Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Remschijf problemen

Bericht door edwin blank » di 02 feb 2016, 15:43

Hallo Tom,

Ik rij al dertig jaar grote BMW's (7 serie). Hard remmen hielp inderdaad maar een dag later was het weer terug.

Groet,

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

bassie
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 19:30
Locatie: Gelderland

Re: Remschijf problemen

Bericht door bassie » ma 28 mar 2016, 10:42

Even dit onderwerp doorzocht op het woord wielbouten. Er wordt melding gemaakt van te strak aangedraaide wielbouten als mogelijke oorzaak van een kromme schijfrem. Ik sprak recentelijk een ervaren vw monteur en vroeg wat toch die problemen zijn met de remschijven bij een Up. Hard remmen en dan stilstaan met de rempedaal ingedrukt was geen waarschijnlijke oorzaak. Het kon dat weliswaar niet uitsluiten, maar dat zou alleen in extreme gevallen aan de orde kunnen zijn, niet gewoon na een beetje hard remmen.

Als mogelijke oorzaak zag hij het te strak aantrekken van de wielbouten. Dat zou regelmatig voorkomen. Bij een Up mag dat met maximaal 110Nm. Ik verwacht hier eigenlijk nogal wat doe-het-zelfers, die weten wat ze doen. Maar voor alle anderen, die het klusje uitbesteden: wellicht een optie om zelf je wielbouten los te draaien en met een eigen momentsleutel opnieuw aan te trekken. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Met mijn andere vw heb ik een veer laten vervangen en jawel, bij de bandenwissel, kon ik de bouten van alleen dat betreffende wiel dat daarvoor was gedemonteerd, met geen mogelijkheid meer los krijgen. Voor mij een bevestiging dat aantrekken met de juiste Nm geen vanzelfsprekendheid is, zoals bevestigd door de monteur. Gemakzucht dient de mens.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » ma 28 mar 2016, 15:23

Ik verwissel mijn wielen (zomer/winter) zelf en trek de wielbouten na (kruislinks) met een momentsleutel. Je weet natuurlijk nooit wat ze in de garage uitvreten met de wielbouten. Maar tegenwoordig hebben de slagmoersleutels een afstelling zodat de wielbouten met het juiste moment worden aangedraaid (hoop ik).
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » di 29 mar 2016, 11:42

Remschijf zit tussen je wiel en je naaf, als je wielzijde, naaf zijde, en beide raakvlakken van de remschijf schoon zijn, maakt het niet uit of je ze met 100 nm of met 150 nm vast zet, want de raakvlakken zijn vlak.

Ook geen vet tussen smeren, komt de warmte afvoer niet ten goede, kan ook trillen veroorzaken.

Alle vlakken schoon, A kwaliteit remmen monteren, dan moet het gewoon goed zijn.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 29 mar 2016, 18:17

dennuus1 schreef:Remschijf zit tussen je wiel en je naaf, als je wielzijde, naaf zijde, en beide raakvlakken van de remschijf schoon zijn, maakt het niet uit of je ze met 100 nm of met 150 nm vast zet, want de raakvlakken zijn vlak.

Ook geen vet tussen smeren, komt de warmte afvoer niet ten goede, kan ook trillen veroorzaken.

Alle vlakken schoon, A kwaliteit remmen monteren, dan moet het gewoon goed zijn.
Vaak zijn de wielen nog niet eens los geweest en trillen ze al. Bij mij rond de 8000km. Dus moet er af fabriek iets niet goed zijn denk ik??
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » di 29 mar 2016, 18:28

Zal dan waarschijnlijk iets te maken hebben met een slechte serie remschijven? Of er is iets mis met de rijstijl van de bestuurder.
Het upje hier rijd nu al 55.000 km trilloos met de originele remschijven...

Als alle vlakken recht zijn (schoon dus) waarom zou er dan een onbalans (trilling) ontstaan?

- Slechte serie/kwaliteit remschijven
- Met hete remmen je voet op het pedaal houden bij het stoplicht
- Auto wassen na een lange rit
- Door een plas rijden met warme remmen etc.

Ik lees hier toch best vaak dat de remmen al trillen na een paar duizend km na montage van de nieuwe remschijven.

Dan is er óf echt iets mis met je rijstijl/denkvermogen (lees bovenstaande punten)
Óf slechte kwaliteit/slechte serie remschijven (een doos remschijven hoeft maar 1 keer te vallen, of te hard achterin het busje van de koerrier gegooid te worden, en je hebt er al minimale onbalans inzitten)

Óf de montage is gewoon niet goed geweest (alles snel snel snel monteren zonder alles goed schoon te maken)

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 29 mar 2016, 19:21

Maar waarom dan alleen met de Up! problemen terwijl je met andere auto's geen/nooit dit probleem hebt gehad en je rijstijl ook niet is veranderd.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » di 29 mar 2016, 19:48

De ene auto zal er gevoeliger voor zijn dan de ander?

Zal ongetwijfeld met het ontwerp, materiaalkeuze etc te maken hebben.

Maar het is wel heel simpel om te zeggen, bij een up trillen de remmen en bij een andere auto niet.

We praten over 256mm schijven? kost de kop ook niet, dus als je remmen trillen, gewoon laten vervangen door iemand die er de tijd voor neemt en alles netjes schoon maakt (desnoods even het probleem aankaarten)

Dan heb je frisse remmen, vervolgens gewoon opletten met je rijstijl, niet wassen als hij warm is etc, dan moet het goed komen.

Als er nog andere redenen zijn waarom er onbalans in de remschijven komt mag je me vertellen hoe :?:

-bassie-
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 22:21

Re: Remschijf problemen

Bericht door -bassie- » di 29 mar 2016, 20:16

Ja zeker, laatst van een up de blokken en schijven vervangen voor een orgineel setje kost met wat korting nog 220 euro ;)
Hiervan viel het me op dat er veel roest op de naven zit waar de schijf op vast zit, dit helemaal gereinigd en die trilt nu niet meer.

Mijn ervaring is dat voor remmen nog wel eens willen gaan trillen bij aan remmen als je draagarmen voor de achterste rubbers versleten zijn.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » di 29 mar 2016, 21:13

-bassie- schreef:Ja zeker, laatst van een up de blokken en schijven vervangen voor een orgineel setje kost met wat korting nog 220 euro ;)
Hiervan viel het me op dat er veel roest op de naven zit waar de schijf op vast zit, dit helemaal gereinigd en die trilt nu niet meer.

Mijn ervaring is dat voor remmen nog wel eens willen gaan trillen bij aan remmen als je draagarmen voor de achterste rubbers versleten zijn.

Bij 8000 km.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

-bassie-
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 dec 2015, 22:21

Re: Remschijf problemen

Bericht door -bassie- » di 29 mar 2016, 22:08

Nee die up had 50.000 gelopen ongeveer, maar er moet iets zijn wat het probleem is, ik heb ook nog nergens gelezen of bij aanhoudende probleem wel eens schijf slingering en naaf slingering word gemeten want dat is wel belangrijk.

8.000km is inderdaad wel erg snel ja, hoewel roest over al kan komen en remblokken ook kunnen klemmen en hierdoor warm kunnen worden.

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: Remschijf problemen

Bericht door Guy » wo 20 apr 2016, 08:48

Zit nu bij de dealer voor oa trillende schijven, na een jaar een 9000km.

Op enige coulance hoefde ik niet te rekenen, garantie alleen 6 maanden of 10000km.

Laat ik zeggen dat ik niet blij ben.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » wo 20 apr 2016, 08:50

Mijn up! staat inmiddels op 45k met de eerste set schijven en blokken. Geen trilling te bekennen. Mijn geheim? Af en toe heel erg hard remmen. Niks aan de hand.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 20 apr 2016, 11:57

Guy schreef:Zit nu bij de dealer voor oa trillende schijven, na een jaar een 9000km.

Op enige coulance hoefde ik niet te rekenen, garantie alleen 6 maanden of 10000km.

Laat ik zeggen dat ik niet blij ben.

Wel vreemd dat sommige dealers uit coulance wel de schijven vervangen. Men weet dondersgoed dat er een probleem is. Ook bij PON.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » wo 20 apr 2016, 12:44

Dat kun je niet stellen Jove. Het is niet zo dat iedereen op het forum het probleem ondervind. Sommige mensen geven zelfs aan dat er helemaal niets aan de hand is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 20 apr 2016, 13:37

Petrolhead Tom schreef:Dat kun je niet stellen Jove. Het is niet zo dat iedereen op het forum het probleem ondervind. Sommige mensen geven zelfs aan dat er helemaal niets aan de hand is.

Maar hoe verklaar jij dan Tom dat er toch redelijk veel er wel last van hebben. Ikzelf heb bij mijn andere ook VAG auto's nog nooit hiervan last ondervonden. En mijn Up was net een jaar oud met 8000 km op de teller en begon te trillen. En ik rijdt niet anders als met mijn andere auto's. Dus mogelijk zit er een serie onder die niet goed zijn of van een ander merk/samenstelling??
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » do 21 apr 2016, 06:34

Verklaren kan ik het niet. Maar bij oude BMW's, uit mijn hoofd E39 5-serie hadden ook veel mensen er last van. Een paar keer goed hard remmen en het was weg. Ik rem regelmatig express even heel erg hard en heb nergens last van. Daarbij zijn er wel wat mensen die er last van hebben maar nog veel meer die er geen last van hebben. Het gaat mijns inziens dus te ver om te spreken van een structureel probleem. Als je het op kunt lossen door af en toe eens een paar keer heel hard achter elkaar te remmen dan is dat toch een veel betere optie dan voor veel geld de hele remmerij te laten vervangen?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door damianw26 » wo 15 jun 2016, 13:32

Sinds kort ook heb ik er ook last van, ondanks een paar keer hard remmen. Al lijkt het trillen de ene dag weg en de volgende dag trilt het stuur licht en soms heviger bij het remmen. Zou het ook iets anders kunnen zijn gezien het trillen niet altijd aanwezig is? En mocht de boel krom zijn, kan ik dan op enige coulance rekenen na 1 jaar en 3 maanden oud?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door damianw26 » wo 15 jun 2016, 13:36

Oja en ik sta nooit onnodig met mijn voet op de rem stil, zeker niet wanneer het heeft geregend. Moet ik langdurig stilstaan dan trek ik de handrem aan.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 15 jun 2016, 14:19

damianw26 schreef:Oja en ik sta nooit onnodig met mijn voet op de rem stil, zeker niet wanneer het heeft geregend. Moet ik langdurig stilstaan dan trek ik de handrem aan.

Ik heb dit probleem nog niet met 1 auto (19) gehad. Waaronder ook enkele VAG modellen. Behalve met de UP! binnen 8000 km.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie