Zachte blanke lak laag

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
UP Gerrit
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 12:58

Zachte blanke lak laag

Bericht door UP Gerrit » zo 01 mar 2015, 18:34

Ik heb sinds februari een zwart metallic up.
Nu heb ik het probleem dat de blanke laklaag zo zacht is dat er erg snel krassen in komen.
Ik heb 1 keer een ijs scherm folie voor de voorruit gehad en nu zitten er allemaal krassen op de raamstijlen.
Ook had ik al onverklaarbare krassen op het dak die ik er uit heb laten poetsen door een herstel bedrijf.
Auto wordt altijd met de hand gewassen niet in de wasstraat
Hebben nog meer forum leden hier last van?
VW high UP!
3deurs
Zwart metallic
75Pk autom
Schuif/kanteldak
Led dagrijverlich
Logo's weg
Uitlaat sierstuk
Dynamic pak
Zwarte hemel
Trianglevelgen,Ramen 65% getint)
Drive pak
Cruise Contr
Boordcomp.Parkeersens
Maps&More
Fender soundsyst
Subw.

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door PR010 » zo 01 mar 2015, 18:38

Ik heb dit ook. Mijne word binnenkort helemaal gepolijst en gepoetst.
Black on Black

UP Gerrit
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 12:58

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door UP Gerrit » zo 01 mar 2015, 19:35

Maar met polijsten en poetsen wordt de Blankelak weer dunner.
Ik denk niet dat dit de oplossing is.
Ik heb het probleem neergelegd bij de dealer.
VW high UP!
3deurs
Zwart metallic
75Pk autom
Schuif/kanteldak
Led dagrijverlich
Logo's weg
Uitlaat sierstuk
Dynamic pak
Zwarte hemel
Trianglevelgen,Ramen 65% getint)
Drive pak
Cruise Contr
Boordcomp.Parkeersens
Maps&More
Fender soundsyst
Subw.

ABT-UP
Donateur member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 17:04

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door ABT-UP » zo 01 mar 2015, 20:30

Ik vind de lak ook niet om over naar huis te schrijven ,zoals ze dat zo mooi zeggen

Gebruikersavatar
Ruben
Donateur member
Berichten: 165
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 22:11
Locatie: Zwolle

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Ruben » zo 01 mar 2015, 20:33

Is met alle lakken tegenwoordig zo, dat komt omdat ze op waterbasis zijn. Beter voor het mileu maar minder van kwaliteit,
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Altos » zo 01 mar 2015, 20:57

Vag lak is zelfs nog 1 van de hardere lakken. Het vuil wat je over de lak wrijft is de boosdoener, zand,vuil en algehele vervuiling zit onder je raamdeken en dergelijke, beter oppassen scheelt al veel, bij mij raakt niets! De lak aan, zelfs mijn vingers niet. Maar zacht is de blanke lak niet te noemen hoor.

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Miisport1 » wo 25 mar 2015, 20:41

Ruben schreef:Is met alle lakken tegenwoordig zo, dat komt omdat ze op waterbasis zijn. Beter voor het mileu maar minder van kwaliteit,

Complete onzin.
De metalic lakken en uni kleuren zijn op waterbasis ipv op thinner of andere verdunning.
De blanke lak is nooit op waterbasis geweest.
Dus er wordt geen water gebruikt als transport middel maar gewone verdunning.

UP Gerrit
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 12:58

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door UP Gerrit » wo 25 mar 2015, 22:44

Dat had ik ook begrepen dat de blanke lak nooit op water basis is geweest.
Nu al 3 x terug geweest naar de dealer om de krassen er uit te laten poetsen. Er wordt nu verder niets aan gedaan omdat ik volgen de dealer de enige ben die dit een probleem vind. Van de importeur hoef ik geen aktie te verwachten omdat er niet meer klachten bekent zijn??? Ik ben waarschijnlijk te zuinig op mijn up.
Als er meer mensen zijn die niet tevreden zijn over de kwaliteit van de blanke lak graag klagen bij de dealer.
VW high UP!
3deurs
Zwart metallic
75Pk autom
Schuif/kanteldak
Led dagrijverlich
Logo's weg
Uitlaat sierstuk
Dynamic pak
Zwarte hemel
Trianglevelgen,Ramen 65% getint)
Drive pak
Cruise Contr
Boordcomp.Parkeersens
Maps&More
Fender soundsyst
Subw.

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door JCC » do 26 mar 2015, 10:55

De mijne werd afgeleverd met lichte swirls. Ik dacht (hoopte) dat dit niet bij een nieuwe auto het geval was.
Maar verder krassen e.d. heb ik niet erop nu na bijna een jaar.
Ik ben wel het type dat de auto zo parkeert dat er weinig mensen langs lopen :mrgreen:
Wel begint er ieniemienie lichte kleurverschil te komen tussen kunststof en plaatwerk. Ik heb die blauwe kleur.
Bijhouden is denk ik met die heldere blauwe uni kleur wel een must.

Poetsen is ook eigenlijk wel leuk. (ff wachten op mooi weer.)

Maar ik zie geen schokkende dingen om naar de dealer te rennen.

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Altos » do 26 mar 2015, 11:07

Er zullen altijd swirls (kleine krasjes) in blijven komen, bij elke auto, bij elke lak...de truc is om ze te verminderen door een keer te poetsen (detailen) met de juiste spullen (of dit laten doen) een goede wax of sealant erover heen en met de 2 (of 3) emmer was methode wassen in het vervolg. Verder lijkt me dit absoluut geen VW kwaal. Ik begrijp de dealer hun besluit dan ook volkomen.

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door EdUp! » do 26 mar 2015, 11:12

Ik vind de blanke lak ook erg kras gevoelig. Volgende maand eens een middag aan besteden om het weg te poetsen/polijsten en kijken waaarmee het te verzegelen is. Sowieso is de lak niet heel erg dik volgens mij.

Gebruikersavatar
Ketoembar
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 04:16

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Ketoembar » do 26 mar 2015, 13:01

Afbeelding

Dit is een 911 van nog geen jaar oud. Eigenaar is er erg zuinig op. Nooit wasstraat, alleen twee emmer systeem.
Toch komen er (was)krassen op. Het is bijna onvermijdelijk.
Middels een goede coating wel te verminderen. Gyeon Mohs is zo'n goede coating.
Alleen niet zelf aan beginnen als je er geen ervaring mee hebt. Coating wordt knetterhard waardoor de kans op krassen kleiner worden.
Wel eerste de swirls eruit (laten) polijsten natuurlijk. Maar als je lak zo zacht is, is dat geen enkel probleem.
Met een hamer past alles

Texpert
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 21:25

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Texpert » za 11 jul 2015, 13:07

Afgelopen week heeft er welgeteld 1 dag een klein vogelpoepje op de deur gezeten. Gelijk ver ingebrand :?

Bijna niet te voorkomen, zuren in vogelpoep zijn zeer agressief en de blanke lak mag dan nog wel conventioneel zijn, de onderlaag (kleur) is zwakker, dit heeft ook invloed op de blanke lak.

Zo'n coating overweeg ik ook, het kost wel wat maar dan blijft ie wellicht wat langer mooi :?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door TwitNour » za 11 jul 2015, 15:37

Ik ervaar ook snel krassen in de lak. Laatst ook een probleempje gehad met vogelpoep dat er maar enkele uren op zat, en meteen ingebrand zat. Gelukkig alles er vanaf gekregen met polish. Krassen zul je altijd houden.

UP Gerrit
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 12:58

Re:Zachte blanke lak

Bericht door UP Gerrit » za 11 jul 2015, 16:52

Mijn up is nu 4 x terug geweest naar de dealer om de krassen er uit te laten polijsten.
Nu is hij behandeld met een middel tegen krassen(weet nog geen merk).
Ik moet nu kijken hoe dat zich houd.
Als de krassen weer te hinderlijk worden kan ik weer terug komen en wordt de UP alsnog bij de importeur aangeboden ter beoordeling.
Voorals nog neemt de importeur geen aktie omdat er bij hun geen meldingen bekent zijn.
Bij de schadeherstellers krijgt je te horen dat er veel verschil in hardheid van de lakken zit per merk.
En het is zwart en dat blijft een kwetsbare kleur.
Bij de dealer heb ik gevraagd of de hardheid van de Blankelak te testen is maar dat schijnt niet mogelijk te zijn. Dit kunnen ze alleen bij de fabriek en bij TNO.
Tot nu toe is alles nog vergoed door de dealer(helemaal TOP)natuurlijk maar voor mij nooit geen zwarte auto meer.
Veel te kwetsbaar.
VW high UP!
3deurs
Zwart metallic
75Pk autom
Schuif/kanteldak
Led dagrijverlich
Logo's weg
Uitlaat sierstuk
Dynamic pak
Zwarte hemel
Trianglevelgen,Ramen 65% getint)
Drive pak
Cruise Contr
Boordcomp.Parkeersens
Maps&More
Fender soundsyst
Subw.

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door pkfreak » za 11 jul 2015, 17:48

Nergen last van.
Ook bij eerdere zwarte auto's geen problemen gehad.
Gr. Michel

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Re:Zachte blanke lak

Bericht door N!jntje » za 11 jul 2015, 23:21

Zoals je eerder hebt kunnen lezen denk ik dat je wat fouten in je verhaal naar voren brengt. Ten eerste moet je jezelf afvragen hoe je de auto wast en dit In vergelijking met een ander voorbeeld wat je jezelf in je hoofd hebt. Want bijv een vw lak is geen bmw lak of citroen lak.
Ten tweede een middel tegen krassen bestaat niet echt. Want eigenlijk is zown beetje alles mbt bescherming van de lak een middel tegen krassen. Dit word dus wel als een heel ruim begrip weergegeven Door de dealer. Let op! Een waxoyl behandeling is niet tegen krassen. Dat is gewoon een laagje die veelste duur is voor wat het is. Een flesje exp sealant van 20 euro werkt nog beter!
Ten derde. Zwart is niet zozeer kwetsbaar. De blanke laklaag die is kwetsbaar. Die ligt nota bene bovenop. Als je een lakmeter of vergrootglas erbij pakt dan zul je zien dat wit net zoveel krassen geeft als zwart. Voor t oog valt wit alleen minder snel op. Daarentegen zie je op een uni kleur wel weer sneller oneffenheden.

Ik zou als ik jou was eens goed navragen wat ze hebben gebruikt om je auto weer in 'showroomstaat' te krijgen. Op het moment denk ik namelijk dat ze alleen maar producten hebben gebruikt die veelal fillers bevatten.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door MauriceR. » zo 12 jul 2015, 08:18

Nou... als ik het zo lees is de 175 euro die de dealer rekende voor een beschermlaag van Waxoyl goed besteed. Mijn auto ziet er uit alsof 'ie nog nieuw is, zelfs zonder swirls

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door N!jntje » zo 12 jul 2015, 09:09

MauriceR. schreef:Nou... als ik het zo lees is de 175 euro die de dealer rekende voor een beschermlaag van Waxoyl goed besteed. Mijn auto ziet er uit alsof 'ie nog nieuw is, zelfs zonder swirls

M
En precies hierom zegt de dealer letterlijk tegen mij dat ik beter de auto's zelf kan behandelen. Want zoals hun zeggen: jou resultaat is veel mooier mooi en langduriger mooi!

http://forum.carclean.nl/forum/handleid ... lakpantser" onclick="window.open(this.href);return false;

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Zachte blanke lak laag

Bericht door Altos » zo 12 jul 2015, 09:46

Volledig mee eens @n!jntje!
Er zullen nog genoeg mensen zijn die je (ons) niet zullen geloven maargoed, dat zal altijd zo blijven...ik laat een ieder lekker denken wattie wil, ik weet inmiddels door ervaring hoe het zit.
Detail ze!

Plaats reactie