Fatsoenlijke sub in je auto?! Zie hier de handleiding

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Geers
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 feb 2015, 07:57

Fatsoenlijke sub in je auto?! Zie hier de handleiding

Bericht door Geers » wo 15 jul 2015, 11:54

Hallo :D

na lange tijd van afwezigheid en een hoop uitzoekwerk heb ik een heel mooie manier gevonden om een versterker en sub in je up te plaatsen die zorgt voor veel, laag en onvervormd hard geluid. Natuurlijk gaat dit wel hand in hand met het aanpassen van de standaard speakers. Hierover zijn al genoeg mooie handleidingen te vinden op dit forum ;)

Het mooie van de constructie is dat je er geen plaats mee verliest en is nog te koop ook :twisted:

Wat heb je nodig?
- zekering
- plus- en massakabel
- quadlock koppelstuk (male-female)
- female iso blokje met 4 losse kabels eraan
- male iso blokje met 4 losse kabels eraan
- versterker
- plaatstaal, lasapparaat en spuitverf
- plakbaar klitteband
- reserveband sub (Isotec)
- Caliber signaal verzwakker (voor makkelijker regelen bas output) (high-low converter)
- zekeringhouder met kabel voor schakeldraad
- soldeerbout, tin en veel geduld :D

Deze set is inmiddels ook te koop maar omdat ik nog niet genoeg posts heb, kan ik die niet te koop zetten op dit forum. En omdat we hier tussen vw UP! liefhebbers zitten, wilde ik jullie de primeur geven.

Ik zal kijken dat ik kan laten zien wat ik gedaan heb en hoe het uit ziet.

Allereerst begonnen met het trekken van een kabel langs de bestaande kabelboom in de parafan en zelf een kabel met oog gemaakt aan een 40A zekering (deze wel een beetje uitboren, anders past de zekering niet over de schroefdraad heen)
IMG_0062.JPG
Kabel vanaf accu getrokken in parafan ruimte langs bestaande kabelboom
IMG_0055.JPG
De kabel achter het dashboard, met een trekveer over de middentunnel getrokken naar bijrijderskant. Onder de bekleding weg gewerkt.

De massakabel kan aan dezelfde kant weg gehaald worden achter de vloerbekleding aan de deurkant
IMG_0059.JPG
Zwarte kabel is de massa
Nu de spanningsvoorziening ligt, kan begonnen worden met het audio signaal.
de quadlock verlengkabel moet worden aangepast en de speaker uitgangen worden gesplitst. Verwijder met een paperclip de stekkertjes uit de quadlock stekker. Dit bij voorkeur aan de kabelboom kant. Hierop wordt de female iso stekker gesoldeerd.
IMG_0069.JPG
los gehaald en klaar om te solderen
IMG_0071.JPG
gesoldeerd en terug geplaatst. Let op de volgorde!
Deze komt straks tussen de radio en de originele kabelboom.
IMG_0088.JPG
Gebruik de male iso en bijv een cinch kabel om hieraan te bevestigen. Dit is voor de signaal verzwakker of versterker met high level in.
Nu komt het lastigste werk. Het maken van de beugels om over de tunnel onder de bijrijdersstoel te bevestigen.

Allereerst de maten. Je kunt het ook makkelijk op maat buigen met isolatiedraad.
IMG_0167.JPG
Plaatstaal op maat knippen/zagen/laseren. De beugel bestaat origineel uit 2 delen. Het gebogen deel en de rechte bovenkant.
Meet de gaten van de versterker uit en teken deze aan om de gaten te boren.

Droplas het geheel aan elkaar, buig het geheel passend. Onder aan de voetjes moet je het ook nog licht buigen met de ronding van de bekleding om de tunnel en geef het geheel een kleurtje.
IMG_0148.JPG
Bekleed de binnenkant met plakbare klitteband
IMG_0151.JPG
Als alle kabels getrokken zijn (ook naar de subwoofer toe, gebruik hiervoor een trekveer), kan de versterker geplaatst worden. Zet om de tunnel eerst een A4tje, voordat je de beugels met klitteband plaatst. Dit schuift anders niet meer en vast is vast. Als de beugels redelijk op de plaats zitten, kun je het A4tje ertussen uit trekken. Dit is geen makkelijk werk maar geduld is een schone zaak.

Zie hier de resultaten
IMG_0238.JPG
IMG_0237.JPG
Van buiten is de versterker niet zichtbaar en het kost geen voetenruimte. Voor het afregelen is het makkelijker de versterker nog los te laten.

Tot slot de gebruikte Sub:
IMG_0351.JPG
Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Vragen? Hoor het graag :D
Hele set is te koop voor 220,- vraagprijs :P
Laatst gewijzigd door Geers op wo 15 jul 2015, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fatsoenlijke sub in je auto?! Zie hier de handleiding

Bericht door Tom Westendorp » wo 15 jul 2015, 12:22

WOW! Wat een gave set. Waarom ga je hem verkopen? Ziet er uit als een prima set-up.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie