benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » vr 13 mei 2016, 17:51

Vooral de airco gebruikt flink meer benzine

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » vr 13 mei 2016, 19:11

Ik gebruik de airco niet intensief deze warme dagen, panodak en raampjes open en de hitte is er zo uit (de bekende situatie van een snikhete auto en dan vol de airco aan 10 minuten voor verkoeling is weg door het panoramadak). Ik gebruik de airco op stand 1 en zelden op stand 2. Wel merk ik op de snelweg dat het vermogen echt een stukje minder is met de airco aan!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » vr 13 mei 2016, 19:12

Daardoor heb ik geen echt meerverbruik gezien ik zuiniger rij dan in de winter ondanks de airco aan.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Mert04
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:15

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Mert04 » za 14 mei 2016, 09:58

damianw26 schreef:Ik gebruik de airco niet intensief deze warme dagen, panodak en raampjes open en de hitte is er zo uit (de bekende situatie van een snikhete auto en dan vol de airco aan 10 minuten voor verkoeling is weg door het panoramadak). Ik gebruik de airco op stand 1 en zelden op stand 2. Wel merk ik op de snelweg dat het vermogen echt een stukje minder is met de airco aan!
Dat klopt idd, het vermogen is wel een stuk minder met de airco aan. Het is vooral te merken in de lage toeren wanneer de motor pruttelt op een bepaald toerental in een bepaalde versneller, terwijl een identieke toerental in een identieke versnelling zonder airco gewoon soepel draait. Toch ben ik erg tevreden met de airco in het warme weer, rijdt de auto nog steeds prima en op lange afstanden over de snelweg merk je het niet eens zo erg in het verbruik.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 14 mei 2016, 16:49

damianw26 schreef:Daardoor heb ik geen echt meerverbruik gezien ik zuiniger rij dan in de winter ondanks de airco aan.
Panoramadak open heeft ook zeker een negatieve invloed op het verbruik haha. Mensen onderschatten de invloed van verstoorde aerodynamica van een auto.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » za 14 mei 2016, 17:23

TwitNour schreef:
damianw26 schreef:Daardoor heb ik geen echt meerverbruik gezien ik zuiniger rij dan in de winter ondanks de airco aan.
Panoramadak open heeft ook zeker een negatieve invloed op het verbruik haha. Mensen onderschatten de invloed van verstoorde aerodynamica van een auto.
Ik kan maximaal 70-100 (afhankelijk van de windkracht) rijden met het panodak helemaal open voordat de inslaande wind echt storend gaat worden, en dat verstoort de luchtstroom absoluut ik geloof wel 15-20 procent meerverbruik. Anders staat het dak op de kantelstand, ofwel dan staat alleen de achterkant van t glas omhoog en dan schuift de stroomlijn soepel over het dak heen. Gezien mijn route het grootste gedeelte snelweg is (zo'n 23km van de 31 totaal) en ik het dak dus niet helemaal open heb valt het relatief mee hoe funest het verbruik beïnvloed wordt door verstoorde stroomlijn. Mocht het trouwens echt heet worden nog dan gebruik ik enkel de airco, anders blijft de koude lucht niet zo goed hangen :lol:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
upupandaway
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 17:01
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door upupandaway » wo 18 mei 2016, 17:14

Wat is beter tijdens de warme zomerdagen als het aankomt op verbruik? Panoramadak open of airco aan?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dennuus1 » wo 18 mei 2016, 17:37

Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » wo 18 mei 2016, 18:09

dennuus1 schreef:Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..
Toevallig vandaag getankt en heb nog nooit zo zuinig gereden! 1 op 18,5! Totaal onbewust ik heb zeker niet mijn best erop gedaan (dus gewoon met warme motor plankgas en zo af en toe de toerenbegrenzer in). Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » wo 18 mei 2016, 19:25

Nu de temperaturen weer wat hoger worden, merk je gelijk dat het verbruik gunstiger wordt. Voor het eerst weer boven de 1 op 22 gereden met de laatste tank. ;)
damianw26 schreef: Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...
Dat herken ik met de Mii niet zo. Merkte het destijds met de Daihatsu wel heel duidelijk, maar bij de Mii heb ik de indruk dat de airco elektronisch geregeld wordt. Als bijvoorbeeld bij accelereren de motor even meer power nodig heeft, gaat dat op dat moment niet naar de airco. Pas daarna wordt de airco weer bijgezet.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dennuus1 » wo 18 mei 2016, 19:36

damianw26 schreef:
dennuus1 schreef:Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..
Toevallig vandaag getankt en heb nog nooit zo zuinig gereden! 1 op 18,5! Totaal onbewust ik heb zeker niet mijn best erop gedaan (dus gewoon met warme motor plankgas en zo af en toe de toerenbegrenzer in). Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...
Wat heeft het nou voor zin om in de toeren begrenzer te gaan rijden? Voorheen altijd Honda civic gereden?

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » wo 18 mei 2016, 20:03

dennuus1 schreef:
damianw26 schreef:
dennuus1 schreef:Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..
Toevallig vandaag getankt en heb nog nooit zo zuinig gereden! 1 op 18,5! Totaal onbewust ik heb zeker niet mijn best erop gedaan (dus gewoon met warme motor plankgas en zo af en toe de toerenbegrenzer in). Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...
Wat heeft het nou voor zin om in de toeren begrenzer te gaan rijden? Voorheen altijd Honda civic gereden?
Whaha nee helaas geen vtec gehad, ik bedoel doortrekken tot vlak voor de toerenbegrenzer dus zo'n 6200 toeren. Het heeft geen zin om er continu in te hangen en voor het vermogen is het ook niet nodig, maar gewoon even doorhalen, heerlijk!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » do 19 mei 2016, 00:16

Ik merk aan de temperaturen ook weer dat m'n tank langer meegaat. M'n naald staat op 1/4 en ik heb al 660km gereden op deze tank. De boordcomputer zegt dat ik nog 120km kan rijden en dat m'n verbruik sinds het tanken 1 op 23,0 is. Als ik er de 7% afhaal die de computer altijd te zuinig aangeeft, hou ik ongeveer 21,5 over. Netjes toch? Ben benieuwd wat het daadwerkelijke verbruik zal zijn als ik heb getankt.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » do 19 mei 2016, 06:47

TwitNour schreef:Ik merk aan de temperaturen ook weer dat m'n tank langer meegaat. M'n naald staat op 1/4 en ik heb al 660km gereden op deze tank. De boordcomputer zegt dat ik nog 120km kan rijden en dat m'n verbruik sinds het tanken 1 op 23,0 is. Als ik er de 7% afhaal die de computer altijd te zuinig aangeeft, hou ik ongeveer 21,5 over. Netjes toch? Ben benieuwd wat het daadwerkelijke verbruik zal zijn als ik heb getankt.
Zeer netjes, daar moet je dan echt je best voor doen denk ik? Of kom je niet veel op de snelweg met +-120?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » do 19 mei 2016, 10:25

Als ik op de snelweg kom, kom ik niet boven de 110. Daarnaast heb ik afgelopen tank veel langere ritten gemaakt. Ik let er inderdaad wel op. Heb er voor mijzelf een sport van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mei 2016, 10:35

Ik heb gisteren mijn up met een volle tankt meegegeven aan mijn vriendin. Ze kreeg hem mee met 450 kilometer rijbereik en kwam thuis met 650. Ik snap er niets van. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » do 19 mei 2016, 10:46

Petrolhead Tom schreef:Ik heb gisteren mijn up met een volle tankt meegegeven aan mijn vriendin. Ze kreeg hem mee met 450 kilometer rijbereik en kwam thuis met 650. Ik snap er niets van. :D
Ik denk dat onzuinig rijden voor jou een sport is geworden :lol: :dance:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mei 2016, 10:48

Haha nee dat is het niet. Ik kan best zuinig rijden maar ik heb de laatste tijd alleen korte stukjes gereden en dan zie je dat soort getallen echt nooit in je schermpje. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JoVe » do 19 mei 2016, 10:55

Het zit em gewoon in dat rechter voetje.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mei 2016, 11:03

Dat wil ik ook niet helemaal uitsluiten. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie