Tik bij acceleratie of deceleratie

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door TwitNour » za 25 nov 2017, 10:58

Mensen,

Er doet zich een fenomeen voor bij mijn auto. Het zit er in principe al een hele lange tijd (een jaar of twee?) maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat het is.

Op sommige dagen, als de auto net gestart is, hoor ik een ‘tik’ geluid wanneer ik na het schakelen naar bijv de 2 het gaspedaal indruk om verder te acceleren. Het geluid gaat echt gekoppeld aan de acceleratie. Tevens hoor je het geluid wanneer je abrupt het gas loslaat. Als ik een flinke drempel over ga met niet al te hoge snelheid, hoor ik het getik een aantal keer achter elkaar. Wat kan dit zijn?

Het is er dus niet altijd, maar meestal toch wel te merken als ik net wegrijd. Het lijkt erop dat het geluid verdwijnt met een warme motor.

Ik ga proberen om het geluidje op te nemen, wellicht dat dat het verhaal iets duidelijker maakt. Voor nu hoop ik dat iemand misschien wel weet wat het is en wat ik er eventueel aan kan doen.

Groet

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Touchwood » za 25 nov 2017, 11:23

Die drempel lijkt te wijzen naar iets in de wielophanging. Maar het verdwijnen bij warme motor niet en wijst naar iets, dat opwarmt.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Autheo » za 25 nov 2017, 12:43

TwitNour schreef:
Op sommige dagen, als de auto net gestart is, hoor ik een ‘tik’ geluid wanneer ik na het schakelen naar bijv de 2 het gaspedaal indruk om verder te acceleren. Het geluid gaat echt gekoppeld aan de acceleratie. Tevens hoor je het geluid wanneer je abrupt het gas loslaat. Als ik een flinke drempel over ga met niet al te hoge snelheid, hoor ik het getik een aantal keer achter elkaar. Wat kan dit zijn?

Het is er dus niet altijd, maar meestal toch wel te merken als ik net wegrijd. Het lijkt erop dat het geluid verdwijnt met een warme motor.


Groet
Als ik je verhaal zo lees, vooral dat het met abrupte acceleratie en deceleratie gepaard gaat, en een paar keer klinkt bij drempels, zou het me niet verbazen als het gewoon de gesp van de gordel van de bijrijder is, die tegen de stijl tikt. Alleen te horen bij weinig rijgeluid, dus lagere snelheden. Anders wordt het door het bandengeluid overtroffen.
Maar dan zou het bij warme motor niet weg zijn...
Ben benieuwd naar je geluidsfragment.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door TwitNour » za 25 nov 2017, 14:14

Het is niet de gesp van de gordel helaas. Het geluid klinkt alsof het meer van de motorruimte komt. De auto is voor nu helaas te warm om het geluid te horen want ik heb er al even mee gereden vandaag. Vandaar dat ik nog even geen opname van het geluid heb. Het beste is deze te horen na een stille koude nacht.

Of het de ophanging betreft, daar twijfel ik over. Ik heb het vermoeden dat geluiden van de ophanging anders klinken. Maar het kan?

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Blackciti » za 25 nov 2017, 14:47

Het kan van alles zijn, van losliggende spullen tot motor-ophangrubbers en een niet juist bevestigde uitlaat, et cetera. Want een uitlaat wordt warm en zet daardoor uit, waardoor het geluid tijdelijk verdwijnt.

Rammels en bijgeluiden zijn dan ook extreem moeilijk op te sporen.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door damianw26 » za 25 nov 2017, 15:32

Vreemd, eigenlijk zou je met 2 man moeten kijken. 1 persoon die ff i gas geeft stationair bij koude motor, en jij dan bij de motor kijken of je iets ziet en hoort.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door TwitNour » za 25 nov 2017, 17:25

Dat os dus het ding, het is er niet bij stationair. Het is niet gekoppeld aan het gaspedaal, eerder aan de ‘beweging’ die de auto of motor maakt bij gas geven. Ik vermoed zelf iets met de bevestiging van het blok, de ophanging daarvan of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door TwitNour » zo 26 nov 2017, 16:49

Hierbij het fragment. De eerste tik die je hoort is het op slot gaan van de portieren. Daarns accelereer en decelereer ik op en af waarbij het geluid te horen is. Het geluid komt niet van losliggende bewegende dingen in mijn auto. Het klinkt in ieder geval alsof het van buiten het interieur komt, en ik vermoed zelf de motorruimte, maar dit is al rijdend lastig te bepalen. Het geluid is stilstaand niet te reproduceren. Het getik komt tevens bij het acceleren in z’n achteruit.

Het geluid is te horen vanaf de 14 seconde.
https://youtu.be/j3aa5YixEc0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Autheo » zo 26 nov 2017, 17:56

Oeps, moeilijk te horen zeg. Het sluiten van de deuren is natuurlijk een harde tik, maar wat ik verder hoor, klinkt voor mij niet zo duidelijk, misschien zo nu en dan een 'plok'?
Als je inderdaad helemaal niets meer in de auto hebt liggen (inclusief de ruimte voor het reservewiel?) zou je geen tikken of kloppen moeten horen. Heb je eventueel gedacht aan de ophangrubbers achter? Vooral omdat je zei, dat het een paar keer klinkt bij een drempel. Mijn ervaring is, dat die rubbers na verloop van tijd wat te horen kunnen zijn (wat kraken), misschien dat dat begint met zo'n tik? Een beetje invetten helpt daar goed tegen.
Ben benieuwd naar andere suggesties.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door TwitNour » zo 26 nov 2017, 18:08

Maar waarom alleen bij koude motor? Dat begrijp ik gewoon niet... ik betwijfel of het dat is

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Autheo » zo 26 nov 2017, 18:27

Dat zag ik even over het hoofd, als het alleen bij een koude motor is moet het inderdaad wat anders zijn.
Lastig blijft dat de up! verder zo stil is, dat elk geluidje dan opvalt. Misschien hoeft het helemaal niets verontrustends te zijn. Maar zekerheid daarover is natuurlijk het beste. Ben benieuwd wat anderen er van denken.

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Bertjuh » zo 26 nov 2017, 18:42

Lees anders even onderstaan topic door.. Staat naar mijn mening veel nuttige informatie in met de zelfde verschijnselen die jij waarneemt (als ik het zo lees)

http://www.vwupforum.com/viewtopic.php?f=6&t=1796
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Touchwood » zo 26 nov 2017, 19:34

Ik kan der niks van maken. Sorry.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Autheo » zo 26 nov 2017, 20:12

Bertjuh schreef:Lees anders even onderstaan topic door.. Staat naar mijn mening veel nuttige informatie in met de zelfde verschijnselen die jij waarneemt (als ik het zo lees)

http://www.vwupforum.com/viewtopic.php?f=6&t=1796
Leuk dat je naar dat interessante topic verwijst! Vooral wat Leen (Upsie) aanreikt, geeft m.i. een goede verklaring. Ben benieuwd of Nour de tik ook hoort als hij wat verder doortrekt in de twee, voordat hij naar de drie opschakelt. Als ik het uit het verhaal van Leen goed begrepen heb, zou er dan minder sprake van 'hameren' (zoals hij het noemt) moeten zijn.

Off Topic: Overigens jammer dat we nieuwe bijdragen van Leen al heel lang moeten missen... Daar staken we veel van op!

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door TwitNour » zo 26 nov 2017, 22:55

Het topic beschrijft inderdaad precies het probleem wat ik ook heb. Ik zal er morgen eens wat beter doorheen spitten, kijken of er nog wat oplossingen te vinden zijn. Ik heb in ieder geval al gelezen dat ik vanuit de dealer weinig kan verwachten wat dit probleem betreft.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tik bij acceleratie of deceleratie

Bericht door Autheo » zo 26 nov 2017, 23:00

TwitNour schreef:Het topic beschrijft inderdaad precies het probleem wat ik ook heb. Ik zal er morgen eens wat beter doorheen spitten, kijken of er nog wat oplossingen te vinden zijn. Ik heb in ieder geval al gelezen dat ik vanuit de dealer weinig kan verwachten wat dit probleem betreft.
Als je het topic goed leest, zul je mogelijk tot de conclusie komen dat er weliswaar van een 'verschijnsel' sprake is, maar niet direct van een 'probleem' dat het goede functioneren hindert of tot schadelijke gevolgen zou leiden. Don't worry, be happy ;)

Plaats reactie