benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » di 27 dec 2016, 20:38

Ik merk dat de boordcomputer steeds optimistischer wordt op mijn route van 10 km lang: Ik rij een 50 weg op vanaf mijn huis, dan 80 en steeds rotondes tot ik 9 km later een stad in moet. Ik heb volgens de BC 1 op 19,6 gereden, en in de praktijk is dat 1 op 17,8, een aanzienlijk verschil. Hoe onzuiniger je rijdt hoe nauwkeuriger de boordcomputer wordt lijkt het wel, is er geen mogelijkheid om dit (te laten) te corrigeren?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » di 27 dec 2016, 21:34

damianw26 schreef:Hoe onzuiniger je rijdt hoe nauwkeuriger de boordcomputer wordt lijkt het wel, is er geen mogelijkheid om dit (te laten) te corrigeren?
Ik heb bij VAG-techniek zowel in m'n vorige als m'n huidige Mii de boordcomputer laten corrigeren. Let wel, de boordcomputer maakt altijd een raming, nooit een precieze berekening. Van belang is dat je over langere tijd nauwkeurig bijhoudt, wat de afwijking per (liefst volle) tankbeurt is tussen het werkelijke verbruik en wat de BC aangeeft. Daarmee kun je dan zelf berekenen hoeveel procent de BC gemiddeld afwijkt, en die afwijking kan VAG-techniek in de BC corrigeren. Bij mij was dat meen ik gemiddeld zo tussen de 6 en 7 % afwijking. Er blijft dan altijd nog wel wat verschil, maar dat ligt dan minder ver uit elkaar. Als je in m'n onderschrift klikt op de verbruiksweergave, kun je bij Spritmonitor mijn registraties zien. Daar kun je precies zien wat het werkelijke verbruik is, en wat de (gecorrigeerde) BC aangeeft. Het huidige verschil vind ik acceptabel, waar ik de oorspronkelijke (veel te optimistische) BC weergave onhandig ver van de werkelijkheid vond.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » di 27 dec 2016, 21:58

Autheo schreef:
damianw26 schreef:Hoe onzuiniger je rijdt hoe nauwkeuriger de boordcomputer wordt lijkt het wel, is er geen mogelijkheid om dit (te laten) te corrigeren?
Ik heb bij VAG-techniek zowel in m'n vorige als m'n huidige Mii de boordcomputer laten corrigeren. Let wel, de boordcomputer maakt altijd een raming, nooit een precieze berekening. Van belang is dat je over langere tijd nauwkeurig bijhoudt, wat de afwijking per (liefst volle) tankbeurt is tussen het werkelijke verbruik en wat de BC aangeeft. Daarmee kun je dan zelf berekenen hoeveel procent de BC gemiddeld afwijkt, en die afwijking kan VAG-techniek in de BC corrigeren. Bij mij was dat meen ik gemiddeld zo tussen de 6 en 7 % afwijking. Er blijft dan altijd nog wel wat verschil, maar dat ligt dan minder ver uit elkaar. Als je in m'n onderschrift klikt op de verbruiksweergave, kun je bij Spritmonitor mijn registraties zien. Daar kun je precies zien wat het werkelijke verbruik is, en wat de (gecorrigeerde) BC aangeeft. Het huidige verschil vind ik acceptabel, waar ik de oorspronkelijke (veel te optimistische) BC weergave onhandig ver van de werkelijkheid vond.

Klinkt uitstekend, echter heb ik wel de verbruiksweergave van liters/100km naar km's/liter om laten zetten bij vagtechniek, ik neem aan dat de boordcomputer niet automatisch mee is aangepast met die update?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » di 27 dec 2016, 23:35

damianw26 schreef:Klinkt uitstekend, echter heb ik wel de verbruiksweergave van liters/100km naar km's/liter om laten zetten bij vagtechniek, ik neem aan dat de boordcomputer niet automatisch mee is aangepast met die update?
Klopt, die aanpassing is alleen de weergave van l/100km naar km/l, en geen correctie in de berekening. In de formule in de BC staat die berekening standaard op 100%, maar dan geeft die dus veel te zuinig aan. Bij mij is die aangepast naar ik meen 107%, dus minder zuinig.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door henri » vr 06 jan 2017, 12:28

Recent heeft mijn Up de 80.000 km gepasseerd. Over zo'n 75k heb ik het brandstofverbruik bijgehouden met Spritmonitor. Hier kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1:18,4.

Opvallend is wel dat er een behoorlijk verschil is tussen zomer en winter. 's Zomers is 5 liter/100 km haalbaar. 's Winters is 6 literl/100 km meer gebruikelijk bij een gelijke rijstijl.
Laatst gewijzigd door henri op vr 06 jan 2017, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » vr 06 jan 2017, 18:37

henri schreef:Recent heeft mijn Up de 80.000 km gepasseerd. Over zo'n 75k heb ik het brandstofverbruik bijgehouden met Spritmonitor. Hier kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1:18,5.

Opvallend is wel dat er een behoorlijk verschil is tussen zomer en winter. 's Zomers komen is 5 liter/100 km haalbaar. 's Winters is 6 literl/100 km meer gebruikelijk bij een gelijke rijstijl.
Zoals je in m'n onderschrift kunt zien, houd ik ook met Spritmonitor het verbruik bij. Vanzelfsprekend is het verbruik 's winters hoger, maar zo'n groot verschil van 1 liter/100km tussen zomer en winter herken ik niet. Als je het verbruik bij Spritmonitor registreert met zomer en winterbanden, kun je precies zien wat het verschil tussen 'zomer' en 'winter' is. Bij mij is dat gemiddeld niet meer dan 0,30 - 0,45 liter/100 km.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 07 jan 2017, 01:05

Ik merk zelf wel dat m'n auto flink meer aan het verbruiken is met temperaturen rond of onder het vriespunt. Bij rustige stukjes daalt de temperatuur van de motor zelfs wel eens onder de 90 graden. Ik probeer slim om te gaan met de start stop, want ik denk dat start/stop gebruiken bij ieder stoplicht juist meer verbruikt ('s winters dan), omdat je motor niet goed warm kan blijven. Dit is overigens puur een veronderstelling, dus weet het niet zeker. Als de Up 1 op 17,5 rijdt moet ik blij zijn met deze temperaturen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 07 jan 2017, 10:51

Bij kleine afstanden zal de motor inderdaad niet helemaal op temperatuur komen. Het verbruiksverschil voor mij zal waarschijnlijk minder groot zijn omdat ik meestal minstens 75 km rijd per rit, zodat er in verhouding maar heel even sprake is van een koude motor.
Dus mijn voorbeeld zal voor niet iedereen relevant zijn.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 07 jan 2017, 20:59

Start stop is drama met dit weer. Naar mijn mening werkt het alleen met een automaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 07 jan 2017, 21:09

Wat maakt dat het met een automaat wel werkt met dit weer?

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door lupocor » zo 08 jan 2017, 08:59

verbruik in de winter is natuurlijk hoger door de buiten temperatuur.
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
ook zijn de wegen viezer dus meer rolweerstand.
ook heb je in de winter meer stroom en warmte verbruikers aan in de auto wat ook weer brandstof kost.
wil je een redelijk gelijk verbruik krijgen met in de zomer dan zou je in de winter met smallere harder opgepompte banden kunnen gaan rijden en de kachel op koud laten staan tot de motor warm is (bedrijfs temperatuur).
ook is vaak de samenstelling van de brandstof anders vanwege het verschil in luchtdruk in de winter(dikkere lucht) en zomer.(winterbenzine is vluchtiger).

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » zo 08 jan 2017, 11:37

lupocor schreef:verbruik in de winter is natuurlijk hoger door de buiten temperatuur.
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
Als je hiermee zegt dat er in de zomer meer energie wordt omgezet in beweging dan in warmte, heb je het helaas verkeerd. Het rendement van een verbrandingsmotor is zo'n 25%. 25% wordt in beweging omgezet, de rest onder andere in warmte. Dat er in de zomer meer wordt omgezet in beweging dan in warmte is natuurkundig niet waar. De verbrandingsmotor blijft het gros van de brandstof in warmte omzetten

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 08 jan 2017, 13:46

lupocor schreef:verbruik in de winter is natuurlijk hoger door de buiten temperatuur.
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
ook zijn de wegen viezer dus meer rolweerstand.
ook heb je in de winter meer stroom en warmte verbruikers aan in de auto wat ook weer brandstof kost.
wil je een redelijk gelijk verbruik krijgen met in de zomer dan zou je in de winter met smallere harder opgepompte banden kunnen gaan rijden en de kachel op koud laten staan tot de motor warm is (bedrijfs temperatuur).
ook is vaak de samenstelling van de brandstof anders vanwege het verschil in luchtdruk in de winter(dikkere lucht) en zomer.(winterbenzine is vluchtiger).
Met je eerste zin heb je gelijk, maar net zoals Twitnour aangeeft, lijkt het me nu niet direct wetenschappelijk goed onderbouwd wat betreft het omzetten van brandstof in warmte en voortbeweging.
Het klopt dat je rekening moet houden met de invloed van luchttemperatuur en minder of meer ijle lucht, en inderdaad kan er sprake zijn van meer stroomverbruikers en meer rolweerstand in de winter. Jouw bewering dat winterbenzine vluchtiger is, heb ik nog nooit eerder zo gehoord. Is de chemische samenstelling van de benzine 's winters dan anders dan in de zomer? Ik dacht dat alleen bij de diesel er verschil is, om te zorgen dat de zelfontbranding in de winter ook goed gaat. Maar misschien heb jij over 'winterbenzine' nog wat meer informatie?

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » zo 08 jan 2017, 14:11

Persoonlijk vind het niet niet zo heel erg of de up nou 1 op 17 of 1 op 18 rijdt, gezien het alsnog zeer zuinig is (en ik slechts 6-8K kilomters rij dit jaar). Lekker rijden met respect voor de techniek vind ik vele malen belangrijker, dus rustig warm rijden en niet vanuit de 5 continu versnellen bij lage snelheden.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » zo 08 jan 2017, 16:27

In de vijf versnellen bij lage snelheden? Mijn motor klinkt dan niet bepaald vrolijk met gerinkel en al. Ga zelf vaak terug naar de 4 wanneer ik acceleer. Daarnaast is mijn versnelling bij 50km/h of lager sowieso al te vinden in de vierde. Pas bij hogere snelheden schakel ik over naar de vijf. Er zit in mijn ervaring geen verschil in verbruik tussen de vierde en vijfde versnelling bij lage snelheden tot 50km/h

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door lupocor » ma 09 jan 2017, 09:51

ikzelf had er jaren gelden ook nog nooit van gehoord.
winterbenzine is vluchtiger om te zorgen dat de motor sneller start en sneller warm is.
als ik het logisch bekijk is het zo dat in de zomer je graag een niet al te vluchtige brandstof wilt hebben aangezien deze dan sneller verdampt door de hogere buitentemperatuur, in de winter is dat natuurlijk net andersom
dit is wat ik ervan weet en weet dus niet zeker dat de winterbenzine nog bestaat maar denk het wel.
hier staat een stukje over winter en zomerbenzine.
http://www.tango.nl/overtango/brandstofkwaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » ma 09 jan 2017, 15:55

Het aanbieden van "winter- en zomerbenzine" is overigens een wettelijk eis.
Betekent dus dat alle pomphouders dit hebben. Nog nooit van gehoord, maar blijkt inderdaad zo te zijn als ik even snel een Google search doe. Er wordt vooral gesproken over 'kleinere' fracties in de benzine.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » ma 09 jan 2017, 17:19

Nu twee tankjes v-power racing 102 verstookt en ik moet zeggen dat de up! Er net even wat lekkerder op loopt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » ma 09 jan 2017, 18:28

Petrolhead Tom schreef:Nu twee tankjes v-power racing 102 verstookt en ik moet zeggen dat de up! Er net even wat lekkerder op loopt.
Wat is in jouw beleving "lekkerder lopen" ? Ik hoor het hier vaker maar weet niet wat er nou precies bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » ma 09 jan 2017, 21:56

TwitNour schreef:
Petrolhead Tom schreef:Nu twee tankjes v-power racing 102 verstookt en ik moet zeggen dat de up! Er net even wat lekkerder op loopt.
Wat is in jouw beleving "lekkerder lopen" ? Ik hoor het hier vaker maar weet niet wat er nou precies bedoeld wordt.
Voor mijn gevoel loopt het motortje wat soepeler, pakt wat lekkerder op en trekt wat mooier door bij hoge toeren. Net alsof er een paar pk's extra mee doen. Ik moet er wel direct bij zeggen dat het effect na de tweede tank groter is dan de eerste. Je moet het wel echt een paar keer tanken om het maximale effect te merken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie