Vagtechniek gaat toch naar de Noordkaap Foto's P6!

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Inge » za 07 jun 2014, 06:07

Tof Tom deze update - ben niet zo van de facebook - en kan jullie avontuur zo mooi bijhouden. Hoop dat je vandaag beter weer hebt.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Tom Westendorp » za 07 jun 2014, 07:51

Touchwood schreef:Onderweg zijn is mooi.
Heerlijk inderdaad! Nu naar Lula! Zo eerst even de zekering checken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Moved
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 19:43
Locatie: Noord-Holland

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan naar Spanje!

Bericht door Moved » za 07 jun 2014, 17:51

Wat een gaaf idee Tom & co!
De BBQ is een mooi maatje voor een Up kofferbak ;)
Ik kijk uit naar de updates.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Tom Westendorp » zo 08 jun 2014, 08:05

We zijn op dit moment op de poolcirkel! Helemaal te gek! Vanmorgen echt mega op kunnen schieten naar de grens met Finland. Daar aangekomen lag er een vrachtwagen op zijn kant. Gelukkig wad de chauffeur ongedeerd. Nu weer door!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door up! » zo 08 jun 2014, 08:29

Wow, dat gaat snel! Hopelijk is het een beetje uit te houden qua temperatuur :D Nu op naar de Kaap :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Tom Westendorp » zo 08 jun 2014, 10:25

up! schreef:Wow, dat gaat snel! Hopelijk is het een beetje uit te houden qua temperatuur :D Nu op naar de Kaap :)
Met de temperatuur is niks mis haha. Een beetje minder regen zou leuk zijn. We zijn nu in muoni.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Tom Westendorp » zo 08 jun 2014, 17:54

We zijn er! Nu weer terug! Haha
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Touchwood » zo 08 jun 2014, 18:45

Up! and Down!
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Autheo » zo 08 jun 2014, 21:09

Petrolhead Tom schreef:We zijn er! Nu weer terug! Haha
Gefeliciteerd! Als je weer goede verbinding hebt zien we de foto van het bewijs vast wel hier verschijnen ;)
Goede reis terug, hier is het prachtig weer :happy-sunshine:

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Pop Up! » zo 08 jun 2014, 22:55

Dit gaat echt snel en zo te zien ook erg goed en mooi!
Nu nog wat beter weer op de terugweg...
Leuke verhalen en mooie foto's onderweg. :D

Succes!
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Touchwood » ma 09 jun 2014, 08:57

Net het verslag over de Nordkapp-dag gelezen op VagTechniek. Niks mooier dan ergens naar onderweg zijn en dan weer verder naar nieuwe onbekende verten.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Tom Westendorp » di 10 jun 2014, 08:47

Dag 5.
Het was me het dagje weer wel!

Lees de rest hier: https://www.facebook.com/vagtechniek
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Touchwood » di 10 jun 2014, 09:04

Heerlijk die Hollandse zuinigheid om een euro of 5. ;-) ;-) ;-)
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Tom Westendorp » di 10 jun 2014, 09:11

Haha helemaal mee eens hoor maar als je op elke tankbeurt 5 euro kunt besparen dan telt dat hard door met trips als dit.

Nu weer iets nieuws in Zweden! File!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Thijsvdvl » di 10 jun 2014, 10:37

Verslag dag 1 Roadtrip naar de Noordkaap.

Nou! De kop is eraf! Waar af? Van onze monstertrip naar de Noordkaap. Vagtechniek gaat in samenwerking met het vwupforum.nl naar de Noordkaap. De chauffeur zal ondergetekende zijn samen met zijn vriendin.

Ons weapon of choice is de jongste telg in de leenauto-stal van Vagtechniek. Een Dark Grey up! met 60 volledige Duitse raspaarden en een uitrusting waar geen boekje aan te pas is gekomen. In tegenstelling tot Porsche rekent Volkswagen niets extra’s voor dit soort gewichtsbesparing. Het geheel resulteert in een bijzonder prettige auto die veel meer is dan de som van zijn onderdelen (of het gebrek daar aan in sommige gevallen) doet vermoeden.

Momenteel verblijven wij in Schleswig. De route voor de komende week ziet er zo uit:

Dag 1. Nuenen - Schleswig
Dag 2. Schleswig - Gäve
Dag 3. Gäve - Lulea
Dag 4. Lulea - Nordkapp
Dag 5. Nordkapp - Lulea
Dag 6. Lulea - Tröllhatan
Dag 7. Trölhatan - Enschede.

Het is de bedoeling om volgende week woensdag weer in Enschede aan te komen. De kilometer teller van onze up! zal dan zo’n 7.000 kilometer ervaring extra aangeven. De komende week ga ik u elke dag middels een verslag op de hoogte houden. Mocht u nog tips hebben van bezienswaardigheden die wij absoluut niet mogen missen dan verneem ik dat graag!

Wij hebben er zin in!

Tom Westendorp
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Thijsvdvl » di 10 jun 2014, 10:38

Dag 2.

Vandaag was het onze eerste echte volle dag op de weg. Er stond een rit op het programma van Schleswig naar Gävle. De totale afstand was zo’n 1100 kilometer. Gisteravond hebben we laat een hotelletje gezocht net naast de Autobahn. Het hotel was op zich niet veel bijzonders maar het bed was goed en het was er netjes schoon.

Vanmorgen eerst de up! maar even volgegooid bij het laatste tankstation voor de grens om vervolgens Denemarken in te rijden. Het weer begon snel minder te worden en we hebben ongeveer tot aan Odense niets anders dan keiharde regen gehad. We konden daarom niet erg opschieten maar wel een stuk zuiniger rijden. Uiteindelijk hebben we vandaag zo’n 1 op 18 gereden.

Na de prachtige brug bij Odense klaarde het wat op en zijn we via de brug bij Kopenhagen naar Malmö gereden. Zweden is echt een bizar mooi land. Hoewel de snelheidslimiet vaak maar 110 is kun je toch mooi opschieten. De eerste drie uur in Zweden hebben we daardoor 360 kilometer kunnen afleggen. Het weer was ronduit goed te noemen, met een graad of 25, waardoor het wel erg warm werd in de auto (airco ontbreekt) Gelukkig begon het snel weer te regenen en werd het weer lekker fris in de auto.

De Zweden zijn echt een autogek volk. Vandaag kwamen we de ene parel na de andere tegen. Zo zijn ze hier ondermeer stapelgek op oude Amerikanen en oude Volkswagens. We zijn ook nog langs Mantorp Park gereden. Aanvankelijk was het de bedoeling om daar een stop van te maken maar aangezien we vandaag tot aan Gävle wilden rijden hebben we dat maar niet gedaan. Dit weekend speelt zich daar het evenement Bugrun af en is het circuit van Mantorp park omgetoverd tot een walhalla voor de Vagliefhebber. Er staan ondermeer veel luchtgekoelde auto’s maar ook de nieuwste modellen.

Wat verder opvallend is aan het rijden in Zweden is de rust. Je kunt zo een kwartier of twintig minuten rijden zonder iemand tegen te komen, en dat op de snelweg! Zoiets is in Nederland ondenkbaar.

Laat ik eens wat meer vertellen over de keuze voor de auto. Menigeen gaf te kennen het een gaaf idee te vinden dat we naar de Noordkaap gaan. Maar nog veel meer mensen vinden het een slecht, of ronduit idioot, idee om zo’n trip te ondernemen in Volkswagen’s kleinste: de up!

Een up! hoort de stad niet uit te komen en is totaal niet geschikt om meer dan 200 kilometer achter elkaar in te rijden en bij een ton flikkert hij uit elkaar. Tenminste zo gaat het als je de gemiddelde borrelpraat op een verjaardag gadeslaat. Uiteraard is NIETS minder waar. De up! is alle auto die een mens ooit nodig heeft. Je rijdt er comfortabel 140 mee op de snelweg en als je rustig aan doet dan kom je ook nog eens met een verbruik van zo’n 1 op 20 op je plaats van bestemming. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt en is denk ik elke gebruiker van het vwupforum.nl het met mij eens. Ik heb zelfs het idee al gevat om volgend jaar maar eens een echte marathon rit te gaan ondernemen.

Als liefhebber van kleine auto’s was het voor mij dus juist vanzelfsprekend om in zo’n klein „gebakje” een trip als dit te beginnen. Hoewel ik enige luxe in een auto altijd goed kan waarderen vind ik het ook wel weer erg gaaf om met een auto onderweg te zijn waarin je helemaal teruggaat naar de basis van het autorijden. Zo moet je zelf slingeren om de ramen naar beneden te krijgen en zit er geen centrale vergrendeling op, anno 2014 een unicum in autoland! Schitterend! De up! en ik zijn al dikke vrienden. Het motortje brult het uit van plezier en voelt sterker aan dan zijn 60pk doet vermoeden. Ik heb nog niet één keer terug hoeven schakelen voor een heuvel. De stoelen zijn ook erg goed voor een auto van deze klasse. Na 12 uur in de auto stap je niet zo fris als een hoentje uit maar helemaal gebroken ben je evenmin.

Morgen staat de etappe naar Lulea op het programma omdat we vandaag wat verder hebben gereden dan strikt noodzakelijk hoeven we morgen maar 8 uur. De bedoeling is om een camping te zoeken en in een typisch Zweeds huisje te overnachten. Het weer voorspelt veel goed dus wij hebben er zin in!

Tot morgen! Goed weekend!

Tom Westendorp — bij Max i Gävle Hemlingby.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Thijsvdvl » di 10 jun 2014, 10:38

Dag 3

Omdat we gisteren en eergisteren al uitgelopen waren op ons reisschema was het vandaag niet strikt noodzakelijk om wederom een monster etappe in te plannen. Gisteravond hebben we overnacht in het Best Western City Hotel in Gävle. De overnachting was inclusief ontbijt en dat hebben ze geweten bij het hotel! Twee uitgehongerde Hollanders die zich te goed doen aan alles wat voor handen was! Heerlijk! Resultaat van dit voedzame ontbijt was dat we vandaag eigenlijk niet hoefden te stoppen om te eten en dus mooi op konden schieten.

Al moesten we direct na vertrek wel meteen een pauze inlassen om de auto af te tanken. Het vreemde aan de Zweedse pompstations is dat je met je credit card moet betalen en dat de pomp wel voor jou uitmaakt wanneer de auto vol zit. Slaat hij af op een mooi rond getal dan is het gewoon gedaan en krijg je er niet meer in. Best apart.

Hoewel het qua kilometers niet de meest spannende dag tot nu toe was hebben we nog niet eerder zulke mooie natuur gezien. Achter elke bocht wachtte een ander plaatje dat zo op een ansichtkaart afgedrukt kan worden. Werkelijk schitterend. Het is nu wel definitief gedaan met de snelwegen. Af en toe is er nog een stukje dubbelbaans en kun je 110 maar voor de rest is het allemaal 100 of minder. Echt snel kilometers vreten lukt dus niet. Verder was het vandaag erg warm! Eigenlijk de hele dag wel rond de 30 graden en als je dan in een auto zonder airco zit ga je die warmte na verloop van tijd goed merken. Dat maakte dat het vandaag wel aardig afzien was. Gelukkig was het niet ver.

Voor morgen staat de etappe naar de Noordkaap op het programma. Dat wordt ook een killer. Minimaal 13 uur in de auto. Gelukkig kunnen we morgenvroeg op tijd beginnen met rijden. Ik verwacht morgen eigenlijk geen last te hebben van het warme weer omdat het verder naar boven steeds kouder wordt.

Momenteel verblijven we in een huisje op een vakantiepark. Vanavond hebben we lekker ge-bbq-d en is de lunch voor morgen ook al klaar! Vanwege het gebrek aan wifi heb ik vandaag geen foto’s te delen maar wellicht morgenavond wel.

Vanavond maar eens op tijd naar bed want morgen wordt wordt het een pittige dag! We hebben er zin in!

Tom Westendorp — in Luleå (stad).
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Thijsvdvl » di 10 jun 2014, 10:39

Dag 4.

Wauw! Wat een dag! De wekker ging om zes uur zodat we mooi op tijd konden gaan rijden. Volgens de navigatie was het zeker 14 uur rijden vanaf onze camping naar de Noordkaap. Rijden in Zweden terwijl iedereen nog ligt te slapen heeft iets magisch. Je rijdt door schitterende natuur en de natuur is perfect voor elkaar. Echt heel erg mooi. Op een gegeven moment hebben we de hoofdweg verlaten om een stukje binnendoor te schieten naar de grens met Finland. Wat een weg! Puur genieten! De up! was helemaal in zijn element.

Vervolgens hebben we vlak voor de grens met Finland de tank nog even volgegooid (ja wij letten op de kleintjes) en hebben we de grens gepasseerd. Daar lag een vrachtwagen op zijn kant! Nadat we even gestopt hadden om de chauffeur te vragen of hij zelf niks had hebben we onze weg vervolgd. En dan ben je ineens op de poolcirkel! Uiteraard staat daar een winkel/restaurant waar we natuurlijk even moesten stoppen. Na een snelle kop koffie en een overheerlijke verse croissant hebben we onze weg vervolgd. Het weer werd inmiddels snel minder en het begon te regenen. Dat heeft het zo’n beetje vier uur lang gedaan. Omdat de up! geen wielkastbekleding heeft slaat de regen in de wielkasten en geeft dat behoorlijk wat herrie. Gelukkig is er verder niks mis met het rijgedrag en gedraagt Volkswagens kleinste zich als een grote auto.

Hoe verder we naar het noorden reden hoe meer de natuur begon te veranderen. Eerst zagen we alleen maar naaldbomen en langzaam aan veranderde natuur wat meer in een soort zandlandschap. Achter elke bocht leek wel een nieuw hoogtepunt te zitten. En toen! Daar was hij ineens! Het eerste eland dat we hebben gezien! Het was volgens mij een heer op leeftijd want hij had een enorm gewei. Wat een schitterend dier om te zien. We hebben inmiddels het obligate Eland stickertje op de up! geplakt en nu had hij hem dan ook echt verdient. Na een snelle lunchstop in een dorpje ergens in Finland, waar we ons ook nog even tegoed hadden gedaan aan een overheerlijke espresso, zijn we snel doorgereden.

Voor de grens met Noorwegen hebben we de up! nog even afgetankt en gezien dat het verbruik wederom een keurige 1 op 17 was. Maar dan kom je in Noorwegen en weet je dat het nu toch echt gedaan is met vlot doorrijden. De boetes in Noorwegen zijn torenhoog en de snelheidslimiet erg laag. Het eerste stukje Noorwegen leek nog een beetje op een zandlandschap waarna het snel kaler werd om vervolgens weer prachtig groen te worden. Er leek zelfs af en toe een stukje sneeuw tevoorschijn te komen. Hoe verder we reden hoe mooier het werd. Ik ben al in best wat landen geweest maar als het om mooie landschappen gaat dan is Noorwegen toch echt het summum. Maar met al die prachtige natuur schoten we voor geen meter op. Eigenlijk moeste we continu stoppen om foto’s te maken want achter elke bocht leek het nog weer mooier dan een paar minuten eerder. Wat een schitterend land! De navigatie was al sinds de poolcirkel onbruikbaar. Blijkbaar krijgt hij geen goede GPS fix want elke keer als we hem aanzetten was het onmogelijk om een goed beeld van de resterende reisduur te krijgen. Gelukkig zijn er maar een handjevol wegen en is alles perfect aangegeven. Na een uur of twee door Noorwegen rijden kwamen we aan in Alta. De laatste grote stad voor de Noordkaap. Zoals bijna alle steden in Noorwegen is Alta bijzonder schoon en erg modern. Bij het uitrijden van Alta werden we ingehaald door een dame op leeftijd in een oude Octavia. Op zich niets bijzonders ware het niet dat deze dame het niet erg vond om als haas te fungeren. Daar waar de gemiddelde Noor absoluut niet harder rijd dan 90 vond deze dame zo’n 110 kilometer per uur een mooie kruissnelheid. Een perfecte haas dus. Door op gepaste afstand te volgen konden we mooi opschieten. Het was volgens onze berekeningen nog zeker 3 uur naar de Noordkaap maar op deze manier zou dat een stuk sneller gaan.

Na ontelbaar veel schitterende uitzichten was het ineens nog maar 100 kilometer naar de Noordkaap. De natuur werd nog steeds mooier en de wegen werden nog steeds mooier. Die 100 kilometer ging langs de Noorse fjorden. Na elke bocht of tunnel wachtte ons weer een adembenemend uitzicht. En de up! ? Die ontpopte zich tot een soort van mini sportauto. Bij elke keer optrekken en schakelen kwam er een knal uit de uitlaat! Ik ben dus zo’n simpele ziel dat zoiets voor mij echt de kers op de taart is! Wat gaaf!

En dan ben je ineens op de Noordkaap. Nadat je 66 euro entreegeld hebt betaald kun je overal eens even goed rondkijken. Tenminste dat is de bedoeling. Waar iedereen je voor waarschuwt maar wat je amper voor waar aanneemt is dat het er koud is! Volgens de weer app op de telefoon was het er een behaaglijke elf graden. Wanneer het windstil is misschien! Een ijzige poolwind zorgde ervoor dat de gevoelstemperatuur zo rond het vriespunt lag. Ook erg gaaf om mee te maken! Nadat we even een praatje hadden gemaakt met een man uit Eindhoven zijn we naar de wereldbol gelopen om daar een foto te maken. Het is erg gaaf om op de Noordkaap rond te lopen. Iedereen die daar is heeft er veel voor moeten doen om er te komen. Zo zijn er mensen te voet, mensen met campers, caravans, motoren, scooters, fiets en zelfs ligfiets. Er hangt een heel gemoedelijk sfeertje en het uitzicht is er ook adembenemend mooi.

Tijd voor koffie! Na een lekkere espresso zijn we maar eens plannen gaan maken voor de rest van de dag. Hoewel we al bijna 13 uur in de auto hadden gezeten moest er toch nog even gezocht worden naar een slaapplaats. En dan kom je toch al snel weer op Alta uit. Na eerdere goede ervaringen met een Best Western hotel (en het ontbijt) hebben we maar besloten om terug te rijden naar Alta. Het was de bedoeling om onderweg nog even een hamburger te eten zodat we in het hotel direct konden slapen. We hadden allebei behoorlijk honger na een dag op de weg zonder ontbijt, een hele kleine lunch en geen avondeten. Tel daarbij op dat we vanaf zes uur op waren en het inmiddels tien uur s avonds was.

Uiteraard kom je onderweg dan geen eettentjes tegen die de keuken nog open hebben. Gelukkig kwamen we om kwart voor elf in Alta aan en was er nog net een tankstation open die een paar verse hamburgers kon maken. Het zal waarschijnlijk de combinatie van honger en vermoeidheid zijn geweest maar dit was de beste hamburger die ik ooit gehad heb! Puur genieten! Een snelle blik op het prijzenbord leerde ons dat de benzine in Noorwegen nog steeds gezellig duur is met 1,97 per liter. De up! heeft het gisteren echt magistraal gedaan. Omdat we eigenlijk nergens harder hebben gereden dan 110 en met beleid hebben opgetrokken zit er nu nog een kwart tank in en hebben we al bijna 700 kilometer afgelegd! We gooien er straks even tien liter in en dan kunnen we op deze tank zeker weer naar Finland of zelfs Zweden komen.

Vandaag gaan we weer kilometers vreten zodat we morgen nog een korte dag kunnen maken.

Nu nog snel een bakje koffie en dan kunnen we er weer tegenaan!

Tom Westendorp
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Thijsvdvl » di 10 jun 2014, 10:39

Dag 5.
Het was me het dagje weer wel!

Gisterenmorgen zijn we na een stevig ontbijt (Verse zalm! ) uit Alta vertrokken. We hadden nog niet echt een reisdoel voor ogen maar we wilden sowieso voorbij Lulea rijden om vandaag niet meer zo ver te hoeven rijden naar Jönkoping.

Op dat moment konden we ons nog niet voorstellen dat we wederom een behoorlijke pittige dag zouden hebben. De route van gisteren was wederom schitterend. We hebben grotendeels dezelfde weg teruggereden als op de heenweg met een paar uitzonderingen. Op zich maakt dat niks uit want de natuur in zowel Noorwegen als Finland en Zweden is zo prachtig om te zien dat je na de tweede keer nog steeds nieuwe dingen ontdekt.

Nadat we in Alta nog 10 liter getankt hadden dacht ik dat we makkelijk tot in Finland konden komen om daar weer goedkoper te kunnen tanken (tussen de 1,74 en 1,65 tegen de 1,95 in Noorwegen). Dat lukte ook. Toen we de eerste plaats na de grens in reden, Enontekiö, zat de tankmeter nog net iets voor het rode. Appeltje eitje dus! Knallen we nog even door naar Muonio. Man man man! Slecht idee! De laatste tien kilometer waren de spannendste van de hele trip. De meter stond al een hele tijd op nul en ik verwachtte dat de auto elk moment stotterend tot stilstand kon komen. Gelukkig bleek niets minder waar en haalden we Muonio. Na ruim 37 liter getankt te hebben was het moment van de waarheid aangebroken. In mijn verslag van gisteren melde ik al dat de auto zo ongelooflijk zuinig reed. Welnu dat bleek verre van mythisch te zijn. 1 op 20,2! Werkelijk indrukwekkend!

De tank zat weer vol en de innerlijke mens was ook weer voorzien van een natje en een droogje, we konden dus weer even door. Aanvankelijk werd het idee gevat om te kijken of we naar Sundsvall konden rijden. Dat was nog ruim zes uur dus wellicht wat optimistisch, het was inmiddels al ruim in de middag en we wilden niet te lang doorrijden, vanwege het ontbreken van beschikbare hotelkamers in Umea en vrijwel niks beschikbaar in Sundsvall kwamen we uit in Harnosand. Het was inmiddels kwart over elf en we hadden nog geen avondeten gehad. Een broodnodige stop bij de McDonalds zorgde ervoor dat we toch nog even wat konden snacken en via de wifi beschikbare hotelkamers konden zoeken. Het First Hotel had nog precies één kamer vrij.

Dan heb je dus niet veel keus. Het is één van de duurste overnachtingen van de trip maar zeker niet de beste. Wat een oude vervallen bende. Het ontbijt was ook maar matig. Gelukkig zijn we goed uitgerust en kunnen we nu vertrekken naar Jönkoping. Vanavond volgt dus al weer de volgende update.

Tom Westendorp — bij Harnesund.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Vagtechniek en het vwupforum.com gaan toch naar de Noord

Bericht door Thijsvdvl » di 10 jun 2014, 10:40

Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Plaats reactie