Blokkering sleutel bij starten

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Patrick-Brand » za 16 mar 2013, 20:33

Ik heb nu sinds 2 dagen m'n Up! Erg tevreden, slechts één opmerking. Ik heb nu al meerdere keren gehad dat als ik de sleutel omdraai tot punt 2, dat alle lampjes gaan branden, ik even twee seconden wacht, en dan de motor wil starten deze blokkeert om verder om te draaien. Ik krijg de sleutel dan gewoon niet verder gedraaid!
Ik moet hem dan weer helemaal terugdraaien en direct weer draaien naar 'motor starten' en dan doet hij het wel. Herkenbaar? Doe ik iets fout? Of wringt het gewoon nog een beetje door de nieuwigheid?
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door BarMove(d)Up » za 16 mar 2013, 20:49

Patrick-Brand schreef:Ik heb nu sinds 2 dagen m'n Up! Erg tevreden, slechts één opmerking. Ik heb nu al meerdere keren gehad dat als ik de sleutel omdraai tot punt 2, dat alle lampjes gaan branden, ik even twee seconden wacht, en dan de motor wil starten deze blokkeert om verder om te draaien. Ik krijg de sleutel dan gewoon niet verder gedraaid!
Ik moet hem dan weer helemaal terugdraaien en direct weer draaien naar 'motor starten' en dan doet hij het wel. Herkenbaar? Doe ik iets fout? Of wringt het gewoon nog een beetje door de nieuwigheid?
Herken het niet. Mijn Up! Nu 1,5 week en ca. 10 keer gestart, dus nieuwigheid zal het niet zijn.
Stuurslot is het volgens mij ook niet, want daar krijg je niet dat wat jij beschrijft.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Uppert » za 16 mar 2013, 21:12

Kan het zijn dat je net ietsje te ver doordraait? Prongeluk?
Na de stand "contact aan" krijg je "starten". Als je net te ver doorschiet na "contact aan" kan het zijn dat de vergrendeling er al op springt.
Als je 1x gestart hebt zorgt die vergrendeling ervoor dat je niet per ongeluk nogmaals de startmotor kan bedienen terwijl de motor al loopt. Alle VW's hebben dit. Als de motor afslaat moet je altijd eerst contact uit zetten voordat je de sleutel weer in de startstand kan draaien.
Zo niet dan klinkt het als een defect contactslot.

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Patrick-Brand » za 16 mar 2013, 22:50

Uppert schreef:Kan het zijn dat je net ietsje te ver doordraait? Prongeluk?
Na de stand "contact aan" krijg je "starten". Als je net te ver doorschiet na "contact aan" kan het zijn dat de vergrendeling er al op springt.
Als je 1x gestart hebt zorgt die vergrendeling ervoor dat je niet per ongeluk nogmaals de startmotor kan bedienen terwijl de motor al loopt. Alle VW's hebben dit. Als de motor afslaat moet je altijd eerst contact uit zetten voordat je de sleutel weer in de startstand kan draaien.
Zo niet dan klinkt het als een defect contactslot.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels in best veel auto's gereden, maar dit nog niet eerder tegengekomen, ik heb ook niet het idee dat ik iets fout doe. \
Als ik naar de stand 'contact aan' gaat heeft de motor nog niet gedraaid. Maar wellicht is het zo dat de auto denkt dat de motor is gestart en zichzelf daarom beschermt en blokkeert zoals jij aangeeft? Ik ga het sowieso even in de gaten houden.
Bij diesels weet ik dat het goed is eerst even een seconde te wachten na het contact aandoen om de gloeispiraal voor te verwarmen. Heeft dat ook zin bij de Up? Of kan je in principe sleutel erin en direct doordraaien naar motor starten? Want als ik direct doordraai vanaf sleutel erin doen lijkt het probleem zich niet voor te doen.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Uppert » zo 17 mar 2013, 09:27

Je kan een benzinemotor direct starten, het is niet nodig eerst het contact aan te zetten. Ook geen gas geven tijdens het starten.
De blokkering is mechanisch en behoort pas in werking te komen als de sleutel in de startpositie gedraaid wordt (of op zn vroegst gedeeltelijk). Zoals je al aangeeft, je hebt niet het gevoel dat je zelf iets fout doet, lijkt het me sterk dat je de sleutel te ver doordraait dus misschien goed om even langs de dealer te gaan.

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door el coche SEAT » zo 17 mar 2013, 09:35

Trap je wel de koppeling in?
Zonder ingetrapte koppeling, start de UP! namelijk niet.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door oubaasje » zo 17 mar 2013, 09:57

Bij de automaat moet je het rempedaal helemaal indrukken anders start 'ie ook niet!

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Patrick-Brand » zo 17 mar 2013, 10:01

el coche SEAT schreef:Trap je wel de koppeling in?
Zonder ingetrapte koppeling, start de UP! namelijk niet.
Dat is het dan! Zelf nog niet opgekomen haha. Nu ik terugdenk is het inderdaad zo dat Ik mijn auto's altijd in z'n vrij zet en ook eigenlijk altijd zonder koppeling start. Nog nooit is dat een probleem geweest eigenlijk. Zelfs niet bij de VW Caddy.
Bedankt in ieder geval! ;)
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door el coche SEAT » zo 17 mar 2013, 10:13

Geen dank.

Start/stop systeem is de boosdoener 8-)
En dat zal de Caddy wel niet hebben.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
ECMLfan
Forum newbie
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 15:54
Locatie: al Mii re
Contacteer:

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door ECMLfan » do 11 apr 2013, 21:43

Ik heb dit met mijn @Mii in 3 maanden ook 1x mee gemaakt. Was erg ontevreden en moest toch echt even bij mezelf na gaan of ik geen verkeerde handeling had gemaakt o.i.d. Het is bij 1x gebleven en is dus voor mij geen issue. De versnellingsbak.... daar heb ik weer iedere rit oorlog mee. maar ik troost mij met de gedachten dat velen met mij dat probleem hebben. ;)
Regelmatig met 250 km/h over de A4
Status: @Mii gekocht op 20-12-2012
Wenslijst: Cruise control op de @Mii, blauw dashboard.

Tibbi3
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za 01 dec 2012, 16:13

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Tibbi3 » ma 15 apr 2013, 13:43

Ik heb soms hetzelfde probleem.Je hebt dit probleem waarschijnlijk wanneer je de auto al even ontgrendeld hebt.

Als je namelijk eerst een hoop bagage in de Up gooit, een paar keer op en neer loopt, kan het inderdaad voorkomen omdat het te lang duurt voordat je de auto hebt gestart en dan moet je de Up! weer blokkeren en deblokkeren. Althans...dat helpt bij mij altijd.

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door piet48 » ma 15 apr 2013, 22:19

Heb het wel eens gehad wat ik verkeerd deed weet ik niet of ik net even wachtte om door te draaien of de voet van de koppeling,ik weet het niet.Maar het stoort mij niet.Het zal wel aan mij liggen.
Grt Piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

Tibbi3
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za 01 dec 2012, 16:13

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Tibbi3 » ma 13 mei 2013, 11:46

Wat ik me overigens wel afvraag:

Je staat voor de brug, je zet je motor uit, maar laat wel je sleutel in het contact voor radio. De brug gaat weer open en je wilt de auto weer starten. Maar dan moet je de sleutel eerst weer naar de 1e stand terug draaien en vervolgens helemaal omdraaien, anders start de auto niet. Hoort dit zo?

Gebruikersavatar
Bhuddymahn
Donateur member
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 00:59
Locatie: Amstelveen/Delft/Den Haag

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Bhuddymahn » ma 13 mei 2013, 11:57

Ja, hoort zo. Beetje volkswagen eigen. Als de auto afslaat kan je ook niet meteen starten, eerst terugdraaien. Bij heleboel andere merken hoeft dat niet. Ik zou zeggen: gewoon start stop systeem gebruiken voor de brug, is ie met een druk op de koppeling weer aan ;)
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.

|Peugeot 206 Roland Garros

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door BarMove(d)Up » ma 13 mei 2013, 15:33

Bhuddymahn schreef:Ja, hoort zo. Beetje volkswagen eigen. Als de auto afslaat kan je ook niet meteen starten, eerst terugdraaien. Bij heleboel andere merken hoeft dat niet. Ik zou zeggen: gewoon start stop systeem gebruiken voor de brug, is ie met een druk op de koppeling weer aan ;)
Dat hangt er dan wel weer vanaf hoe lang je startstop gebruikt.
Als de motor ca. 10 minuten uit is op startstop moet je toch weer helemaal starten. Dat heb ik in elk geval een keer meegemaakt.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door erikvank » ma 13 mei 2013, 16:04

BarMove(d)Up schreef:
Bhuddymahn schreef:Ja, hoort zo. Beetje volkswagen eigen. Als de auto afslaat kan je ook niet meteen starten, eerst terugdraaien. Bij heleboel andere merken hoeft dat niet. Ik zou zeggen: gewoon start stop systeem gebruiken voor de brug, is ie met een druk op de koppeling weer aan ;)
Dat hangt er dan wel weer vanaf hoe lang je startstop gebruikt.
Als de motor ca. 10 minuten uit is op startstop moet je toch weer helemaal starten. Dat heb ik in elk geval een keer meegemaakt.
Of je staat voor de brug te wachten en de motor start zelf weer, lang voor de brug weer dicht is. Maar ook ik doe het, als het even kan, mbv het start-stop-systeem en niet met de sleutel.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Jimup
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 21:01

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Jimup » ma 13 mei 2013, 17:22

erikvank schreef:
BarMove(d)Up schreef:
Bhuddymahn schreef:Ja, hoort zo. Beetje volkswagen eigen. Als de auto afslaat kan je ook niet meteen starten, eerst terugdraaien. Bij heleboel andere merken hoeft dat niet. Ik zou zeggen: gewoon start stop systeem gebruiken voor de brug, is ie met een druk op de koppeling weer aan ;)
Dat hangt er dan wel weer vanaf hoe lang je startstop gebruikt.
Als de motor ca. 10 minuten uit is op startstop moet je toch weer helemaal starten. Dat heb ik in elk geval een keer meegemaakt.
Of je staat voor de brug te wachten en de motor start zelf weer, lang voor de brug weer dicht is. Maar ook ik doe het, als het even kan, mbv het start-stop-systeem en niet met de sleutel.
Toen mij dat afgelopen week voor het eerst gebeurde schrok ik wel even! Volgens mij houd hij het max 10 minuten vol met de lichten, radio en kacheltje.
Volkswagen up! - 2013 - 60pk - 5drs - high up! - Executive pakket - wit

Janwierlo
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 07:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door Janwierlo » ma 23 okt 2017, 07:58

De UP valt weleens in stuurslot, als je dan een tikkie naar rechts of links doet dan draait die wel door.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Blokkering sleutel bij starten

Bericht door TwitNour » ma 23 okt 2017, 10:17

Wanneer de Up met het start/stop systeem uitvalt, zal het weer automatisch starten wanneer
- de koppeling in wordt gedrukt
- de druk in het hydraulische systeem van de remmen verandert
- de auto gaat rollen (helling)
- de spanning in de accu te laag wordt

Je kunt de auto uit start/stop niet starten door weer de sleutel om te draaien, daarvoor moet je het contact eerst weer helemaal uitzetten.

Wat wel voorkomt is dat je de auto stilzet en start/stop in werking zal treden, de motor niet opnieuw aangaat bij bovengenoemde factoren. Dit kan twee (voor mij bekende) oorzaken hebben. De gordel van de bestuurder is in de tussentijd te lang los geweest en de portier is geopend geweest. Het symbool van de accu zal in je dashboard gaan branden en dit is een indicatie dat je de motor weer moet starten met de sleutel (zie handleiding van de Up) door het contact helemaal uit te zetten en dan zoals normaal weer te starten.

Ps: waarom ineens ene bump op deze oude post?

Plaats reactie