Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Westen2
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 21:34

Re: Remschijf problemen

Bericht door Westen2 » zo 11 sep 2016, 18:42

Het maakt mij niet uit of het de riemschijven zijn of iets anders, het is iets dat niet hoort.waar toch aanzienlijk wat up rijders last van hebben, en 3 x achter elkaar, dan mag je toch zeggen dat er structureel iets niet klopt.en nee het licht niet aan rijstijl

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » zo 11 sep 2016, 19:52

Oke dan, jij zal het wel weten.

Westen2
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 21:34

Re: Remschijf problemen

Bericht door Westen2 » ma 12 sep 2016, 19:07

Dat zeg ik niet , maar rijdt al erg lang auto, en dit was sinds de tweede generatie up pas een isseu

Gebruikersavatar
UPsmurf
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 20:31
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door UPsmurf » wo 30 nov 2016, 20:09

65.000km gereden (nieuw gekocht, 1,5 jaar geleden), vierde set schijven krom..... ben er wel een beetje klaar mee. Ik heb de vorige keer een ander merk geprobeerd zelf alles vervangen samen met een APK keurmeester/eerste monteur, blokken en schijven als nieuw alleen schijven krom en blokken hol uitgeslepen. Het verhaal van het harde remmen ook geprobeerd alles netjes gemonteerd, daarna flink hard lopen remmen om ze goed hard en heet te maken, nu 10.000km verder dus weer krom..... duidelijk merkbaar bij het afremmen van 120 naar 100km/h stuur trilt zichtbaar en voelbaar. Ik heb Volkswagen gemailt dat ik tekst en uitleg wil. Ik ben zelf een automotive engineer weet hoe alles werkt en wat ik wel en niet moet doen, rij heel rustig en netjes, iedere keer schijven en blokken bij 10.000km krom. Zoals sommige ook aangegeven proberen door te rijden maar het is gewoon op een gegeven moment niet meer veilig om door te rijden. Voor mijn gevoel heb ik nu alles geprobeerd en naar mijn weten doe ik niets fout, en ook nog nooit last van gehad met andere auto's. Een oud collega van me gaf aan dit ook gehad te hebben met de golf 4 en toen van bosch de schijven er op, en de blokken van brembo nooit geen gezeur meer gehad. Mijn auto is 1,5 jaar oud, nieuw gekocht, alles prima behalve de schijven, nu begint het vervelend te worden. Waarschijnlijk gaan ze ook nog zeuren dat ik (terwijl de auto nog in de garantie zit) een keer zelf mijn schijven heb vervangen. ik ben benieuwd waar ze mee aan gaan komen. In middels mijn droom auto gekocht, (Peugeot 406 coupe van Pininfarina), anders die maar klaar maken is in ieder geval veel comfortabeler ;) )
High UP! smurf blauw

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » wo 30 nov 2016, 21:18

Gewoon lekker in die fransoos gaan rijden ja, dat zijn echt probleemloze auto's!

:roll:

Los daarvan, gewoon ronduit k*t dat je de schijven zo snel weer krom hebt. Misschien betreft het toch de maandagochtend modellen die er last van hebben?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » do 01 dec 2016, 10:13

Moet ook gewoon niet kunnen. Moet haast wel in iets anders zitten dan in de remschijven. Lijkt me eerder dat er iets mis is met je wiellagers ofzo.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door graafie » zo 04 dec 2016, 15:59

Halverwege dit jaar zijn bij onze Up de schijven afgedraaid omdat tijdens het remmen het stuur nogal begon te trillen. Op zich raar want het trillen begon meteen na het monteren van een nieuwe set velgen. Voor die tijd was er niks aan de hand.
Nu zijn we weer een aantal maand verder en het is wederom een drama, je wordt gewoon door elkaar geschud tijdens het remmen. Ik ben er dan ook helemaal klaar mee en ben dus op zoek naar nieuw setje remschijven en remblokken. Welke kunnen jullie aanbevelen? Ik zocht al naar Brembo schijven voor de Up maar kom ze maar niet tegen........ :cry:

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » zo 04 dec 2016, 16:03

graafie schreef:Halverwege dit jaar zijn bij onze Up de schijven afgedraaid omdat tijdens het remmen het stuur nogal begon te trillen. Op zich raar want het trillen begon meteen na het monteren van een nieuwe set velgen. Voor die tijd was er niks aan de hand.
Nu zijn we weer een aantal maand verder en het is wederom een drama, je wordt gewoon door elkaar geschud tijdens het remmen. Ik ben er dan ook helemaal klaar mee en ben dus op zoek naar nieuw setje remschijven en remblokken. Welke kunnen jullie aanbevelen? Ik zocht al naar Brembo schijven voor de Up maar kom ze maar niet tegen........ :cry:

Al geprobeerd om de oude velgen weer te monteren of de nieuwe juist te balanceren.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door graafie » zo 04 dec 2016, 20:25

Oude velgen heb ik verkocht en de nieuwe zijn gebalanceerd. Ik heb vanmorgen de winterbanden met stalen velgen gemonteerd en geen verandering tijdens het remmen, echt een drama.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » zo 04 dec 2016, 21:51

graafie schreef:Oude velgen heb ik verkocht en de nieuwe zijn gebalanceerd. Ik heb vanmorgen de winterbanden met stalen velgen gemonteerd en geen verandering tijdens het remmen, echt een drama.

gebruik je wel een moment sleutel voor het aandraaien van de wielbouten op 11 nm.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door graafie » zo 04 dec 2016, 23:22

Uiteraard.

Wat is eigenlijk het originele merk van de schijven die VW gebruikt voor de Up? (Dan moet ik die in elk geval niet hebben. :lol: :lol: :lol: )

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Remschijf problemen

Bericht door lupocor » ma 05 dec 2016, 21:02

JoVe schreef:
graafie schreef:Oude velgen heb ik verkocht en de nieuwe zijn gebalanceerd. Ik heb vanmorgen de winterbanden met stalen velgen gemonteerd en geen verandering tijdens het remmen, echt een drama.

gebruik je wel een moment sleutel voor het aandraaien van de wielbouten op 11 nm.
neem aan dat je 110 bedoelt want 11 is wel erg weinig. ;)
even een ideetje wat betreft kromme schijven.
hoe raakt een schijf krom?
1 -heet worden en dan snel afkoelen.
2 -blokken en schijven niet op elkaar afgestemd .
zou het niet kunnen liggen aan de remklauwen die niet in lijn staan met de remschijf?
de remcilinder drukt van een kant 1 remblok naar de schijf toe, doordat de klauw in geleiderpennen loopt word remblokje 2 naar de schijf toegetrokken, gebeurt dit niet goed dan kan de druk van remblokje 1 zo groot zijn dat de schijf na verloop van tijd krom word , ook zal de schijf aan de kant van remblokje 1 veel warmer worden dan aan de kant van remblokje 2. (ook daardoor zou de schijf krom kunnen trekken lijkt mij).
wat dan wel weer vreemd is dat er slijtage verschil in remblokje 1 en 2 te zien moet zijn.(waar ik nog niemand over gehoord heb)
dit is maar een gedachtegang van mij en niet berust op ervaring.
blijft toch vreemd dat een aantal er veel last van heeft en anderen er nooit last van hebben waardoor ik niet geloof dat het aan de blokken of schijven licht.
het lijkt mij dan ook logisch dat het ergens anders gezocht moet worden.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 06 dec 2016, 09:34

lupocor schreef:
JoVe schreef:
graafie schreef:Oude velgen heb ik verkocht en de nieuwe zijn gebalanceerd. Ik heb vanmorgen de winterbanden met stalen velgen gemonteerd en geen verandering tijdens het remmen, echt een drama.

gebruik je wel een moment sleutel voor het aandraaien van de wielbouten op 11 nm.
neem aan dat je 110 bedoelt want 11 is wel erg weinig. ;)
even een ideetje wat betreft kromme schijven.
hoe raakt een schijf krom?
1 -heet worden en dan snel afkoelen.
2 -blokken en schijven niet op elkaar afgestemd .
zou het niet kunnen liggen aan de remklauwen die niet in lijn staan met de remschijf?
de remcilinder drukt van een kant 1 remblok naar de schijf toe, doordat de klauw in geleiderpennen loopt word remblokje 2 naar de schijf toegetrokken, gebeurt dit niet goed dan kan de druk van remblokje 1 zo groot zijn dat de schijf na verloop van tijd krom word , ook zal de schijf aan de kant van remblokje 1 veel warmer worden dan aan de kant van remblokje 2. (ook daardoor zou de schijf krom kunnen trekken lijkt mij).
wat dan wel weer vreemd is dat er slijtage verschil in remblokje 1 en 2 te zien moet zijn.(waar ik nog niemand over gehoord heb)
dit is maar een gedachtegang van mij en niet berust op ervaring.
blijft toch vreemd dat een aantal er veel last van heeft en anderen er nooit last van hebben waardoor ik niet geloof dat het aan de blokken of schijven licht.
het lijkt mij dan ook logisch dat het ergens anders gezocht moet worden.
bedoel natuurlijk 110 nm. maar op mijn momentsleutel staat 11.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Remschijf problemen

Bericht door smallride » di 06 dec 2016, 20:47

Morgen maar mijn 3e setje schijven en blokken monter en dat met 60.000km...

Eerst origineel toen bosch en nu maar een ate proberen, toch wel dure remmen zo.
De auto word dagelijks gebruikt ongeveer 10/15 kilometer per rit en meestal een stukje snelweg.
Ik ben zelf monteur en maak elk jaar mn remmen schoon ( ja ik ben een ouderwetse monteur) monteer mn wielen met de momentsleutel mn pasvlakken zijn schoon als ik alles vervang en mijn rijstijl is niet opvallend of extreem.(meer :D :D )

Ik rijd pas 20 jaar auto en repareer ze al 30 jaar maar dit simpele rem systeem verbaast mij met de terug kerende rem ongemakken.

Het voelt bij mij als on eenparig remmen, dus als harder zachter harder zachter remmen zeg maar en soms bij het aangrijpen als trillen.
Dat zou dan een verschil in frictie in de omtrek van de schijf zijn, harde plekken, verschil in dikte lijkt mij niet want het pedaal trilt niet en ik kan niet duidelijk verschil meten.
Ik kan niets zien in kan niets meten ook de slingering is onder de 2 honderdsten?

Ik heb het hele draadje nog eens na gelezen en er staat niets bij wat mij een goede rede lijkt voor de rem problemen.
Misschien toch de tt draagarm rubbers proberen?
Er zou toch een rede moeten zijn waarom ik dit elke keer met deze auto heb?

Ja ik rijd door de regen en rem voor het stoplicht (er is er eentje op een "heuvel") maar 75 pk 900kg geen automaat en met het verkeer mee rijden daar zouden deze remmen prima mee om moeten kunnen gaan?

Heeft iemand gereedschap en zin om de hardheid van de remschijf eens te meten? ;)

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 06 dec 2016, 22:41

smallride schreef:Morgen maar mijn 3e setje schijven en blokken monter en dat met 60.000km...

Eerst origineel toen bosch en nu maar een ate proberen, toch wel dure remmen zo.
De auto word dagelijks gebruikt ongeveer 10/15 kilometer per rit en meestal een stukje snelweg.
Ik ben zelf monteur en maak elk jaar mn remmen schoon ( ja ik ben een ouderwetse monteur) monteer mn wielen met de momentsleutel mn pasvlakken zijn schoon als ik alles vervang en mijn rijstijl is niet opvallend of extreem.(meer :D :D )

Ik rijd pas 20 jaar auto en repareer ze al 30 jaar maar dit simpele rem systeem verbaast mij met de terug kerende rem ongemakken.

Het voelt bij mij als on eenparig remmen, dus als harder zachter harder zachter remmen zeg maar en soms bij het aangrijpen als trillen.
Dat zou dan een verschil in frictie in de omtrek van de schijf zijn, harde plekken, verschil in dikte lijkt mij niet want het pedaal trilt niet en ik kan niet duidelijk verschil meten.
Ik kan niets zien in kan niets meten ook de slingering is onder de 2 honderdsten?

Ik heb het hele draadje nog eens na gelezen en er staat niets bij wat mij een goede rede lijkt voor de rem problemen.
Misschien toch de tt draagarm rubbers proberen?
Er zou toch een rede moeten zijn waarom ik dit elke keer met deze auto heb?

Ja ik rijd door de regen en rem voor het stoplicht (er is er eentje op een "heuvel") maar 75 pk 900kg geen automaat en met het verkeer mee rijden daar zouden deze remmen prima mee om moeten kunnen gaan?

Heeft iemand gereedschap en zin om de hardheid van de remschijf eens te meten? ;)

Mijn zoon rijdt een Kia Picanto en heeft 96000 gelopen en pas de schijven en blokken vervangen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door graafie » wo 07 dec 2016, 10:41

Ook bij onze oosterburen hebben de Up rijders problemen met de remschijven. Op een forum is er iemand die beweerd dat hij de wielbouten heeft vast gezet op 140nm en dat toen het probleem verholpen was...... :shock: :shock: :shock:

Nu ben ik dus op zoek naar nieuwe remschijven en blokken, iemand hier van het forum bekend met het merk ATE?
https://www.atp-autoteile.de/de/product ... 3%bcftet/1" onclick="window.open(this.href);return false;

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » wo 07 dec 2016, 12:41

Of je ze nou met 100 of 140nm vast zet maakt geen ruk uit als de pasvlakken schoon zijn, vast is vast.

Onze Up! Uit 2012 Rijd al 65.000 km trilloos rond, met de originele schijven.
De Mii van mijn vader uit 2014 met 15.000 km heeft ook nergens last van.
De Fabia van mijn broer (heeft hetzelfde remsysteem) uit 2015 met 35.000 km heeft ook nergens last van.

Ik heb zelf 2 jaar in een Polo gereden (ook zelfde remsysteem) ook nergens last van gehad.


Je moet er blijkbaar geluk mee hebben...

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: Remschijf problemen

Bericht door graafie » wo 07 dec 2016, 13:01

Zelf heb ik ook al vele auto's gehad en nog nooit problemen ondervonden met remschijven oid. Ik heb hier zelf ook een Polo staan met 65000km op de teller en nergens last van. Die gast op het Duits forum beweerde dat je met het extra goed aandraaien de slag uit je remschijf kon halen, lijkt me echt een broodje aap verhaal.

Maar nogmaals zoals hier boven, iemand ervaringen met ATE remschijven?

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Remschijf problemen

Bericht door smallride » wo 07 dec 2016, 14:05

graafie schreef:Zelf heb ik ook al vele auto's gehad en nog nooit problemen ondervonden met remschijven oid. Ik heb hier zelf ook een Polo staan met 65000km op de teller en nergens last van. Die gast op het Duits forum beweerde dat je met het extra goed aandraaien de slag uit je remschijf kon halen, lijkt me echt een broodje aap verhaal.

Maar nogmaals zoals hier boven, iemand ervaringen met ATE remschijven?
Nog niet, meer ervaring dan de prijs is niet verkeerd en ze zien er goed uit zo in de doos.
Ik ga ze vanavond monteren..

Mijn ervaring met de bosch schijven was teleurstellend maar of dat aan de schijven licht?

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Remschijf problemen

Bericht door smallride » wo 07 dec 2016, 14:08

dennuus1 schreef:Of je ze nou met 100 of 140nm vast zet maakt geen ruk uit als de pasvlakken schoon zijn, vast is vast.

Onze Up! Uit 2012 Rijd al 65.000 km trilloos rond, met de originele schijven.
De Mii van mijn vader uit 2014 met 15.000 km heeft ook nergens last van.
De Fabia van mijn broer (heeft hetzelfde remsysteem) uit 2015 met 35.000 km heeft ook nergens last van.

Ik heb zelf 2 jaar in een Polo gereden (ook zelfde remsysteem) ook nergens last van gehad.


Je moet er blijkbaar geluk mee hebben...

Geluk?

Met verschillende merken schijven?
Ik krijg toch het idee dat er iets (net) niet goed is maar wat?

Plaats reactie