How to Achterbakverlichting

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

How to Achterbakverlichting

Bericht door N!jntje » zo 16 feb 2014, 23:52

Beste forumleden,
Omdat ik nu denk al 10 x opnieuw aan mensen heb uitgelegd hoe ze de kofferbakverlichting kunnen aanleggen dacht ik nu: Laat ik er eens een How To van maken.

Dit is een How To om op een zo origineel mogelijke manier kofferbakverlichting in te bouwen in de Up! Die automatisch aangaat wanneer je deur/achterklep open gaat. (let op! In mijn geval was het lastiger doordat ik maar 2 deuren had! hierdoor moest de deurbekleding aan de achterkant er ook volledig vanaf. Bij 4 deuren is het dus makkelijker)

De onderdelen die nodig zijn:
Afbeelding
Ook zijn er 2 draden nodig die worden getrokken vanaf je hemelverlichting naar achteren. +- 4 meter had ik hiervoor gebruikt.

Specs lampje: 42 mm festoon. Het lampje zit ook in bijvoorbeeld de nieuwere golfjes enz. Dit lampje heeft een helder glas! Kost een paar eurocenten meer, maar hierdoor heb je wel meer licht in je kofferbak.

Het stroomschema ziet er als volgt uit!:
Afbeelding
Afbeelding

Een belangrijk onderdeel is dit geval:
Afbeelding
Dit onderdeel heb ik gevraagd aan de monteurs van mijn dealer. Deze is namelijk niet direct in de onderdelenlijst te vinden. Dit onderdeel heb ik voor de helft gebruikt (door midden geknipt). Het ging mij namelijk alleen om de 2 bekjes die je samen kunt knijpen. Ik heb het platte stuk dus afgeknipt met een tang en weggegooid.
Dit onderdeel heb ik 2 x gekocht en gebruikt om de originele bedrading van de hemelverlichting intact te houden. (Ik hou namelijk niet van doorknippen van originele bekabeling!) Ik heb van de 3 draadjes uitgezocht in het stroomschema van hierboven dat ik 2 draden moest gebruiken voor de stroom die het lampje zouden moeten gaan aansturen. Van deze 2 draden heb ik een stukje van de bescherming rondom afgesneden, waardoor ik de kern bloot had gelegd. De kern van de nieuwe draad had ik om de kern van de bestaande draad heen gevlochten. Het bekje had ik hiervoor als klemmetje gebruikt.

De hemelverlichting moest natuurlijk eerst naar beneden worden gehaald. Dit heb ik gedaan door het glaasje los te halen. De volledige unit komt pas los wanneer je de schroefjes achter het glas loshaalt!
Daarna heb ik de draad gelegd van de hemelverlichting langs de voorkant van het raam op richting de A stijl. Bij de A stijl heb ik hem achter de bovenkant van de deur gewurmd door het rubber los te halen. De elektriciteitsdraden zitten dus tussen de hemel en het dak in. Bij de B stijl heb ik de draad naar beneden laten lopen en deze uiteindelijk onderin de auto om de bestaande kabelboom heen vastgemaakt. De kabelboom heb ik naar achteren gevolgd en zo kwamen de draden uiteindelijk in de kofferbak aan.

Om de draad te kunnen trekken naar achteren moest dus ook de deurbekleding aan de achterkant eraf en de kofferbakbekleding aan de linkerkant. Eenmaal verwijdert ziet dit er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Voor een extra plaatje waar je moet trekken voor de deurbekleding:
Afbeelding
Afbeelding
Ook had ik de zitting van de achterbank verwijderd door deze rechtstandig omhoog eruit te trekken! Hierdoor kreeg ik meer ruimte om mijn deurbekleding eraf te trekken. Voor een 4 deurs hoeft dit waarschijnlijk niet!

Nu de draad dus achterin ligt moest ik natuurlijk de zijkant van de kofferbakbekleding nog klaarmaken. Er moest een gat in komen ter grootte van het lampje dat erin moest. Eerst heb ik 2 gaten in mijn kofferbakplastic geboord en daarna dit gat steeds groter gemaakt door te vijlen. Doordat ik bezig was met vijlen kon ik precies werken. Natuurlijk zou je dit ook met een dremeltje kunnen doen.
Uiteindelijk ziet het geheel er dan zo uit:
Afbeelding

Dan kun je bezig gaan met alles terugbouwen.
Het eindresultaat na lang werken!:
Afbeelding

En met ledje erin. + Het idee hoe het er bij nacht uitziet! Zoals je kunt zien is het gehele vak goed te zien. Zelfs met de kofferbakruimte gevuld komt het licht op alle plekken (Foto is gemaakt zonder flits)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door N!jntje op ma 17 feb 2014, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Fernando
Forum newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 20:18

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door Fernando » ma 17 feb 2014, 00:56

Nette en heldere uitleg! Lijkt mij ook wel wat om te doen, hiermee moet het goed te doen zijn.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door oppermii » ma 17 feb 2014, 08:26

Mooie howto!

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door HeHo » ma 17 feb 2014, 11:06

Idd mooie how-to.

Van de 3 draden moet je de Rood/Zwarte en Bruin/Zwarte hebben. De bruine kun je ongemoeid laten. :idea:

paulvanwersch
Forum newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 okt 2013, 13:07

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door paulvanwersch » ma 17 feb 2014, 11:16

Mooi en zeer netjes gedaan. Maar de hamvraag: Hoeveel licht heb je hier echt van? want het is verreweg de netste oplossing, maar wellicht de minst felle.. ;-)

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door enie-up » ma 17 feb 2014, 16:07

Ik zeg maak een mooi prijsje en dan is het iets voor ...

Jaarlijkse UP! meeting bij Vagtechniek, een inventarisatie.

http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=3339

:clap:

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door N!jntje » ma 17 feb 2014, 20:00

paulvanwersch schreef:Mooi en zeer netjes gedaan. Maar de hamvraag: Hoeveel licht heb je hier echt van? want het is verreweg de netste oplossing, maar wellicht de minst felle.. ;-)
Ik heb net 2 foto's toegevoegd voor deze vraag. Zo ziet het eruit met witte 42 mm festoon. Ebay en dan voor 1 dollar iets laten komen vanuit china :lol:

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door Xanderv » ma 17 feb 2014, 20:04

Ook maar eens een project van maken. Denk wel dat ik gelijk voor beide kanten ga
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

How to Achterbakverlichting

Bericht door Xanderv » do 20 feb 2014, 18:54

Hey Nijntje,
Waar heb je nou die behuizingen vandaan en wat was je daarvoor kwijt?

Ik heb nu voor 10 euro 2 uit een Volvo gevonden. Die zijn dan niet zo transparant maar ik weet niet wat jij kwijt was voor je lampjes maar ik gok wel prijzig als ik andere lampjes zie

Gr. Xander
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door N!jntje » do 20 feb 2014, 21:51

De onderdeelnummers staan op de foto van het lampje bij. Vraag even na bij de dealer en je weet het:) ik heb zo snel geen rekening ervan;) uit me hoofd gezegd was ik voor 15 euro klaar

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door Xanderv » do 20 feb 2014, 22:07

Hey bedankt, dat wilde ik even weten. Ben nog aan het twijfelen over 1 kant of beide
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door HeHo » vr 21 feb 2014, 08:55

- Een 0,75mm rood/zwart kabel kost bij Automat ongeveer € 10,00.
- Een origineel lampje kost bij de VW dealer € 16,00 of haal je van de sloop voor ongeveer € 5,00.
- Tijd: Half uur tot een uur als je het juiste gereedschap hebt.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door N!jntje » vr 21 feb 2014, 16:40

-Een 0,75mm rood/zwart kabel kost bij Automat ongeveer € 10,00.
Best duur dit. VW dealer of plaatselijke audiozaak even vragen. Ben je 1 euro kwijt. Heb je alleen geen reserve over ;)
- Een origineel lampje kost bij de VW dealer € 16,00 of haal je van de sloop voor ongeveer € 5,00.
Volgens mij klopt deze prijs wel. Let wel op! Bij de sloop vind je waarschijnlijk niet degene die ik erin heb zitten. Dit omdat de mijne helder glas heeft en er over het algemeen geen nieuwe auto's op de sloop staan. De unit die er bij mij inzit is tevens ook een slagje groter.
- Tijd: Half uur tot een uur als je het juiste gereedschap hebt.
Vind deze tijdsindicatie knap ;) Als dat je lukt dan ben je een snelle jongen ;) al helemaal met 2 deuren ipv 4

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door HeHo » za 22 feb 2014, 08:29

- Soow! Dan zijn ze bij Automat idd erg duur, ik heb het nu al gekocht :( en erin zitten. Ik ben nooit een fan van Automat geweest, maar de VW dealer was helemaal een eind rijden.
- Het lampje welke ik erin heb zitten komt uit een oude VW Polo.
- Omdat ik al eerder de A-stijlen vervangen heb voor A-stijlen met luidsprekers, wist ik de weg. Ook heb ik een 5-deurs Up! dan is het makkelijk naar achteren werken.


N!jntje schreef:
-Een 0,75mm rood/zwart kabel kost bij Automat ongeveer € 10,00.
Best duur dit. VW dealer of plaatselijke audiozaak even vragen. Ben je 1 euro kwijt. Heb je alleen geen reserve over ;)
- Een origineel lampje kost bij de VW dealer € 16,00 of haal je van de sloop voor ongeveer € 5,00.
Volgens mij klopt deze prijs wel. Let wel op! Bij de sloop vind je waarschijnlijk niet degene die ik erin heb zitten. Dit omdat de mijne helder glas heeft en er over het algemeen geen nieuwe auto's op de sloop staan. De unit die er bij mij inzit is tevens ook een slagje groter.
- Tijd: Half uur tot een uur als je het juiste gereedschap hebt.
Vind deze tijdsindicatie knap ;) Als dat je lukt dan ben je een snelle jongen ;) al helemaal met 2 deuren ipv 4

Gebruikersavatar
richardm35
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 09:27

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door richardm35 » do 22 mei 2014, 16:55

Vandaag bezig geweest met kabel te trekken van interieur verlichting naar de kofferbak 10 minuten had ik de draad er in heb alleen klein stukje hemel bekleding los gehad bij de rubber verder heb ik niks los gehad zoals wat Nijntje heeft gedaan. Met een trek veer is het zo gepiept


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
richardm35
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 09:27

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door richardm35 » za 24 mei 2014, 22:23

Moet alleen weten welke draden ik precies of de bestaanden 3 draden moet aan sluiten


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Defros
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 09:06

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door Defros » ma 09 jun 2014, 09:32

Tip:
Ik heb vorig jaar 2 lampjes oleby gekocht bij ikea voor 5euro
Een heb ik op het kunststof deel geschroefd boven de wielkast links in de kofferbak (zo hoog mogelijk)
Een heb ik in het brillebakje in het handschoenenvak gestopt (geklemd met een dubbelgevouwen servetje)
De batterijen (3x AAA) gaan lang mee. De batterijen van het lampje in het handschoenenkastje moest ik na 14 maanden vervangen. Die in de kofferbak doet het nog steeds.
Het licht gaat altijd aan als je je koffer of handschoenvak open doet, en gaat vanzelf weer uit na het sluiten door een bewegingssensor.
Ideaal en niks geen gedoe met draden trekken. Van harte aanbevolen.

Ik vond een afbeelding op bijgaande site van de lampjes
http://www.ledoplicht.nl/gadgets-fun?product_id=408
Op de ikea website kon ik ze gek genoeg nu niet vinden.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door Xanderv » ma 09 jun 2014, 09:49

Deze oplossing is al een paar keer voorbij gekomen en inderdaad handig als je niet wil knutselen.

Dit topic is echter voor mensen die het als de fabriekslook ingebouwd willen hebben ;)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
richardm35
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 09:27

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door richardm35 » zo 24 aug 2014, 01:03

Afbeelding in Denemarken nu gewoon te koop bij de dealer maar nog aan de dure kant


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

RoyUp
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 20:50

Re: How to Achterbakverlichting

Bericht door RoyUp » zo 24 aug 2014, 01:59

Dit is waarschijnlijk Deense kroon, dus dat zou neerkomen op ongeveer 60-70 euro.
Volkswagen HighUp 60pk 4drs donker blauw. Airco, stoelverwarming en Volkswagen Soundsystem.
Osram Nightbreakers, chrome knipperlichten en led DRV.
Rubbere matten, instaplijsten, armsteun en bumperbeschermlijst.

Plaats reactie