Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » vr 05 mei 2017, 14:00

hi! misschien heeft iemands anders dit probleem ook gehad?

Ik heb mijn VW up! (2012, uitvoering black, 75pk, circa 54.000 km) in juni 2015 gekocht als occasion met 25.000 km op de teller. De auto bleek later uit Duitsland te zijn geimporteerd.

Voor onderhoud breng ik hem naar de lokale VW dealer. Tijdens de laatste kleine beurt (afgelopen maart) constateerde de dealer een lichte olielekkage bij de versnellingsbak. Na schoonmaken van de onderzijde en het nalopen van alle bouten hebben we afgesproken dat ik mij na circa 2000 km weer zou melden om te kijken hoe het er dan voor staat.

Vandaag ben ik hiervoor terug geweest en blijkt hij toch flink wat versnellingsbakolie te lekken. Het lijkt erop dat de pakking tussen de versnellingsbak en de motor lekt. De enige manier om hier achter te komen is demonteren van de bak wat 5 a 6 uren duurt. Dan moet beoordeeld worden wat precies de oorzaak is en of de pakking vervangen moet worden. Kostenraming: 700-800 euro exclusief de versnellingsbakolie en de eventuele pakking.

Eerlijk gezegd schrok ik van de ernst van dit probleem en de kosten hiervan. Dit had ik niet verwacht bij zo'n lage km-stand en leeftijd....
Zijn er misschien meer Up-eigenaren die soortgelijke versnellingsbakproblemen hebben ondervonden? Zoja, wat voor oplossing is hieruit gekomen?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

gr, Jeroen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door Tom Westendorp » za 06 mei 2017, 08:22

Is niet echt een probleem dat vaker voorkomt. Is het niet af te kitten?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door henri » za 06 mei 2017, 11:30

Als de versnellingsbak eronder vandaan moet, dan zal het wellicht een krukaskeerring of een keerring in de bak zijn, die lekt. Ik had even op wat Duitse fora gekeken, maar olielekkage lijkt geen bekend euvel bij de Up te zijn.

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door blastaway » za 06 mei 2017, 11:52

Nee is inderdaad geen bekwnd euvel. Bij de volvo die ik eerst had kwam het vaker voor dat de keerring tussen bak en motor ging lekken.
Als alles los moet, neem de koppeling direct mee.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » za 06 mei 2017, 16:24

Dank voor de reacties!!

Hmm ja de dealer vertelde mij ook al dat zoiets niet veel voorkomt. Kit lijkt mij persoonlijk niet de juiste oplossing, misschien ducktape? ;)
Het gelijk meenemen van de koppeling klinkt aannemelijk. De bak is al helemaal los en het blijft een slijtage gevoelig onderdeel. Hoe lang moet een koppeling normaal meegaan?

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door henri » za 06 mei 2017, 17:57

Levensduur van de koppeling is voor een klein deel afhankelijk van de belasting (bijvoorbeeld aanhanger of zware belading). Voor het grootste deel wordt de levensduur bepaald door de linkervoet van de bestuurder. Bij normaal gebruik en zonder met onnodige slip te rijden moet twee tot drie ton goed mogelijk zijn met een koppeling.

Als de koppelingsplaat vet wordt door bijvoorbeeld een olielekkage, dan kan vervanging op een eerder tijdstip ook noodzakelijk zijn. Koppeling kan dan gaan slippen of kleven, wat weer schakelproblemen op kan leveren.

In de jaren negentig was ik monteur bij een Mazda dealer. Daar presteerde een klant het om niet langer dan 5.000 km met een koppelingsset te doen. Deze man reed met heel veel slip; als hij wegreed, leek het meer op opstijgen met een vreselijke lucht van frictiemateriaal erbij :oops:

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door dennuus1 » za 06 mei 2017, 20:10

'bleek later uit Duitsland te zijn geïmporteerd'??

Je wist dus niet eens dat je een import bak had gekocht?
Als ik dat zo hoor heb je niet echt gecheckt wat je gekocht hebt, zal maar zo een ex schadebak kunnen zijn met een teruggedraaide teller, gebeurd tegenwoordig nog erg vaak helaas.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de monteur bedoeld dat je een lekke price-as keerring hebt. Hiervoor moet inderdaad de bak eraf. Als deze echt zo lek is dat je de olie op de grond druppelt, koppelingsset gelijk vervangen, grote kans dat deze ook onder de olie dit, met kans op slippen van de koppeling.

Als het meer 'zweten' is, zou je kunnen overwegen om een toevoeging bij de bakolie in te doen. Er zijn hier speciale flesjes voor, die de keerringen soepeler maken waardoor het lekken minder word, ik heb hier zelf wel goede ervaringen mee.

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » zo 07 mei 2017, 12:05

Ik moet inderdaad eerlijk bekennen dat ik pas later wist dat het een importauto was. Ik heb echter wel een aankoopkeuring laten doen bij een andere garage en hier waren wat mankementen naar voren gekomen die door de verkoper zijn opgelost. Tijdens deze keuring is er geen bewijs naar voren gekomen dat het een auto met schade en/of teruggedraaide teller betrof. Ik heb zelf de knowhow niet om dit te checken helaas.

"Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de monteur bedoeld dat je een lekke price-as keerring hebt. Hiervoor moet inderdaad de bak eraf. Als deze echt zo lek is dat je de olie op de grond druppelt, koppelingsset gelijk vervangen, grote kans dat deze ook onder de olie dit, met kans op slippen van de koppeling."

Ja dat zou heel goed kunnen, de dealer sprak echter over de pakking. Ik heb twee andere garages gecontacteerd voor een offerte. Het meenemen van de koppeling is inderdaad een goed idee.

"Als het meer 'zweten' is, zou je kunnen overwegen om een toevoeging bij de bakolie in te doen. Er zijn hier speciale flesjes voor, die de keerringen soepeler maken waardoor het lekken minder word, ik heb hier zelf wel goede ervaringen mee."

Er hingen wel wat flinke druppels aan de bak, dus dat lijkt me toch iets meer dan zweten. En dat al na 1700 km.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door Caddykaatje » zo 07 mei 2017, 17:02

[quote="dennuus1"]'bleek later uit Duitsland te zijn geïmporteerd'??

Je wist dus niet eens dat je een import bak had gekocht?
Als ik dat zo hoor heb je niet echt gecheckt wat je gekocht hebt, zal maar zo een ex schadebak kunnen zijn met een teruggedraaide teller, gebeurd tegenwoordig nog erg vaak helaas.



Denk je niet dat er in Nederland gerommeld wordt met auto's ? Zijn zat handelaren waar ik geen auto zou willen kopen. Import bak vind ik ook een beetje heel negatief om te schrijven niet iedere geïmporteerde auto hoeft slecht te zijn.
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door blastaway » zo 07 mei 2017, 18:44

Kop op zeg. Al koop je een NL auto, dan wet je het niet eens. Is een bertje te kort door de bocht. Hij heeft er ook 25000 km probleemloos mee gereden.

Beide auto's zijn import van mij. Ik koop liever over de grens. Full option voor dezelfde prijs als een kale in Nederland.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door dennuus1 » zo 07 mei 2017, 21:40

Begrijp me niet verkeerd, mijn eigen Up komt ook uit Duitsland?

Ik probeer er meer mee te zeggen, check wel even het een en ander voor je wat koopt...

Het eerste wat je doet is een kentekencheck? (Lijkt mij erg logisch) Dan zie je gelijk of het een originele Nederlander is, hoeveel eigenaren hij heeft gehad, of de km stand logisch is en of er bijv een wok melding op zit.

Allemaal erg belangrijke info, wat je binnen 2 minuten gecheckt hebt...

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » ma 08 mei 2017, 07:14

ik snap je punt, maar of het wel of geen import is staat nu wat mij betreft niet ter discussie.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door Tom Westendorp » ma 08 mei 2017, 09:53

Ik weet niet hoe dicht je bij Vagtechniek woonachtig bent maar zij kunnen vaak tegen een net wat interessanter tarief dan de dealer werken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » ma 08 mei 2017, 10:03

Ik woon in regio den haag, dus niet echt naast de deur :)
maar dank voor de tip!

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » di 09 mei 2017, 16:21

Heeft iemand enige indicatie wat voor kosten redelijk zijn?

Ik heb nu twee offertes:
- van de VW dealer van 700-800 euro exclusief de versnellingsbakolie en onderdelen.
- van een universele garage van 1100 euro incl. olie en excl. onderdelen.

Heb nog maar een derde garage aangeschreven. Wat een bedragen...

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door Caddykaatje » di 09 mei 2017, 16:31

Dan zou ik hoe ik het nu zie naar de VW dealer gaan. Meer ervaring en originele onderdelen. Prijs tussen de universele en VW dealer zullen uiteindelijk niet veel verschillen. Ook heb je een speciale VW beugel nodig om de bak te kunnen verwijderen die een universele garage niet heeft. Deze hebben een universele beugel die bij de Up niet werkt (vernomen van een VW expert).
Volkswagen UP GTI

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door dennuus1 » di 09 mei 2017, 16:36

Prijzen zijn normale prijzen..

Maar een VW beugel? Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Misschien bedoel je een steun waaraan je de motor op kunt hangen als je de baksteun loshaalt?

Even heel kort gezegd; je hebt geen speciaal gereedschap of kennis nodig om een bak van een Up te demonteren. Het is juist een vrij makkelijke klus (als je het gaat vergelijken met versnellingsbakken van Renaults etc) en het is zeker een klus die een universele garage zonder problemen kan doen.

Als ik je offertes zie zou ik inderdaad toch naar de dealer neigen. Zij zullen deze reparatie vaker gedaan hebben en weten daarom precies wat het kost. Een universele garage houd vaak een slag om de arm omdat ze het niet vaker gedaan hebben.

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door JBalthazar » di 06 jun 2017, 17:43

Nou... naar bleek was er een lekkage tussen de twee bakhelften. Dit is hersteld en de bak lekt geen olie meer.
Ik merk echter wel dat hij sindsdien stroef schakelt en soms niet in de versnelling wilt. Je moet hem echt in de versnelling duwen. De bewegingen gaan niet vloeiend. Dit ilijkt erger met koud weer/koude motor. Voor het herstel was hier geen sprake van. Ik moet eind van de week weer terugkomen. Ik vermoed verkeerde of te weinig olie... maar na telefonisch contact werd dit tegengesproken. Kan het een afstelling zijn? Of een onkundige monteur?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Lekkage versnellingsbak VW Up bij 55.000 km

Bericht door dennuus1 » di 06 jun 2017, 19:33

Eind van de week afwachten en je hebt je antwoord..

Plaats reactie