Inrijden van je nieuwe auto?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
ricardovisser
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2013, 13:26

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door ricardovisser » zo 19 mei 2013, 09:37

Ik heb naast de up nog een ford focus 1.8 tdci uit 2003 met 373.000 km op de teller. Rij met regelmaat via duitsland richting italie. Vaak continu 3500 tot 4000 toeren..

Motor functioneert zeer goed. Oorzaak.. iedere 15000 km een oliebeurt. Dan blijft de motor in topconditie.
Dus ook de op regelmatig olie laten verversen. Dan gaat ie vele duizenden en duizende km mee. Terwijl je gewoon kan knallen.
Motor schade kan alleen worden veroorzaakt door koude motor belasten en verouderde olie. Of een te laag of te hoog oliepeil.
Oftewel zorg voor goed olie dan beleef je jaren plezier aan je up

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Victorio » wo 05 jun 2013, 17:41

Kan een te hoog oliepeil echt schade veroorzaken?
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Patrick-Brand » wo 05 jun 2013, 18:07

Victorio schreef:Kan een te hoog oliepeil echt schade veroorzaken?
Als het olieniveau te hoog is, kunnen de drijfstangen erin rondslaan, of kloppen.
Als dit gebeurt vormt er zich schuim in de olie die kan worden aangezogen en rondgepompt in het oliecircuit, en zo uiteindelijk bij de kritische smeerpunten (krukaslagers, nokkenaslagers, kleptuimelaars, enz...) komen.
Aangezien de schuim bestaat uit lucht, lucht samendrukbaar is, en zeker geen smeereigenschappen heeft ontstaat er dus een smeerprobleem. Grenssmering, of zelfs helemaal geen smering meer.
M.a.w. motorschade.
Door dat de drijfstangen in de olie kloppen, kunnen ze ook olie omhoogwerpen, naar de cilindervoeringen.
Waarbij normaal de olie die tussen de drijfstanglagers uitgeperst word, naar de cilindervoeringen word gegooid, komt er nu een extra hoeveelheid olie op de voeringen.
Deze extra hoeveelheid olie kan niet goed (afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk) worden afgeschraapt door de olieschraapveren, waardoor er meer olie achterblijft, en al dan niet gedeeltelijk verbrand.
De verbrande olie zorgt dan voor zwarte rook en roetvorming, de onverbrande olie zorgt voor een vervuilde bougie en kleppen, en voor olie in de uitlaat. (oftewel, olieverbruik....).
Het olieniveau corrigeren (tussen MIN en MAX) is dus wel aan te bevelen !
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=675316
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Tom Westendorp » do 06 jun 2013, 08:59

Oliepeil is inderdaad zeer belangrijk! Regelmatig controleren en zo nodig bijvullen is het devies.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
GrijzeUp
Vagling liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 19:16

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door GrijzeUp » do 06 jun 2013, 11:59

Een te laag oliepeil is niet goed, maar een te hoog oliepeil is minstens zo slecht!

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Victorio » do 06 jun 2013, 13:13

Ok. Wist niet dat teveel olie echt slecht was.
Je moet natuurlijk aardig je best doen om er teveel in te gooien... maar even controleren na bijvullen is dus altijd verstandig. :)
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Patrick-Brand » do 06 jun 2013, 19:55

Victorio schreef:Ok. Wist niet dat teveel olie echt slecht was.
Je moet natuurlijk aardig je best doen om er teveel in te gooien... maar even controleren na bijvullen is dus altijd verstandig. :)
Weleens iemand (het was een vrouw ja!) gehoord die de olie ging bijvullen.. Bijvullen net als de ruitenwisservloeistof, tot het randje. :lol:
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door DonkUp » do 06 jun 2013, 20:04

Patrick-Brand schreef:Weleens iemand (het was een vrouw ja!) gehoord die de olie ging bijvullen.. Bijvullen net als de ruitenwisservloeistof, tot het randje.
Oud buurjongen van me ooit eens: olie bijvullen in de eerste-de-beste vuldop... de radiateur. En maar niet snappen waarom het oliepeil niet hoger kwam :roll:
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Fido#77
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2013, 11:44

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Fido#77 » di 25 jun 2013, 10:40

Grappig,

zaterdag onze nieuwe UP! opgehaald, thuis meteen het boekje gelezen.. en daar staat dus in:

Inrijden: eerste 1000 km niet meer als 2/3 belasting qua toerental en tot 1500km langzaam aan opvoeren....Daarna is hij ingereden..

Dusszz ik hou me maar aan de handleiding van Volkswagen...
:D

vwman
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 19:18

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door vwman » za 06 jul 2013, 19:28

Echt inrijden is niet meer nodig, ik heb mijn Up nu 7 mnd en 23000 km staat er op , geen centje pijn, maar de eerste 1000 km rustig is voor het verloop beter. Als je uit je bed komt ga je ook niet direct een sprintje trekken . De beurten bij VW zijn vast staande prijzen. Ik verkoop zelf al 30 jaar VW maar geloof mij de Up is top.

Gebruikersavatar
Ajavas
Vagling liefhebber
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 19:59
Locatie: Spijkenisse

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Ajavas » zo 07 jul 2013, 05:58

vwman schreef:Echt inrijden is niet meer nodig, ik heb mijn Up nu 7 mnd en 23000 km staat er op , geen centje pijn, maar de eerste 1000 km rustig is voor het verloop beter. Als je uit je bed komt ga je ook niet direct een sprintje trekken . De beurten bij VW zijn vast staande prijzen. Ik verkoop zelf al 30 jaar VW maar geloof mij de Up is top.
:) Wat leuk dat ook een VW verkoper zich heeft aangemeld hier, want er zijn zat mensen die diverse vragen hebben over de Up! of overwegen er één aan te schaffen. Als je hier even zou voorstellen dan weten mensen dat. ;)

Even voorstellen.
Move Up! DBP | 5 deurs | 60 PK | BMT | CEB | E & D | M & M | 6 speakers systeem | Verlichting | 16" FOX FX4 Velgen | VAGCOM | Korte Antenne | Ruiten/Verlichting Getint | Eibach Pro Kit

Ons Uppie!

ABT-UP
Donateur member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 17:04

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door ABT-UP » zo 29 sep 2013, 11:25

ik vind,dat ieder moet doen ( inrijden) wat hem het beste gevoel geeft,,denk dat het bij de meeste tussen de oren zit :mrgreen:

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Touchwood » zo 29 sep 2013, 16:17

vaak hoor je ook de bewering, dat je je up in moet rijden met veel wisselende belastingen en snelheden. met als argument, dat je up anders lui wordt.

vind ik zo raar bij zo'n modern computergestuurd autootje. lijkt me meer een handelwijze uit een lang vervlogen verleden, toen autos nog uitgerust waren met carburateurs en de inwendige toleranties niet zo nauwkeurig als nu.

beetje kalm aan doen in het begin is altijd goed. en als je lang met het motortje wilt doen daarna ook.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door damianw26 » zo 01 nov 2015, 17:25

Hoi,

Mijn up heeft 5100 kilometer gelopen, is deze nu volledig ingereden? Het VW instructieboekje boekje zegt dat ie na 1500 kilometer al ingereden is, dit lijkt mij echter vrij weinig :? . Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Groet Damian
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door arnout84 » zo 01 nov 2015, 18:21

Wordt het blok al niet "ingereden" in de fabriek?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 nov 2015, 19:00

Na 5100 kilometer heeft alles zich wel kunnen zetten lijkt me.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door damianw26 » zo 01 nov 2015, 19:27

Hoi,

Dat lijkt me duidelijk. Uiteraard hangt het verbruik volledig af van de rijstijl, maar kan ik de komende duizenden kilomters nog een (iets) lager verbruik verwachten of is het nu wel redelijk constant?

Groet Damian
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door arnout84 » zo 01 nov 2015, 20:02

damianw26 schreef:Hoi,

Dat lijkt me duidelijk. Uiteraard hangt het verbruik volledig af van de rijstijl, maar kan ik de komende duizenden kilomters nog een (iets) lager verbruik verwachten of is het nu wel redelijk constant?

Groet Damian
Toen ik de auto net had heb ik een uitschieter gehad van 1 op 21 maar sinds dat ik hem heb altijd tussen de 1 op 16 en 19

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 nov 2015, 20:23

Je rijstijl, breedte van de banden en dat soort zaken spelen meer een rol dan of je auto 5000 of 10000 kilometer heeft gereden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: Inrijden van je nieuwe auto?

Bericht door Niek14 » do 03 mei 2018, 22:11

Weer even geleden dat dit topic is gebruikt zie ik. En nu wij onze GTI hebben en er zeer binnenkort nog een hoop trotse GTI rijders bij komen ben ik toch benieuwd hoe jullie deze duiveltjes gaan inrijden.

Voor mij is het “rustig” inrijden van de GTI toch best lastig. :mrgreen:
Ik wil niet zeggen dat ik constant volle pijp rijd, maar vanaf het moment dat wij de auto hebben geef ik regelmatig een flinke dot gas. Uiteraard als het motortje al wat temperatuur heeft.
Ik word er blij van, en heb ook niet het idee dat het kwaad kan.
Onze vorige 2 UP!’s heb ik op de zelfde manier “ingereden” (lekker vlot) en heb er nooit problemen mee gehad of olie verbruik bij geconstateerd.

De auto heeft er nu ruim 1400 km op zitten en heeft er nog altijd zin in, als het niet meer is :D
Ik zeg dus gas erop! :auto-layrubber:

Ik hoop dat zodra de volgende GTI’s worden afgeleverd, jullie ook je ervaring met “inrijden” delen.

Plaats reactie