Pagina 75 van 84

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 22:09
door Autheo
lupocor schreef:ikzelf had er jaren gelden ook nog nooit van gehoord.
winterbenzine is vluchtiger om te zorgen dat de motor sneller start en sneller warm is.
als ik het logisch bekijk is het zo dat in de zomer je graag een niet al te vluchtige brandstof wilt hebben aangezien deze dan sneller verdampt door de hogere buitentemperatuur, in de winter is dat natuurlijk net andersom
dit is wat ik ervan weet en weet dus niet zeker dat de winterbenzine nog bestaat maar denk het wel.
hier staat een stukje over winter en zomerbenzine.
http://www.tango.nl/overtango/brandstofkwaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je wel voor de informatie. Weer wat wijzer geworden. Ook nog maar even professor Google geraadpleegd om wat meer details te vinden. Volgens een wettelijke bepaling van 2004 moest winterbenzine van 30 september tot 1 mei overal geleverd moet worden (dus 7 maanden lang), en de zomerbenzine van 1 mei tot 30 september (dus 5 maanden lang). Die bepaling schijnt in 2011 weer ingetrokken te zijn vanwege nieuwe Europese richtlijnen voor de samenstelling van brandstoffen, waarin allerlei milieumaatregelen verwerkt zijn. Hoe nu in 2017 die leverperiode en verschillen van samenstelling tussen winter en zomerbenzine precies geregeld zijn, is me nog niet precies duidelijk geworden. Maar toch interessant om nu te weten dat er blijkbaar verschil is.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 07 feb 2017, 15:30
door VageVagling
Op Continental EcoContact zomerbanden reed ik structureel rond de 1:20. Recentelijk zijn dit Michelin all-seasons geworden en is het verbruik iets gestegen naar 1:18,5.
Nog steeds netjes. Voornamelijk 80/100 km wegen.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 07 feb 2017, 19:11
door vinie
ik haal de 1 op 17.5 net. Rijd eigelijk alleen maar snelweg, dus 120/130 km per uur. Valt me iets tegen, ga wel 'netjes' met het gaspedaal om.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 07 feb 2017, 20:21
door TwitNour
Met snelheden van 120 en 130 is 17,5 nog best een redelijk verbruik. Veel zuiniger dan dit met deze snelheid ga je het niet krijgen.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 07 feb 2017, 21:17
door blastaway
Ik vond hem best wel zuipen met 140 km uur

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 07 feb 2017, 22:11
door damianw26
blastaway schreef:Ik vond hem best wel zuipen met 140 km uur
Als je bekijk hoeveel toeren en kracht de motor moet leveren bij zo'n snelheid is het volstrekt normaal. De topsnelheid ligt slechts 30km hoger om het in perspectief te plaatsen.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 07 feb 2017, 22:13
door blastaway
Ja is hij ook niet voor gemaakt natuurlijk. Ik moest van hengelo naar Maastricht ermee en over de duitse autobahn gereden. 140 op de cruise control. Dan zie je de litertjes wel gaan idd.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 12:49
door TwitNour
Daarom rijd ik toch meestal niet harder dan 110, want als ik snelweg moet rijden, dan is het maar (relatief) kort en dan maken die 10 of 20km/h echt niet uit.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 13:35
door damianw26
TwitNour schreef:Daarom rijd ik toch meestal niet harder dan 110, want als ik snelweg moet rijden, dan is het maar (relatief) kort en dan maken die 10 of 20km/h echt niet uit.
Ben zojuist naar Rotterdam gereden, 130 waar het kan. Gemiddelde snelheid 85 km/u over 130 km. Verbruik volgens bc 1 op 19. Zaten ook een paar stukken 100 tussen, ik schat zo"n 15 van de 130.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 14:15
door Tom Westendorp
Lekker goedkoop rijden! :D

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 23:03
door TwitNour
damianw26 schreef:
TwitNour schreef:Daarom rijd ik toch meestal niet harder dan 110, want als ik snelweg moet rijden, dan is het maar (relatief) kort en dan maken die 10 of 20km/h echt niet uit.
Ben zojuist naar Rotterdam gereden, 130 waar het kan. Gemiddelde snelheid 85 km/u over 130 km. Verbruik volgens bc 1 op 19. Zaten ook een paar stukken 100 tussen, ik schat zo"n 15 van de 130.
Wellicht had je wind mee. Dat heeft ontzettend veel invloed.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: do 09 feb 2017, 00:37
door damianw26
Waarschijnlijk, terugweg was 1 op 18,4 met exact dezelfde snelheden.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: vr 17 feb 2017, 15:53
door TwitNour
Nou nu al een paar keer getankt met E10, en ik moet zeggen dat het wel erg te merken is in het verbruik. Ik kom met het echte verbruik net boven de 1 op 17 (ja ik heb gekeken naar invloed van het weer en koude temperatuur). Nu betaal ik ongeveer €1,339 (dus €0,078 per kilometer). Een jaar geleden reed ik dezelfde periode 19,4 km/L en met de huidige Euro 95 benzineprijs zou ik €1,558 betalen. Dat is €0,080 per kilometer. Het scheelt dus 0,2 CENT per kilometer. Voor mij is dit verschil nu te klein geworden om nog naar België te rijden.

Wat vooral opvalt is dat de E10 niet goedkoper per liter te verkrijgen is dan voorheen Euro 95 was. Voor mij de laatste tankbeurt in België in ieder geval gehad. Kijken of ik mijn verbruik weer omhoog kan krikken.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: vr 17 feb 2017, 23:02
door damianw26
Ik heb voor het eerst exact evenveel verbruikt 2 tankbeurten achter elkaar, 5,62 liter. Gemiddelde 5,82l over 19100 km.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 18 feb 2017, 20:04
door Autheo
Vandaag m'n slechtste verbruik t.n.t. gereden: 5,3 l/100 km ( 1 op 18,9) :(

Maar de reden waarom was de moeite waard: een prachtige toertocht door Twente :P

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 18 feb 2017, 20:21
door TwitNour
Autheo schreef:Vandaag m'n slechtste verbruik t.n.t. gereden: 5,3 l/100 km ( 1 op 18,9) :(

Maar de reden waarom was de moeite waard: een prachtige toertocht door Twente :P
Jouw slechtste verbruik ligt nog boven mijn algehele gemiddelde :clap: Hoe je in de winter met koude temperaturen nog steeds een laag verbruik kunt behalen heb ik alle respect voor!

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: za 18 feb 2017, 20:36
door Tom Westendorp
Autheo schreef:Vandaag m'n slechtste verbruik t.n.t. gereden: 5,3 l/100 km ( 1 op 18,9) :(

Maar de reden waarom was de moeite waard: een prachtige toertocht door Twente :P
Ik wist het! :mrgreen: :whistle: :lol:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 13:03
door Autheo
TwitNour schreef:
Autheo schreef:Vandaag m'n slechtste verbruik t.n.t. gereden: 5,3 l/100 km ( 1 op 18,9) :(

Maar de reden waarom was de moeite waard: een prachtige toertocht door Twente :P
Jouw slechtste verbruik ligt nog boven mijn algehele gemiddelde :clap: Hoe je in de winter met koude temperaturen nog steeds een laag verbruik kunt behalen heb ik alle respect voor!
Dank je wel voor het compliment, maar ik relativeer het toch wel wat hoor. Jij zou dat lagere gemiddelde ook makkelijk kunnen halen met dezelfde rij-omstandigheden. Zoals ik al eens eerder heb genoemd, komt mijn lagere gemiddelde vooral doordat bijna al mijn ritten minimaal een uur duren en zo'n 75 km non-stop zijn. Dus dan heb je in verhouding veel minder meerverbruik door het opwarmen van de motor. En dat kan zeker in de winter behoorlijk schelen.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 04 apr 2017, 13:27
door Autheo
Vandaag heb ik eens even wat nauwkeuriger het verschil in verbruik berekend.

Op m’n vorige Mii Style had ik in de zomer 14 inch 175/65 banden liggen, op deze Sport Connect liggen ‘s zomers 15 inch 185/55 banden. In de winter heb ik voor beide auto’s dezelfde 14 inch 165/70 banden gebruikt. Ik was benieuwd of er verschil in verbruik te zien zou zijn, en of dat dan tot alleen de banden te herleiden valt.

Bij het gebruik van dezelfde winterbanden had ik bij de vorige Mii een verbruik van 5,03 l/100km (1 op 19,9), en met de huidige 5,05 l/100km (1 op 19,8). Het verschil van 0,4 % vind ik verwaarloosbaar.

Bij de Mii Style met 14 inch 175/65 banden had ik een verbruik van 4,59 l/100km (1 op 21,8), en bij de Mii Sport Connect met 15 inch 185/55 banden een verbruik van 4,74 l/100km (1 op 21,1). Hier is het verschil 3,3 %, dus wel duidelijk iets meer. Hier durf ik de conclusie te trekken dat het verschil in banden de belangrijkste factor is. Als ik het voorzichtig stel betekent het 1 cm bredere loopvlak van de 15 inch banden dus een hoger verbruik van minstens 2,5 %.

Op jaarbasis voor mijn kilometrage (ongeveer 20.000 km/jaar op zomerbanden) kosten de 15 inch banden mij dan per jaar zo’n 23 liter benzine meer (dus zo’n € 35) dan de iets smallere 14 inch.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Geplaatst: di 04 apr 2017, 13:41
door damianw26
Mooi dat we nu een concreet voorbeeld hebben van wat bredere banden doen. Ik merk zelf dat het niet uitmaakt of je 1 op 22 rijdt op de boardcomputer over 10 km afstand of 1 op 19 over 150 km afstand volgens de boardcomputer. Beide resulteert in 1 op 18,5.