Welke schroefset? En vering algemeen.

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Tom Westendorp » ma 02 dec 2013, 07:53

Ik ook. Het mag wel iets straffer geveerd zijn maar het moet geen stuiterbak worden. Een sportief gedempte auto is niet direct oncomfortabel.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Lucvdheijden
Donateur member
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 07:30

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Lucvdheijden » vr 28 mar 2014, 17:10

weet iemand hoeveel werk het is een schroefset te monteren bij een up?
volkswagen high up black edition full options

(polo 86c bwj 1981 sold)
(ford ka bwj 1997 sold)

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Groovejunk » vr 28 mar 2014, 17:34

Petrolhead Tom schreef:Ik ook. Het mag wel iets straffer geveerd zijn maar het moet geen stuiterbak worden. Een sportief gedempte auto is niet direct oncomfortabel.
Ik heb er een AP set onder zitten die in hardheid verstelbaar is. Aanrader!

;)

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door GuidoUp » za 29 mar 2014, 08:25

Wat heb je hiervoor betaald???


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Groovejunk
Vagling liefhebber
Berichten: 268
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 13:11

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Groovejunk » za 29 mar 2014, 08:59

500,- dacht ik.

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door JCC » vr 04 jul 2014, 10:46

Zijn er inmiddels meer ervaringen met een KW schroefset?

Ik lees dat deze iets meer "comfort" heeft dan bv een H&R set.
Veert deze dan veel meer door? Ik bedoel als ik er eens 8j velgen onder zet of nog breder zullen ze dan de spatbooden snel raken.
En met name dat deze van rvs is, is altijd makkelijker om eens met andere velgen lager te zetten. spreekt me wel aan.

Ik heb eens een billig merk gehad en deze veerde erg ver door zodat heel laag rijden niet fijn was. qua schuren en wegligging. onder het motto je krijgt wat je betaald. na 1 winter was er niks meer te verstellen.
En 2x een supersport set gehad. Deze was mooi kei hard als ie heel laag stond. En na de winter nog heel schoon. Maar de tijd van stuiteren heb ik helaas wat gehad. up is nu ook de gezinsauto.
Nu wil ik wel eens een goed merk gebruiken en niet heel laag rijden (zeg tussen de 40-60mm). Alleen veren vind ik te weinig.

(eerst nog ff sparen / setjes velgen verkopen :) en dan eens beginnen met een goede gewindefahrwerk)

Gebruikersavatar
UPsmurf
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 20:31
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door UPsmurf » za 21 feb 2015, 23:10

Bij verlagen heb je 4 opties, iedere optie past bij een bepaald gebruik. (voor die gene die er niet veel verstand van hebben lees het even door en bepaal wat je voor gebruik je voor ogen hebt).

Optie 1 alleen veren. (kosten tussen de 80 en 200 euro, excl. montage kosten) als je alleen iets lagere wilt, ik raad dit persoonlijk altijd af, je hebt er een boel werk aan, omdat je hele veerpoot los moet, achter valt het bij dit type ophanging mee. Echter je veer en demper karakteristieken zijn niet op elkaar afgestemd, en dit kan minder dan optimaal zijn. nadeel je kan zeker niet extreem gaan, ook niet een beetje. (voor standaard banden en velgen geschikt)

Optie 2 vaste set (prijs vanaf 150 tot 600euro, toplager moet vaak over gezet worden). Prima met name als je niet te extreem gaat en comfort wil behouden. ik heb een set van vogtland onder mijn polo 6n liggen, comfortabel en vrij strak in de bochten. uiteraard zijn hier ook weer merken die stugger zijn, of lager gaan dan andere sets. Nadeel, als het net niet helemaal is wat je wilt, kun je het niet verstellen, nadeel 2 je kunt wederom niet extreem gaan. (in de meeste gevallen). (voor standaard velgen maar ook after market velgen die je bij de velgenboer op de hoek kunt kopen die exact volgens de regeltjes werken ben je veilig)

Optie 3 Schroefset. prijs vanaf 150 tot 600 euro zonder hardheid verstelling, 600 tot 1500euro met hardheid verstelling soms ook rebound etc). Als je laag/extreem wilt en minder comfort eist de beste oplossing, hier geld vaak hoe duurder de set, hoe meer mogelijkheden, en hoe meer comfort mogelijk is. Doordat een schroefset enorm progressieve veren heeft, begrenst hij de veerweg aan de bovenzijde van de veer ook hoe lager je gaat, hierdoor heb je dus minder last van aanlopen. (bij mijn vaste set moet ik bumbstops gebruiken, waardoor de auto comfortabel wordt) Duurdere schroefsets zijn in hardheid (demping en rebound) instelbaar, wat je kunt afstellen op de belading en je gebruik bijvoorbeeld. duurdere sets voor op het circuit kun je rebound, maar ook de kpi hoek (en dus je schuurstraal) aanpassen. Camber plates worden ook vaak gebruikt om de bovenkant van de wielen naar binnen te trekken om zo nog extremere wielen te plaatsen. (geschikt voor gelijk met de wielkast, of buiten de wielkast uitstekende velgen, gaat vaak gepaard met getrokken banden.

in Japan slaat de tuning scene helemaal door op het toepassen van camber. Afbeelding

Optie 4 Airride. (vanaf 2000euro schat ik) Zeer laag voor shows, hoger voor drempels, comfortabel, maar duidelijk minder sportief zover ik gelezen heb dan een schroefset. (alles is mogelijk, smalle velgen om extreem laag te gaan, soms moet er ruimte voor aandrijfassen gemaakt worden, of juist extreem brede velgen kunnen gemonteerd worden).

ik hoop dat dit helpt voor die gene die zich aan het oriënteren zijn.

Let op! bij alle aanpassingen die je doet aan een auto ga je een vorm van compromissen maken, je moet voor ze zelf bepalen of dit bij jou past, hou je van comfort moet je niet brede velgen kopen en extreem laag willen, hou je van een zuinige auto moet je van de motor afblijven en van de banden, extrieur en audio (extra gewicht, weerstand etc.) Wielen zijn trouwens wel een goede manier om gewicht te besparen. Merken als OZ or Rota hebben vaak erg lichte wielen (uiteraard duurdere merken ook).

Groet Maarten
Laatst gewijzigd door UPsmurf op zo 22 feb 2015, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
High UP! smurf blauw

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 feb 2015, 10:41

Duidelijk post! :thumbup:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Riddick » zo 22 feb 2015, 13:03

Intrax ARC is ook een overweging waard, kost wat meer, maar dan heb je wel een ultiem onderstel. (Custom made)

http://www.intraxracing.nl/techniek/arc%C2%AE-(anti-roll-control" onclick="window.open(this.href);return false;)

Gebruikersavatar
LLV
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 09:40

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door LLV » zo 22 feb 2015, 14:21

Weet er iemand toevallig een adresje waar ze schroefsets monteren voor een leuk prijsje? :mrgreen:
LLV - MII

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 feb 2015, 14:51

LLV schreef:Weet er iemand toevallig een adresje waar ze schroefsets monteren voor een leuk prijsje? :mrgreen:
Auto Spenkelink in het oosten en Vagtechniek in het zuiden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door PR010 » zo 22 feb 2015, 17:31

Ik ga deze maand verlaginsveren van Apex kopen. 4cm
Black on Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 feb 2015, 17:36

Nice! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Luchtvering up! by Kean suspensions.

Bericht door Riddick » zo 08 mar 2015, 13:29

Afbeelding

http://www.keansuspensions.be/volkswagen-up" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Tom Westendorp » zo 08 mar 2015, 14:26

Het is niet nodig voor elke nieuwe aanbieder een topic te openen.

Petrolhead Tom
Moderator
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door JCC » vr 13 mar 2015, 08:11

Ik lees dat Bilstein dan ook eindelijk een schroefset voor de up! leverbaar heeft. Bilstein B14.

Is ook in hoogste verstelbaar, maar zo te zien/lezen niet met zo'n groot verschil als met H&R of KW.
Volgens mij doen ze dat zodat ze op de laagste stand, de dempers ook nog wat te dempen hebben.

En qua prijs iets goedkoper dan KW V1 (wel geen rvs.)

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door JCC » do 19 mar 2015, 13:54

Over de bilstein B14, lees op de duitse up forum, dat die pas leverbaar is in juli....

haha net gekozen om voor de bilstein te gaan, duurt het weer langer.
als up rijder heb ik natuurlijk geduld. :mrgreen:

Ik lees op diverse plekken als je voor de rijeigenschappen gaat dat bilstein b14 een super keuze zou zijn.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door Tom Westendorp » do 19 mar 2015, 14:16

Ik ben ook erg benieuwd naar de Bilstein optie. Komt die ook in RVS?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door JCC » do 19 mar 2015, 14:22

Nee geen rvs, hun verkooppraatje is dat ze 3 lagen coating hebben en afgeronde schroefdraad.

Heb wel eens goedkope schroefsets gehad en die hadden inderdaad zon scherpe (snel vastzittende) draad.
En als ik ervaringen lees van bilstein kun je na een aantal winters nog makkelijk de set verstellen, mocht je dat willen.

Bilstein is mono-tube met dat gaskamertje zeg maar. Is eigenlijk heel iets anders dan bv KW.

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: Welke schroefset? En vering algemeen.

Bericht door NoTVR » zo 22 mar 2015, 18:02

Een schroefset lijkt me voor de wegligging van de up! sterk overdreven. Voor de looks ook, want iedereen weet dat je maximaal 75pk hebt.

Een Bilstein B12 set lijkt me ideaal. Ik kan wel de b8 dempers voor achter vinden, maar niet voor de voorzijde. In principe zou ik al tevreden zijn met een dikkere stabilisatorstang voor, samen met de Eibachs die er al onder zitten.

Plaats reactie