Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hallo Dennis,
Beide zijden bekeken, lijken beide gelijk. Op voorgaande foto's was de rechterzijde.
Dit is links: Rem zoveel mogelijk op de motor -> terugschakelen door alle versnellingen. Volgend jaar wellicht weer de bergen in in Oostenrijk, tegen die tijd moet de voorzijde nog nieuwe banden, dus ik kan voordat ik ga nog een keer kijken en alsnog beslissen om te vervangen lijkt me.
Tnx,
Kees
Beide zijden bekeken, lijken beide gelijk. Op voorgaande foto's was de rechterzijde.
Dit is links: Rem zoveel mogelijk op de motor -> terugschakelen door alle versnellingen. Volgend jaar wellicht weer de bergen in in Oostenrijk, tegen die tijd moet de voorzijde nog nieuwe banden, dus ik kan voordat ik ga nog een keer kijken en alsnog beslissen om te vervangen lijkt me.
Tnx,
Kees
-
- Forum newbie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 15:16
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
remblokken zijn nog dik genoeg om te laten zitten mvg Peter
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Bedankt!
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Wel van belang om daarbij je koppeling goed te ontzien! Een paar keer vaker nieuwe remblokken is een stuk goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten, lijkt me.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Normaal terugschakelen met koppeling, niet te hoog in toeren de koppeling weer op laten komen. Meer kan ik er niet aan doen. Moet trouwens zeggen dat ik eenzelfde rijstijl bij mijn motor erop na houdt. Die heeft nu 48.000 gedraaid en de voering van de koppelingsplaten (natte meer-platenkoppeling) heeft nog zowat dezelfde dikte als bij nieuwe platen.
Ik vind het vooral irritant als mensen continue de rem aanraken in het verkeer, krijg je zo'n zenuwachtig sfeertje van.
Ik vind het vooral irritant als mensen continue de rem aanraken in het verkeer, krijg je zo'n zenuwachtig sfeertje van.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hoi Dennis,
Even je post uit een ander topic hierin gezet. Ik wilde net een post doen over de distributie... . Heb jij enig idee waarom de Up op zo'n lange interval loopt? Of is dit de trend tegenwoordig in autoland? Ik bedoel, mijn good old Arosa had een interval van 90.000 [km]. Zijn de riemen zoveel beter geworden, of heeft men bij VW de intervallen bewust groter gemaakt? Heb je al riemen geïnspecteerd en waar let je dan op? Scheurtjes? Rafels?
Had ooit een Suzuki Bandit (motor), die moest om de 6.000 [km] een kleine beurt (olie + oliefilter). Op een gegeven moment veranderde Yamaha (= concurrent) haar kleine interval naar 10.000 [km], en waarempel, Suzuki ook na een tijdje. Ik geloof nooit dat ze grote veranderingen in de motorblokken doorgevoerd hebben bij Suzuki (sommige modellen liepen gewoon door de nieuwe prijslijst in), maar dat het meer een commerciële kwestie was..
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Een normale distributie riem kan beslist niet tegen olie, echter zijn ze nu van een ander materiaal gemaakt waardoor de distributieriem meeloopt in de olie, het is geen distributieketting. Hebben tegenwoordig vrij veel auto’s en dan wordt een interval ineens 200.000km+
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
damianw26 schreef: ↑vr 14 dec 2018, 12:14Een normale distributie riem kan beslist niet tegen olie, echter zijn ze nu van een ander materiaal gemaakt waardoor de distributieriem meeloopt in de olie, het is geen distributieketting. Hebben tegenwoordig vrij veel auto’s en dan wordt een interval ineens 200.000km+
Kijk nou alsjeblieft uit wat voor onzin je op internet zet...
De riem van een Up loopt NIET in de olie.
Ford heeft tegenwoordig een serie motoren waarbij de riem in de olie loopt, deze motoren draaien ook op speciale olie.
Deze motoren liggen in meerdere merken auto's (bijvoorbeeld Peugeot, die werkt veel samen met Ford)
VW motoren hebben dit dus niet.
Tegenwoordig zijn de intervallen gewoon langer, kwaliteit van de riemen is beter, constructie van de motor is verfijnder waardoor de riem minder te lijden heeft. Riem is tegenwoordig vaak ook wat breder.
Hier staat ook een motor, een CBR 600, moet ook elke 6000 km nieuwe olie.
Zou dit om de 10k kunnen? Ja, dat kan tegenwoordig wel gezien de kwaliteit van de olie, maar ik haal de 6k nog niet eens per jaar.. Dus lekker elk jaar verversen.
Natte plaat koppeling, dus doorrijden met vervuilde olie is niet aan te raden... Het feit dat die brommer 14.000 toeren kan beuken helpt natuurlijk ook mee in het besluit van op tijd verversen
Terug naar auto's, ja je kan een riem visueel controleren op scheurtjes etc, maar dat zegt nog lang niet alles. Zelfs nieuwe riemen kunnen kapot gaan.
Tegenwoordig is een interval van 2 ton of hoger, icm 10 jaar of langer helemaal niet raar meer, het komt ook steeds minder vaak voor dat riemen knappen (of je moet in een Frans/Italiaans hok rijden, die doen dat nog wel eens )
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hoi Dennis,
Bedankt voor je reactie. Dat de riem van de Up niet in de olie zou lopen wist ik al wel, geholpen door het kunststof afdekkapje welke aan de zijkant van het blok zichtbaar is... (geen afdichting).
Alle motor/auto-merken schrijven een kilometer interval, of een jaarlijkse interval voor. Bij Suzuki was dat inderdaad 6k km, of een jaar. Aangezien ik ongeveer 10k per jaar reed (en rij), heb ik destijds besloten om voor de jaarlijkse winterbeurt te gaan. Altijd met kwalitatief goede Castrol GPS gereden, nul olieverbruik. Momenteel heb ik een Yamaha MT-09 (driepitter), ding loopt ook als een kogel waarbij ik ook elk jaar de olie ververs, ongeacht het aantal km's. Hij moet om de 10k nieuwe olie, soms kom ik er iets boven, soms er iets onder. T zal (wel altijd het filter erbij vervangen, volgens Yamaha niet nodig).
Een vriendin van me heeft een 207 gehad met een tot 2x toe (!) knappende riem. Het hok is weg inmiddels....
Bedankt voor je reactie. Dat de riem van de Up niet in de olie zou lopen wist ik al wel, geholpen door het kunststof afdekkapje welke aan de zijkant van het blok zichtbaar is... (geen afdichting).
Alle motor/auto-merken schrijven een kilometer interval, of een jaarlijkse interval voor. Bij Suzuki was dat inderdaad 6k km, of een jaar. Aangezien ik ongeveer 10k per jaar reed (en rij), heb ik destijds besloten om voor de jaarlijkse winterbeurt te gaan. Altijd met kwalitatief goede Castrol GPS gereden, nul olieverbruik. Momenteel heb ik een Yamaha MT-09 (driepitter), ding loopt ook als een kogel waarbij ik ook elk jaar de olie ververs, ongeacht het aantal km's. Hij moet om de 10k nieuwe olie, soms kom ik er iets boven, soms er iets onder. T zal (wel altijd het filter erbij vervangen, volgens Yamaha niet nodig).
Een vriendin van me heeft een 207 gehad met een tot 2x toe (!) knappende riem. Het hok is weg inmiddels....
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hmm was ik echt van overtuigd, 10 jaar is echt flink voor een droge riem, 240.000km ook. Ook bij de 1.0tsi loopt hij gewoon droog?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Jep. Zoals ik al zei, dat is een ontwikkeling van Ford, en VW gebruikt gewoon hun eigen motoren.
10 jaar valt wel mee toch? De Ford focus/fiesta/Fusion van 15 jaar oud heeft ook een interval van 10 jaar. Diezelfde motor ligt ook in de eerste generatie Mazda 2, ook een interval van 10 jaar. Km interval is 160.000 km uit m'n hoofd.
De veel gebruikte 1.6 DV6 diesel (ligt o.a. in Peugeot, Ford, Volvo, Citroën) heeft ook een interval van 180.000 km, de nieuwere versie 220.000 km, en ik weet eerlijk gezegd niet wat de nieuwste versie voor interval heeft...
Zijn ook allemaal riemen die niet in de olie lopen trouwens.
En zo zijn er heel veel voorbeelden.
80.000 km of 5 jaar is gewoon erg ouderwets.
Veel Alfa's hebben een interval van 60k of 3 jaar, en soms knappen ze al naar 2 jaar..... Koekoek. Alfa liefhebbers nemen dit voor lief, maar als je het mij vraagt is het gewoon een slecht ontwikkelde motor, zeker de distributie kant.
10 jaar valt wel mee toch? De Ford focus/fiesta/Fusion van 15 jaar oud heeft ook een interval van 10 jaar. Diezelfde motor ligt ook in de eerste generatie Mazda 2, ook een interval van 10 jaar. Km interval is 160.000 km uit m'n hoofd.
De veel gebruikte 1.6 DV6 diesel (ligt o.a. in Peugeot, Ford, Volvo, Citroën) heeft ook een interval van 180.000 km, de nieuwere versie 220.000 km, en ik weet eerlijk gezegd niet wat de nieuwste versie voor interval heeft...
Zijn ook allemaal riemen die niet in de olie lopen trouwens.
En zo zijn er heel veel voorbeelden.
80.000 km of 5 jaar is gewoon erg ouderwets.
Veel Alfa's hebben een interval van 60k of 3 jaar, en soms knappen ze al naar 2 jaar..... Koekoek. Alfa liefhebbers nemen dit voor lief, maar als je het mij vraagt is het gewoon een slecht ontwikkelde motor, zeker de distributie kant.
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Duidelijk weer
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13480
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
10 jaar is al 10 jaar de standaard zo ongeveer. Ik ben dan wel weer benieuwd hoe je er bij komt? Een simpele blik op het blok laat al wel zien dat de kans dat de riem door de olie loopt bijzonder onwaarschijnlijk is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Puur die 10 jaar en 240.000km, leek me zo lang voor een droge riem. Riemintervals bekijken doe ik niet dagelijks, dacht dat het veel korter was. Heb ook niet de moeite genomen/ een reden om de riem te bekijken, is ook niet “opvallend” zichtbaar in de volle motorruimte.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Nouja, niet opvallend zichtbaar..
Een kunststof distributieriemkap, die afgezonderd van het kleppendeksel gemonteerd zit, zonder pakking....
Is bij een 3 cilinder upje waar je om de motor heen kunt fietsen met 1 oog dicht nog te zien
Maar een riem die in de olie loopt gaat nog niet per definitie langer mee dan een droge riem hoor?
Die Ford motoren moeten zich nog bewijzen, zijn nog maar een paar jaar op de markt. Misschien knappen ze wel over een paar jaar...
Kettingen horen ook levenslang mee te gaan, is tegenwoordig ook janken met de pet op..
Maar het maakt ook niet uit, niemand kan alles weten, maar ik doel er meer op dat je moet uit kijken wat je op openbare forums neer zet, mensen die kunnen het even snel lezen en denken dat ze de juiste info te pakken hebben...
Zo staat er ook extreem veel onzin op Autoblog en Autoweek etc, puur omdat kantoorpikkies zonder enige technische kennis van auto's kwaaltjes op internet opzoeken en zo in het lijstje zetten van aankoop adviezen etc. Er word gesproken over riemen, terwijl desbetreffende auto's een ketting hebben, of andersom, intervallen die verre van juist zijn... Kun je niet maken op een site waar de consument de informatie vanaf haalt..
Een kunststof distributieriemkap, die afgezonderd van het kleppendeksel gemonteerd zit, zonder pakking....
Is bij een 3 cilinder upje waar je om de motor heen kunt fietsen met 1 oog dicht nog te zien
Maar een riem die in de olie loopt gaat nog niet per definitie langer mee dan een droge riem hoor?
Die Ford motoren moeten zich nog bewijzen, zijn nog maar een paar jaar op de markt. Misschien knappen ze wel over een paar jaar...
Kettingen horen ook levenslang mee te gaan, is tegenwoordig ook janken met de pet op..
Maar het maakt ook niet uit, niemand kan alles weten, maar ik doel er meer op dat je moet uit kijken wat je op openbare forums neer zet, mensen die kunnen het even snel lezen en denken dat ze de juiste info te pakken hebben...
Zo staat er ook extreem veel onzin op Autoblog en Autoweek etc, puur omdat kantoorpikkies zonder enige technische kennis van auto's kwaaltjes op internet opzoeken en zo in het lijstje zetten van aankoop adviezen etc. Er word gesproken over riemen, terwijl desbetreffende auto's een ketting hebben, of andersom, intervallen die verre van juist zijn... Kun je niet maken op een site waar de consument de informatie vanaf haalt..
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Daarom ben ik blij met dit wat kleinere VWupforum, waar je de deelnemers wat leert kennen, en waar leden met kennis van zaken hun kritische reacties geven zodra er dingen verteld worden die niet kloppen. Dennuus, graag meer doorgaan, daar steken we wat van op!dennuus1 schreef: ↑zo 16 dec 2018, 10:17Zo staat er ook extreem veel onzin op Autoblog en Autoweek etc, puur omdat kantoorpikkies zonder enige technische kennis van auto's kwaaltjes op internet opzoeken en zo in het lijstje zetten van aankoop adviezen etc. Er word gesproken over riemen, terwijl desbetreffende auto's een ketting hebben, of andersom, intervallen die verre van juist zijn... Kun je niet maken op een site waar de consument de informatie vanaf haalt..
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13480
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hoe was het ook alweer? Assumption is the mother of all fuck ups?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Heb het laatst ook aan iemand gevraagd aan iemand die net over de grens bij Enschede bij een vw dealer werkt gevraagd bij hoeveel km de riem vervangen moet worden ( mijn up heeft er nu 127xxx op zitten) hij zei dus levenslang moeten ze mee kunnen gaan. Maar ja wat is levenslang?
240.000 km was zijn antwoord
240.000 km was zijn antwoord
Seat Ibiza 6j ST 1.2 TSI
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Ik zit helemaal verkeerd daar niet van, alleen om de motor heen kunnen fietsen bij de tsi ?
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Had er geen rekening mee gehouden dat jij een TSI hebt, dus daar moet ik je gelijk in geven