Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Tom Westendorp » ma 18 jun 2018, 09:49

Fantastische update weer! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door arend van duijn » ma 18 jun 2018, 15:15

Mooi verslag met schitterende fotos ! Geniet ervan ! Wij wachten op het vervolg !!!!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Tom Westendorp » di 19 jun 2018, 07:51

Dit topic is briljant!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » do 28 jun 2018, 21:48

De Up! is een kleine auto, dat weten we allemaal. Maar hier in Kiruna lijkt hij nog veel kleiner. De auto’s die hier rondrijden zijn namelijk van het grotere soort, of zijn robuust uitgevoerd. 4WD, pick-uptrucks, alle Volvo modellen tussen 1950 en nu, en van de overige merken en modellen zijn de zwaardere types oververtegenwoordigd.
Daarnaast heeft het merendeel van de auto’s hier grote verstralers voorop. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste is er de lange duisternis in de winter. Vanwege de ligging 150 kilometer ten noorden van de Poolcirkel is de zon tussen half december en half januari nergens te bekennen. En in de maand ervoor en erna hooguit 2 á 3 uurtjes per dag. Dat is dus Donker met een hoofdletter. De tweede reden is dat alle wegen buiten een stads- of dorpskern onverlicht zijn. De derde reden is de rendieren. Daarvan lopen er ruim een half miljoen rond, vrijelijk door bos en over de weg. Zij zijn eigendom van de Sami, het volk dat van oudsher Lapland bewoont. Zij houden er nog zoveel mogelijk een traditionele levensstijl op na, en die levensstijl heeft als gevolg dat ieder rendier een economische waarde heeft. Bij wet is vastgelegd dat in het geval van een aanrijding met een rendier de automobilist altijd aansprakelijk is en de eigenaar financieel moet compenseren. Dus behalve slecht voor je auto en het welzijn en leven van het rendier, is het ook nog eens heel slecht voor je portemonnee. Om die reden zie je ze graag duidelijk voor je in de lange donkere nacht.... Het is trouwens een machtig gezicht om die beesten voor je op de weg te zien staan: al een paar keer meegemaakt.

Op de derde foto zie je tussen de lampen een stekker met snoer zitten. Dat is voor de olieverwarming. In de winter zijn temperaturen tussen de -20 en -40 hier heel gewoon, en om alles een beetje goed op gang te houden worden de auto’s, als ze niet worden gebruikt, aan de 220v gelegd. Een verwarmingselement in het carter houdt de temperatuur van de olie dan op bedrijfstemperatuur.

In de winter verschijnt ook een ander soort voertuig op de weg en overtreft het aantal auto’s: de sneeuwscooter. Nu in de zomer zijn die allemaal opgeborgen in schuren of tenten. Sommige van die exemplaren halen met gemak 120 km/u!
IMG-20180614-WA0002.jpg
IMG-20180614-WA0001.jpg
IMG-20180613-WA0017.jpg
IMG-20180613-WA0016.jpg
IMG-20180613-WA0011.jpg

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » za 30 jun 2018, 20:12

Deze keer geen foto's. Daarvoor was het stresslevel iets te hoog... Wat was het geval?
Ik stond langs de weg geparkeerd op een aflopend pad met steentjes, wat een paar meter verder naar beneden overging in een smal bospaadje. Ik had hem er achteruit ingereden, zodat mijn voorwielen op de weg stonden. Bij het wegrijden vergis ik mij: ik denk dat hij in
z’n eerste versnelling staat maar hij bleek in de achteruit te staan... (Heb mij in deze Up wel eens eerder vergist, in de vorige zat de achteruit tegenover de vijfde versnelling) Omdat ik op een helling sta geef ik nog eens flink gas ook en schiet dus achteruit de weg af. Met 4 wielen in het grind. Vervolgens kon ik in z’n 1 gas geven wat ik wilde, maar ik kwam niet meer vooruit. In plaats daarvan groeven de voorwielen zich steeds dieper in de steentjeslaag en vormden zich een dichte stofwolk rondom de auto. Dus: uit de auto, steentjeslaag zoveel mogelijk egaliseren en opnieuw proberen. Helaas waren nergens planken o.i.d. te bekennen. Maar wat ik ook probeerde, iedere keer schudde de auto zich tot bijna aan de bodemplaat vast in de grond en begon bovendien langzaam richting bos te glijden. Centimeter voor centimeter. Ten einde raad maar besloten hulp in te roepen. Dus op de weg staan en wachten op een auto die voorbijkomt en dan de aandacht trekken. En dan hopen op iemand met een sleepkabel en een sterke auto, zodat de Up! naar boven de weg op kan worden getrokken. Na een paar minuten komt er een auto aan en die stopt nadat hij ons heeft zien zwaaien. Er stapt een stoere Zweed uit een Volvo 740 en nadat hij even peinzend naar onze auto heeft staan staren, houdt hij zijn hand op en vraagt of hij het eens mag proberen. Niet het gevoel hebbende een keus te hebben geef ik hem de sleutels. Hij loopt naar beneden de weg af en verdwijnt in onze Up. Dan start hij hem en laat hem tot mijn grote schrik achteruit het bos in rollen! Ik hoorde allemaal boomtakken langs de Up glijden, *taktakketak* :shock: Toen nam hij een brullende aanloop en joeg de Up dwars door de grindhelling omhoog de weg op. Stof en steentjes vlogen in de rondte. Hij stapt uit, geeft mij de sleutels terug, wenst ons nog een fijne dag en rijdt weg. Oef!!
De schade lijkt mee te vallen. 2 hele kleine lichte krasjes op het rechterportier. Maar we konden wel verder, en daar waren we blij om. Dit is eigenlijk ook geen juiste situatie voor een Up natuurlijk.... Het is niet voor niks dat je hier vooral grote stoere auto’s ziet, grijs uitgeslagen van het vuil. En om een krasje geven ze al helemaal niet! ;)

Plaats reactie