Witte auto

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Rusmir
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 22:36

Witte auto

Bericht door Rusmir » zo 04 mar 2018, 22:35

De eigenaren met witte auto’s. Hoe verzorgen jullie de lak. Ik heb met name last van zwarte vegen en teer.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Witte auto

Bericht door Autheo » zo 04 mar 2018, 23:09

Het echte advies laat ik over aan de detailers op ons forum, die hebben allerlei tips en middeltjes die ze kunnen aanraden daarvoor. Ik zelf heb een witte Mii, rijd er 30.000 km/jaar mee, en heb zodoende regelmatig met teervlekjes te maken. Ik was de auto met de hand met microfiber doeken, en gebruik simpele autoshampoo met was. De teerplekken haal ik daarmee prima weg, wel even extra stevig met de microfiber doek poetsen, maar dan gaat het prima.
Bedoel je met die zwarte vegen, dat je met name beneden de deurgrepen na een poosje niet wassen daaronder verticaal een zwarte 'veeg' ziet? Ja, dat herken ik ook, maar de enige oplossing daarvoor lijkt me: gewoon wat vaker wassen, en het niet zo ver laten komen.

Hoewel je dus op een witte auto dat vuil misschien wat beter ziet, kan dat ook 'gezichtsbedrog' zijn. Een donkere auto ziet er soms na één rit door de regen al uit of hij al weken niet gewassen is, bij die witte zie je dat pas als hij inderdaad al weken niet gewassen is ;)

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Witte auto

Bericht door Bertjuh » ma 05 mar 2018, 11:55

Hardnekkige teerplekken die met gewoon met de hand wassen niet weg gaan zijn weg te krijgen door te kleien..

Verder na het wassen/kleien/ect de auto goed in de wax zetten.. krijg je de keren er op de auto makkelijker schoon..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Witte auto

Bericht door jaappie » ma 05 mar 2018, 16:26

Sluit mij aan bij Bert.

De auto 1e goed wassen dan kleien en als finish een mooie waxlaag en je hoeft alleen nog maar in de waxbox een keer met de hogedruk langs de auto voor het meeste vuil!

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: Witte auto

Bericht door vinie » ma 05 mar 2018, 20:26

goed onderhouden is voor de een wat anders dan voor 'n ander.
Ik was m'n auto normaal elke week. Echter met 't slechte weer, of onder de 3 graden was ik 'm niet.
Zoiezo geen wasstraat. Alleen in de winter was ik in de wasstraat de onderkant. (met nadruk op alleen de onderkant)
2 emmer methode dus. Goede doorgdoek. Finishen met een glaze en aftoppen met een lekker waxje.

1 keer per half jaar. wassen, kleien, polijsten, glaze en wax.

wat ik voornamelijk k*t vind aan het model van de up, is dat de achterkant super snel vies wordt. Niet alleen bij de witte versie btw

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Witte auto

Bericht door jaappie » ma 05 mar 2018, 21:30

vinie schreef: wat ik voornamelijk k*t vind aan het model van de up, is dat de achterkant super snel vies wordt. Niet alleen bij de witte versie btw
Voor de up zijn er wel spatlappen maar hielpen weinig dacht ik. Rij zelf met een gele en de achterkant is echt verschrikkelijk na 1 rit zie je alweer het vuil. Helaas is er weinig aan te doen.

Utah
Vagling liefhebber
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:30
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Witte auto

Bericht door Utah » wo 04 apr 2018, 09:35

Zou de dakspoiler op de GTI dit verhelpen?
2018 VW Up! GTI
2018 MINi Cooper S cabrio
2005 Suzuki SV1000s
2023 Hyundai Santa Fe PHEV
2022 BMW 530e

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Witte auto

Bericht door Autheo » wo 04 apr 2018, 12:50

Utah schreef:Zou de dakspoiler op de GTI dit verhelpen?
Tom heeft hem op z'n up! zitten, en volgens hem maakt dat niets uit:
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=6013#p96008

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Witte auto

Bericht door Tom Westendorp » wo 04 apr 2018, 12:57

Het is gewoon heel simpele basis natuurkunde, de vierkante achterkant van de up! zal er altijd voor zorgen dat je enorm veel vuil aantrekt. Je gaat dit pas oplossen wanneer je een enorm lange dakspoiler en enorme diffuser gaat monteren (een échte, niet een een stukje contrasterend rubber) die de complete aerodynamica van de auto gaan aanpassen zodat de werveling achter de auto compleet anders wordt. Tegen die tijd dat je dat hebt uitgevonden kun je denk ik ook een kleine 15.000 keer je auto hebben gewassen. :P
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Utah
Vagling liefhebber
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:30
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Witte auto

Bericht door Utah » wo 04 apr 2018, 15:13

Oei.. en ik heb dan nog een witte kleur besteld...maar het rijplezier zullen niet opwegen tegen de vuile achterzijde. :violin:
2018 VW Up! GTI
2018 MINi Cooper S cabrio
2005 Suzuki SV1000s
2023 Hyundai Santa Fe PHEV
2022 BMW 530e

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Witte auto

Bericht door Autheo » wo 04 apr 2018, 17:03

Petrolhead Tom schreef:Het is gewoon heel simpele basis natuurkunde, de vierkante achterkant van de up! zal er altijd voor zorgen dat je enorm veel vuil aantrekt. Je gaat dit pas oplossen wanneer je een enorm lange dakspoiler en enorme diffuser gaat monteren (een échte, niet een een stukje contrasterend rubber) die de complete aerodynamica van de auto gaan aanpassen zodat de werveling achter de auto compleet anders wordt. Tegen die tijd dat je dat hebt uitgevonden kun je denk ik ook een kleine 15.000 keer je auto hebben gewassen. :P
Ga een heel eind met je mee in deze redenatie, maar toch is er ook verschil in 'vierkante achterkanten'. Had voorheen een Cuore en daarvoor een Sirion, allebei toch ook redelijk vierkant. Maar toch werden die aan de achterkant veel minder snel vuil, vergeleken met de Mii. Denk dat de iets andere vorm toch ook een iets andere werveling achter de auto gaf. En misschien deden de veel smallere bandjes van de Cuore ook wat minder vuil opspatten? Hoe dan ook, het is niet anders nu, maar denk niet dat ik m'n Mii 15.000 keer ga wassen. ;)

vinie
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 14:39

Re: Witte auto

Bericht door vinie » wo 04 apr 2018, 20:53

vrij weinig aan te doen, je ziet er nou eenmaal veel op, zeker aan de achterkant.
Ik doe 1 a 2 keer per jaar de auto goed cleanen. Dus, foamen, wassen, kleien, polijsten, en aftoppen met een wax. Als je veel last heb van ijzer deeltjes kan je je auto even inspuiten met non ferro na het foamen. Ik was m'n auto met goed weer elke week, soms alleen foamen. Met elke wasbeurt of iets haal je namelijk iets van bescherming weg.

Plaats reactie