Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » do 09 jul 2015, 21:34

Petrolhead Tom schreef:Het heeft even mogen duren! Top dat het weg is!


Idd, nu maar hopen dat het weg blijft :p
All I need is that feeling of Freedom

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door keesh » za 12 nov 2016, 17:16

Even een schopje omhoog. Tijdje terug dat ik actief geweest ben op dit forum. Mijn Seat Mii (van 2013) kampt ook al geruime tijd met hetzelfde probleem, lastig om er de vinger op te leggen. Men heeft in eerste instantie het stuurhuis vervangen, daarmee was het niet opgelost. Daarna zijn de 'steunen van de stabilisator' vervangen, maar eveneens geen succes. Daarna zijn de draagarmrubbers gesmeerd, en waarempel, probleem opgelost. Bij mij is het eveneens linksvoor te horen, en doet het zich het vaakst bij molgoten (kortstondige flinke hobbels) voor. Meestal als ie 's-ochtends koud is. Uiteindelijk had ik bij de dealer in de buurt een dergelijke molgoot gevonden, en de auto 's-avonds bij de dealer geparkeerd. Zo kon ik 's-ochtends met een monteur de auto instappen, en samen luisteren :). Ook bij uiterst voorzichtig rijden (+/- 5 km/u) over de hobbels doet het zich voor.

Nu zijn we een driekwart jaar verder, en komt het geluid terug. Ik verdenk kou als een van de belangrijke voorwaarden bij het optreden van het geluid. Mijn Mii zit nog een aantal maanden in de garantie, en ik laat de garage uitzoeken of er vanuit PON of de fabriek een update op het onderdeel aan zit te komen (of wellicht is).

Mijn mening is dat het een nieuwe auto is (kamp er reeds 2 jaar mee), en dat het gewoon goed moet zijn. Dus ik laat het even uitzoeken. Smeren vind ik een lapmiddel, omdat het dan zeker terug gaat komen. Nat weer lijkt ook een duit in het zakje te doen, maar ik kan nog niet helemaal de vinger op de zere plek leggen.

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » ma 14 nov 2016, 09:04

Hai Keesh,

Bij mij is het gelukkig niet meer terug gekomen. Ik kwam er wel na een tijd achter dat het geluid er voornamelijk was als het nat was. We hebben bij de dealer met een tuin slang het wiel + ophanging nat gemaakt en daar was het.. 20x hobbeltje op en af en het was 'gelukkig' goed te horen. Ze hebben het toen naar mijn weten ingevet met een speciaal vet (wat is me nog steeds niet duidelijk) ik zal eens navragen wat ze nou precies gedaan hebben. Moet binnenkort weer voor een beurtje...

Let wel. Als het probleem tijdens je garantie periode ontstaan is en het komt terug na dat je garantie verlopen is, valt het nog steeds onder garantie. Omdat het toen al bekend was. :) (heb ik me laten vertellen door een verkoper van vw)
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door kgroot.nl » ma 14 nov 2016, 11:11

Door een verkoper van VW oftewel door mij :lol:
Gelukkig is het opgelost Kir :)
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door keesh » ma 12 dec 2016, 20:52

Hallo Kirsten,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb inmiddels met de dealer afgesproken dat ze de rubbers gaan vervangen, al is er geen verbeterde versie beschikbaar. Daarnaast ga ik me tegelijkertijd even haarfijn uit laten leggen waar ze precies zitten. Zo kan ik ze wellicht in een later stadium zelf ook nog smeren. Al blijf ik het smeren een tijdelijke oplossing vinden. Het geluid komt immers terug na verloop van tijd.

Gr. Kees

Pingel
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 08:57

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Pingel » wo 18 jan 2017, 10:27

Is er al een duidelijke oorzaak van dit bonkend geluid te benoemen?
Al de bovengenoemde tijdelijke oplossingen zijn bij mij ook gedaan maar hebben nooit geholpen. (zie mijn opm. bij trillende remmen / bonkend geluid)

Plaats reactie