schakelproblemen skoda citigo

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
OGITIC
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 jan 2017, 16:18

schakelproblemen skoda citigo

Bericht door OGITIC » di 31 jan 2017, 16:47

Hallo allen,

ik ben me bewust van het feit dat dit een forum is voor de VW up, maar krijg van de dealer steeds te horen dat de Citigo net een up is....
Vandaar mijn verhaal hier.

ik heb sinds 2015/ februari, nu dus bijna twee jaar, een Skoda Citigo van 2013. de eerste maanden reed hij voortreffelijk. de laatste maanden staat hij meer bij de garage dan bij huis.

het probleem is dat hij me steeds laat staan. hij schakelt dan niet meer wat heeeel vervelend is midden op een rotonde tijdens spitsuur. meestal kreeg ik hem weel weer in beweging. uitzetten, opnieuw starten en een schietgebedje, maar dit is niet de bedoeling. na vervangen van stekkertjes, een update, vervanging koppeling, is er wat veranderd in het probleem. verandert niet opgelost.
hij start wel, maar laat zich niet verleiden om daadwerkelijk in een versnelling te gaan. noch vooruit, noch achter uit. mijn instrumentarium geeft aan dat hij in de versnelling dan wel R staat. maar als ik gas geef, klinkt het alsof ik hem verzuip maar doet hij niets.
uitzetten. schietgebedje en opnieuw levert tot nu toe nog op dat ik kan rijden. maar laatst stond ik ongelukkiger wijs op een aflopende parkeerplek..... dus rolde hij de weg op en deed vervolgens weer niets. sta je daar midden op de weg, kleinkind op de achterbank, verkeer toeterend(ja ja Nederlanders zijn een geduldig volkje).
gelukkig hielp een ware 'gentelman' mij de parkeerplaats weer op. alwaar de auto startte en gewoon weer reed.

ik heb een afspraak met de werkplaats dat als hij me nog 1 keer laat staan ik hem breng en een oplossing verwacht. een echte!
Ze krijgen grijze haren van mij(en mijn auto). maar weten niet wat het probleem toch is. als ze hem uitlezen geeft dit geen oplossing of melding dat er iets fout is gegaan.

ik wordt inmiddels ongeloofwaardig en heb een auto waar ook ik slapeloze nachten van krijg.

Wie o wie weet me te adviseren?
(sensor is het niet zeggen ze)
met een hopeloos gevoel en vol verwachting op een wijs advies,
Susan
Laatst gewijzigd door OGITIC op di 31 jan 2017, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: schakelproblemen skoda citigo

Bericht door henri » di 31 jan 2017, 17:08

Welkom. Met een Citigo ben je hier ook van harte welkom, hoor!

Uit je verhaal maak ik op dat je een automaat hebt. Mijn tante heeft een Up automaat gehad, waarmee ook heel veel problemen met de versnellingsbak waren(o.a. niet starten, niet goed schakelen, positie pook niet corresponderen met weergave dashboard). Bij haar zijn toen o.a. de versnellingsbak, computer en tellerunit vervangen. Ook daarna waren de problemen niet blijvend opgelost. De universele garage, waar zij de auto nieuw gekocht had, heeft naar mijn mening alles in het werk gesteld om de boel goed te krijgen. Helaas is dat niet gelukt en heeft ze besloten de Up in te ruilen voor een Kia Picanto automaat.

MeerArosa
Forum newbie
Berichten: 62
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 05:32

Re: schakelproblemen skoda citigo

Bericht door MeerArosa » di 31 jan 2017, 21:13

In onze Mii (net als de Citigo een zusje van de UP!) zit ook een automaat, daarmee hebben we recent voor het eerst problemen gehad. Er bleef een lampje branden, dus niet heel ernstig. Daarvoor was een software update beschikbaar. Dat is de tweede update welke wij vanuit VW hebben gehad voor de versnellingsbak (de eerste update was een stuureenheid).

Wat wel een aandachtspuntje schijnt te zijn, is dat bij de stuureenheid vervangen nog handmatig een bepaalde instelling ingevoerd moet worden door de monteur, hier wordt vaak overheen gelezen (aldus Ames Sliedrecht). Dit was de monteur bij ons ook in eerst instantie vergeten, waardoor we na de update probleempjes hadden die er eerst niet waren (zoals problemen met de weergave op het dashboard), maar dat werd vlot opgelost.

Wij zijn juist zeer te spreken over onze Mii. Ik hoop van harte dat jouw garage nog eens kritisch naar de auto en instellingen wil kijken, want volgens mij moet dit op te lossen zijn.

OGITIC
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 jan 2017, 16:18

Re: schakelproblemen skoda citigo

Bericht door OGITIC » zo 19 feb 2017, 15:20

bedankt voor de reacties. inmiddels is de kabelboom??? vervangen en rijd ik er weer een paar dagen in. so far so good. hopelijk was hiermee opgelost. een dergelijke auto inruilen bij een garage geeft me een naar gevoel. maar als dit zo doorgaat mag Skoda een bod doen en doe ik afstand van mijn Citigo.

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: schakelproblemen skoda citigo

Bericht door blastaway » zo 19 feb 2017, 16:53

Heel vervelend dat het zo loopt. Zou je niet verwachten van een merk van de VAG groep. Hopelijk is dit de oplossing voor je.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Plaats reactie