Automatische kofferbak Up ??

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!

Re: Automatische kofferbak Up ??

door Petrolhead Tom » do 16 maart 2017, 23:01

Wat vet dit!
How to nodig? Of een how to geschreven? Geeft het hier door: http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=533

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Forum eindbaas
 
Berichten: 8962
Geregistreerd: za 28 jan 2012, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: Automatische kofferbak Up ??

Sponsor

Sponsor
 


Re: Automatische kofferbak Up ??

door FUP! » vr 17 maart 2017, 15:36

vinie schreef:hoe bepaal je de sterkte van de veren in N?
Ik ben er ook mee bezig alleen ik kom even niet verder met welke formule's ik kan toepassen om dit punt te bepalen.
De klep moet 'makkelijk' openschieten, echter niet te makkelijk, ook weer makkelijk te dichten, niet te moeilijk.
weet jij iets over de sterke van de schanieren? Als de veer te sterk is, schiet natuurlijk op ten duur de schanier kapot..


Het berekenen van de gewenste veerkracht is geen hoge wetenschap. De scharnierpunten zijn altijd overgedimensioneerd, maw deze kunnen meer krachten aan dan ze onder normale omstandigheden te verduren krijgen. Hiervoor gebruik ik (als productontwikkelaar) altijd een FOS (veiligheidsfactor) van 1,5. Korte rekensom geeft dan 705N veerkracht per gasveer. Mijn zoektocht leverde meerdere bruikbare veren op, in de sterktes 620, 660, 700 en 800N. Die laatste twee zijn te duur om het leuk te houden, dus heb ik twee veren van 660N gekregen.

Het sluiten van de klep gaat inderdaad (zoals verwacht) zwaarder, maar dit is natuurlijk een keuze die je maakt.

vinie schreef:
lupocor schreef:Zit je dan nog niet met de haak van het slot.
De klep is bij openen met de afstand bediening we'll van het slot af maar nog niet open.
Daarvoor moet je de knop indrukken Zodat hij van de haak komt en openkan


Niet helemaal waar. Als jij je sleutel ingedrukt houdt. Gaat hij al een stukje open. Try it


Het slot schiet inderdaad kort open als je op de knop van de sleutel drukt, waarna de klep in het slot blijft hangen omdat er geen spanning op de klep komt. Door het gebruik van stempelveren wordt de klep naar buiten gedrukt terwijl je het slot open zet. Gevolg: de klep komt volledig vrij, zolang je maar iets langer op de knop van de sleutel drukt.
Gebruikers-avatar
Forum newbie
 
Berichten: 39
Geregistreerd: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

door jaappie » zo 19 maart 2017, 18:33

Dus het is nu gelukt? :mrgreen:

Ben benieuwd naar een video als het klaar is!
Gebruikers-avatar
Vagling liefhebber
 
Berichten: 362
Geregistreerd: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Automatische kofferbak Up ??

door arnout84 » zo 19 maart 2017, 18:52

Ik had deze optie ook op mijn Mercedes ooit dus ik ben voor een DIY guide!!
Forum eindbaas
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Automatische kofferbak Up ??

door FUP! » zo 19 maart 2017, 21:55

Als ik het volledig werkend heb, komt er zeker een DIY guide! En natuurlijk ook een video.

De status op dit moment is dat er nog (stempel)veren moeten worden doorgerekend en toegepast. We zijn aan het overwegen om drukveren te gaan toepassen, aangezien de stempelveren een te hoge veerconstante en te korte veerweg hebben.
Gebruikers-avatar
Forum newbie
 
Berichten: 39
Geregistreerd: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

door blastaway » zo 19 maart 2017, 22:41

Goed bezig fup!
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option
Gebruikers-avatar
Vagling liefhebber
 
Berichten: 437
Geregistreerd: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

door FUP! » za 25 maart 2017, 19:07

Hoog tijd voor een nieuwe up!date!

Zojuist zijn de nieuwe gasveren geplaatst, dit is echt een kwestie van 5 minuten werk. Dit klusje kun je overigens prima in je eentje klaren, mits je een bezem of andere tool hebt om de klep open te houden. Zoals eerder aangegeven zijn de standaard veren van 470N vervangen voor veren met een kracht van 660N. Eén nieuwe veer schijnt sterk genoeg te zijn om de klep omhoog te houden, wat overigens niet bevorderlijk is voor de bevestigingspunten van de veren. Na het vervangen van de eerste veer is het vervangen van de tweede veer hierdoor wel heel eenvoudig, omdat de klep volledig openstaat:

Afbeelding

Nadat beide veren zijn geplaatst, kan het dode punt worden gevonden. Dit is dus het punt waar de gasveren de klep omhoog beginnen te duwen. Dit ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Op basis van dit dode punt en de vrijgekomen ruimte in de gasveer kunnen vervolgens de benodigde stempelveren worden berekend. Mocht iemand mee willen rekenen:
- Vrije ruimte in de gasveer bij gesloten klep: 21 mm
- Vrije ruimte in de gasveer bij kantelpunt: 32 mm
- Vrije ruimte in de gasveer over kantelpunt: 35 mm

Tot zover deze up!date, wanneer ik geschikte stempelveren heb gevonden zal dat hier weer worden vermeld!
Gebruikers-avatar
Forum newbie
 
Berichten: 39
Geregistreerd: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

door blastaway » za 25 maart 2017, 19:13

Heeeeeeeel erg mooi dit en ga ik op de voet volgen. Ik wil ze ook graag!
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option
Gebruikers-avatar
Vagling liefhebber
 
Berichten: 437
Geregistreerd: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

door FUP! » za 25 maart 2017, 19:16

blastaway schreef:Heeeeeeeel erg mooi dit en ga ik op de voet volgen. Ik wil ze ook graag!

Zodra het helemaal werkt zal ik een lijstje maken met de gebruikte onderdelen. Een belangrijk aandachtspunt voor mij was overigens ook het kostenplaatje, anders was ik nu al klaar geweest ;)
Gebruikers-avatar
Forum newbie
 
Berichten: 39
Geregistreerd: vr 07 okt 2016, 10:59

Re: Automatische kofferbak Up ??

door blastaway » za 25 maart 2017, 21:13

Dat snap ik.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option
Gebruikers-avatar
Vagling liefhebber
 
Berichten: 437
Geregistreerd: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Automatische kofferbak Up ??

door FUP! » wo 14 jun 2017, 18:55

Na (alweer) een stilte is het wel weer tijd voor een nieuwe update! Enkelen van jullie vroegen hoe het ermee stond en ik zit nog steeds niet stil wat betreft dit onderwerp.

De status op dit moment is dat de sterkere gasveren weer zijn gedemonteerd. Deze geven weliswaar een extra kracht om de klep open te duwen, maar deze kracht (660N) komt nog niet volledig vrij in de eerste centimeters. Deze eerste centimeters zijn echter het meest cruciaal om de klep open te drukken. Daarnaast is het zo dat de kracht zodanig groot is, dat de klep na het (handmatig) openen te hard open zwaait en op het uiterste punt terug slaat.

Zoals aangegeven zit de oplossing dus in de eerste centimeters en de eerste denkbare oplossing lijkt hiervoor dus gebruik van stempelveren, zoals eerder in dit topic genoemd. Echter, het nadeel aan deze veren is dat deze niet ver genoeg uitveren om de klep over het "dode" punt te krijgen. Om deze reden ben ik gaan zoeken naar geschikte drukveren. Hiervoor heb ik bij meerdere veren-fabrikanten het aanbod doorgespit en een lijst opgesteld met mogelijk geschikte veren. Sommigen hiervan bleken naderhand toch te duur (tussen de 15 en 25 euro de veer) en daarom heb ik een kleine selectie gemaakt. Deze zijn op dit moment onderweg hierheen en zullen als alles goed gaat morgen op de mat vallen.

Met een beetje mazzel kan ik vrijdag gaan beginnen met monteren en dan hoop ik weer een stap dichterbij te zijn. Stay tuned! :dance:
Gebruikers-avatar
Forum newbie
 
Berichten: 39
Geregistreerd: vr 07 okt 2016, 10:59

Vorige

Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten