Automatische kofferbak Up ??

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door Tom Westendorp » do 16 mar 2017, 23:01

Wat vet dit!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » vr 17 mar 2017, 15:36

vinie schreef:hoe bepaal je de sterkte van de veren in N?
Ik ben er ook mee bezig alleen ik kom even niet verder met welke formule's ik kan toepassen om dit punt te bepalen.
De klep moet 'makkelijk' openschieten, echter niet te makkelijk, ook weer makkelijk te dichten, niet te moeilijk.
weet jij iets over de sterke van de schanieren? Als de veer te sterk is, schiet natuurlijk op ten duur de schanier kapot..
Het berekenen van de gewenste veerkracht is geen hoge wetenschap. De scharnierpunten zijn altijd overgedimensioneerd, maw deze kunnen meer krachten aan dan ze onder normale omstandigheden te verduren krijgen. Hiervoor gebruik ik (als productontwikkelaar) altijd een FOS (veiligheidsfactor) van 1,5. Korte rekensom geeft dan 705N veerkracht per gasveer. Mijn zoektocht leverde meerdere bruikbare veren op, in de sterktes 620, 660, 700 en 800N. Die laatste twee zijn te duur om het leuk te houden, dus heb ik twee veren van 660N gekregen.

Het sluiten van de klep gaat inderdaad (zoals verwacht) zwaarder, maar dit is natuurlijk een keuze die je maakt.
vinie schreef:
lupocor schreef:Zit je dan nog niet met de haak van het slot.
De klep is bij openen met de afstand bediening we'll van het slot af maar nog niet open.
Daarvoor moet je de knop indrukken Zodat hij van de haak komt en openkan
Niet helemaal waar. Als jij je sleutel ingedrukt houdt. Gaat hij al een stukje open. Try it
Het slot schiet inderdaad kort open als je op de knop van de sleutel drukt, waarna de klep in het slot blijft hangen omdat er geen spanning op de klep komt. Door het gebruik van stempelveren wordt de klep naar buiten gedrukt terwijl je het slot open zet. Gevolg: de klep komt volledig vrij, zolang je maar iets langer op de knop van de sleutel drukt.
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door jaappie » zo 19 mar 2017, 18:33

Dus het is nu gelukt? :mrgreen:

Ben benieuwd naar een video als het klaar is!

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door arnout84 » zo 19 mar 2017, 18:52

Ik had deze optie ook op mijn Mercedes ooit dus ik ben voor een DIY guide!!

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » zo 19 mar 2017, 21:55

Als ik het volledig werkend heb, komt er zeker een DIY guide! En natuurlijk ook een video.

De status op dit moment is dat er nog (stempel)veren moeten worden doorgerekend en toegepast. We zijn aan het overwegen om drukveren te gaan toepassen, aangezien de stempelveren een te hoge veerconstante en te korte veerweg hebben.
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door blastaway » zo 19 mar 2017, 22:41

Goed bezig fup!
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » za 25 mar 2017, 19:07

Hoog tijd voor een nieuwe up!date!

Zojuist zijn de nieuwe gasveren geplaatst, dit is echt een kwestie van 5 minuten werk. Dit klusje kun je overigens prima in je eentje klaren, mits je een bezem of andere tool hebt om de klep open te houden. Zoals eerder aangegeven zijn de standaard veren van 470N vervangen voor veren met een kracht van 660N. Eén nieuwe veer schijnt sterk genoeg te zijn om de klep omhoog te houden, wat overigens niet bevorderlijk is voor de bevestigingspunten van de veren. Na het vervangen van de eerste veer is het vervangen van de tweede veer hierdoor wel heel eenvoudig, omdat de klep volledig openstaat:

Afbeelding

Nadat beide veren zijn geplaatst, kan het dode punt worden gevonden. Dit is dus het punt waar de gasveren de klep omhoog beginnen te duwen. Dit ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Op basis van dit dode punt en de vrijgekomen ruimte in de gasveer kunnen vervolgens de benodigde stempelveren worden berekend. Mocht iemand mee willen rekenen:
- Vrije ruimte in de gasveer bij gesloten klep: 21 mm
- Vrije ruimte in de gasveer bij kantelpunt: 32 mm
- Vrije ruimte in de gasveer over kantelpunt: 35 mm

Tot zover deze up!date, wanneer ik geschikte stempelveren heb gevonden zal dat hier weer worden vermeld!
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door blastaway » za 25 mar 2017, 19:13

Heeeeeeeel erg mooi dit en ga ik op de voet volgen. Ik wil ze ook graag!
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » za 25 mar 2017, 19:16

blastaway schreef:Heeeeeeeel erg mooi dit en ga ik op de voet volgen. Ik wil ze ook graag!
Zodra het helemaal werkt zal ik een lijstje maken met de gebruikte onderdelen. Een belangrijk aandachtspunt voor mij was overigens ook het kostenplaatje, anders was ik nu al klaar geweest ;)
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door blastaway » za 25 mar 2017, 21:13

Dat snap ik.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » wo 14 jun 2017, 18:55

Na (alweer) een stilte is het wel weer tijd voor een nieuwe update! Enkelen van jullie vroegen hoe het ermee stond en ik zit nog steeds niet stil wat betreft dit onderwerp.

De status op dit moment is dat de sterkere gasveren weer zijn gedemonteerd. Deze geven weliswaar een extra kracht om de klep open te duwen, maar deze kracht (660N) komt nog niet volledig vrij in de eerste centimeters. Deze eerste centimeters zijn echter het meest cruciaal om de klep open te drukken. Daarnaast is het zo dat de kracht zodanig groot is, dat de klep na het (handmatig) openen te hard open zwaait en op het uiterste punt terug slaat.

Zoals aangegeven zit de oplossing dus in de eerste centimeters en de eerste denkbare oplossing lijkt hiervoor dus gebruik van stempelveren, zoals eerder in dit topic genoemd. Echter, het nadeel aan deze veren is dat deze niet ver genoeg uitveren om de klep over het "dode" punt te krijgen. Om deze reden ben ik gaan zoeken naar geschikte drukveren. Hiervoor heb ik bij meerdere veren-fabrikanten het aanbod doorgespit en een lijst opgesteld met mogelijk geschikte veren. Sommigen hiervan bleken naderhand toch te duur (tussen de 15 en 25 euro de veer) en daarom heb ik een kleine selectie gemaakt. Deze zijn op dit moment onderweg hierheen en zullen als alles goed gaat morgen op de mat vallen.

Met een beetje mazzel kan ik vrijdag gaan beginnen met monteren en dan hoop ik weer een stap dichterbij te zijn. Stay tuned! :dance:
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door Drive » zo 09 jul 2017, 23:25

Hallo automatische kofferbakklep liefhebbers.

Misschien heb ik het gemist, maar is deze link bekend http://www.gasveerwinkel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een rekenmodule op hun site.
Inclusief een hoekmeter, hoek dicht en hoek open, dit met je telefoon of tablet kan meten.

Ik vermoed dat de druk in de orginele veer net voldoende zou moeten zijn, maar dat de hoekstand van de gasveren niet juist zijn om bij het openen van het slot de juiste souplesse in een beweging doorgaat.

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door blastaway » ma 10 jul 2017, 22:28

Ik daag je graag uit het voor ons op te lossen :-)
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » di 11 jul 2017, 08:12

Drive schreef:Ik vermoed dat de druk in de orginele veer net voldoende zou moeten zijn, maar dat de hoekstand van de gasveren niet juist zijn om bij het openen van het slot de juiste souplesse in een beweging doorgaat.
De druk van de veren is net niet genoeg, daar ben ik al achter. De oplossing zou inderdaad in de hoekstand kunnen zitten, maar ik vraag mij wel af hoe je dit op wilt gaan lossen cq. de hoekstand aanpassen. Ik ben bang dat de oplossing niet hoofdzakelijk in de gasveer zit maar in (zoals eerder in dit topic vernoemde) bumpstops.
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door Drive » di 11 jul 2017, 12:08

Ik ben nu bezig met de bumpstop, ik heb gisteren bij van Udenhout 1 bumpstop besteld, deze is van een Scirocco. En heeft hopelijk een variabele instelling. Waarmee de stop door een inwendige veer zichzelf naar buiten drukt. Gaat dit werken dan bestel ik er 1 extra en ga het dan testen. Je heb er natuurlijk 2 nodig. Anders moet ik zelf een bumpstop met veer gaan maken.
Een beetje uitvinden en wat extra logica, moet het tot een oplossing komen.

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » di 11 jul 2017, 13:17

Drive schreef:Ik ben nu bezig met de bumpstop, ik heb gisteren bij van Udenhout 1 bumpstop besteld, deze is van een Scirocco. En heeft hopelijk een variabele instelling. Waarmee de stop door een inwendige veer zichzelf naar buiten drukt. Gaat dit werken dan bestel ik er 1 extra en ga het dan testen. Je heb er natuurlijk 2 nodig. Anders moet ik zelf een bumpstop met veer gaan maken.
Een beetje uitvinden en wat extra logica, moet het tot een oplossing komen.
Ben heel benieuwd of die werkt, laat het zeker even weten als je wat meer weet. In het uiterste geval zit ik er zelf ook aan te denken om nieuwe bumpstops te gaan maken, desnoods helemaal op maat tekenen en produceren. Moet gewoon lukken dit :hand:
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Amousslih
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 dec 2017, 09:44

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door Amousslih » di 12 dec 2017, 10:31

is hier al meer over bekend??

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door Drive » zo 17 dec 2017, 22:50

Bumpstops had ik wel geplaatst, maar ik vond dat de achterklep niet exact mooi sluitend was.
geprobeerd om het af te stellen, maar dat mocht niet baten.
De bumpstops zou ik nog moeten aanpassen, ik heb het vermoede dat het zou moeten gaan werken.
Alleen heb ik geen vertrouwen in de kracht van de gasveren, op mijn Citigo zitten gasveren van ik dacht 360N.
En ik ben bezig geweest met het zoeken naar gasveren van 500N, maar heb nog geen adres gevonden waar ze deze juiste lengte aan gasveren kunnen leveren!??
Nu ben ik ook benieuwd als ik de motor van de ruitenwisser (gewicht vermindering) verwijder, de klep wel open gaat springen.

Ik ben er nog mee bezig, maar ook weer gebonden aan warmer weer. 8-)

Anwarboulachyani
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 21:20
Locatie: Friesland

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door Anwarboulachyani » vr 05 jan 2018, 20:19

Heeft iemand hier al een uitvinding voor gevonden?
Mvg anwar
Vw high up panorama dak, leer, Bi-Led, candy red velgen, H&R

Gebruikersavatar
FUP!
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

Bericht door FUP! » wo 10 jan 2018, 09:33

De oplossing zal echt gevonden moeten worden in de bumpstops, zodat de klep enkele centimeters naar buiten wordt geduwd. Door de hoek van de gasveren zullen deze de klep nooit naar buiten kunnen duwen. Nu zijn er drie opties:
- Proberen de bumpstops van de Scirocco passend te krijgen. Deze heb ik er wel op gehad, maar ga ze niet aanpassen want deze komen van mn Scirocco.
- Proberen bumpstops van een ander model te vinden en passend te krijgen. Nog niet geprobeerd.
- Custom bumpstops met afgestelde en vooraf berekende veren maken. Nog niet geprobeerd, maar ga ik wel aankomend weekend uitzoeken icm 3D-printer.
Drive schreef:Alleen heb ik geen vertrouwen in de kracht van de gasveren, op mijn Citigo zitten gasveren van ik dacht 360N.
En ik ben bezig geweest met het zoeken naar gasveren van 500N, maar heb nog geen adres gevonden waar ze deze juiste lengte aan gasveren kunnen leveren!??
Nu ben ik ook benieuwd als ik de motor van de ruitenwisser (gewicht vermindering) verwijder, de klep wel open gaat springen.
De standaard gasveren hebben een uitwerpkracht van 470 Newton, bekijk even mn post op pagina 6 van dit topic. Nu is de ontspannen (maw de langste) lengte niet per se van belang. De lengte onder spanning (minimale lengte) is belangrijker, anders past de gasveer niet in de ruimte tussen de twee kogels.

Zelf heb ik overigens al wel de motor van de ruitenwisser verwijderd. Dit ding weegt idd wel wat, maar het meeste gewicht zit em in die enorme glasplaat.
White High! UP!|DAB+|AP|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: OZ Superturismo WRC Matt Black|Winter: Ronal R38

Black High! EcoUP!|DAB+|Sun Roof|Automatic LED Dim|US Lights|Summer: VW E-UP! Blade|Winter: VW Spoke Grey

Plaats reactie