Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door lupocor » za 24 okt 2015, 08:40

snap eigenlijk niet dat er een 60 en 75 pk versie is.
wat is nu het echte verschil in deze twee?
waarom zou je een 60 pk motor en een 75 pk motor in en auto stoppen als het verschil te verwaarlozen is.
optrekken wil de 60 pk ook best wel maar dan moet je het gas diep intrappen.
het zijn 2 dezelfde motoren met een andere software (als ik het goed begrijp) , verder zijn de motoren hetzelfde en is de overbrenging ook gelijk toch?
mooier zou een turbo kitje zijn dat je op beide motoren kunt plaatsen zodat je echt verschil gaat merken.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Touchwood » za 24 okt 2015, 08:55

De overbrenging is niet gelijk. De 75 pk uitvoering maakt iets meer toeren bij dezelfde snelheid. Das ook de voornaamste reden, dat die iets sneller optrekt.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

BriesUP
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 22 sep 2014, 20:32

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door BriesUP » zo 29 nov 2015, 19:31

Ook ik heb mijn 60pk naar 75pk laten upgraden via VAGtechniek bij 10000 km op de teller nu 20000, grootste voordeel voor mij is het "makkelijker"doorlopen in toeren van de motor.
Boven de 4500 t/m trekt de motor beter door, als men niet boven de 3500 t/m komt rijdt men ook maar met 40/45 pk en dan is deze aanpassing zinloos. Maar het (warme) blokje kan echt wel de 6000 t/m aan, de begrenzing is er door VW ingebracht om de garantie op het blok veilig te stellen.
Hi_UP 60pk=>75pk, Fender Sound, Panoramadak, VAG "instellingen".

Angst en onwetendheid zijn slechte raadgevers!

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door DaanRoor » do 18 feb 2016, 22:30

De Citigo van mijn vriendin heeft sinds gisteren de 60pk --> 75pk upgrade via Vagtechniek. Het mooie aan dit verhaal is dat mijn vriendin momenteel in het buitenland zit en niet weet dat ik dit gedaan heb. Ik heb deze upgrade eigenlijk genomen omdat we haar Citigo ook gebruiken als we bijvoorbeeld naar Duitsland gaan en ik me een beetje zit te irriteren in de berg-etappes die we daar afleggen. Het gaat allemaal wel maar je vraagt je soms serieus af of het motorblokje het wel gaat overleven allemaal.

De ultieme test zal dus een soort van twee-ledig zijn:
- Gaat mijn vriendin dit merken als ze weer terug in NL is en weer op pad gaat met haar auto? Moet er wel bij zeggen dat ze sinds we verhuisd zijn zo'n 95% van haar kilometers niet meer op de snelweg komt, ze kan alles tegenwoordig via 80-km wegen af.
- Gaan we dit merken als we weer een uitstapje maken naar heuvelachtig gebied?

Mijn eigen ervaring nadat ik de auto vanuit Nuenen weer naar Zoetermeer gereden heb (met diverse tussenstops onderweg): ik merk er bij normaal gebruik eigenlijk niks van. Ik heb hem op de snelweg wel even een paar keer de sporen gegeven (omdat mijn vriendin automaat rijdt ook een paar keer de kickdown gebruikt wat ik normaal gesproken alleen in geval van nood doe omdat dat robot-automaatje dan gewoon niet mooi schakelt). Het is in ieder geval niet zo dat je nu ineens een duw in je rug krijgt ofzo. Even snel ergens voorbij is nog steeds een kwestie van geduld.
Of het mijn eigen verbeelding is of dat het echt zo is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het lijkt er wel op of de motor iets soepeler op hogere toerentallen gebracht kan worden dan voorheen. Het is in mijn beleving niet een echt opvallend cq duidelijk verschil. Ik moet er wel bij zeggen dat de auto de eerste anderhalf jaar van zijn leven 90% snelwegkilometers heeft weggereden (woon/werk tussen Midden-Brabant en Rotterdam). Sinds we verhuist zijn rijdt de auto ongeveer 70% aan 80-kilometer wegen en 30% stadsverkeer. Hij heeft in zijn leven tot dusver maar weinig korte ritjes gemaakt met nu dik 44.000 km op de teller.
En ik moet zeggen, hij heeft altijd al soepel gereden (op het gedrag van de automaat na dan tenminste, de automaat schakelt zijdezacht op lagere toerentallen maar als het wat sportiever moet wordt ie navenant het toerental meer stoterig tijdens schakelen). De motor zelf is vanaf het begin altijd al gewillig geweest om te werken.

De upgrade zal in het vlakke NL wellicht gewoon weinig zoden aan de dijk zetten. Ik ben dan ook het meest benieuwd of we iets gaan merken als we weer eens richting heuvelachtig gebied zouden gaan, misschien kan ik dan wél opvallende verschillen melden.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » vr 19 feb 2016, 07:41

Ik ervaar ook dat de 75pk versie wat losser is. Sowieso is hij na 4.500 toeren gewilliger om door te trekken. Je merkt dan gewoon dat de 60pk geknepen is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door DaanRoor » za 20 feb 2016, 18:02

Wat doet de APK bij een viergasmeting met zo'n 75 pk-upgrade blok? Komen daar andere waardes uit dan waar ze goedkeuring voor kunnen verlenen?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » za 20 feb 2016, 19:30

Waardes blijven allemaal binnen de toleranties. De 60pk motor en 75pk motor zijn identiek alleen de versnellingsbak en software zijn anders.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door TwitNour » zo 21 feb 2016, 12:56

Hoe groot is deze tolerantie uberhaupt?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » zo 21 feb 2016, 13:00

Dusdanig groot dat je met een getunede Mini met 230pk en een racekat van 100 cellen door de keuring raakt dus absoluut overbodig om je daar bij een Vagling druk over te maken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door DaanRoor » zo 20 mar 2016, 13:24

Na enkele weken dat m'n vriendin onwetend van de extra pk's rondgereden heeft: ze heeft 2x een momentje gehad dat de auto iets anders deed dan ze gewend was. De eerste keer was bij flink doortrekken in de toeren dat ze zich hardop afvroeg of de auto nou wat sneller is geworden (al kwam het er inderdaad nogal vragend uit, ze was er niet overtuigd van).

En de tweede keer is afgelopen week geweest. Een bocht die ze af en toe eens met gas onderin neemt resulteerde dit keer in het bijna de controle over de auto kwijtraken omdat ie vlotter de bocht door kwam dan ze altijd gewend was. Ook dit was een situatie met hoog toerental... Overigens wel goed dat de auto eerst even laat merken dat je de controle kwijt begint te raken, ik heb door de jaren heen ook weleens auto's meegemaakt die niet waarschuwen maar gelijk de verkeerde kant op schuiven...
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door DaanRoor » do 28 jul 2016, 10:31

Inmiddels ook een paar keer heuvel-op met gas onderin gedaan. Daar komt het verschil van vóór de update wat beter uit de verf. Blokje slaat niet meer dood in hogere toeren maar blijft er dapper aan sleuren tot de ASG besluit te schakelen.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » do 28 jul 2016, 22:00

Met die 75 pk en een paar toeren kom je overal boven. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door enie-up » vr 29 jul 2016, 21:07

Petrolhead Tom schreef:Met die 75 pk en een paar toeren kom je overal boven. :D
En met een beetje heuvel af zit je zo boven de 200 8-)
Vlak is topsnelheid ruim 180 8-)

Gebruikersavatar
avreenen
Donateur member
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 20:22
Locatie: velserbroek

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door avreenen » do 08 sep 2016, 19:36

morgen de afspraak bij vagtechniek staan voor de update naar 75 pk, ben zeer benieuwd

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door Autheo » do 08 sep 2016, 19:43

avreenen schreef:morgen de afspraak bij vagtechniek staan voor de update naar 75 pk, ben zeer benieuwd
Leuk voor je! Laat je hier horen wat voor verschil je merkt?

Gebruikersavatar
avreenen
Donateur member
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 20:22
Locatie: velserbroek

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door avreenen » vr 09 sep 2016, 21:47

vandaag de update naar 75pk laten doen en ik merk wel een verschil met name de dipjes in de tweede en derde versnelling zijn weg en mijn up pakt wat beter op in lage toerentallen.
het blokje lijkt wat soepeler te lopen verder niet echt een groot verschil
ik ben er tevreden over
:D :D

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door edwin blank » za 10 sep 2016, 06:17

Merk je niet dat met name vanaf 6.000 Up/m de motor veel beter doortrekt naar een hoger toerental?
De "begrenzing" bij een 60 pk is er af.

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door arnout84 » za 10 sep 2016, 10:54

avreenen schreef:vandaag de update naar 75pk laten doen en ik merk wel een verschil met name de dipjes in de tweede en derde versnelling zijn weg en mijn up pakt wat beter op in lage toerentallen.
het blokje lijkt wat soepeler te lopen verder niet echt een groot verschil
ik ben er tevreden over
:D :D
Dat ervaar ik ook, fijne update!

Gebruikersavatar
avreenen
Donateur member
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 20:22
Locatie: velserbroek

Re: Ervaring met VAGTechniek upgrade naar 75 pk

Bericht door avreenen » ma 12 sep 2016, 20:07

edwin blank schreef:Merk je niet dat met name vanaf 6.000 Up/m de motor veel beter doortrekt naar een hoger toerental?
De "begrenzing" bij een 60 pk is er af.

Edwin
bij 5000 toeren merk je al wat verschil maar zo hoog kom ik bijna nooit dus kan dat niet met zekerheid zeggen, was ook niet mijn reden om het te laten doen

Plaats reactie