Hitteschild

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » do 16 jun 2016, 09:38

Waarde forumgenoten,

Ik heb laatst nog een keer onder mijn auto gekeken en heb gezien dat het hitteschild toch wel behoorlijk is doorgescheurd. Met de rit naar Sicilie in het verschiet lijkt het me goed om deze te vervangen. Nu is mijn vraag: kan iemand mij vertellen of ik dat zelf kan of moet je naar een garage.

Zijn er verder alternatieven?? Ik heb al even gekeken om de uitlaat in Heat Wrap in te pakken, dit zou de doorstroom van uitlaatgassen ook bevorderen maar is niet bevorderlijk voor de levensduur van de uitlaat en het kan gaan stinken. Beide niet echt goede vooruitzichten dus. Daarbij zou je de cat alsnog vrij moeten houden omdat deze anders kan smelten (!).

Dus: heeft er iemand ervaring met het zelf vervangen van het hitteschild of moet je daarvoor toch wel echt naar de dealer? Ik ben gisteren bij een dealer in de buurt geweest maar daar werd ik niet goed geholpen dus ben ik maar weer weggegaan vandaar mijn vraag.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Hitteschild

Bericht door dennuus1 » do 16 jun 2016, 16:38

Hitteschild is over het algemeen prima te doen, auto op
de brug is wel makkelijk (of op een paar assteunen, maar dan lig je op je rug te klooien)

Het is vrij buigzaam materiaal, dus je kan het er vaak zo tussen knutselen..

-bassie-
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 22:21

Re: Hitteschild

Bericht door -bassie- » do 16 jun 2016, 16:53

Zonder brug is het niet echt te doen, uitlaat aan de achterzijde los en dan heb er overheen schuiven.

Wat wij eigenlijk altijd doen bij de up is het repareren door van een oud hitte schilt over het ophangingspunt een extra plaatje zetten.
Hierdoor word het dragende gedeelte wat groter en scheurt die niet daarbij gaat een nieuwe ook weer kapot met het zelfde probleem.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Hitteschild

Bericht door Autheo » do 16 jun 2016, 17:47

-bassie- schreef: Wat wij eigenlijk altijd doen bij de up is het repareren door van een oud hitte schilt over het ophangingspunt een extra plaatje zetten.
Hierdoor word het dragende gedeelte wat groter en scheurt die niet daarbij gaat een nieuwe ook weer kapot met het zelfde probleem.
Dan zou VAG zelf de nieuwe hitteschilden van fabriekswege toch ook wat sterker kunnen maken.... :think:

-bassie-
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 22:21

Re: Hitteschild

Bericht door -bassie- » do 16 jun 2016, 18:22

hij schijnt iets dikker te zijn ja maar ik heb het idee dat die ergens onder spanning staat door de schakelkabels ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » do 16 jun 2016, 21:07

Ik ga morgen eens even langs een vriend van mij misschien dat hij het kan repareren. Of misschien toch maar even de dealer bellen of er een terugroep actie is.

Van heatwrap ben ik al afgestapt. Wat ik er van heb gehoord is dat het teveel vocht opzuigt en doordat het vaak niet heet genoeg wordt door kleine stukjes zorgt het er voor dat de uitlaat eerder gaat rotten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

-bassie-
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 22:21

Re: Hitteschild

Bericht door -bassie- » do 16 jun 2016, 21:32

repareren gewoon het makkelijkst, zit met een soort van ring vast daar iets onder maken van groter oppervlakte dan ben je klaar.

is zeker weten geen terugroepactie van ;) zelfs niet een technisch journaal

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 jun 2016, 20:04

Vanmiddag even contact opgenomen met de lokale dealer. Daar werd bevestigd dat het inderdaad geen terugroepactie is. Op de vraag wat een nieuw hitteschild inclusief montage moest kosten kreeg ik het niet te krappe antwoord dat ik rekening moest houden met € 180,-. Dat gaan we dus niet doen.

Eric Merkx van Van den Udenhout even gebeld die behulpzaam was als altijd en die gaf aan dat het hitteschild zelf rond de 5 tientjes zit en als mijn auto volledig dealer onderhouden zou zijn dat ik 70% coulance zou krijgen.
Omdat verzenden van een hitteschild nou niet bepaald een dagelijks klusje is adviseerde Eric mij om het gewoon bij een dealer in de buurt te bestellen en met een bevriende garagist te monteren.

Een retourtje Duitsland resulteerde er vervolgens in dat ik hem morgenvroeg op kan halen voor het schappelijke bedrag van 44 euro. Nu maar hopen dat mijn bevriende garagist voor minder dan 140 euro het hitteschild kan wisselen.

Man man man, alle vooroordelen werden vanmiddag weer bevestigd. Eric bedankt weer voor je behulpzaamheid! Het is dat Den Bosch zo'n eind rijden is anders was ik zonder moeite even bij jullie voorbij gekomen voor het Hitteschild.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » zo 19 jun 2016, 11:31

Korte update. Hitteschild is binnen. 44 euro via de Duitse dealer. Morgenvroeg bij Auto Spenkelink monteren. :D
Bijlagen
image.jpeg
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » ma 20 jun 2016, 18:54

Zoals in het bericht in dit topic valt te lezen stelt montage echt geen zak voor.

viewtopic.php?f=4&t=504&start=720" onclick="window.open(this.href);return false;
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: Hitteschild

Bericht door NoTVR » do 30 jun 2016, 16:53

Kom ik via Google weer hier terecht. Hitteschild is losgescheurd. Ik denk toch -kweenie waarom- dat dit vaker voorkomt. Misschien is de up toch bedoeld om langzaam door de stad te schuifelen.

rednax
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 08:48

Re: Hitteschild

Bericht door rednax » do 07 jul 2016, 16:44

Vandaag is mijn hitteschild onder garantie vervangen (toch handig die 4 jaar standaard garantie bij Seat). Voor bij het achteruitrijden was het een kabaal van jewelste door het klapperen. Ook is er een terugroepactie uitgevoerd mbt de stuurbekrachtiging.

Gratis leenauto en auto gewassen bij het ophalen. Ze willen me blijkbaar terug als klant voor het onderhoud :mrgreen:
Seat Mii Sport 5d Tribu 2013 - 2017
VW High Up! 5d Honey Yellow 2017 - 2018
VW Up! GTI Tornado Red 2018 - 2021
Uploos 2021 -

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Hitteschild

Bericht door dennuus1 » do 07 jul 2016, 16:52

Ben je klaar mee, dat ze je auto lekker door de krasstraat halen..

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » do 07 jul 2016, 18:05

Komop Dennis, niet zo zwart kijken, 90% van ons trekt hem gewoon door de wasstraat. Als de dealer het dan voor je doet is dat een bonus. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Hitteschild

Bericht door dennuus1 » do 07 jul 2016, 19:10

Is ook wel weer zo ja, ben iets te zuinig op m'n auto wat dat betreft.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door Tom Westendorp » do 07 jul 2016, 21:21

Niks mis mee. Ik ben altijd wel blij als de auto schoon is. Of ik het dan zelf doe of de wasstraat maakt mij niet zoveel uit. Mijn pa was een tijdje het toppunt. Elke 45k beurt bij de dealer door de wasstraat daartussen niet. Die velgen werden niet meer schoon op het laatst. Lol.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Hitteschild

Bericht door dennuus1 » do 07 jul 2016, 21:26

Ik was de mijne elke week met de hand, is voor sommige misschien veel, maar ik heb een hekel aan vieze auto's..


+ Als je hem elke week wast, krijgt het vuil eigenlijk niet de kans om zich te hechten, dus je bent zo klaar met wassen..

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door TwitNour » vr 08 jul 2016, 02:50

Ik was een keer per maand, altijd met de hand in de wasbox. Ik gebruik de borstel van de wasbox echter niet omdat ik er van overtuigd ben dat dat krassen veroorzaakt. In de plaats daarvan neem ik een emmer mee en vul ik deze met sop en gebruik een eigen spons. Een vieze auto is inderdaad niet zo sexy, dus ik probeer de hoeveelheid vuil te beperken. Na lange ritten zit de voorkant vaak goed vol van kapot gereden vliegen en beesten...

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Hitteschild

Bericht door dennuus1 » vr 08 jul 2016, 10:07

Je kan het beste de spons weggooien en een autowashand gebruiken, spons houd erg veel vuil vast die krassen veroorzaken..

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hitteschild

Bericht door TwitNour » vr 08 jul 2016, 12:14

Ik bedoelde inderdaad een autowashand. Eentje met van die plooien.

Plaats reactie