Wanneer komen de zomerbanden?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Autheo » vr 06 apr 2018, 16:57

We hadden al wel een topic met 'Wanneer komen de winterbanden', maar nog niet een topic over de wissel naar de zomerbanden.
Dus hier is het topic dan!

Vandaag heb ik de winterbanden er weer onder uit gehaald, en de zomerbanden geplaatst.
Ik heb inmiddels bijna 60.000 km met de winterbanden gedaan, en rondom zit er nu nog 4 mm profiel op.
M'n zomerbanden gaan nu zo'n 45.000 km mee, profiel daarvan nu voor 6 mm en achter 5 mm.
(Ik weet het, het advies is om het meeste profiel achter te plaatsen, maar voor slijt iets harder, dus houd ik het zo in evenwicht).

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Bertjuh » vr 06 apr 2018, 19:23

Wanneer ik de auto weer ga wassen doe ik de zomerbanden er onder.. ergens met een week á twee..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door dennuus1 » vr 06 apr 2018, 20:45

Morgen :mrgreen:

Trea
Vagling liefhebber
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 18:29
Locatie: Hengelo

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Trea » za 07 apr 2018, 15:22

Bij mijn up zitten ze er alweer een week of 2 eronder
Seat Ibiza 6j ST 1.2 TSI
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Autheo » za 23 mar 2019, 18:49

De lente is weer begonnen, dus vond ik het weer tijd voor de wissel van winterbanden naar zomerbanden. M'n winterbanden hebben nu 5 winterseizoenen dienst gedaan, met totaal 71.702 km (ik had ze al bij m'n vorige Mii). Het profiel is nu rondom 3,5 mm, dus voor de volgende winter zal het tijd voor nieuwe worden. Voor zover ik weet is deze slijtage redelijk gemiddeld.

M'n zomerbanden hebben er nu 63.873 km op zitten, en het profiel is voor 5 mm, en achter 4,5 mm. Ook al is de tip om het meeste profiel achter te houden, heb ik vanwege de slijtage toch weer gekozen om het precies andersom te doen. Ik ben benieuwd hoeveel profiel er na deze zomer nog over is. Ze zullen dan zo'n 80.000 km dienst hebben gedaan, dus ik vermoed dat ze in het voorjaar van 2020 ook vervangen moeten worden. Ook hier weer een redelijk gemiddelde bandenslijtage, lijkt me zo.

Zal dus straks binnen 6 maanden twee keer een nieuwe set worden, maar goed, dan kan ik weer een aantal jaren vooruit.

Gebruikersavatar
Ougie
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do 14 feb 2019, 23:12

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Ougie » za 23 mar 2019, 23:59

Afgelopen vrijdag omgezet.
Bijlagen
20190322_114337.jpg

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Autheo » zo 24 mar 2019, 00:06

Ougie schreef:
za 23 mar 2019, 23:59
Afgelopen vrijdag omgezet.
Die zomervelgen staan wel heel veel mooier!
Overigens: zie ik daar een ouderwetse kruissleutel? Risico is dat je daarmee de bouten niet gelijkmatig vast zet, en de boel dan krom trekt. Het beste is een momentsleutel te gebruiken, en op 110 nm vast te zetten.

Gebruikersavatar
Ougie
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do 14 feb 2019, 23:12

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Ougie » zo 24 mar 2019, 00:14

Klopt, wordt mijn verjaardagscadeau, volgende maand. :auto-swerve:

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door dennuus1 » zo 24 mar 2019, 09:18

Krom trekken zal niet zo snel gebeuren, bout afbreken of het schroefdraad kapot draaien zal eerder gebeuren...

Inderdaad, gewoon een momentsleutel gebruiken.

Ik hoop ook niet dat je die WD-40 hebt gebruikt om de wielbouten mee in te spuiten? Wielbouten mag je géén vet/kruipolie aan smeren!

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door TwitNour » zo 24 mar 2019, 19:32

dennuus1 schreef:
zo 24 mar 2019, 09:18
Ik hoop ook niet dat je die WD-40 hebt gebruikt om de wielbouten mee in te spuiten? Wielbouten mag je géén vet/kruipolie aan smeren!
Waarom niet eigenlijk?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Xanderv » zo 24 mar 2019, 21:54

Kopervet gebruiken, dat kan tegen hitte. Gewoon vet kan er juist voor zorgen dat de boel vast komt te zitten (ben ik ook pas achter)
En een momentsleutel is dat niet een beetje overdreven voor de wielbouten? Krom gaan ze echt niet en vast is vast. Doe het al jaren zo en nog nooit problemen mee. Na 100 km nog even een keer voelen / aandraaien en niks aan het handje.

Natuurlijk is een momentsleutel beter maar om nou alleen voor wielbouten een momentsleutel aan te schaffen?
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door dennuus1 » zo 24 mar 2019, 22:05

Xanderv schreef:
zo 24 mar 2019, 21:54
Kopervet gebruiken, dat kan tegen hitte. Gewoon vet kan er juist voor zorgen dat de boel vast komt te zitten (ben ik ook pas achter)
En een momentsleutel is dat niet een beetje overdreven voor de wielbouten? Krom gaan ze echt niet en vast is vast. Doe het al jaren zo en nog nooit problemen mee. Na 100 km nog even een keer voelen / aandraaien en niks aan het handje.

Natuurlijk is een momentsleutel beter maar om nou alleen voor wielbouten een momentsleutel aan te schaffen?

Ik blijf het maar zeggen; ga op een openbaar forum niet zomaar wat adviseren!

Geen vet smeren aan wielbouten! Ook geen kopervet.

Daarmee verandert de wrijving van de bout in de naaf, waardoor het aanhaalmoment niet meer klopt, en je de bouten dus te strak aandraait. Een ander, minstens net zo belangrijk nadeel; ze kunnen sneller loslopen. En vet trekt vuil aan, nog een reden om het niet te doen.

Fabrieksaf zijn de bouten ook droog gemonteerd, zoals het hoort.

En juist alleen voor de wielen moet je al een momentsleutel aanschaffen. Als je ervoor kiest om zelf aan je auto te sleutelen, moet je ook het gereedschap voor elkaar hebben (fatsoenlijke krik, assteunen, momentsleutel)

Ik maak het allemaal mee met hobbyisten die naar de garage komen... Wielbouten afgebroken, draad in de naaf kapot, slotbouten kapot gedraaid omdat ze veel te vast zitten, en zelfs een keer een gescheurd boutgat in de velg omdat de bouten veel te vast zaten.

Doe het goed, of blijf er van af.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Autheo » zo 24 mar 2019, 22:11

dennuus1 schreef:
zo 24 mar 2019, 22:05

Ik blijf het maar zeggen; ga op een openbaar forum niet zomaar wat adviseren!

Geen vet smeren aan wielbouten! Ook geen kopervet.

Daarmee verandert de wrijving van de bout in de naaf, waardoor het aanhaalmoment niet meer klopt, en je de bouten dus te strak aandraait. Een ander, minstens net zo belangrijk nadeel; ze kunnen sneller loslopen. En vet trekt vuil aan, nog een reden om het niet te doen.

Fabrieksaf zijn de bouten ook droog gemonteerd, zoals het hoort.
Dank je wel dat je als professional ons als leken duidelijk maakt hoe de vork in de steel, of beter, de bout in de naaf, steekt. Hier leren we wat van!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Tom Westendorp » ma 25 mar 2019, 12:06

Dank voor je bijdrage Dennis, dat is ook hoe het mij is geleerd. Kopervet kun je een klein beetje op de naaf smeren zodat het hart van de velg niet vast komt te zitten maar daar moet je zelfs voorzichtig mee zjin, als je er teveel op smeert dan zit je wiel niet helemaal vast zoals het hoort. Als je elk half jaar de wielen wisselt is het bovendien niet eens nodig. Wielen = geen vet en al helemaal geen WD40.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door dennuus1 » ma 25 mar 2019, 12:52

Ieder is vrij om het op zijn eigen manier te doen uiteraard, maar kijk er gewoon mee uit met wat je adviseert op een openbaar forum.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Xanderv » ma 25 mar 2019, 21:51

Ok weer wat geleerd!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door rrvandooren » ma 25 mar 2019, 22:16

Omdat wij onze Up! pas 12 januari hebben opgehaald hoopten we met de Nederlandse winter een jaartje winterbanden over te kunnen slaan.

Bij nader inzien en een naderende “winter” in februari, tóch maar opzoek gegaan naar een net gebruikte winterset.
Door een privéberichten modus op het forum met een eigen wil, duurde overname van een leuke set winterwielen wat (te) lang en hebben we de 2019 winter van maar liefst 2 weken overleefd zonder winterbanden.

Kortom, geen voorjaarswissel voor ons in 2019. Wij zijn de “winter” doorgekomen op de zomer rubbers 💪🏻

Dankzij een mede forumlid gaan we medio oktober/november voor het eerst met de Up! over op een snake winterset.
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Tom Westendorp » di 26 mar 2019, 08:34

Mijn zomerbanden zitter er overigens alweer sinds begin van de maand onder.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door damianw26 » di 26 mar 2019, 12:43

Winterrubber heeft pas hele duidelijke voordelen als het daadwerkelijk glad is (dus op sneeuw). Overigens zou ik een gti velg (en iedere andere gespoten velg met blanke lak erover) nooit door de winter trekken, voorheen wel gedaan met mijn triangels en die begonnen te corroderen door zoutaantasting onder de blanke lak.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Tom Westendorp » di 26 mar 2019, 15:39

Elke velg met gepolijste oppervlakken gaat uiteindelijk corroderen. Dat voorkom je niet, tenzij je ze bij elke regendruppel droogmaakt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie