Re: benzine verbruik in de praktijk
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 17:51
Vooral de airco gebruikt flink meer benzine
Ook voor de Seat Mii en Skoda Citigo rijder!
https://vwupforum.nl/
Dat klopt idd, het vermogen is wel een stuk minder met de airco aan. Het is vooral te merken in de lage toeren wanneer de motor pruttelt op een bepaald toerental in een bepaalde versneller, terwijl een identieke toerental in een identieke versnelling zonder airco gewoon soepel draait. Toch ben ik erg tevreden met de airco in het warme weer, rijdt de auto nog steeds prima en op lange afstanden over de snelweg merk je het niet eens zo erg in het verbruik.damianw26 schreef:Ik gebruik de airco niet intensief deze warme dagen, panodak en raampjes open en de hitte is er zo uit (de bekende situatie van een snikhete auto en dan vol de airco aan 10 minuten voor verkoeling is weg door het panoramadak). Ik gebruik de airco op stand 1 en zelden op stand 2. Wel merk ik op de snelweg dat het vermogen echt een stukje minder is met de airco aan!
Panoramadak open heeft ook zeker een negatieve invloed op het verbruik haha. Mensen onderschatten de invloed van verstoorde aerodynamica van een auto.damianw26 schreef:Daardoor heb ik geen echt meerverbruik gezien ik zuiniger rij dan in de winter ondanks de airco aan.
Ik kan maximaal 70-100 (afhankelijk van de windkracht) rijden met het panodak helemaal open voordat de inslaande wind echt storend gaat worden, en dat verstoort de luchtstroom absoluut ik geloof wel 15-20 procent meerverbruik. Anders staat het dak op de kantelstand, ofwel dan staat alleen de achterkant van t glas omhoog en dan schuift de stroomlijn soepel over het dak heen. Gezien mijn route het grootste gedeelte snelweg is (zo'n 23km van de 31 totaal) en ik het dak dus niet helemaal open heb valt het relatief mee hoe funest het verbruik beïnvloed wordt door verstoorde stroomlijn. Mocht het trouwens echt heet worden nog dan gebruik ik enkel de airco, anders blijft de koude lucht niet zo goed hangenTwitNour schreef:Panoramadak open heeft ook zeker een negatieve invloed op het verbruik haha. Mensen onderschatten de invloed van verstoorde aerodynamica van een auto.damianw26 schreef:Daardoor heb ik geen echt meerverbruik gezien ik zuiniger rij dan in de winter ondanks de airco aan.
Toevallig vandaag getankt en heb nog nooit zo zuinig gereden! 1 op 18,5! Totaal onbewust ik heb zeker niet mijn best erop gedaan (dus gewoon met warme motor plankgas en zo af en toe de toerenbegrenzer in). Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...dennuus1 schreef:Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..
Dat herken ik met de Mii niet zo. Merkte het destijds met de Daihatsu wel heel duidelijk, maar bij de Mii heb ik de indruk dat de airco elektronisch geregeld wordt. Als bijvoorbeeld bij accelereren de motor even meer power nodig heeft, gaat dat op dat moment niet naar de airco. Pas daarna wordt de airco weer bijgezet.damianw26 schreef: Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...
Wat heeft het nou voor zin om in de toeren begrenzer te gaan rijden? Voorheen altijd Honda civic gereden?damianw26 schreef:Toevallig vandaag getankt en heb nog nooit zo zuinig gereden! 1 op 18,5! Totaal onbewust ik heb zeker niet mijn best erop gedaan (dus gewoon met warme motor plankgas en zo af en toe de toerenbegrenzer in). Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...dennuus1 schreef:Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..
Whaha nee helaas geen vtec gehad, ik bedoel doortrekken tot vlak voor de toerenbegrenzer dus zo'n 6200 toeren. Het heeft geen zin om er continu in te hangen en voor het vermogen is het ook niet nodig, maar gewoon even doorhalen, heerlijk!dennuus1 schreef:Wat heeft het nou voor zin om in de toeren begrenzer te gaan rijden? Voorheen altijd Honda civic gereden?damianw26 schreef:Toevallig vandaag getankt en heb nog nooit zo zuinig gereden! 1 op 18,5! Totaal onbewust ik heb zeker niet mijn best erop gedaan (dus gewoon met warme motor plankgas en zo af en toe de toerenbegrenzer in). Wel zo min mogelijk met airco gereden want het vermogen op de snelweg is dan echt merkbaar minder helaas...dennuus1 schreef:Ligt aan de snelheid die je rijd denk ik.. bij lage snelheden vang je weinig wind, dan zal het panoramadak open het beste zijn, bij hogere snelheden de airco aan..
Zeer netjes, daar moet je dan echt je best voor doen denk ik? Of kom je niet veel op de snelweg met +-120?TwitNour schreef:Ik merk aan de temperaturen ook weer dat m'n tank langer meegaat. M'n naald staat op 1/4 en ik heb al 660km gereden op deze tank. De boordcomputer zegt dat ik nog 120km kan rijden en dat m'n verbruik sinds het tanken 1 op 23,0 is. Als ik er de 7% afhaal die de computer altijd te zuinig aangeeft, hou ik ongeveer 21,5 over. Netjes toch? Ben benieuwd wat het daadwerkelijke verbruik zal zijn als ik heb getankt.
Ik denk dat onzuinig rijden voor jou een sport is gewordenPetrolhead Tom schreef:Ik heb gisteren mijn up met een volle tankt meegegeven aan mijn vriendin. Ze kreeg hem mee met 450 kilometer rijbereik en kwam thuis met 650. Ik snap er niets van.