dadelijk echt niet goedkoper uit ,ga er maar van uit dat ze gewoon meer centen nodig hebben en deze weer bij de auto bezitter weghalen zoals al zo vaak gebeurt is.
en milieu zal ze echt een zorg zijn , centen daar gaat het om.

betalen voor gereden km vind ik prima maar dan moet het niet duurder worden dan nu, wat het zeker wel zal worden.

Plaats reactie