Handrem blijft hangen!!

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Handrem blijft hangen!!

Bericht door Philipetti » zo 26 jun 2016, 20:29

Ik heb afgelopen weekend de remklauwen van de schijfremmen van onze Up! behandeld met hamerite aangezien deze verroest waren. Na het weer monteren van de velgen voor bleek ineens de handrem vast te hangen! Het lampje van de handrem gaat gewoon uit als ik de hendel naar beneden doe en voor functioneren de remmen gewoon. Achter blokkeren de wielen echter volledig. Ik krijg de auto met geen mogelijkheid van zijn plaats!!!

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door arnout84 » zo 26 jun 2016, 22:27

Je handrem zit op de remmen achter. Heeft dan toch niks met voor te maken dat je die hebt laten verven

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door dennuus1 » ma 27 jun 2016, 09:06

Raar verhaal dit, je bent met je voorremmen bezig geweest, en vervolgens blokkeren je achterwielen? Weet je dat 100% zeker?

Handremlampje maakt niks uit, schakelaar van dat lampje zit bij je hendel, dus als de hendel naar beneden staat is het lampje altijd uit, of de remmen nou vast zitten of niet.

Enige wat ik me kan bedenken in deze situatie, is dat de remschoenen achter los zijn geschoten en tussen de trommel zitten, dit komt echter vaak alleen voor met hele oude voering die los laat, of door het extreem schuin/hoog opkrikken terwijl de handrem erop staat, waardoor er extreem veel krachten op de achterremmen komen te staan, en de boel losschiet/breekt.

Controleer eerst maar of het echt de achterremmen zijn die vast zitten.

En anders zul je toch echt met een wat duidelijker verhaal moeten komen.

Philipetti
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 17:30

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Philipetti » ma 27 jun 2016, 16:12

Het probleem is opgelost. Het waren toch echt de trommelremmen achter die vast zaten. Toen ik de auto voor op krikte zat de handrem er nog op en daardoor zijn waarschijnlijk de trommelremmen achter gaan klemmen.
Ik heb vervolgens de velgen achter gedemonteerd en met een mokerhamer een paar klappen op de trommel gegeven.Hierna was het probleem opgelost!

Sijo
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 22:31

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Sijo » wo 29 jun 2016, 21:18

Wij hebben dit ook gehad. Via de mobiliteitsgarantie is dit bij ons bij de voordeur verholpen - idd met de hamer. Later bij de dealer zijn de achterremmen "gangbaar gemaakt" zoals ze dat noemden.
Verklaring gaven ze niet, behalve het vermoeden dat de auto lange tijd stil gestaan heeft. Dat viel wel mee: enkele dagen.
Met een 5-deurs donkerblauwe High Up! BMT met 60pk van augustus 2012. En een donkerblauwe Citroën Xsara Picasso 2.0i 16v automaat op LPG uit 2004. Dit ben ik.

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Joch3m » do 30 jun 2016, 14:41

Heb dit ook wel eens dat de handrem blijft hangen, ze schieten dan los bij wegrijden. waarschijnlijk versleten remvoeringen maar moet ik nog even bekijken.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door dennuus1 » do 30 jun 2016, 16:43

Joch3m schreef:Heb dit ook wel eens dat de handrem blijft hangen, ze schieten dan los bij wegrijden. waarschijnlijk versleten remvoeringen maar moet ik nog even bekijken.
Versleten? Heb je er al 2 ton mee gereden dan?

Dat remvoeringen soms blijven plakken na het stilstaan is vrij normaal..

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Joch3m » di 05 jul 2016, 14:05

Nee, pas 100k. Maar heb nog nooit plakkende remvoering gehad. Zal het eea binnenkort eens openmaken.
dennuus1 schreef:
Joch3m schreef:Heb dit ook wel eens dat de handrem blijft hangen, ze schieten dan los bij wegrijden. waarschijnlijk versleten remvoeringen maar moet ik nog even bekijken.
Versleten? Heb je er al 2 ton mee gereden dan?

Dat remvoeringen soms blijven plakken na het stilstaan is vrij normaal..
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Joch3m » vr 23 feb 2018, 21:24

We zijn weer 1,5 jaar verder en de remmen achter zijn toch echt op, reedt laatst weg met de handrem er nog op (gebruik deze normaal nooit, vandaar ik hem ook vergat) en alleen door het pieptoontje wist ik dat hij er nog op zat. Had de remmen afgelopen zomer al schoon gemaakt maar het plakken bleef. Als het wat warmer wordt zal ik de schoenen maar eens vervangen.

Zijn zeker nog geen oplossingen om schijven achter te plaatsen? Heb ik ooit bij mijn Lupo wel gedaan en was een wereld van verschil. Auto duikt veel minder bij het remmen en remde ook stukken beter.
Joch3m schreef:Nee, pas 100k. Maar heb nog nooit plakkende remvoering gehad. Zal het eea binnenkort eens openmaken.
dennuus1 schreef:
Joch3m schreef:Heb dit ook wel eens dat de handrem blijft hangen, ze schieten dan los bij wegrijden. waarschijnlijk versleten remvoeringen maar moet ik nog even bekijken.
Versleten? Heb je er al 2 ton mee gereden dan?

Dat remvoeringen soms blijven plakken na het stilstaan is vrij normaal..
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door dennuus1 » vr 23 feb 2018, 22:12

Hoe weet je dat ze "op" zijn dan?

Dat ze blijven plakken zegt niks over de dikte van de remvoeringen.

Ikzelf gebruik de handrem nooit, heb dus ook nooit last van plakkende remvoeringen..

Schijfremmen aan de achterzijde... Los van het feit dat het véél duurder is dan een setje remvoeringen, heb je er gewoon niks aan.

Een auto hoort te duiken met remmen, als jij nu schijfremmen achter gaat plaatsen heb je hoogstwaarschijnlijk overberemming op de achteras.

Een keer stevig remmen met glad weer, of in een (flauwe) bocht en de achterkant haalt je in.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Tom Westendorp » vr 23 feb 2018, 23:02

Plakken kun je snel voorkomen door lichtjes de handrem op te trekken tijdens het rijden. Gewoon heel even met weerstand rijden en het is weg.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door N!jntje » za 24 feb 2018, 00:11

Ik haal standaard bij auto's met remtrommels de remmen eens in de zoveel tijd los. Dit om alles binnen in de remtrommels na te kunnen kijken en alles eens goed schoon te maken. Zeker bij de automaat van mn broer heeft dit voor probleemoplossingen gezorgd.

Josje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 22:09

Re: Handrem blijft hangen!!

Bericht door Josje » di 20 mar 2018, 20:32

Kan ook zijn dat de kabel blijft hangen. Dus je handrem in de auto is naar beneden, dus gaat het lampje uit. Maar door vervuiling en vocht in de kabel kan die blijven hangen zodat de remschoenen tegen de trommel aan blijven zitten.

Paar keer lomp goed op en neer trekken kan 'm lossen als ie vast zit.

Plaats reactie