Pagina 80 van 81

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2017, 16:50
door Petrolhead Tom
Dan rijd je dus overal en altijd topsnelheid anders haal je dat niet.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2017, 16:57
door Down
Zeker niet.
Op de snelweg 140/150
En voor de rest hou ik me aan de snelheid.
Doe niks geks rij gewoon met de stroom mee.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2017, 18:09
door TwitNour
Dan is dat best wel 'laag' qua verbruik... Wat zegt je boordcomputer na een tank leeg gereden te hebben?

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2017, 23:41
door damianw26
1 op 13,5 is echt stevig, enkel korte ritten volgas blazen?

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 13:41
door Petrolhead Tom
Lukt je niet bij 140 a 150 dan rijdt een up! 75 pk zelf 1 op 14,5 weet ik uit ervaring.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 13:46
door damianw26
Precies :P

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 14:12
door Bertjuh
Momenteel rijd ik met mijn Up! gemiddeld 1:15,3. Dit heeft er vooral mee te maken dat de auto voor woon/werk verkeer word gebruikt. Enkele reis voor mij naar Hengelo is net 27,5km, waarvan ik 30% in dorp/stad rijd en de overige 70% op snelweg/N weg rijd.

Het langste ritje wat mijn Up!je in de week maakt is naar school in Zwolle, enkele reis ongeveer 57km, waarvan 80% op N weg, 15% in dorp/stad en de overige 5% stukje A28..

Ook heb ik constant de airco aan staan, omdat ik nog niet met ducttape onder het dashboard heb gelegen. Ohwjah en ik heb standaard allesdragers op het dak, met fietsendrager..

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 14:25
door Down
Boordcomputer geeft trouwens 6.1/6.2 aan.
En volgas ben ik niet van gewoon kalm aan.
450 tot 475 km met volle tank.
Gaat dan ook echt 35 liter in.

Als ik het hier zo lees is er wat mis met mijn up.
Toch maar is langs een dealer er mee als ik tijd heb.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 16:03
door Xanderv
Hangt er vanaf wat je a snelheid is. Bij 120 is dat niet gek.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 16:47
door TwitNour
Zelfs als je de hele tank 130 zou rijden zou je toch echt minimaal 1 op 15 moeten kunnen rijden. En in de praktijk rijd je toch ook wel veel kleine stukjes 80 wegen etc... misschien inderdaad eens even laten nakijken.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018, 01:55
door TwitNour
Zoals inmiddels traditie is geworden bij mij, hierbij een jaarrapport van mijn verbruik en andere cijfers van mijn Up van 2017.

In totaal heb ik zo'n 15.106,0km afgelegd en hierbij zo'n 777,83L benzine verbruikt. Het verbruik was daarbij dus 19,42 km/L (5,15L/100km).
Het verbruik verdeeld in de zomer- en winterperiode leverde respectievelijk een verbruik op van 20,5km/L (4,9L/100km) en 18,3km/L (5,5L/100km). Dat is een verschil van zeker 0,6L/100km. De gemiddelde literprijs die is betaald is €1,477 en gemiddeld betaalde ik €42,63 per tankbeurt, verdeeld over een totaal van 27 tankbeurten. Gemiddeld reed ik 559km per tankbeurt (dat hoeft niet perse per volle tank te zijn dus). Hierbij nog een overzicht van het verloop van het verbruik van de Up

verbruik 2017.png

Bron: Phuel.nl


Tevens is het wel leuk om te vermelden dat ik vandaag de Up voor de 100ste keer heb getankt. Tot nu toe een all-time verbruik van 18,7km/L (5,3L/100km)

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2018, 19:00
door Ypuh
Heb mijn Citigo 2016/60pk afgelopen week ingeleverd met een gemiddeld verbruik van 18.69 km/l over ca. 33dkm. De meeste kilometers waren over 100/130 wegen. .

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 18 jan 2018, 20:28
door Touchwood
Mijn Up heeft nu bijna 60000 km afgelegd. Met een gemiddeld verbruik van 1:21,35. En dat met uitgeschakeld startstop-systeem. Da's toch heel aardig.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: do 18 jan 2018, 22:38
door Autheo
Touchwood schreef:Mijn Up heeft nu bijna 60000 km afgelegd. Met een gemiddeld verbruik van 1:21,35. En dat met uitgeschakeld startstop-systeem. Da's toch heel aardig.

Dat doe je heel netjes! Mijn Mii heeft nu meer dan 67.000 km achter z'n zuigers, met een gemiddeld verbruik van 1:20,7. En dan heb ik weliswaar het start/stop-systeem ingeschakeld, maar op mijn ritten zet dat niet veel zoden aan de dijk.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 02:43
door TwitNour
Autheo, kun je het verschil in verbruik van je huidige en vorige Mii verklaren? Omdat het bij beide toch om een flink aantal kilometers gaat zou je in ieder geval wel verwachten dat de waardes relatief gelijk zouden zijn. Nu is 21,1 en 20,7 op zich ook al niet zo’n groot verschil, maar misschien heb je er toch een verklaring voor?

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 08:06
door Petrolhead Tom
Grotere wielen? Zijn vorige Mii was lichter.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 12:02
door Autheo
TwitNour schreef:Autheo, kun je het verschil in verbruik van je huidige en vorige Mii verklaren? Omdat het bij beide toch om een flink aantal kilometers gaat zou je in ieder geval wel verwachten dat de waardes relatief gelijk zouden zijn. Nu is 21,1 en 20,7 op zich ook al niet zo’n groot verschil, maar misschien heb je er toch een verklaring voor?

Het is precies zoals Tom hierboven zegt: grotere en bredere wielen. In dit topic heb ik al eens eerder een uitgebreide berekening gegeven van het verschil:
Autheo schreef:Vandaag heb ik eens even wat nauwkeuriger het verschil in verbruik berekend.

Op m’n vorige Mii Style had ik in de zomer 14 inch 175/65 banden liggen, op deze Sport Connect liggen ‘s zomers 15 inch 185/55 banden. In de winter heb ik voor beide auto’s dezelfde 14 inch 165/70 banden gebruikt. Ik was benieuwd of er verschil in verbruik te zien zou zijn, en of dat dan tot alleen de banden te herleiden valt.

Bij het gebruik van dezelfde winterbanden had ik bij de vorige Mii een verbruik van 5,03 l/100km (1 op 19,9), en met de huidige 5,05 l/100km (1 op 19,8). Het verschil van 0,4 % vind ik verwaarloosbaar.

Bij de Mii Style met 14 inch 175/65 banden had ik een verbruik van 4,59 l/100km (1 op 21,8), en bij de Mii Sport Connect met 15 inch 185/55 banden een verbruik van 4,74 l/100km (1 op 21,1). Hier is het verschil 3,3 %, dus wel duidelijk iets meer. Hier durf ik de conclusie te trekken dat het verschil in banden de belangrijkste factor is. Als ik het voorzichtig stel betekent het 1 cm bredere loopvlak van de 15 inch banden dus een hoger verbruik van minstens 2,5 %.

Op jaarbasis voor mijn kilometrage (ongeveer 20.000 km/jaar op zomerbanden) kosten de 15 inch banden mij dan per jaar zo’n 23 liter benzine meer (dus zo’n € 35) dan de iets smallere 14 inch.

Ik zou geen andere conclusie kunnen trekken, want verder zijn de rij-omstandigheden en wijze van gebruik precies hetzelfde gebleven. Op m'n huidige Mii zit ook cruise control, die ik waar mogelijk gebruik. Men zegt dat je daarmee gunstiger verbruik zou kunnen realiseren, maar dat zie ik in mijn cijfers niet terug. Of het zou moeten zijn, dat het verschil door wielen en bandenmaat dan nog groter is, en in mijn geval wat gecamoufleerd wordt door het gebruik van de cruise control.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 14:58
door Petrolhead Tom
Cruise control is eerder onzuiniger. Als de cruise control gas bij wil geven zie ik in mijn auto dat hij direct vol gas geeft.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 17:56
door TwitNour
De cruise control kan ook slecht omgaan met tunnels en bruggen... die wil constante snelheid behouden terwijl dat onzuiniger is dan dat je je snelheid verandert.

Re: benzine verbruik in de praktijk

BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 20:20
door Ypuh
Kan mij voorstellen dat cruise control op deze kleine motortjes geen zuinigheid oplevert. Een goede windvlaag of viaduct en je rijdt zomaar 5-10km/u langzamer die de CC driftig probeert te corrigeren.

Toch kan ik er niet zonder. Het scheelt mij boetes (van die lullige met 1 km te hard) en biedt ontzettend veel comfort op de langere ritten (woon in het zuiden en mijn ouders 200km+ in het noorden).