High performance benzine

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

High performance benzine

Bericht door Patrick-Brand » do 18 apr 2013, 20:38

Shell V-Power
BP Ultimate
Texaco Euro XL
Xmile

Zijn er Up rijders die de duurdere brandstoffen in hun Up tanken en er ervaring mee hebben? Zou je inderdaad verschil merken in een lager verbruik, schonere verbranding en meer vermogen?
Ik ben erg benieuwd! Want als dat zo is, ben ik best bereid een iets hogere prijs te betalen. (Kwartje krijgen we toch niet meer terug)
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: High performance benzine

Bericht door GuidoUp » do 18 apr 2013, 20:41

Ik tank de e10..
Mijn dealer heeft en up daarop getest..
Je rijd er ongeveer 10 km minder op..
Maja. €1.52
Lachen

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: High performance benzine

Bericht door Victorio » do 18 apr 2013, 20:47

Merkbaar meer vermogen? Amper. ;)

Laatst gewijzigd door Victorio op do 18 apr 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
Yup!
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 21:20

Re: High performance benzine

Bericht door Yup! » do 18 apr 2013, 20:50

Met de motor tank ik wel v-power, die moet eigenlijk euro 98 hebben maar die is niet meer te koop.
Ik heb ondanks dat sommige onderzoeken dit tegenspreken het gevoel dat hij hier beter op loopt.

Gebruikersavatar
Ome Rolph
Vagling liefhebber
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:56
Locatie: Zwaag

Re: High performance benzine

Bericht door Ome Rolph » do 18 apr 2013, 20:54

Geblazen (turbo) motoren hebben baat bij Euro98.
Je Up! rijdt net zo graag op Euro95.
Scheelt jou weer een paar zuurverdiende centjes.
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: High performance benzine

Bericht door Tom Westendorp » do 18 apr 2013, 21:52

In duitsland V-power 100 merk ik wel. 98 merk ik niet eens verschil. Daarom gewoon 95. Behalve op het circuit dan altijd 98 omdat de kwaliteit door de bank genomen wat hoger is. Ik vind de fuelsave van Shell ook een fijne brandstof.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: High performance benzine

Bericht door aut5MIIsport60 » do 18 apr 2013, 22:39

Net terug gekomen vanuit Roemenië, in totaal 4200 km gereden en dus heel wat keren getankt . Die Duitse E10 (10% Ethanol ipv in NL 5%) levert meer rendement per liter.
De Mii is ongeschonden teruggekomen en heb berg op berg af geen problemen gehad met het 60pk'tje. Reed vaak 130km/u en 120 km/u bergop (airco moest dan vaak even uit).

Hiervoor had ik o.a een moderne ,getunede 2.0 turbo 16v en tankte wel eens die 'super' brandstoffen. Sorry, maar die 200pk werd dan 205 pk bij wijze van spreken. Dat verschil merk je echt niet in NL. Bij de Up's! en Mii's totaal onnodig en pure geldverspilling.
Reed trouwens gemiddeld 1 op 18.5 en hield de vaart er in en vaak terug naar 4 bergop, maar m'n dubbel uitlaatsierstuk bleef zwartig van binnenuit ipv grijs (wat normaal zou zijn bij goede verbranding). Hele weg sequentieel geschakeld.

E10 (DE) E1,55/ltr
E95 (Austria) E1,40
E95 (RO) E1,30
E95 (NL) E1,70 de km.prijs is sowieso dus veel hoger in Nederland. Om dan ook nog een extra dure brandstof erin te gooien,dan ben je een dief van je eigen portemonnaie :(
MII style Sport 60pk semi-aut5

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: High performance benzine

Bericht door up! » do 18 apr 2013, 22:43

Met mijn Porsche tank ik altijd RON98 (in Duitsland RON 100 of 102), die 3.6 liter boxer draait daar echt beter op, zeker op hoge snelheden. Maar de up! is gemaakt voor 95 benzine, er 98 ingooien lijkt me weggegooid geld. Heb het overigens wel 1x gedaan bij mijn up!, maar merkte geen verschil :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: High performance benzine

Bericht door Patrick-Brand » do 18 apr 2013, 22:45

up! schreef:Met mijn Porsche tank ik altijd RON98 (in Duitsland RON 100 of 102), die 3.6 liter boxer draait daar echt beter op, zeker op hoge snelheden. Maar de up! is gemaakt voor 95 benzine, er 98 ingooien lijkt me weggegooid geld. Heb het overigens wel 1x gedaan bij mijn up!, maar merkte geen verschil :)
Nu zijn al die speciale benzine die ik heb genoemd wel gewoon Euro95. Dat is toch iets anders dan RON98/Euro98 wat ik hier al een paar keer voorbij zie komen?
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: High performance benzine

Bericht door aut5MIIsport60 » do 18 apr 2013, 23:30

Nee, want :

Shell V-Power = 97 octaan (maar moet in NL verkocht worden als zijnde 95 om verwarring te voorkomen)
BP Ultimate = 98 ,,

Bij onze 60/75pk wagens zal het hoogstens 1 a 2 pk winst uitmaken. Schakel de airco uit ,dat scheelt wellicht 5pk verlies.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: High performance benzine

Bericht door Patrick-Brand » vr 19 apr 2013, 07:35

aut5MIIsport60 schreef:Nee, want :

Shell V-Power = 97 octaan (maar moet in NL verkocht worden als zijnde 95 om verwarring te voorkomen)
BP Ultimate = 98 ,,

Bij onze 60/75pk wagens zal het hoogstens 1 a 2 pk winst uitmaken. Schakel de airco uit ,dat scheelt wellicht 5pk verlies.
Oké duidelijk, bedankt voor de uitleg. Dan blijf ik wel gewoon Euroshopper benzine tanken :mrgreen:
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: High performance benzine

Bericht door Victorio » vr 19 apr 2013, 07:56

Als je altijd met de airco aan rijdt, dan is het UIT knopje van de airco dus eigenlijk een soort Turbo-mode? :) Gaaf!
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: High performance benzine

Bericht door Patrick-Brand » vr 19 apr 2013, 08:01

Victorio schreef:Als je altijd met de airco aan rijdt, dan is het UIT knopje van de airco dus eigenlijk een soort Turbo-mode? :) Gaaf!
Haha als ik jou was zou ik er een stickertje met 'TURBO' opplakken en er een glazen kapje overheen zetten! ;)
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: High performance benzine

Bericht door Victorio » vr 19 apr 2013, 09:05

Patrick-Brand schreef:
Victorio schreef:Als je altijd met de airco aan rijdt, dan is het UIT knopje van de airco dus eigenlijk een soort Turbo-mode? :) Gaaf!
Haha als ik jou was zou ik er een stickertje met 'TURBO' opplakken en er een glazen kapje overheen zetten! ;)
Zou best een mooie mod zijn! :D Jammer dat het zo'n klein knopje is die tussen de 2 draaiknoppen zit. Als de airco knop nou op een van de 3 grote knoppen links had gezeten... ;)
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: High performance benzine

Bericht door Patrick-Brand » vr 19 apr 2013, 09:18

Victorio schreef:
Patrick-Brand schreef:
Victorio schreef:Als je altijd met de airco aan rijdt, dan is het UIT knopje van de airco dus eigenlijk een soort Turbo-mode? :) Gaaf!
Haha als ik jou was zou ik er een stickertje met 'TURBO' opplakken en er een glazen kapje overheen zetten! ;)
Zou best een mooie mod zijn! :D Jammer dat het zo'n klein knopje is die tussen de 2 draaiknoppen zit. Als de airco knop nou op een van de 3 grote knoppen links had gezeten... ;)
Ik ben blij dat jij geen auto's ontwerp :lol:
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: High performance benzine

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 19 apr 2013, 10:30

Gisteren dus vanaf de Oostenrijkse grens (dag daarvoor door RO/HO/O) over vele best stevige bergen gereden en het was in Z-DLD 27 graden.
Moest de airco wel vaak aan om fris te blijven wb concentratie.
Ging ik met 120/130 km/u (echte km's 7 minder) in 5e versnelling 1 van de honderden berghellingen op en dan knalt er zo'n vrachtwagen voor. Ondertussen komen dan de Audi's etc aanjakkeren. Dan moet echt even de airco uit, terugschakelen naar 4 (heb de volautomaat/kickdown niet gebruikt, handmatig geschakeld) om weer op gang te komen, zodra zo'n truck weer naar rechts gaat. Dus ja, airco uit gaf echt net even extra broodnodige trekkracht. Je voelde em dan iets sneller in de toeren gaan klimmen.

In NL merk je dat niet, maar in de bergen heb je elk van de max.60 pk en koppel nodig. Snikwarm weer en grotere hoogtes (ijle lucht) helpen dat motortje niet echt.
Maar het ging en dat viel ons niet tegen :-)

Om on-topic te blijven, geef mij maar die E10 benzine van E1,55 in de Duitse dorpjes/steden.
Laatst gewijzigd door aut5MIIsport60 op vr 19 apr 2013, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
MII style Sport 60pk semi-aut5

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: High performance benzine

Bericht door piet48 » vr 19 apr 2013, 13:03

aut5MIIsport60 schreef:Nee, want :

Shell V-Power = 97 octaan (maar moet in NL verkocht worden als zijnde 95 om verwarring te voorkomen)
BP Ultimate = 98 ,,

Bij onze 60/75pk wagens zal het hoogstens 1 a 2 pk winst uitmaken. Schakel de airco uit ,dat scheelt wellicht 5pk verlies.
Hoi
Je bedoelt zeker winst,anders kan je de airco beter aanlaten.
Grt Piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: High performance benzine

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 19 apr 2013, 13:48

Ja klopt, bedoelde ik :-)
Nog vermoeide ogen.
Pas het aan.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: High performance benzine

Bericht door dubbel-UP! » vr 19 apr 2013, 17:44

Deze benzine heeft een hoger octaangetal (niet gehalte), welke een maat is voor de klopvastheid. En dat is weer hoe eenvoudig de benzine vanzelf ontbrandt. Turbomotoren hebben hogere drukken (=hogere temperaturen) dus moet de benzine niet vanzelf ontbranden, maar nog steeds pas op het moment van de bougie ontsteking.
Die moeten daarom een benzine hebben met een hoger octaangetal. Dit geeft absoluut geen extra vermogen!
Dit is bij de up! Niet nodig en dus overbodig om te gebruiken.

De in v-power en aanverwanten zijn het de aanwezige dopes die het verschil maken t.o.v. de normale benzines. Die zorgen er o.a. Voor dat de benzine beter verbrandt en dus een schonere inwendige motor behoudt. Dat geeft weer minder weerstand en zou -in theorie- een beter lopende motor moeten opleveren. Echter merk je daar niks van. Is in laboratoriumtests al moeilijk om aan te tonen, laat staan dat je het werkelijk zelf kan voelen.

De v-power diesel ( niet voor de up! :D ) is wel een ander verhaal. Deze heeft ook als basis een andere grondstof. Maar heeft hier geen zin om uit te leggen.

V-power is vooral een succes op basis van marketing, ;) klinkt ook beter dan purina ofzo. Reclame op de formule1 enzo helpt daarbij. Dat is de echte winst, maar niet voor de beurs..........
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: High performance benzine

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 19 apr 2013, 19:22

"Dit geeft absoluut geen extra vermogen! "

Mij best. Ga ik geen ruzie over maken.
Al die uitdraaien zullen dan wel liegen.
Voor onze karren heeft het inderdaad geen nut.

gr.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Plaats reactie