Maps en more connecten met RCD 215

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door Dave_M » wo 07 mar 2018, 09:56

jaappie schreef:Zondag ben je niet bij de tourtocht? Dan zijn er genoeg upjes waarbij je het kan testen :mrgreen:
Nee helaas heb ik daar geen tijd voor. Had wel een ideale kans geweest.

Maar ik denk al een oplossing hiervoor gevonden te hebben. Ik heb voor mijn oom een afspraak voor een beurtje voor zijn up geregeld, dan gebruik ik dat moment wel om uit te pluizen waarom M+M niet werkt. Dus ik houd jullie op de hoogte!
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door arnout84 » wo 07 mar 2018, 14:16

Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door Tom Westendorp » do 08 mar 2018, 15:12

Ik ook!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door Dave_M » vr 09 mar 2018, 19:50

Kleine update: Een andere oom van mij werkt bij een autohandelaar waar massa's auto's dagelijks binnenkomen en weggaan. Ik had aan hem gevraagd of hij zo'n standaard/poot mee kon nemen voor mij. Voordat hij de standaard meenam had hij die nog i.c.m. een garmin succesvol uitgeprobeerd op een andere up.

Diezelfde standaard bij mij uit geprobeerd en helaas was dit niet de oplossing. Nu gaat hij mijn garmin meenemen om te kijken of het misschien niet aan het apparaat zelf kan liggen, als hij concludeerd dat inderdaad de nav. niet werkt ruilt hij hem voor mij om met een werkende garmin.

Tot dusver de kleine update, ik houd jullie verder nog op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Dave_M op za 10 mar 2018, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door arnout84 » vr 09 mar 2018, 21:06

Dus een andere Garmin werkte niet in je auto? Nou dan is de conclusie wel duidelijk toch?

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door Dave_M » za 10 mar 2018, 02:37

arnout84 schreef:Dus een andere Garmin werkte niet in je auto? Nou dan is de conclusie wel duidelijk toch?
Nee een andere standaard/poot, die alvoorens getest was op een andere up, gaf hetzelfde probleem bij mij. (Dus het ligt niet aan mijn huidige standaard)

Hij gaat nu mijn garmin meenemen en die testen op de up waar hij de poot vandaan heeft om te concluderen of het niet aan de garmin zelf ligt.
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: Maps en more connecten met RCD 215

Bericht door Dave_M » za 31 mar 2018, 15:32

Geloof het of niet, maar het probleem is opgelost!


Wat heb ik in de tussentijd gedaan?

Ik heb een nieuwe navigatie standaard bemachtigd en uitgeprobeerd, was niet het probleem.
Navigatie+standaard in de up van mijn oom uitgeprobeerd en allerlei combo's gemaakt, alles werkte dus navigatie was ook niet het probleem.
Contacten meerdere keren schoon gemaakt, was ook niet het probleem.
Radio er uit gehaald het schemaatje doorgenomen wat op de behuizing geplakt was, kon zelf geen ontbrekende kabels vinden.
Navigatie meerdere keren gereset naar factorysettings, was ook niet het probleem.


Wat was dan wel het probleem?

Ik had ergens in dit forum ooit gelezen dat er een discussie was over dat radio's ingeleerd moeten worden waar de een het er mee eens was en de andere niet omdat zijn radio gewoon werkte zonder deze in te leren. Dus ik kwam met het idee: he, wellicht is inleren van de radio alleen nodig voor het maps+more gedeelte. De dealer van mijn zwager gebeld en Bingo! Volgens hen was de kans groot dat mijn maps+more niet werkte omdat mijn up! van fabrieks af aan geen inbouw radio had. Dus mijn up vandaag door hun laten om coderen, eeeennn toen nog niets.... heeft diezelfde monteur de radio er uitgehaald en merkte dat er 2 canbus draden ontbraken. Vervolgens zijn deze (gelukkig) diezelfde dag nog getrokken vanaf ergens diep achter de dashboard, bestuurderskant (boordcomputer) naar de radio en tadaaaa, hij werkt!


Conclusie

Heb je een up welk fabrieksaf geen inbouw radio heeft, en je wilt graag maps+more inbouwen, slaap er even een nachtje over. Het omcoderen heeft mij €125,- gekost en dan heb ik dit als het ware via een "bijklus zaterdag" methode gedaan wat mij dus bergen geld scheelt, en aangezien het alleen bij de dealer gedaan kan worden gaat dit hoogst waarschijnlijk rond de €300 kosten (€150,- voor werkorder + 2/3 uur werk).

Hoe constateer je of jou up! ook het "omcodeer+canbus draad" treatment nodig heeft? de inbouwradio valt zo nu en dan zomaar uit of als de radio zonder stroom gestaan heeft moet de radiocode opnieuw ingevoerd worden (ed. accu leeg/losgekoppeld of radio unplugged). Na eenmalige invoer van de code hoort deze namelijk in je boordcomputer opgeslagen te worden.

Ik hoop dat dit een eyeopener is voor degene die maps+more willen inbouwen in hun Up!
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Plaats reactie