Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » wo 09 apr 2014, 09:53

Touchwood schreef:Als je veel remt worden de schijven sneller dun. En versleten dunne schijven trekken uiteindelijk allemaal krom.
Maar toch niet na 15.000 km?
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Remschijf problemen

Bericht door CitigoCNG » wo 09 apr 2014, 10:31

MicroUp schreef:
CitigoCNG schreef:Ik ben nu aan de eerste 15.000 km beurt toe. Ik rem nauwelijks en mijn blokken en schijven ziet er goed uit. Ik herken het (nog) niet.

Wel viel mij op dat ik met name bij mijn nieuwe winterbanden vrij veel last had van trillingen in het stuur (alle vier de wielen gebalanceerd). Bij mijn zomerbanden is dit minder maar heb toch het idee dat het niet 100 % weg is (ook opnieuw gebalanceerd). Dit kan met de schijfremmen te maken hebben.
Juist dat niet goed door remmen is funest voor schijven. Af en toe goed vol doorremmen is goed voor de "bite" van je remblokken op je schijven, blokken slijten regelmatiger en je schijven hebben minder te verduren omdat je je schijft "schoon" remt.

Geloof me, er zijn ook heel veel mensen die voor een stoplicht hun rem ingetrapt houden. Zeker als de schijven op tempratuur zijn en het vochtig weer is, kunnen je schrijven krom trekken.

Je kan kromme schijven herkennen als je vanaf een hogere snelheid afremt en je stuur en/of pedaal begint te trillen. Je kan dit niet voelen met 50 KM/H. Daarnaast kan je het ook herkennen aan trekken van je auto tijdens het remmen.

Kijken naar een schijf zegt niks, je kan dan niet zien of deze krom is :)
Klopt. Maar ik rem ook regelmatig stevig, ik rij ongeveer 400 kilometer in de week en voornamelijk snelweg. Dan moet je soms remmen, maar daarnaast houdt ik vaak veel afstand en laat de auto extreem lang uitrollen ook ben ik aardig goed in rotondes en bochten nemen zonder remmen. Remmen is zonde en vaak niet nodig in mijn optiek.

Ik zal de naaf eens na gaan meten of er een slag in zit.

Gebruikersavatar
DerMeister
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 09:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door DerMeister » wo 09 apr 2014, 11:34

Normaal gesproken krijg je niet zo gauw kromme schijven.
Maar mij is het zelfs eens gelukt met R32 schijven op mijn toenmalige Golf
Alleen ik had er een paar rondjes nordschleife voor nodig :mrgreen:
Grt, Per

Only Music Survives!!

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Remschijf problemen

Bericht door Upsilon » wo 09 apr 2014, 11:35

CitigoCNG schreef:Voor de mensen die zo afgescheept worden met zo weinig kilometers. Jullie moeten jullie verenigen en of rechtsbijstand inschakelen of een programma als radar inschakelen. Want het is belachelijk na zo weinig kilometers.
Heb ik ook al eerder aangegeven in dit topic. Onbegrijpelijk dat mensen dit zo snel accepteren. Een remschijf hoort langer mee te gaan dan 15.000 kilometer. Als dat niet zo is dan is er structureel iets aan de hand.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 09 apr 2014, 13:48

Upsilon schreef:
CitigoCNG schreef:Voor de mensen die zo afgescheept worden met zo weinig kilometers. Jullie moeten jullie verenigen en of rechtsbijstand inschakelen of een programma als radar inschakelen. Want het is belachelijk na zo weinig kilometers.
Heb ik ook al eerder aangegeven in dit topic. Onbegrijpelijk dat mensen dit zo snel accepteren. Een remschijf hoort langer mee te gaan dan 15.000 kilometer. Als dat niet zo is dan is er structureel iets aan de hand.

Helemaal mee eens! :clap:
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Remschijf problemen

Bericht door UpSie » wo 09 apr 2014, 20:48

Ben ik het ook mee eens.
Normaal gezien moeten voorschijven wel een 50000km meegaan, onder zware omstandigheden.
Dit duid inderdaad op een zwakke constructie of foutieve ophanging van de remzadels.
Ik denk namelijk dat het probleem ontstaat als gevolg van het ongelijkmatig aanleggen van de blokken tijdenshet remmen.
De remklauwen zijn zwevend opgehangen en de blokken worden door 1 remzuiger aangelegd.
De blokken welke aan de de binnenkant van de naaf zitten schuiven over geleide pinnen, als hier nu een hapering in zit, zorgt de hydraulische druk voor een verzet in de schijf die vervolgens een slingering veroorzaakt, en als een trilling in het pedaal gevoeld wordt.
Heeft een veelrijder al eens oude blokken bekeken? En misschien geconstateerd of ze schuin of ongelijk versleten zijn?
Dit kan een reden zijn de remklauwen verdacht maakt.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Remschijf problemen

Bericht door MicroUp » do 10 apr 2014, 07:35

Sommige lezen echt met hun ogen dicht :)

Zoals ik al aangaf komt het vaker voor dat de up! een slag heeft in de wielnaven! Het komt niet door de schijven, want deze zijn hetzelfde als die van de Polo. (Voor sommige die het niet weten, de up! heeft een voor en achteras van een Polo.)

Schijven zijn van prima kwaliteit, naven kunnen dus een slag hebben.
Een up! met wat extra's.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door RobertJ » do 10 apr 2014, 08:04

MicroUp schreef:Sommige lezen echt met hun ogen dicht :)

Zoals ik al aangaf komt het vaker voor dat de up! een slag heeft in de wielnaven! Het komt niet door de schijven, want deze zijn hetzelfde als die van de Polo. (Voor sommige die het niet weten, de up! heeft een voor en achteras van een Polo.)

Schijven zijn van prima kwaliteit, naven kunnen dus een slag hebben.
Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk is het dus geen fout van de bestuurder, maar die mag dikwijls wel de rekening betalen......

Let wel, er mogen dan wel manieren zijn om de trilling te voorkomen, maar volgens mij is die rijstijl nergens opgenomen in de handleiding en sluit niet aan bij de rijstijl van de rijexamen eisen. ((Blablabla).

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
--BUMP--
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 16:16

Re: Remschijf problemen

Bericht door --BUMP-- » do 10 apr 2014, 22:07

Nog een weekje en dan gaat mn Up naar de dealer. Ik heb bij het maken van de afspraak al aangegeven dat het 'volgens internet' ook aan de wielnaven zou kunnen liggen. De werkplaatschef zou er alvast over gaan nadenken, werd me verteld. Hopelijk kijken ze dus wat verder dan alleen de remschijven!
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Remschijf problemen

Bericht door UpSie » vr 11 apr 2014, 01:57

Begrijp niet wat een slag in een wielnaaf is?
Het is niet anders dan een veerpoot waar een lagerbus in zit, hier zit een flens aan die op de binnenring van de ingeperste lagers zit, daar wordt eenerzijds de remschijf op gemoneerd en de flens bevat binnenvertanding daar schuift de aandrijfas doorheen die vervolgens met een moer wordt vastgezet.
Een slag is mijn belevings gevoel onmogelijk, dit zou tijdens het rijden altijd gevoeld worden.
Ga er derhalve vanuit dat de voorste wiellagers te veel speling hadden?
Als dit zo is, dan zijn de wiellagers wel heel erg zwak en zeer snel versleten.
Bij mijn vorige auto Kia Sorento 3.5v6 hebben deze rondom 260000km eringezeten en als nieuw zo ingeruild.
Wel is het bij meerdere auto's een zwak punt, mijn buurvrouw rijdt alto's en daar liggen ze er ook met 35000km uit, staat overgins bekend als betrouwbaarheids wonder. En heeft ook zat ellende.
Rammelende kat hitteschild(afgescheurd door trillen) in de deur afgebroken deurhendels, en als gezegd steeds terugkerende versleten wiellagers.
Maar daardoor geen trillende remmen als gevolg, zelfs niet met automaat.

Misschien dat iemand mij een goede uitleg kan verstrekken wat een slag in de voornaaf is.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » vr 11 apr 2014, 07:12

Ik ben ook benieuwd wat een slag in een wielnaaf is.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Remschijf problemen

Bericht door RobertJ » vr 11 apr 2014, 09:27

Met de juiste apparatuur kan men gewoon de slag in een schijf nameten. Ik ben wel benieuwd of dat echt is gemeten bij de mensen hier.

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
Bertje
Vagling liefhebber
Berichten: 161
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 00:38
Locatie: Nijkerk

Re: Remschijf problemen

Bericht door Bertje » ma 14 apr 2014, 09:07

Van mijn kant ook maar weer eens een reactie op het forum,

Mijn schijven trilden al bij zo'n 4000 km. Direct gemeld bij de dealer en afgesproken te wachten tot de eerste beurt.
Tijdens de eerste (15000 km.) beurt zijn de schijven afgedraaid. In principe was ik hier blij mee omdat afgedraaide schijven in de regel niet meer kromtrekken. Heerlijk om na de beurt weer zonder trillen tot stilstand te komen... :P

Maar helaas: Bij ca. 20000 km begon het trillen opnieuw. direct weer contact gelegd met de dealer en deze gaf aan het probleem op te lossen bij de volgende beurt als ik hierop wilde wachten. Omdat ik redelijk veel rijd, duurt dat maar een paar maanden.

Bij de volgende beurt (30000 km.) alsnog de schijven vervangen. In eerste instantie moest ik de volledige rekening betalen, na gevraagd te hebben of ze zich wel lekker voelde werd de helft van de kosten coulance. Toen aangegeven dat ik de rechtsbijstand eerst om advies ging vragen alvorens akkoord te kunnen gaan met hun voorstel omdat ik, op een paar duizend km. na, eigenlijk nog nooit trillingsvrij heb gereden. Nog voor ik dit plan kon uitvoeren werd toch de gehele rekening gereduceerd tot 0,00. Alleen moest ik wèl even tekenen dat ik een eventuele volgende keer geen garantie zou hebben... :naughty: Boeven zijn het!
Verder wel tevreden met de nieuwe schijven, maar tegelijk vraag ik me af of het trillen niet opnieuw terug komt. we zijn inmiddels weer zo'n 5000 km verder en tot nu toe trillingsvrij.

wordt misschien vervolgd... ;)
| High Up! 75 pk. Candy White | Executive | Drive | Dynamic | Panoramadak | Vier deuren | Nepleer ;-) met stoelverwarming | Winterbanden op Dezent F lichtmetaal | reservewiel |Polo 6R antenne|

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Remschijf problemen

Bericht door Touchwood » ma 14 apr 2014, 09:12

Ja, en hoeveel schade heeft de stuurinrichting inmiddels al opgelopen vanwege dat trillen? Ongelooflijk, dat ze je gewoon nog 11000 km door laten rijden alvorens iets te doen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Remschijf problemen

Bericht door Upsilon » ma 14 apr 2014, 09:34

MicroUp schreef:Sommige lezen echt met hun ogen dicht :)

Zoals ik al aangaf komt het vaker voor dat de up! een slag heeft in de wielnaven! Het komt niet door de schijven, want deze zijn hetzelfde als die van de Polo. (Voor sommige die het niet weten, de up! heeft een voor en achteras van een Polo.)

Schijven zijn van prima kwaliteit, naven kunnen dus een slag hebben.
Dit is niet interessant om te weten, de wetgever verlangt dat niet van ons consumenten. Ik ben geen automonteur, ik rij er alleen in. wat ik wel weet is dan een remschijf langer hoort mee te gaan dan 15.000 kilometer bij wijze van spreken. Of het nu ligt aan schijven, naven of wat dan ook. (non)-conformitiet. daar gaat het om.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Remschijf problemen

Bericht door MicroUp » di 15 apr 2014, 08:28

Hele verhalen over rechtsbijstand etc. etc. Ik snap sommige mensen prima en ik kan me goed voorstellen dat een product goed moet zijn. In je garantie voorwaarden staat duidelijk dat je 6 maanden of 10.000KM garantie hebt op je schijven. In je garantie voorwaarden staat ook dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt. Coulance is geen verplichting, vanuit geen enkele dealer. En kom alsjeblieft niet met consumentenrecht, geloof me, deze kan ik dag dromen :)

Door bij dealers door te drammen over wetgeving, coulance etc etc, creëer je een bepaalde sfeer. Je verliest dan je gun factor. Wees gewoon netjes en correct en wees duidelijk. Het is niet dat dealer niet willen, dealers zitten ook met kosten die ze willen verhalen. Als je met hun mee denkt, denkt een dealer ook met je mee.

Dealers moeten al veel opdraaien voor kosten. De importeur vergoed dit niet. Ik kan me goed voorstellen dat dealers weerstand bieden, als de importeur aangeeft dat het geen garantie is. Niet meer dan normaal, als consument doe je niks anders.

Echter, is het aan de dealer hoe ver men wilt gaan. In dit geval is het niet de schijf de veroorzaker. Deze zijn goed. Het zijn de wielnaven die kromme schijven veroorzaken. Voor de techneuten onder ons: Wielnaaf heet bij VW: radnabe. En indien we het artikelnummer willen weten: 1S0407615.

Ik heb ervaring, zelf zitten er bij mij nieuwe schijven, blokken en naven op. Er zat namelijk een slag van 4MM in mijn naaf. Alles is onder garantie vervangen, want de kromme schijven waren een vervolg van een slag in mijn naven.
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » di 15 apr 2014, 08:50

Ik blijf het naven verhaal ook het meest voor de hand liggende vinden. Dat verklaard waarom het ook weer terug komt. Het vervangen van alleen de schijven is symptoombestrijding.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Remschijf problemen

Bericht door MicroUp » di 15 apr 2014, 09:10

Iemand die het snapt :) Zoals je zegt, zolang je wielnaaf niet goed is, zal een nieuwe schijf een tijdelijke oplossing zijn. Het euvel komt dan weer terug.
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Remschijf problemen

Bericht door Upsilon » di 15 apr 2014, 11:40

MicroUp schreef: En kom alsjeblieft niet met consumentenrecht, geloof me, deze kan ik dag dromen :)
Dan zou je ook moeten weten dat de garantievoorwaarden van een fabrikant niet boven de Nederlandse wet gaan ;) . Als deze bepaalt dat schijven/naven langer mee moeten gaan heb je gewoon garantie. Alleen recht hebben en krijgen zijn helaas twee verschillende dingen :x
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Remschijf problemen

Bericht door MicroUp » di 15 apr 2014, 13:40

Ik ben het niet helemaal met je eens :) Maar dan gaan we een discussie krijgen en daar is deze hele topic niet voor. Ik heb al meerdere malen een oplossing gegeven over het probleem, maar ik lees alleen maar negatieve berichten over dealers en welke rechten we allemaal niet hebben. Nogmaals, een dealer is niet verplicht coulance te geven :)

Enfin, als er nog vragen zijn over het probleem, geef ik reactie, reactie op rechten en plichten laat ik achterwege. :dance:
Een up! met wat extra's.

Plaats reactie