Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (terug naar halogeen)

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Jeroen-Up
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:31
Locatie: Zutphen

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door Jeroen-Up » ma 23 dec 2013, 20:17

vwlars schreef:
Jeroen-Up schreef:Ik heb even 2 foto's gemaakt van verschil Xenon en H4. Dit is natuurlijk een beetje vertekend, door de hogere lichtopbrengst van de Xenon past de camera zich aan aan de hoeveelheid licht. Maar het is wel te zien hoe Xenon een meer verstrooid beeld geeft, vooral boven de 'lijn'. (auto is niet verplaatst tijdens de 2 foto's!)

H4:
(foto)

Pilot Bi-Xenon:
(foto)

heb je ze toch niet op ze kop erin zitten? had ik namelijk ook gedaan, dan heb je ook een raar lichtbeeld.
Ik heb dit even gecontroleerd, maar volgens mij niet mogelijk! H4 fitting past maar op 1 manier en de xenon lamp ook.

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door Riddick » vr 27 dec 2013, 19:19

Marco9n3 schreef:Afbeelding

ik heb me lampen vrij laag afgesteld heb nog nooit klachten van mensen gehad dat ze te fel of wat dan ook zijn ;)
Nu nog wat doen aan die kanarie gele lampen. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen-Up
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:31
Locatie: Zutphen

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door Jeroen-Up » vr 27 dec 2013, 20:39

Ik denk dat ik de oplossing heb! Ik heb de Xenon lamp eens naast de gewone H4 gehouden en eens gaan kijken naar de karakteristieken. Wat mij opviel is dat bij een H4 een klein mat zwart plaatje zit onder de gloeispiraal. Hiermee schijnt het licht alleen naar boven. Bij de Xenon lossen ze dit op door de grote chromen kap eromheen. 2 problemen zag ik daarbij; afstand is veel groter tot het afdekken van het licht, en 2 (stom dat me dat niet eerder opviel), het is CHROOM! Dit geeft dus allerlei extra weerkaatsingen die je niet wil! Oplossing (denk ik): Matzwart spuiten. Dit ga ik morgen dus doen. Kijken of dit scheelt.

Verder lijkt het principe te moeten werken. Gasbol zit op dezelfde plek als de gloeispiraal. Nou heb ik wel gelezen dat hierin verschil zit in karakteristiek van wijze branden, maar dat kan niet dat verstrooide lichtbeeld opleveren.

Heb aansluitend afspraak bij de garage voor het afstellen van mijn licht, dus morgenavond resultaat wel of niet! ;)

Afbeelding
Afbeelding

H.E.S.
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 21:52

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door H.E.S. » za 28 dec 2013, 00:36

Beste Jeroen, wat je eigenlijk nodig hebt, zijn r-lampen, die hebben een stukje afgedekt op de xenonlamp zelf, en voorkomen daarmee het strooilicht. Het verschil is erg goed merkbaar. Ik kan je een lamp opsturen om te proberen?

Gebruikersavatar
Jeroen-Up
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:31
Locatie: Zutphen

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door Jeroen-Up » za 28 dec 2013, 01:01

H.E.S. schreef:Beste Jeroen, wat je eigenlijk nodig hebt, zijn r-lampen, die hebben een stukje afgedekt op de xenonlamp zelf, en voorkomen daarmee het strooilicht. Het verschil is erg goed merkbaar. Ik kan je een lamp opsturen om te proberen?
Ik had jou inderdaad ook al een bericht gestuurd over dit 'probleem'. Ik zou graag de r-lampen proberen. Enige punt is dat mijn huidige Pilot lampen dan overbodig worden. Aangezien ze onderdeel zijn van een complete set kan ik ze niet terug sturen waar ik ze besteld heb. Had ik eerder van jouw ervaring geweten, had ik ze direct bij jou besteld... :cry:

Gebruikersavatar
Jeroen-Up
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:31
Locatie: Zutphen

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door Jeroen-Up » za 28 dec 2013, 01:14

Ik heb even een zoektocht naar die r-lampen gedaan, zien die eruit als onderstaande foto? Maar zijn deze niet bedoeld als je al een 'kapje' in je reflector hebt? Straalt met deze dan geen licht recht naar voren?

Afbeelding

H.E.S.
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 21:52

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door H.E.S. » za 28 dec 2013, 10:08

Ik heb je een pb gestuurd met een voorstel. :D

H.E.S.
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 21:52

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door H.E.S. » za 28 dec 2013, 10:10

Dat is idd een r-lamp, het zwarte gedeelte zorgt er voor dat er geen licht onder in de reflector terecht komt, maar alleen boven in de reflector.

Ik wil het verschil ook wel met een foto laten zien met onze up?

Gebruikersavatar
Jeroen-Up
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:31
Locatie: Zutphen

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door Jeroen-Up » za 28 dec 2013, 18:21

Ik heb vanmorgen de xenon lamp aan de bij-rijderskant eruit gehaald en eerst eens afgeplakt met zwarte tape om eventueel effect te zien. Terug gemonteerd, getest, en wat bleek? Geen of nagenoeg geen verstrooiing meer, en een hele mooie lijn! Mijn vermoeden was dus juist dat de chromen kap zorgt voor de verstrooiing (zie foto's).

N.a.v. de reactie van H.E.S. (Hendriks Electrical Solutions) contact met hem opgenomen en mijn bevindingen voorgelegd. Hij was net zo verbaasd als ik en beide vonden we het net zo interessant. Na overleg heb ik besloten mijn chromen kappen zwart te spuiten om te kijken of dit de verstrooiing oplost. Daarnaast ga ik met H.E.S. even een afspraak maken om samen verder te testen. Kijken of we de beste oplossing kunnen vinden tussen de standaard set, een r-lamp en mat zwarte kappen. Dus op dit punt, to be continued... ;)

Ps. Ga zelf geen tape plakken op je chromen kap als oplossing!!! De lamp wordt heel erg warm en daarmee zal de tape smelten!!! Ik heb dit alleen heel kort gedaan om het 'lichtbeeld' te testen.

De originele bi-xenon met chromen kap:
Afbeelding

De chromen kap aan de bij-rijderskant beplakt met zwarte tape:
Afbeelding

H.E.S.
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 21:52

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld

Bericht door H.E.S. » za 28 dec 2013, 18:57

Wij gaan daar mee aan de slag en uiteindelijk hopen we tot een strooilicht vrije xenon set te komen.
Als het netjes opgelost is, gaan wij deze unieke setjes in ons assortiment opnemen.

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door EdUp! » za 28 dec 2013, 22:15

Ik teken mij alvast in!

Ik was bezig om een setje Pilot 5000K aan te gaan schaffen maar naar aanleiding van dit topic is daar de rem opgekomen. Eerst langs Lochem? :-)

Gebruikersavatar
Jeroen-Up
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:31
Locatie: Zutphen

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door Jeroen-Up » za 28 dec 2013, 22:43

EdUp! schreef:... Eerst langs Lochem? :-)
Lochem? Wie woont daar?

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door EdUp! » za 28 dec 2013, 22:51

Jeroen-Up schreef:
EdUp! schreef:... Eerst langs Lochem? :-)
Lochem? Wie woont daar?
Mr. Dik.

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door Riddick » zo 29 dec 2013, 23:51

En wat gaat Mr. Dik doen. :roll:

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door EdUp! » ma 30 dec 2013, 00:46

Riddick schreef:En wat gaat Mr. Dik doen. :roll:
Wordt een beetje off topic. In Lochem zit JD Enigneering. Zit er aan te denken er toch heen te gaan. Het is misschien maar 10pk/10Nm, het is toch 14%/10% op een lichte auto. Een strepenstrekker zal het nooit worden dat weet ik. Ik ben altijd wel tevreden of software van JD vandaar dat ik er nu toch over nadenk. Het verbruik in de praktijk verschilt zoveel van de theoretische waarde dat ik mij om 100-200m minder op een liter brandstof ook niet druk ga maken.
Xenon zou de laatste uitgave zijn dit jaar maar dat is dus even op hold door de verstrooiing van van het licht.

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door GunSpeed » ma 30 dec 2013, 16:48

Dit werpt natuurlijk een heel ander licht op de zaak :D
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door Thijsvdvl » ma 30 dec 2013, 17:37

EdUp! schreef:
Riddick schreef:En wat gaat Mr. Dik doen. :roll:
Het is misschien maar 10pk/10Nm, het is toch 14%/10% op een lichte auto.
Zo te lezen heb je dus een 75 pk Up!, bij ons op de rollenbank deed de 75 pk versie al 83 pk. Denk dus dat je, je geld beter in je zak kan laten zitten.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt n

Bericht door NoTVR » ma 30 dec 2013, 17:57

Lijkt mij ook; alleen een beetje zinvol bij een 60pk versie als je van doorhalen houdt . Ik kijk eerst eens wat het onderstel extra biedt.

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door EdUp! » ma 30 dec 2013, 18:07

Het is nog geen gegeven dat ik het ga doen. Ik zou de grafieken nog heel goed moeten bekijken en waarschijnlijk ook aan den lijve ondervinden wat het doet. Ik staar mij niet blind op pk's. Het is vooral de karakteristiek die ik belangrijk vind. Ik heb op een TDI zowel Wetterauer, Abt als JD software gehad. In vermogen elkaar weinig ontlopend. Onderin zoek ik niets bij de up vooral het wat beter vasthouden van het vermogen wekte mijn interesse.

@notvr dat zit er bij mij al onder. Vandaar de interesse voor het andere deel.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Pilot Xenon verstrooid lichtbeeld (oplossing lijkt nabij

Bericht door Xanderv » di 31 dec 2013, 11:59

Volgens mij is dat een anders topic, daar is het al helemaal besproken wat je uit een up kunt persen...
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie