Slecht werkende airco

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
petertje03
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 19:37

Slecht werkende airco

Bericht door petertje03 » wo 23 apr 2014, 19:55

Mijn mii is nu circa 1,5 jaar oud en de laatste tijd merk ik dat de airco weinig meer koelt.
Ik gebruik de airco niet heel vaak, maar zet hem af en toe toch aan zodat hij regelmatig in werking is

Bij de onderhoudsbeurt van 15000 km is er een aircocheck uitgevoerd en deze was goed.
Kan het zo zijn dat er iets mis is met de airco of dat het om gewoon onderhoud gaat?

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: slecht werkende airco

Bericht door GuidoUp » do 24 apr 2014, 06:15

Laat hem naar eens reinigen..
Dat helpt echt


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: slecht werkende airco

Bericht door RobertJ » do 24 apr 2014, 09:51

Reinigen zal het niet zijn als je het mij vraagt. Dergelijke problemen lijken mij een koudemiddel probleem. Heeft de dealer het systeem afgeperst?

Sent from my XT897

petertje03
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 19:37

Re: slecht werkende airco

Bericht door petertje03 » do 24 apr 2014, 16:33

De airco ruikt overigens ook niet zo fris meer, reinigen heb ik ook al aan gedacht om te laten doen maar aangezien hij nu ook slecht koelt wou ik het eerst even navragen.

Of de dealer het systeem heeft afgeperst zou ik niet weten.
Ik kan het formulier van de aircocheck niet meer vinden en weet ook niet of dat een onderdeel is van de check

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: slecht werkende airco

Bericht door Touchwood » do 24 apr 2014, 16:40

Misschien heb je pech gehad en heeft een opspattend steentje je condensor lek gestoten. De dealer kan zo meten of er nog druk aanwezig in het systeem.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

slecht werkende airco

Bericht door Xanderv » do 24 apr 2014, 17:22

Airco komt altijd erg precies is mijn ervaring. Die van mij stinkt ook als ik em verkeerd heb gebruikt. Altijd 5 min voor uitzetten van de auto de airco uit zodat de condens er uit kan. Mijn ervaring is dat de stank dan weg gaat/blijft.

Die rotzooi die de dealer er in spuit ruikt je auto 2 dagen naar een dennenbos x20 en daarna is de stank terug. Misschien heeft iemand ander ervaring maar zo ging het bij mijn vorige auto.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door TwitNour » do 24 apr 2014, 17:44

Net nadat ik m'n auto kreeg van de dealer (nieuw) kreeg ik een muffe geur uit de airco. Het stonk zo erg dat ik er gelijk mee naar de dealer ging. Omdat ik nog geen duizend kilometer op de teller had staan, kreeg ik kosteloos een reiniging. De geur van bloemen herken ik inderdaad, en was ma enkele weken weg, samen met de muffe geur. Nu gebruik ik minder airco, en uitzetten voordat ik de auto definitief ga verlaten. Dit helpt ontzettend. Maar dat de airco zelf minder koelt is een heel ander verhaal. Even mee langs de dealer want dat moet niet horen zo.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: slecht werkende airco

Bericht door @@lgra » do 24 apr 2014, 19:50

Vergeet niet dat de airco ook een lage capaciteit heeft. Als je de zaak koel wilt hebben dan duurt dat echt meer dan 5 en soms zelfs 10 minuten.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door TwitNour » do 24 apr 2014, 22:04

@@lgra schreef:Vergeet niet dat de airco ook een lage capaciteit heeft. Als je de zaak koel wilt hebben dan duurt dat echt meer dan 5 en soms zelfs 10 minuten.
Daarnaast is het handig om de eerste paar minuten de lucht eerst te laten circuleren lijkt me. Dan koelt de airco dezelfde lucht tot een aangename temperatuur. Dan kan later de circulatie weer uit.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: slecht werkende airco

Bericht door Xanderv » do 24 apr 2014, 22:24

Nou met een buitentemp van 15 graden kun je de lucht nu beter van buiten halen. In de zomer heb je zeker gelijk
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door TwitNour » za 10 mei 2014, 12:54

Xanderv schreef:Nou met een buitentemp van 15 graden kun je de lucht nu beter van buiten halen. In de zomer heb je zeker gelijk
Ja had het meer over zomer haha. Maar met een koudere buitenlucht is het inderdaad verstandiger om de lucht meteen van buiten te pakken. Is overigens ook gezonder. Luchtcirculatie aanzetten voor een langere tijd is niet altijd zo gezond.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 mei 2016, 10:19

Mijn Airco werkt op zich prima voor zover mogelijk bij de up! het is gewoon een klein systeem en zal dus altijd minder hard koelen dan de airco in een BMW 5-serie om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Waar ik minder van onder de indruk was was de stank die uit de airco kwam als ik hem aanzette.

Om dat op te lossen heb ik een busje airco cleaner gekocht van Motip. Ik heb het interieurfilter verwijderd. Het busje leeg laten spuiten en de auto zo'n drie kwartier laten draaien met de airco op vol vermogen en de recirculatie aan. Die hele operatie heb ik vrijdagavond ondernomen dus de effecten op de lange termijn zijn voor mij nu nog onbekend maar het ruikt nu in ieder geval een stuk frisser dan eerder in de auto dus tot op heden ben ik tevreden. Het potje koste mij maar € 11,50 en is elke cent dubbel en dwars waard als je het mij vraagt. Als het niet langdurig helpt zal ik de airco moeten laten reinigen maar dat gaat niet zonder hem opnieuw af te vullen en dat is in totaal ook weer 100 euro dus dit leek me het proberen waard. Ik zal het topic nog eens updaten met de resultaten op lange termijn.

Filmpje bij het praatje.

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door TwitNour » zo 22 mei 2016, 11:43

Dit heb ik ook een paar keer gebruikt, maar dan eentje voor €2 van de action. Werkt ideaal.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 mei 2016, 15:56

Ik was niet op de hoogte van het feit dat de action die dingen ook verkoopt. Mocht dit niet voldoende blijken dan zal ik er daar ook nog eens wat aanschaffen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gerjol
Donateur member
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:25
Locatie: Rijssen

Re: slecht werkende airco

Bericht door Gerjol » di 24 mei 2016, 21:58

Stinken van de airco ook in mijn Passat gehad.
Op advies de airco vol aan en op hoogste temperatuur en zo een 20 minuten (rond)rijden.
Daarna was het stinken over (nog steeds verdwenen).

Stank onstaat door vocht dat op de koeler achter blijft.
Wel eens het advies. Gelezen om ca. 10 minuten voor dat de auto wordt afgezet de aircounit uit te zetten.
Kosten € 0,-, proberen kan altijd.

Edit: inmiddels ook bij de UP even te zelfde truc uitgehaald, en het stinken is hier ook verdwenen.
Laatst gewijzigd door Gerjol op zo 29 mei 2016, 16:53, 3 keer totaal gewijzigd.
1.0 60 pk VW Move UP - zwart
VCDS 18.9.1 NL

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: slecht werkende airco

Bericht door Tom Westendorp » do 26 mei 2016, 09:56

Ik zet hem meestal ook eerder uit en op korte afstanden vermijd ik de airco in zijn totaliteit. Neemt niet weg dat hij behoorlijk begon te stinken. Afwachten hoe het nu verder gaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

oerbrood
Forum newbie
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 21:36

Re: Slecht werkende airco

Bericht door oerbrood » do 26 mei 2016, 15:30

Zelfde probleem hier met de airco. 5 minuten eerder uitzetten helpt tegen stank. Maar in maanden met vochtig weer blijft het erg problematisch. In de winter is de Up zeer slecht met ontwasemen. Heb ook een Pingi in de auto maar dit helpt niet tot nauwelijks.
Airco koelt wel goed hier, ook met zeer hoge buitentemperaturen nooit problemen mee gehad.

Plaats reactie