Bougies vervangen Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Bougies vervangen Mii

Bericht door keesh » zo 09 apr 2017, 17:33

Dames/Heren,

Binnenkort wil ik de bougies van mijn Mii gaan vervangen, heb ze al thuis liggen. Het luchtfilter dient ook vervangen te worden, dus ik ga er vanuit dat ik na het demonteren van het oude luchtfilter en het huis makkelijk bij de bougies/bobines kan. Nu sleutel ik al reeds 12 jaar aan mijn motoren (incl. kleppen stellen), en heb ik technisch inzicht, maar hier wil ik voordat ik begin toch even wat vragen.

Nu vroeg ik mij het volgende af. Op YouTube heb ik een filmpje gezien van iemand die aan zijn Polo 1.2 de bougies ging vervangen. Daarbij gebruikte hij een tool om de bobines rechtstandig omhoog te trekken. Heb ik een dergelijke tool voor de Mii ook nodig? Of doen jullie dat voorzichtig met de hand?

Daarnaast vraag ik mij af of ik zonder iets aan de accu of boordnet te doen de bougies kan demonteren? (Lijkt mij wel). Bij mijn motoren was dat allemaal geen probleem, maar weet niet precies hoe dat met de recente autotechniek zit. Heb ooit een monteur van de wegenwacht gesproken en die zei bijvoorbeeld dat sommige auto's het niet prettig vinden als het boordnet spanningsloos zou komen te zitten.... Ik was van plan de accu te laten zitten.

Maar toch... even van tevoren informeren bij mensen die vaker aan auto's sleutelen kan geen kwaad... wie o wie kan mij helpen?

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door arnout84 » zo 09 apr 2017, 20:09

Ik heb een magneetje gebruikt met wisselen want ze zitten best diep als je de penbobines eraf heb gehaald. Luchtfilter moet er vanaf, anders kom je er niet bij.

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door keesh » zo 09 apr 2017, 21:41

Hallo Arnout,

Dat had ik me ook al bedacht, dat gaat goedkomen. Mijn vraag ging eigenlijk meer over hoe je de penbobines er netjes afkrijgt... Heb je daar een bobinetrekker voor nodig?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Touchwood » di 11 apr 2017, 18:55

Daar ben ik ook benieuwd naar. Hoe je het beste die bobines kunt demonteren.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door arnout84 » di 11 apr 2017, 20:36

keesh schreef:Hallo Arnout,

Dat had ik me ook al bedacht, dat gaat goedkomen. Mijn vraag ging eigenlijk meer over hoe je de penbobines er netjes afkrijgt... Heb je daar een bobinetrekker voor nodig?
Nee, zitten met een torx boutje vast op het blok.


https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 0wod938Jtg" onclick="window.open(this.href);return false;

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door keesh » do 13 apr 2017, 07:36

De schroef had ik al gezien. Dus als ik je goed begrijp kun je bobines zonder al teveel moeite uit het gat trekken nadat je de schroef verwijderd hebt?

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door arnout84 » do 13 apr 2017, 17:35

keesh schreef:De schroef had ik al gezien. Dus als ik je goed begrijp kun je bobines zonder al teveel moeite uit het gat trekken nadat je de schroef verwijderd hebt?
Ja, gaat beetje stroef want is meteen ook de bougiedop

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door keesh » do 13 apr 2017, 20:10

Nou ik ben ermee begonnen. Stelt niet veel voor inderdaad. Bij mijn motorfiets zit er geen boutje in, en moet ik op klem in het bougiegat vastzitten. Bovendien kunt je die nergens fatsoenlijk vastpakken. Bij de Mii was het een eitje :).

Verder heb ik wat zitten martelen om de achterste 3 schroeven van het deksel van het luchtfilterhuis los te krijgen. Ik vermoed dat de jongens in de werkplaats eerst de luchtfilterkast eraf halen, en dan pas het deksel loshalen. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door dennuus1 » vr 14 apr 2017, 09:12

Luchtfilterhuis er compleet afpakken is inderdaad de makkelijkste manier.

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door keesh » vr 14 apr 2017, 14:39

Het is voor elkaar. Inderdaad het luchtfilterhuis kun je zo uit de rubbers halen. Ik kan weer een tijdje tuffen.... :whistle:

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Joch3m » do 13 jul 2017, 16:25

Gisteren bij mn Mii ook de bougies voor het eerst gewisseld maar die bobines zaten echt zeer vast, heb best een tijd zitten klooien om ze eruit te trekken met veel kracht. Merkte dat je steeds korte rukjes moest geven om ze los te krijgen. Iemand anders ook deze ervaring?
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door dennuus1 » do 13 jul 2017, 19:31

Klopt, rubber afdichting blijft altijd ff vervelend plakken. Word je vanzelf handig mee..

Tip voor als je van plan bent om de auto lang in bezit te houden; doe een likje vet aan de rubbers zodat ze de volgende keer er iets makkelijker uit gaan.

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Joch3m » vr 14 jul 2017, 09:40

Top, thx voor de tip. Durfde dat niet aan vanwege de geleiding van stroom.
dennuus1 schreef:Klopt, rubber afdichting blijft altijd ff vervelend plakken. Word je vanzelf handig mee..

Tip voor als je van plan bent om de auto lang in bezit te houden; doe een likje vet aan de rubbers zodat ze de volgende keer er iets makkelijker uit gaan.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

oerbrood
Forum newbie
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 21:36

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door oerbrood » wo 26 jul 2017, 16:40

Ben net bij VAGtechniek geweest, beurt + fabrieksupdate. Ook bougies zijn vervangen, kosten daarvoor €110... is dat een gangbare prijs?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door dennuus1 » wo 26 jul 2017, 17:52

Dat is een heel erg nette prijs.

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Philipetti » za 25 nov 2017, 20:09

Ik heb bij mijn Up! vandaag het interieur- en luchtfilter vervangen.
Was een "piece of cake". Daarna verder gegaan met het vervangen van de bougies.
Na het losmaken van de schroeven op de penbobines heb ik getracht de penbobines getracht lots te wrikken.
Zelfs met een flinke schroevendraaier als hefboom te gebruiken krijg ik ze niet los...
Ik kan ze wel draaien maar ze komen niet lots van de bougie.
Heeft iemand nog tips? Kan ik hier bv WD40 inspuiten?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door dennuus1 » za 25 nov 2017, 20:54

Iets harder proberen :mrgreen:

Ze kunnen vervelend vast zitten, maar je zult ze toch met een beetje beleid los moeten krijgen..

Met WD-40 spuiten heeft geen zin, hij zit puur om de bougie 'vast geplakt' en daar kom je niet bij..

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Philipetti » za 25 nov 2017, 21:34

Heeft ronddraaien wel zin of moet je dit ook niet te veel doen?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door dennuus1 » za 25 nov 2017, 22:15

Alle beetjes helpen, het beste werkt om met 2 schroevendraaiers (tegen over elkaar) te wippen, als een hefboompje zegmaar, je moet hem proberen recht omhoog eraf te trekken, als je geluk hebt komen ze er heel af, als je pech hebt trek je de rubbers kapot en zul je nieuwe moeten plaatsen.

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Philipetti » zo 26 nov 2017, 08:35

Ok, thnx voor de tip! Heeft het daarnaast zin om het verwisselen bij een warme motor te doen
of maakt dit niet uit?

Plaats reactie