benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door HeHo » di 03 nov 2015, 09:43

Normaal zit ik altijd rond de 1.16,9 a 1.17,1, maar gisteren getankt en de 1.17,8 aangetikt... En ik ben geslist geen zuinige/rustige rijder. Een nieuw persoonlijk record. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » di 03 nov 2015, 20:43

HeHo schreef:Normaal zit ik altijd rond de 1.16,9 a 1.17,1, maar gisteren getankt en de 1.17,8 aangetikt... En ik ben geslist geen zuinige/rustige rijder. Een nieuw persoonlijk record. :mrgreen:
Het leuke van de up is dat je er best sportief/vlot mee kunt rijden en toch zuinig zijn. Wat wel handig is, is om snelheden boven de 110 km/uur zoveel mogelijk te vermijden. Daar ergens begint bij elke zuinige motor toch het grote zuipen. Op die manier haal ik 1:18 of 1:19 of soms zelfs bijna 1:20.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door edwin blank » wo 04 nov 2015, 09:01

Hallo,

Het dagelijkse verbruik is al 7 maanden gemiddeld 5.5 liter / 100 km.
Dezelfde route, België-Eindhoven A67 met 125 km/h op cruise control, gebruikt mijn BMW 728iA uit 1999 gemiddeld 8.9 liter.
Met een (leeg) gewicht van 1.750 kg en een 2.8 liter zescilinder met automaat is de BMW eigenlijk specifiek veel zuiniger dan de Up.
De Up zou een stuk zuiniger moeten zijn. (maximaal 4 liter)


Groet,


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » wo 04 nov 2015, 09:54

Kun je dat uitleggen of voorrekenen hoe je daarbij komt Edwin?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JoVe » wo 04 nov 2015, 10:09

edwin blank schreef:Hallo,

Het dagelijkse verbruik is al 7 maanden gemiddeld 5.5 liter / 100 km.
Dezelfde route, België-Eindhoven A67 met 125 km/h op cruise control, gebruikt mijn BMW 728iA uit 1999 gemiddeld 8.9 liter.
Met een (leeg) gewicht van 1.750 kg en een 2.8 liter zescilinder met automaat is de BMW eigenlijk specifiek veel zuiniger dan de Up.
De Up zou een stuk zuiniger moeten zijn. (maximaal 4 liter)


Groet,


Edwin
Misschien ook wel voorzien van sjoemel software.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

MiiZii
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 11:57

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door MiiZii » do 12 nov 2015, 19:22

Vandaag o.b.v dagteller en liters aan de pomp gerekend: 1 op 21. Niet slecht.
Voornamelijk 80km wegen
Mii.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door lupocor » za 14 nov 2015, 09:08

na de bandenwissel van 195/50 16 inch naar 175/65/ 14 inch is het verbruik behoorlijk afgenomen ,zit nu op 1 op 19.7 km op 1 liter brandstof.
dus smallere banden maken dat het verbruik lager word.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JoVe » za 14 nov 2015, 13:53

lupocor schreef:na de bandenwissel van 195/50 16 inch naar 175/65/ 14 inch is het verbruik behoorlijk afgenomen ,zit nu op 1 op 19.7 km op 1 liter brandstof.
dus smallere banden maken dat het verbruik lager word.
Kun je dus nagaan wat 2 cm breedte verschil doet. En met dit formaat heb je dus ook meer grip met winterbanden. Met Icespeedway rijden ze immers ook niet met brede sloffen maar smalle bandjes.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door AlexVDL » zo 15 nov 2015, 02:49

Ik ga van 205 naar 165 banden... ben benieuwd of t veel scheelt.
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Gebruikersavatar
Robin
Beheerder
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 13:47

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Robin » vr 27 nov 2015, 21:46

Even een vraagje aan alle Up! Rijders. Ik zit ernstig te twijfelen tussen een Eco benzine of een Eco Diesel. Wat specifieker; een Up! Of een Corsa D 1.3 CDTI.

Wat is het verbruik van een Up! als je zeg maar 95% van de kilometers boven de 100 rijd? En van die kilometers elk weekend 200km snelweg a 130km/h rijd?
Next: een Up!?

BMW E36 328i touring - Gone but not forgotten.
Peugeot 106 S2 Rallye (gelukkig weg)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » za 28 nov 2015, 09:03

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.autofinancien.nl/autofinanci ... el-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik dacht altijd dat het afhangt van het aantal km dat je rijdt per jaar en de link bevestigd dat. Vreemd dat je dat getal niet noemt en wel andere getallen.

Het valt mij op dat de verschillen niet (meer) zo heel groot zijn tussen diesel en benzine, althans naar mijn smaak.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 28 nov 2015, 12:50

Check je mail even Robin! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door lupocor » za 28 nov 2015, 13:36

Gert schreef:Misschien heb je hier wat aan:
http://www.autofinancien.nl/autofinanci ... el-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik dacht altijd dat het afhangt van het aantal km dat je rijdt per jaar en de link bevestigd dat. Vreemd dat je dat getal niet noemt en wel andere getallen.

Het valt mij op dat de verschillen niet (meer) zo heel groot zijn tussen diesel en benzine, althans naar mijn smaak.
dat licht natuurlijk helemaal aan wat voor diesel je rijd.
bij constant 100 (echte km per uur) haal ik met mijn lupo 3l zo,n 1 op 29/30
bij 140 km op de gps is het verbruik 1 op 20/22.
ik klaag niet over het verbruik. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Guy
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 15:38

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Guy » za 28 nov 2015, 13:37

Petrolhead Tom schreef:Check je mail even Robin! :D
rij je zo schandalig onzuinig dat je het niet durft te posten? :lol:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 28 nov 2015, 15:50

Hahahahaha nee gelukkig niet! Robin en ik kennen elkaar al wat jaartjes, hij is verantwoordelijk voor de make-over van de site. Daarom had ik even geantwoord op zijn mail.

Waar het op neerkomt is dat voor mij de keuze uit zou gaan naar een up! (joh!) omdat een kleine benzine auto minder duur is dan een diesel auto in de vaste lasten. Daarbij vind ik de up! gewoon ontzettend leuk rijden en zit het ding voor zo'n budget auto gewoon serieus goed in elkaar. Daarbij is het verbruik ook haast niet te noemen dus alles bij elkaar een prima auto! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Robin
Beheerder
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 13:47

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Robin » za 28 nov 2015, 18:30

Gert schreef:Misschien heb je hier wat aan:
http://www.autofinancien.nl/autofinanci ... el-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik dacht altijd dat het afhangt van het aantal km dat je rijdt per jaar en de link bevestigd dat. Vreemd dat je dat getal niet noemt en wel andere getallen.

Het valt mij op dat de verschillen niet (meer) zo heel groot zijn tussen diesel en benzine, althans naar mijn smaak.
Ja, da's exact waarom ik ook naar een diesel kijk. Het kan nogal snel uit. Ook als ik zakelijke kilometers eraf trek rijd ik nog steeds genoeg voor een diesel. Maar een benzine blijft natuurlijk qua vaste lasten goedkoper. Dus als zo'n Up nou een beetje zuinig is voor een benzine dan is dat natuurlijk wel aantrekkelijk.

Maar Tom vertelde me dat het op de snelweg zo'n 1 op 16 doet, da's nog te onzuinig. Vooral omdat ik lekker het gas in trap. :lol:
Next: een Up!?

BMW E36 328i touring - Gone but not forgotten.
Peugeot 106 S2 Rallye (gelukkig weg)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 28 nov 2015, 18:46

Robin schreef:
Gert schreef:Misschien heb je hier wat aan:
http://www.autofinancien.nl/autofinanci ... el-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik dacht altijd dat het afhangt van het aantal km dat je rijdt per jaar en de link bevestigd dat. Vreemd dat je dat getal niet noemt en wel andere getallen.

Het valt mij op dat de verschillen niet (meer) zo heel groot zijn tussen diesel en benzine, althans naar mijn smaak.
Ja, da's exact waarom ik ook naar een diesel kijk. Het kan nogal snel uit. Ook als ik zakelijke kilometers eraf trek rijd ik nog steeds genoeg voor een diesel. Maar een benzine blijft natuurlijk qua vaste lasten goedkoper. Dus als zo'n Up nou een beetje zuinig is voor een benzine dan is dat natuurlijk wel aantrekkelijk.

Maar Tom vertelde me dat het op de snelweg zo'n 1 op 16 doet, da's nog te onzuinig. Vooral omdat ik lekker het gas in trap. :lol:
Je zou ook nog CNG kunnen overwegen, of sta je dan twee keer per dag bij de pomp? ;)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » za 28 nov 2015, 20:59

@Robin
Ik zou niks beslissen voor ik eens in een up gereden zou hebben. Lang geleden heb ik eens een dagje gereden in een opel corsa 1.2. Echt een fijne auto maar ik sla de up net een paar punten hoger aan. Omdat bijna alle auto's natuurlijk wel goed zijn kun je ook zeggen dat ik de up veel hoger aansla. Succes met beslissen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 28 nov 2015, 21:37

Ik wil wel een diesel maar dan minimaal met 6 potten anders hoeft het niet. Een 4 pot diesel is echt de meest hersendode motor ooit. Dan liever het karakter van de driepitter in de up! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door lupocor » zo 29 nov 2015, 00:49

Petrolhead Tom schreef:Ik wil wel een diesel maar dan minimaal met 6 potten anders hoeft het niet. Een 4 pot diesel is echt de meest hersendode motor ooit. Dan liever het karakter van de driepitter in de up! :D
de oudere 3potten diesel van de lupo 3l (1.2 tdi) heeft een leuk karakter en is best wel fel.
ze komen als het moet veel sneller vooruit dan de huidige 1.2 vag diesels.
en een klein beetje chiptunen en je hebt 85/90 pk en dat met een gewicht van 820 tot 860 kg.
ik rijd daar nu al 6.5 jaar probleemloos in rond en het bevalt nog top.
ook is de topsnelheid van mijn 3l 190 km per uur (op de gps) en ook nog wel iets meer maar harder heb ik nog niet gereden.

Plaats reactie