Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » zo 05 jun 2016, 18:26

Mijn Upje moet volgens het boekje binnenkort zijn vierde (grote)beurt krijgen. Daar staat bij VW 60K km. voor. Mijne heeft al 20 K gereden in die periode dus het leek me goed e.e.a. uit te zoeken.

Bij aankoopdealer zou de beurt € 400.- moeten kosten. Ik liet vallen dat ik vorig jaar elders onderhoud heb laten doen. De directe reactie was: Als u de moeite neemt om toch naar ons te komen geef ik u 10% korting.
Laat u s.v.p. weten wat u besluit sprak de man, nadat ik zei dat ik toch nog even elders info ging halen. U hoort mij alleen als ik besluit om de beurt bij uw garage te laten uitvoeren, of kunt u met een scherper aanbod komen? Nee, dat kon hij niet.
O ja, voor de APK, die gratis bij de beurt wordt uitgevoerd, wie dat geloofd is...&#$#^ zou ik wel de afmeldkosten nog erbij moeten betalen.

Bij de VW dealer waar ik vorig jaar een kleine beurt liet doen was de prijs voor precies hetzelfde werk, het staat elders in deze draad beschreven, € 360.- dus die 10% was eigenlijk geen korting, maar die betaal je als je niets zegt extra aan in dit geval meneer Pon.
Bij deze dealer zitten wel alle APK kosten in genoemde prijs.

Beide VW boeren rekenen "slechts" TWEE-EN-EEN-HALF uur arbeidstijd. Phoe phoe laten ze het werk uitvoeren door een eerste dagsstagaire onder toezicht van de werkplaatschef?
Het was me bij eerdere beurten al opgevallen dat men, ook bij het vervangen van het hitteschild (onder garantie), ruimschoots binnen de gestelde tijd klaar was.
Er moet worden vermeld dat men ter plekke pas zag dat het hitteschild moest worden vervangen. Maar ja, dat is mede de reden dat men de tijd ruim meet. Logisch ook, maar overdrijven is ook een vak.

Na alle info ben ik bij twee Bosch Service garages telefonisch te rade gegaan. Beiden belden keurig dezelfde dag terug.
Ook hier verschillen de offertes qua prijs. APK is wel 100% incl.
De dag erna ben ik naar een van beide gereden om een te kijken of de positieve indruk die ik door de telefoon had gekregen ook gevisualiseerd zou worden. Verder wilde ik nog een aanpassing doorvoeren in de uit te voeren werkzaamheden.

Wederom werd ik door Evelien vriendelijk, keurig én, net zo belangrijk, deskundig te woord gestaan.
Komende week wordt het Upje onder handen genomen op de manier zoals ik het wil.
Olie, oliefilter, interieurfilter en APK.
Arbeidstijd 1 uur, wat leert dat VW voor bougies en luchtfilter ANDERHALF-UUR rekent.
Kosten: € 229,19.

Mobiliteisgarantie zou me dus voor een jaar slechts € 131.- kosten.
Daar kan ik zonodig ter plekke wel een ANWB lidmaatschap voor regelen denk ik...
Laatst gewijzigd door Hatchback op wo 08 jun 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door HeHo » di 07 jun 2016, 19:12

Vandaag wilde ik een afspraak maken voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van mijn VW Up!. Het instrumentenpaneel gaf al een paar dagen insp aan. Km/stand 26.000, bj 7-2013.

Eerst de plaatselijke VW Dealer gebeld en daar zou ik voor een kleine beurt incl. remvloeistofverversing € 220,00 kwijt zijn.
Dat vond ik een pittige prijs. Daarna de plaatselijke Skoda Dealer gebeld en daar ben ik voor exact hetzelfde € 180,00 armer.

Dussss... Skoda it is.

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » wo 08 jun 2016, 15:47

Vandaag is de beschreven beurt naar volle tevredenheid uitgevoerd.
Als je benieuwd bent waar ik ben geweest moet je even hier http://www.garage-abcoude.nl" onclick="window.open(this.href);return false; klikken.
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » vr 10 jun 2016, 06:44

Maar als ik het goed lees had je bij de dealer ook de bougies laten vervangen en heb je dat nu niet gedaan? Dan is de prijs natuurlijk al een klein beetje scheef of zie ik het verkeerd?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » vr 10 jun 2016, 07:50

Hoezo een verkeerde prijs? Je moet het in verhouding zien. Er is minderwerk uitgevoerd dan VW zou willen bij een vierde beurt. VW gaat er vanuit dat er dan 60K km. is gereden. Mijne komt bij lange na nog niet aan de helft er van. VW houdt geen rekening met gereden km's en vervangt zonder meer onderdelen die daar nog niet aan toe zijn. Het luchtfilter heb ik ook nog niet laten vervangen. Wel het interieurfilter, want daar kunnen bacteriën in gaan huizen, waar je jezelf mee kan hebben als je pech hebt. Kortom... kijk wat er echt aan de auto moet gebeuren en laat alleen dat uitvoeren.

Als je heel veel waarde hecht aan mobiliteitsservice: tegenwoordig verzorgen heel veel garages dat ook d.m.v. een maandelijks bedrag. Ik hecht daar geen waarde aan, omdat ik in het verleden ooit een één keer gebruik van heb gemaakt van ANWB hulp. In het donker was de dynamo stuk gegaan. Dan wordt het lastig rijden zonder licht. In het algemeen zal ik zelden hulp nodig hebben. Goed regelmatig je auto (laten) onderhouden voorkomt veel. Als je er zelf een beetje weet van helpt helpt dat natuurlijk wel.

Heel veel mensen die kleine auto's rijden komen niet aan het door VW, andere merken doen dit natuurlijk ook, genormeerde km onderhoudsschema toe.
Bereken eens op jaarbasis hoeveel er onnodig wordt vervangen aan onderdelen die nog lang niet aan vervanging toe zijn. Vergeet daarbij niet de arbeidstijd mee te rekenen. Je zal in NL op een bedrag uitkomen met heel veel nullen.
Ik zal het maar niet hebben over energiebesparing waar o.a. automerken de mond vol van hebben... Op hun manier wordt er langs een andere weg heel veel energie verspilt, wat hun portemonnee echter ten goede komt.
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » vr 10 jun 2016, 08:08

Ik begrijp wat je bedoelt maar als je toch bij de Volkswagen dealer had aangegeven dat de bougies niet vervangen moeten worden had je toch ook een ander prijskaartje gekregen? Ik heb de mijne bij 40k laten vervangen en dat liet wel zien dat het helemaal geen overbodige luxe was om het iets eerder te doen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » vr 10 jun 2016, 08:21

Het gaat niet alleen om de onderdelen. Zoals je had kunnen lezen heb ik het ook over de ingeschatte arbeidstijd/werkplaatstarief gehad.
Maar als je voorkeur uitgaat naar onderhoud bij VW moet je dat vooral doen natuurlijk.

Overigens was ik totaal tevreden over de werkplaatsen bij VW dealers. Net zo tevreden als ik nu ben bij een onafhankelijke garage die het onderhoud op maat goedkoper uitvoert tegen een veel lagere prijs.
Voornaamste reden om pas nu over te stappen is dat de auto uit de garantie op onderdelen is. Ik zou de kans lopen gezeur te krijgen als ik aanspraak zou moeten maken op garantie dat ik de beurten niet bij VW had laten uitvoeren.
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » vr 10 jun 2016, 11:23

Ik ga altijd naar Vagtechniek en ben daar ook zeer over te spreken. Maar wat ik hierboven lees is dat de dealer alle werkzaamheden zou uitvoeren (hoe lang ze er mee bezig zijn maakt dan niet uit denk ik de prijs is namelijk vast) en dat je bij een universeel bedrijf minder werkzaamheden hebt laten uitvoeren. Haal de mobiliteitsservice en de minder werkzaamheden van de dealer prijs en je komt waarschijnlijk op hetzelfde uit? Toch? Of lees ik niet goed?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » vr 10 jun 2016, 12:01

Lees al m'n berichten vanaf 5 juni dan kan je je eigen berekening ernaast leggen.
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » vr 10 jun 2016, 12:03

Wat ik voor mezelf duidelijk probeer te krijgen is dat je bij de dealer een volledige grote beurt uit zou laten voeren en nu blijkbaar minder werkzaamheden uit hebt laten voeren, dat de rekening dan lager uitvalt lijkt me logisch.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » vr 10 jun 2016, 12:18

Dat is ook logisch. Wat nu niet is gedaan zijn vervangen van luchtfilter en bougies. De rest conform VW.
Om bij VW aanspraak te kunnen/mogen maken op mobiliteisgarantie moet je de onafhankelijk van de km stand onderhoud laten plegen.
Vierde x = volgens hun boeken 6oK km á € 360.-
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Autheo » vr 10 jun 2016, 18:03

Hatchback schreef:Mijn Upje moet volgens het boekje binnenkort zijn vierde (grote)beurt krijgen. Daar staat bij VW 60K km. voor. Mijne heeft al 20 K gereden in die periode dus het leek me goed e.e.a. uit te zoeken.
Tja, die problemen heb ik niet, met m'n 30.000 km per jaar. Vandaag juist z'n eerste 15.000 km beurt laten uitvoeren bij de Seat dealer. Gewoon de vastgestelde Seat prijs van 140 Euro. En natuurlijk daarmee mobiliteitsgarantie en 4 jaar garantie.

-bassie-
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 22:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door -bassie- » zo 12 jun 2016, 10:21

Hatchback schreef:Dat is ook logisch. Wat nu niet is gedaan zijn vervangen van luchtfilter en bougies. De rest conform VW.
Om bij VW aanspraak te kunnen/mogen maken op mobiliteisgarantie moet je de onafhankelijk van de km stand onderhoud laten plegen.
Vierde x = volgens hun boeken 6oK km á € 360.-
ik vraag me af waarop je dit baseert?

Onderdelen gaan gewoon op kmters.
Het enige wat bij een up elk jaar gebeuren moet is olie en filter.
Daarnaast na 3 jaar de remvloeistof en dan om het jaar.

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Hatchback » zo 12 jun 2016, 17:07

Gebaseerd op wat VW medewerkers werkplaats van twee dealers me vertelden.
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
mijndochters
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
Locatie: Heerhugowaard

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door mijndochters » zo 12 jun 2016, 22:57

Afgelopen week de 60k beurt laten doen. 360 euro.
Ging als een trein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig in een 11-2022 Volkswagen T-ROC

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Joch3m » ma 13 jun 2016, 13:53

Damn, wat een geld zeg :(
mijndochters schreef:Afgelopen week de 60k beurt laten doen. 360 euro.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Gebruikersavatar
vw-jan
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 08:20

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door vw-jan » wo 06 jul 2016, 13:54

Is altijd pijnlijk om zoveel geld uit te geven aan een beurt

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door JoVe » wo 06 jul 2016, 14:35

Nog extra dingen vervangen ?
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Sturmer
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 17:48

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Sturmer » di 02 aug 2016, 22:36

Ik zie in dit topic dat veel mensen 10W40 olie in hun UP! hebben gekregen, echter zie ik niet dat dat aangeraden wordt in het onderhoudsboekje. Daarin adviseren ze vage codes die weer te herleiden zijn tot long life olie (Als ik me niet vergis dan 5W30) of normale intervallen (5W40?) Ik kan nergens vinden of 10W40 de juiste olie is voor onze UP!jes. Weet iemand hier meer over?

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door JoVe » di 02 aug 2016, 22:40

Sturmer schreef:Ik zie in dit topic dat veel mensen 10W40 olie in hun UP! hebben gekregen, echter zie ik niet dat dat aangeraden wordt in het onderhoudsboekje. Daarin adviseren ze vage codes die weer te herleiden zijn tot long life olie (Als ik me niet vergis dan 5W30) of normale intervallen (5W40?) Ik kan nergens vinden of 10W40 de juiste olie is voor onze UP!jes. Weet iemand hier meer over?

LongLife is niet van toepassing/geschikt op deze motoren.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie