Koelvloeistof niveau onder minimum, mat passagierszijde nat

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
oerbrood
Forum newbie
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 21:36

Koelvloeistof niveau onder minimum, mat passagierszijde nat

Bericht door oerbrood » do 16 feb 2017, 16:24

Vandaag controleerde ik toevallig onder de motorkap, en meteen viel mijn oog op het koelvloeistofreservoir, het niveau was namelijk onder het minimum gezakt. Toch wel 1.5 centimeter denk ik. De auto was afgekoeld op dat moment.
Daarnaast is de mat en vloerbedekking aan de passagierszijde erg nat. Vooral bovenaan de mat, en tegen de voorzijde aan voelt het bijna doorweekt.
Is er enig verband mogelijk tussen een koelvloeistof lek en een overvloed aan vloeistof in het interieur?

De Up is van BJ 2012. Hij is in de zomer gekocht, en al vanaf de eerste vochtige / koude dagen die de auto heeft meegemaakt, heb ik vaak last gehad van aangeslagen ruiten en vocht aan de binnenkant van de ramen. De auto heeft steeds bij de dealer in de zomer service gehad, en er is verder niks mee gedaan (heb het wel ooit vernoemd, volgens mij ook een keer toen het weer slecht / vochtig was, maar er werd verder niks mee gedaan).
Het is ook niet al te ernstig, en ik merk dat het helpt om de eerste paart minuten de airco en ventilator op stand 0 te zetten. Dan slaan de ruiten niet verder aan. Vervolgens de airco aanzetten en dan lost het zich vrij snel op. Meestal dan tenminste. Maar andere auto's hebben hier veel minder last van.

Koelvloeistof was overigens niet zodanig laag dat het waarschuwingslampje zou moeten branden. Als die sensor werkt tenminste :?

Als er een klein lekkage is, moet ik dan toch dringend een reparatie uit laten voeren? Als het niet hoeft wacht ik liever totdat er weer een beurt nodig is namelijk.

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Koelvloeistof niveau onder minimum, mat passagierszijde

Bericht door blastaway » do 16 feb 2017, 16:29

Als je kachelradiator stuk is kan dat.
Heb je de kleur van de vloeistof binnen ff getest? stukje keukenpapier ofzo

Ook kan je het vaker ruiken en ff proeven dat het zoetig is.

De problemen met beslagen ruiten hebben ze allemaal.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

oerbrood
Forum newbie
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 21:36

Re: Koelvloeistof niveau onder minimum, mat passagierszijde

Bericht door oerbrood » do 16 feb 2017, 16:52

Ik rook niks, en ik kon nergens een kleur ontdekken, met keukenrol gaf het niet echt af.
Wel heb ik keukenrol op en onder de mat geplaatst, om te kijken wat er gebeurd.
Daarnaast heb ik nog wat krantenpapier onder de auto gelegd.

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: Koelvloeistof niveau onder minimum, mat passagierszijde

Bericht door blastaway » do 16 feb 2017, 19:16

Gewoon even in de gaten houden. Ik zou hem wel even afvullen tot max. Als je gekleurde koelvloeistof hebt ( roze???) zou je het moeten zien. Ik had in de volvo v70 groene vloeistof en kon snel constateten dat mijn kachelradiator stuk was daardoor. Was bij de volvo een hele onderneming om deze te vervangen. Bij de up valt het mee heb ik het idee. Vaker zijn het alleen de O ringen die lekken.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Koelvloeistof niveau onder minimum, mat passagierszijde

Bericht door dennuus1 » za 18 feb 2017, 17:30

Afwateringsgaten onder de parafan controleren, onze up! heeft daar ook last van gehad, zat vol met bladeren, waardoor het water bij de voetenruimte naar binnen kwam.

Als je matten nat waren van koelvloeistof, ruik/proef/voel je dit wel. Dus deze 2 problemen hoeven niet in verband te staan met elkaar.

KVS afvullen, afwateringsgaten checken, en dan even in de gaten houden.

Plaats reactie