Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
dekimpeS
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 11:17

Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door dekimpeS » zo 29 apr 2018, 12:23

Welkom bij weer een poging de Navigon/Garmin module, welke gebruikt wordt in de VW Up!, te hacken.
DIt betreft de Up! met navigatie als optie, als apart "kastje" wat je klikt in de daarvoor bestemde houder. De houder is aangesloten op de audio en de CAN van de auto.

Wat wil ik bereiken?
De navigon/garmin is een device uit 2011 met een SoC uit 2009 waarbij connectiviteit deels aanwezig was (bluetooth, can support). Door de groei van apps op je mobieltje en de wens van connectiviteit zie ik toch graag een iets betere support tussen mobiel en de navi. Denk aan Google Maps ondersteuning, of Spotify. Let wel; er is GEEN Wi-Fi support in de navi.

Wat is er voor zover al bekend
- SoC STA2064A, (ARM 1176JZF, een SoC uit juli 2009)
- De CPU is identiek aan de eerste Raspberry Pi (ARMv6 ARM1176JZF)
- 256MB RAM,
- 5" LCD kleurenscherm,
- 1x USB2.0 OTG port,
- 2x SD/MMC
- Bluetooth connectiviteit
- CAN ondersteuning (in het geval van de UP),
- Ingebouwde GPS (Van ST zelf, de HPGPS_G2)

Alle technische informatie over de SoC van de Navi is hier te lezen:
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sh ... TA2064.pdf
Alle technische informatie over de gebruikte ARM architectuur is hier te lezen:
http://infocenter.arm.com/help/topic/co ... p7_trm.pdf


Wat is al gelukt
- Het is gebruikers al gelukt de standaard software te bypassen en te laten zien dat de hardware nu draait op Windows CE 6.0
- Het is gebruikers al gelukt de standaard software te sluiten
- Het is gebruikers gelukt andere software te plaatsen op de Navi, maar GPS nog niet werkend kunnen krijgen.


Wat kan sowieso niet, scheelt vragen en antwoorden
- Android of Apple Carplay zal hier niet op kunnen draaien, gezien de SoC uit 2009 komt.

De eerste stap
- De eerste stap zal zijn het maken van een bootloader om Linux in een verbose (dus witte letters op een zwart scherm) te krijgen. Hiermee hebben we namelijk grip op het systeem en kunnen we eens gaan zoeken naar drivers voor alle hardware. Vaak is het zo dat SoC's uit deze tijd een Windows CE support en een Linux support hebben. Dit moeten we dus onderzoeken.

Update 2018-04-29 zondag 17:48
Momenteel ben ik een Linux kernel aan het bouwen welke compatible is met de ARM 1176JZF CPU welke op de SoC van de Navi aanwezig zit. Volgens de datasheet van de STA2064A (de SoC) zou opstarten vanaf een SD kaart mogelijk zijn. Er zijn 2 "SD" lezers inhet apparaat. 1 die de gebruiker zelf kan gebruiken, voor bijv. muziekopslag via de microSD kaart-slot, en intern het geheugen "telt" ook als "SD". Het booten zal ben ik bang alleen via de tweede zijn en betekend dat soldeerwerk onvermijdelijk is (of een flash programma gebruiken)

Update 2018-05-01 dinsdag 08:30
Na wat onderzoek zou de SoC booten vanaf beide SD slots ondersteunen. Hoe dit in zijn werk gaat precies weet ik nog niet, mogelijk moet de eerste SD slot uitgeschakeld worden om te booten vanaf het tweede slot. Uitschakelen lijkt mij niet lastiger dan de eMMC (de flash storage) even van stroom ontzien. Vanmiddag mag ik mijn Up! ophalen en kunnen we kijken of mijn eerste poging werkt. Wellicht als alternatief is inderdaad software schrijven voor Windows CE 6.0 waar het kastje nu momenteel op draait. Het is mogelijk om eigen apps te installeren, waarbij belangrijk is dat de Watchdog als eerste gekilled wordt (die zorgt ervoor dat de navi software automatisch opnieuw start als deze afgesloten blijkt) en de navi software zélf om de GPS te releasen. (de GPS kan maar door 1 applicatie tegelijk gebruikt worden lijkt het na onderzoek). Stay tuned!
Laatst gewijzigd door dekimpeS op di 01 mei 2018, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Tom Westendorp » zo 29 apr 2018, 22:15

Dit is fantastisch!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door TwitNour » ma 30 apr 2018, 01:41

Deze ga ik volgen...!

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Psycho_Mantis » ma 30 apr 2018, 07:56

Hi dekimpeS,

Ik zag je PB bericht. Ik heb jaren terug inderdaad een poging gedaan om de maps+more te hacken. Alleen niet op het niveau wat jij nu probeert. Linux booten zou wel een flinke stap zijn.

Ik heb helaas niet meer de bestanden die ik gebruikt heb om mijn hack uit te voeren. Maar ik kan wel vertellen wat ik gedaan had:

Ik was erachter gekomen dat de navigon vanaf het main screen simpelweg applicaties opstart, en je hebt daar een knop zitten waarmee je extra geinstalleerde applicaties kon starten. ( Ik heb al een paar jaar geen up meer, dus kan niet meer kijken)
Je kon daar volgens mij een een extra handleiding installeren en een zaklamp app.

Al deze geinstalleerde applicaties worden ergens in een config file bijgehouden, dit filetje houd bij welke EXE files opgestart moeten worden. Dat bracht mij op het idee om zelf een app te schrijven voor de lol en kijken of ik die kon opstarten.

Ik had met visual studio 2005 een applicatie gemaakt voor Windows CE 4.0/5.0, dit was gewoon een hello world applicatie.
dit had een ander effect dan ik had verwacht, de navigon applicatie crashte en mijn app starte niet op.
Er draait wel een watchdog die de navigon app weer opstart na een minuut.

Ik ben toen heel lang bezig geweest om een taskkiller te zoeken die werkte op de navigon, helaas heb ik deze niet meer. Maar je moet de watchdog killen.

Feitelijk het enige wat ik voorelkaar heb gekregen is: Ontsnapt uit de navigon applicatie.
Ook kon ik video's afspelen om de maps+more, echter het geluid kwam uit de ingebouwde speaker ipv de RCD215.

Alles is gebasseerd op de eerste versie van de maps+more, ik had het 2011 model ;)

dekimpeS
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 11:17

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door dekimpeS » di 08 mei 2018, 08:48

UPDATE
De accu van de Maps+More heb ik moeten vervangen, want deze hield het geen tien minuten uit en aan de computer laadt dit vrijwel niet. (met een stopcontact van bijv. telefoon al een stuk rapper, maar dan heb je geen connectiviteit. Een goede accu is dus belangrijk).
Helaas kreeg ik een type binnen met een verkeerde connector er aan, maar aangezien de voltages en amperes per uur vrijwel identiek waren kon ik met wat eenvoudig soldeerwerk dit werkend krijgen.

Software: Vanwege de risico's met flashen van de voorbereide linux bootloader (buildroot) reden genoeg om te kijken in hoe verre ik voor Windows CE 6.0 software kan schrijven anno 2018. Doel is om eerst ActiveSync werkend te krijgen op de navigon zodat syncen met het apparaat en Visual Basic 2008 (ja, tien haar terug de tijd in) lukt. Als deze sync werkt kan er compiled worden voor de Navigon, en kan software gemaakt hiervoor welke via "more" kan worden gestart. (Zoals eerder al werd aangetoond door psycho_mantis)

Budha
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 16 apr 2018, 15:14

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Budha » di 08 mei 2018, 13:11

Geweldig!

Zijn er internationaal geen initiatieven waarbij je aan kunt haken of met wie je ervaringen kunt uitwisselen?
[Move Up! Bluemotion | 2015 | 5-drs | 60PK | Hot Orange ]

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Tom Westendorp » di 08 mei 2018, 15:42

Dit is echt te gek!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door TwitNour » di 08 mei 2018, 19:02

Budha schreef:Geweldig!

Zijn er internationaal geen initiatieven waarbij je aan kunt haken of met wie je ervaringen kunt uitwisselen?
Stackoverflow ;)

Ritish
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 16:32
Locatie: Rotterdam

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Ritish » za 19 jan 2019, 14:57

Hmm interessante topic is het niet mogelijk om zo een carplay kit te koppelen via een verloopstukje met maps and more? Ik las ergens dat het zou kunnen werken met windows ce 6.0
// 75Pk BMT High Up! Black Pearle / Drive,Executive,DynamicTriangle / Maps and More / Geleverd op: 16-06-2012 / Passat W8 Hemelverlichting, Vagcom Instellingen & Seat Armsteun //

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Touchwood » zo 20 jan 2019, 10:37

:clap:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

viresh75
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 00:30

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door viresh75 » za 16 feb 2019, 11:45

https://youtu.be/X0yGM5cZOhA

Eventueel dat dit filmpje meer duidelijkheid kan bezorgen over mogelijkheden op de Maps&More.

Zo te zien is de bootloader geunlocked zodat het schrijven en openen van extra custom software mogelijk is.

Gebruikersavatar
robw
Vagling liefhebber
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 01 jun 2014, 10:36

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door robw » zo 10 mar 2019, 16:19

Super! Hier zal een hoop interesse voor zijn en gebruikers die er wel een vergoeding voor over hebben.
UP! HIGH 60PK

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Maps+More (Navigon) hack - een poging

Bericht door Tom Westendorp » wo 13 mar 2019, 19:43

Wat zou het voordeel van een Automap zijn ten opzichte van de Navigon kaarten dan? Die zie ik namelijk niet direct.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie