recente ervaringen DAB(+) radio

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Drive » do 08 mar 2018, 18:19

DAB+..Echt het is een Super Kwaliteit aan ontvangst.

Ik heb een Dab+ van Pioneer DEH-X8700DAB. met Gladen Speakers.

De antenne is ook een belangrijk onderdeel. de oude spriet op het dak vervangen door een DAB+ Antenne.

Een plak antenne beveel ik niet aan!
Het ontvangst is met zo'n antenne stukken minder, en als je ruit vervangen moet worden, dan kan je gelijk een nieuwe plakantennen kopen.

Al met al een dikke 9.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Autheo » vr 09 mar 2018, 15:01

Achteraf een dab+ radio inbouwen is inderdaad behoorlijk aan de prijs. Maar met mijn simpele dab+ draagbare radio via de AUX werkt het ook uitstekend! De ontvangst met zo'n simpele radio is in de auto nog beter dan in huis, en het geluid via de autoradio is uitstekend (heb de uitvoering met 6 speakers). Dus voor wie twijfelt: probeer dan eerst voor een paar tientjes zo'n DAB+ draagbaar radiootje (nooit weg). Misschien vindt je dat al voldoende (heb je ook niet al dat gedoe met kabels trekken voor de dab-antenne). Of anders overtuigt het je wel voor de investering in een echte een dab+ autoradio en antenne.
Maar zelf was ik dat laatste niet van plan. Als op 1-1-2019 mijn favoriete radiostation alleen nog digitaal gaat, voldoet mijn simpele oplossing voor mij goed genoeg. Dus ook als de FM eerder de lucht uitgaat dan dat ik m'n Mii moet vervangen, hoef ik toch niet zonder radio te zitten.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Gert » za 10 mar 2018, 20:05

Slim. Tussen de regels lees ik wel dat jij als je op dit moment een nieuwe vagling zou kopen dat je dan wel de dab+ radio af fabriek zou laten inbouwen. Is dat juist?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Utah
Vagling liefhebber
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:30
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Utah » za 31 mar 2018, 04:42

Ik lees hier de standaard speakers. In mijn bestelde Up staan standaard 6 speakers. Zijn dat dan de standaard luidsprekers waarvan hier sprake?
De nieuwe heeft okk standaard DAB+. Wist zelfs niet dat dit een optie was?
2018 VW Up! GTI
2018 MINi Cooper S cabrio
2005 Suzuki SV1000s
2023 Hyundai Santa Fe PHEV
2022 BMW 530e

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Dave_M » wo 30 mei 2018, 14:23

Drive schreef:Een plak antenne beveel ik niet aan!
Het ontvangst is met zo'n antenne stukken minder, en als je ruit vervangen moet worden, dan kan je gelijk een nieuwe plakantennen kopen.
Klopt, ik heb een paar maanden rond gereden met een plak antenne van ebay, aan het begin werkte het prima, maar op een of andere manier ging hij naar een maand steeds minder ontvangst krijgen. Uiteindelijk maar een gebruikte DAB antenne en een fakra verlengkabel aangeschaft & geplaatst. Ik heb nu veel beter bereik!
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Upsilon » wo 30 mei 2018, 14:37

Utah schreef: De nieuwe heeft okk standaard DAB+. Wist zelfs niet dat dit een optie was?
Volgens mij is bij de facelift Up! DAB+ onderdeel van het Executive Pakket.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Niek14 » wo 30 mei 2018, 19:15

Dave_M schreef:Ik heb letterlijk zondag pas mijn DAB+ versie geinstalleerd en vandaag pas kunnen activeren met een code. ik heb hem 10minuutjes aangehad, maar merkte gelijk al het verschil in geluidskwaliteit. Ik had ook nog wat gebladerd door de zenders maar geen enkele zender had ook maar een greintje ruis.

Nogmaals, ik heb (nog) niet veel ervaring hiermee, maar het bevalt me tot nu toe goed.
Ik heb me nooit echt in de radio verdiept, als ik goed geluid wil gebruik ik mijn Deezer i.c.m de auto,
maar begrijp ik nu dat je hem eerst moet installeren en activeren? En dan bedoel ik dus de DAB+ die in de UP radio zit.

Het zou wel verklaren waarom ik de radio kwaliteit matig vind vergeleken met Bluetooth.

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Dave_M » ma 04 jun 2018, 09:52

Niek14 schreef:
Dave_M schreef:Ik heb letterlijk zondag pas mijn DAB+ versie geinstalleerd en vandaag pas kunnen activeren met een code. ik heb hem 10minuutjes aangehad, maar merkte gelijk al het verschil in geluidskwaliteit. Ik had ook nog wat gebladerd door de zenders maar geen enkele zender had ook maar een greintje ruis.

Nogmaals, ik heb (nog) niet veel ervaring hiermee, maar het bevalt me tot nu toe goed.
Ik heb me nooit echt in de radio verdiept, als ik goed geluid wil gebruik ik mijn Deezer i.c.m de auto,
maar begrijp ik nu dat je hem eerst moet installeren en activeren? En dan bedoel ik dus de DAB+ die in de UP radio zit.

Het zou wel verklaren waarom ik de radio kwaliteit matig vind vergeleken met Bluetooth.
nee je begrijpt het helaas verkeerd. je hoeft niets(software) te installeren, gewoon de radio in de up plaatsen. Ik had een up! radio (DAB+ versie) op de sloop gevonden zonder dat hier een beveiligingscode bij gegeven was welk ik nodig had. De radio is standaard beveiligd met een diefstal code zodat als deze uit de auto gehaald wordt een beveiligingscode nodig heeft als je hem weer aan wilt doen. dus met activeren bedoel ik in dit geval de code invoeren zodat deze ook in de boordcomputer opgeslagen kan worden.
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Niek14 » ma 04 jun 2018, 19:47

Aha! Duidelijk.
Dat betekend helaas wel voor mij dat ik dus een duidelijk verschil hoor in kwaliteit tussen radio(DAB+) en digitaal met Bluetooth. Niet dat het nu in eens slechte kwaliteit is dat van het radio signaal.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Xanderv » ma 04 jun 2018, 21:28

Niek heb je dan wel DAB+? Aangezien dit een optie is bij de GTI. Heb net de configurator bekeken en de dab staat standaard uitgevinkt. Lijkt me dat er geen verschil kan zijn tussen Bluetooth internet en digitaal dab.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Niek14 » di 05 jun 2018, 12:45

Xanderv schreef:Niek heb je dan wel DAB+? Aangezien dit een optie is bij de GTI. Heb net de configurator bekeken en de dab staat standaard uitgevinkt. Lijkt me dat er geen verschil kan zijn tussen Bluetooth internet en digitaal dab.
Dat heb ik zeker. Voor de zekerheid nog even de offerte bekeken, maar het zit er op.
Ik vond dit ook al bij mijn vorige UP! Waar het ook op zat. Beide waren/zijn voorzien van Beats audio.
Nu moet ik wel er bij zeggen dat ik mijn Deezer op de hoogst mogelijke kwaliteit download, misschien dat daar het verschil in zit.
Ik vind met name dat de muziek van de radio vlakker klinkt.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door arnout84 » do 07 jun 2018, 08:27

DAB+ klinkt idd wel wat “killer en sterieler” vind ik zelf.

Maar mis het gekraak van FM trouwens niet! :D

dejong12
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30 mar 2019, 11:30

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door dejong12 » za 19 okt 2019, 22:43

Ik heb een tijdje terug een setje van Arnout ingebouwd maar ik merk toch dat het signaal vrij vaak wegvalt. Dit in de omgeving Joure en de signaalsterkte is altijd vrij laag. Heb ik iets gemist met inbouwen, of klopt het dat het signaal niet zo sterk is hier? Het zijn wel bijna altijd precies dezelfde plekken waar het signaal wegvalt.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door N!jntje » ma 21 okt 2019, 09:01

Helaas heeft de up geen al te beste antenne. DAB is nog altijd in ontwikkeling en het nadeel van DAB is dat je of geluid hebt of niet. Heel vroeger was het zo dat bij slechter bereik op FM je een storende zender kreeg (of wanneer je buiten bereik van de zender komt). Deze optie van ruis is er niet bij DAB. En helaas schakelt de radio te langzaam (en soms zelfs niet...) over naar FM om deze ergernis van geen geluid te hebben --> te verhelpen. Ivm een subwoofer en flink verbeterde speaker installatie zal ik nooit terug willen naar FM. Maar dit komt puur door de veel betere geluidsweergave van DAB. Het is dus kiezen tussen twee kwaden.

Bijvoorbeeld de golf/soortgelijke klasse heeft toch duidelijk een luxere vorm van radio. Hier ga je dit verschil veel minder merken dan bij de up.

dejong12
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30 mar 2019, 11:30

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door dejong12 » ma 21 okt 2019, 17:43

Is er een bepaald type antenne die ik zou kunnen aanschaffen om een beter signaal binnen te krijgen?

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door SteGo » do 21 nov 2019, 05:53

Zeker, koop een Calearo 7677932, uitmuntende ontvangst. Ik heb hem zelf ook op m'n Citigo (icm Kenwood aftermarket DAB-radio) en ben echt uiterst tevreden met het resultaat. De antenne pikt zelfs signalen van zenders op die ik helemaal niet zou moeten kunnen ontvangen. Niet de goedkoopste antenne, maar wel heel erg goed.
https://www.calearo.com/en/products/ant ... ab-7677932
https://www.automat.nl/artikel/100486/1 ... ctive.html

Een Shark2-antenne van Calearo is ook heel erg goed, die had ik op m'n vorige auto. Daarmee heb je ook niks te klagen, maar de eerder genoemde 7677932 heeft gewoon een nog nét iets betere ontvangst. Op m'n vorige auto vond ik een Shark-antenne fraaier, als ik dat op de Citigo ook mooier had gevonden had ik die Shark2 zo weer gekocht.
https://www.calearo.com/en/products/ant ... ab-7677937
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Gert » za 15 feb 2020, 21:01

De nieuwe e-up (style versie) heeft een DAB radio inbegrepen. Als ik naar fotos van het dashboard kijk zie ik:
1) Geen cd speler. Klopt het dat die ontbreekt?
2) Ik zie(oa) knopjes voor radio, media, phone en menu?
Wat valt er onder media? Kan ik bvb een vele giga SD kaartje met mp3 muziek in de radio steken? Heb ik iets anders nodig.

Bedankt voor elke info hierover.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Gert » ma 06 apr 2020, 15:47

Correctie: nee, de nieuwe e-up (style of niet) heeft niet standaard een DAB radio.
ad 1) de nieuwe radio-composition-phone die wel standaard is heeft idd geen cd speler.
ad 2) in de nieuwe radio kan idd een SD kaartje gestoken worden. Daardoor is een cd speler ook min of meer overbodig.
Aanvulling: de nieuwe radio klinkt stukken beter dan de oude. Bij de oude hoorde ik steeds - ook op de beste zenders - een soort spetters alsof er een paar bits in digitaal geluid zijn weggevallen. Ook is de geluidskwaliteit van wat je wel hoort ook beter, nl helderder en zuiverder. Dit ondanks dat ik in mijn oude high up het fender systeem (dat zat in een of ander duur optie pakket) had en in de nieuwe e up niet.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

ThoreR
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 jul 2021, 21:21

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door ThoreR » di 05 okt 2021, 19:26

Kan iemand mij aangeven wat het bij de dealer kost om een (dab+) radio bij de dealer te laten decoderen? Ik heb er inmiddels 1 liggen met dab ter vervanging van de radio zonder, maar ik mis de code. Het betreft trouwens het facelift model Up! (TSI 2017).

Upvanmijnvrouw
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 aug 2021, 12:43

Re: recente ervaringen DAB(+) radio

Bericht door Upvanmijnvrouw » di 05 okt 2021, 22:39

Voor verwijderen van component bescherming vroeg de dealer bij mij €60. Ik heb het bij een ander laten doen voor €50

Plaats reactie