panoramadak

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: panoramadak

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 21:06

Ik rij echt continu open. Genieten!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: panoramadak

Bericht door Up-Jury » vr 17 apr 2015, 21:50

Gert schreef:Ja, het is - zoals hierboven en ook al in een andere draad opgemerkt - mogelijk om het dak te openen en te sluiten met de AB.
Je moet daarvoor, bvb bij vag techniek voor 20 euro, een - en naar keuze nog meer andere - bepaalde instelling in je boordcomputer te laten veranderen.
Maaaaaar, zoals gezegd - hierboven en in die andere draad - zowel voor het sluiten als voor het openen moet je de AB INGEDRUKT HOUDEN totdat het dakje HELEMAAL dicht of open is gegaan. Laat je de AB eerder LOS dan blijft het dakje STAAN in de stand waarin het zich bevindt en dat hoeft dus niet helemaal open of dicht te zijn.

Volgens mij is het open dakje ook heerlijk in de zomer ;)
Misschien is het handig om te informeren om aan te passen dat je bij een open dak ook je zoemer van je lichten hoort als je de auto uitschakeld.
Zoals hierboven beschreven is inderdaad mogelijk om bij een alarm systeem ook een raamsluitmodule aan te schaffen. (denk aan +/- 600 euro totaal)
Vagcom instelling aan te passen is de goedkoopste oplossing maar vergt even de aandacht

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » vr 17 apr 2015, 22:07

Dat zal ik inderdaad eens navragen want een zoemer ter herinnering dat het dakje open staat lijkt me wel handig. Je hoeft jezelf dan alleen nog maar te conditioneren op "zoemer aan, buienradar ok, niks doen" en "zoemer aan, buienradar niet ok, dakje dicht doen".

Het is wel grappig hoe de up er voor zorgt dat ik 600 euro veel geld vind. Je hebt voor dat bedrag zowel een M&M als een DAB radio. Wat is het toch een scherp aan de prijs autootje.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » do 18 jun 2015, 22:10

Heb vandaag nog iets nieuws - althans voor mij - aan mijn panoramadak ontdekt. Bij mijn weten kon je dmv togglen van de bedieningsknop het dakje kantelen en weer sluiten, ik geloof in 3 standen en je kon het dakje openen of sluiten in 6 of zo standen dmv meer of minder draaien aan de bedieningsknop.

Deze week heb ik ontdekt dat als je het dakje sluit vanuit de kleinste openingstand (toch nog een aardig eindje open) en je dan toggelt met de knop dat hij dan bevriest in de stand waarin hij staat en - nog leuker - dat je dan dmv toggelen het dakje verder traploos kunt sluiten en ook in elke tussenstand kunt parkeren. Leuk.

Ik zet dit hier neer voor alle zekerheid want misschien weet iedereen dit al, of spreekt het vanzelf en staat het ook uitgebreid in het boekje.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Bobmii
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 14:50

Re: panoramadak

Bericht door Bobmii » di 15 sep 2015, 12:47

Het panoramadak voor de UP! ziet er prachtig uit. Ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen met het dak in de zin van; waterdicht, opent en sluit het dak zich altijd naar behoren?

Heb zelf namelijk zelf 2 auto's gehad met een open dak, en ondanks dat het redelijk nieuwe auto's waren veel problemen mee gehad. Daarom heb ik eigenlijk een auto uitgezocht zonder zo'n dak maar bij een eventuele opvolger zou ik dit stiekem wel weer terug willen hebben.

Wie kan mij meer vertellen over zijn of haar ervaringen hiermee?
Seat Mii style chic 60pk - candy white - VAGcom instellingen - W8 verlichting - lederen bekleding - drive pakket - extra getinte ramen rondom - LED achter lichten.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: panoramadak

Bericht door MauriceR. » di 15 sep 2015, 16:21

Ik heb mijn Up nu twee jaar. Mijn eerste auto met een pano-dak (ik heb wel ervaring met cabrio's). Het dak is perfect dicht. Geen enkel druppeltje water komt er door. Zodra het even kan, zet ik het dak in de kiemstand en de airco uit (wel de ventilator een beetje aan op 1 of 2).

Ik ben helemaal om: als het even kan, wordt iedere volgende auto er eentje met een panodak.

Je zult er geen spijt van krijgen!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » do 17 sep 2015, 16:52

Het dakje opent en sluit solide. Het klinkt als: "wat er ook gebeurt, ik ga dicht (of open)".
Als het dakje open is klinkt alleen de up wat minder solide als je deuren dicht gooit.
Wat water betreft: nooit iets gemerkt dat het niet goed waterdicht zou zijn. Ja, als het geregend heeft en de auto is nog nat krijg je wel eens een klein plensje op je bol als je het dak opendoet. Dat is dan de enige nattigheid die ik gevoeld heb met het dakje.

Ik geloof wel dat als het technisch niks uitmaakt dat ik dan toch liever een hollandia schuif kanteldakje achteraf zou laten inbouwen. De prijs is ongeveer hetzelfde als van het VW panodak. Zo een hollandia dakje is wel een stukje kleiner dan dat van VW maar daar geef ik de voorkeur aan want bij het VW dak waait me de wind iets teveel om mijn kop en neus. Met het hollandia dakje kon ik bij wijze van in de winter nog met open dak rijden zonder verkouden te worden. Het panorama/cabrio gevoel zal vast wel wat minder zijn en het oogt ook minder fraai maar dat kan mij gestolen worden. Het gaat mij om de ventilatie en koeling.

En - last but not least - zo een hollandia dakje gaat vanzelf dicht als je de auto verlaat. Zeeeeer logisch.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: panoramadak

Bericht door MiiRens » do 17 sep 2015, 21:10

Panoramadak is super, mijn vrouw (die het meeste in de auto rijdt) vond het maar een beetje onzin. Toch rijdt ze aardig vaak met het dak open of op een kiertje. Onze dochters vinden het ook super.

Zelf rijd ik (als ik de Mii mee krijg ten minste) heel vaak met het dak open, behalve als het regent, want als je dan remt krijg je een koude plons in je nek. :shock:

Het niet automatisch sluiten vind ik geen nadeel, kwestie van de knop op nul draaien en het dak sluit. Voordeel is gewoon dat het dak nu open blijft als je dat wilt. Nadeel vind ik wel dat het dak niet vanzelf in de "kierstand" gaat staan bij bijvoorbeeld de eerste slag van de draaiknop. Nu moet je, als het dak open is en terug wilt naar de kierstand eerst het dak sluiten en dan weer de knop even naar je toe trekken.

Moet nog even kijken naar de post hierboven over dat toggelen, eens even kijken wat dat nu is.

Voor de rest alleen maar lof, geen tocht, geen lekkage en geen lawaai. Kortom zeker een aanrader, of eigenlijk: altijd aanvinken! :D
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Gebruikersavatar
Bobmii
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 14:50

Re: panoramadak

Bericht door Bobmii » vr 18 sep 2015, 12:03

Maurice, Gert en Rens, hartelijk dank voor jullie reacties. Ga eens kijken of ik met een Hollandia achterafbouw weg kom; of dat ik het in mijn opvolger bestel aangezien ik qua kilometers al aardig richting de 100k ga.
Seat Mii style chic 60pk - candy white - VAGcom instellingen - W8 verlichting - lederen bekleding - drive pakket - extra getinte ramen rondom - LED achter lichten.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » vr 18 sep 2015, 19:00

@Rens
Met togglen bedoel ik even / heel kort aan het lipje van de draaiknop trekken. Deze lip dus even van boven naar beneden bewegen. Voor de rest is wat ik schrijf waar en duidelijk, althans volgens mij ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: panoramadak

Bericht door MiiRens » za 19 sep 2015, 17:46

Bedankt Gert voor je uitleg nog even over dat toggelen, is mij nu geheel duidelijk. Ga het proberen. ;)
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Plaats reactie