Trillend stuur.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Trillend stuur.

Bericht door MandySV » vr 30 mar 2018, 07:48

Hi lieve UP! rijders,

Sinds twee weekjes ben ik de trotste eigenaar van de Volkswagen 1.0 High UP! uit 2014 met 42xxx op de teller.
Helaas loop ik tegen een probleem aan en hoop ik er via dit forum uit te komen.

De UP! staat op lichtmetalen 16" velgen, ik vind de auto best stuiterig/hobbelig op 16" vergeleken mijn vorige auto Seat Mii die op 15" stond. Je voelt duidelijk alle oneffenheden. Hebben meer mensen dit of ligt dit aan mij? :lol:

Het probleem waar ik momenteel tegen aan loop is dat ik vanaf 80 km/u tot 110 km/u een trilling in mijn stuur voel en me auto voelt aan de voorkant een beetje slingerend aan op de snelweg. Aangezien ik elke dag op de snelweg rij om naar mijn werk te gaan vind ik dit best storend. Ik heb gisteren nieuwe banden er op laten zetten en de trilling is er nog dus het lijkt mij niet aan het balanceren te liggen. Ik dacht misschien aan het uitlijnen? Kan dit? Wanneer ik mijn stuur los laat gaat de auto wel rechtdoor maar op een gegeven moment heeft die toch de nijging naar links of naar rechts te gaan of zou het probleem toch onder de motokap zijn?

Kent iemand dit probleem? Help me out.
Liefs,
Mandy

VwtjeArno
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 16:22
Locatie: Ede

Re: Trillend stuur.

Bericht door VwtjeArno » vr 30 mar 2018, 09:04

Het zou kunnen zijn dat de velgen zelf krom zijn. Maar dat hadden ze wel kunnen zien met de nieuwe banden eromheen leggen. Je zou kunnen proberen voor met achter te wisselen en kijken of dat verschil geeft.

Het zou anders nog kunnen dat er ergens iets mis is met de ophanging. Maar aangezien het bouwjaar en km stand zal dit nog niet echt ter sprake zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Vw up! High up 2014 5drs 60pk wit

I don't drive fast, but i'll fly low

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Trillend stuur.

Bericht door MandySV » vr 30 mar 2018, 09:14

VwtjeArno schreef:Het zou kunnen zijn dat de velgen zelf krom zijn. Maar dat hadden ze wel kunnen zien met de nieuwe banden eromheen leggen. Je zou kunnen proberen voor met achter te wisselen en kijken of dat verschil geeft.

Het zou anders nog kunnen dat er ergens iets mis is met de ophanging. Maar aangezien het bouwjaar en km stand zal dit nog niet echt ter sprake zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Bedankt Arno! Ik dacht zelf ook eerst dat er misschien een kromme velg zou zijn maar het lijkt mij inderdaad ook dat ze dit dan wel hadden moeten zien met de nieuwe banden er om heen leggen. De vorige eigenaar heeft wel de velg de stoep laten zien maar het lijkt mij niet dat die dan gelijk krom zou zijn? De trilling in het stuur is van 80 t/m 110 ongeveer, zou je een kromme velg niet contant moeten voelen?
Ik neem aan dat het niet aan de ophanging kan liggen aangezien de auto pas 4 jaar oud is en weinig kilometers heeft.

VwtjeArno
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 16:22
Locatie: Ede

Re: Trillend stuur.

Bericht door VwtjeArno » vr 30 mar 2018, 10:07

Het zou misschien toch kunnen maar dan is het vreemd dat het alleen tussen de 80 en 110 is.

Dat zou eerder overheen kunnen komen met een slecht gebalanceerd wiel.

Zou toch proberen even voor met achter te wisselen. En anders terug gaan naar het bedrijf waar je de banden hebt laten monteren om ze daar toch nog eens na te laten kijken op slingering en het onbalans
Vw up! High up 2014 5drs 60pk wit

I don't drive fast, but i'll fly low

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Trillend stuur.

Bericht door MandySV » vr 30 mar 2018, 10:19

VwtjeArno schreef:Het zou misschien toch kunnen maar dan is het vreemd dat het alleen tussen de 80 en 110 is.

Dat zou eerder overheen kunnen komen met een slecht gebalanceerd wiel.

Zou toch proberen even voor met achter te wisselen. En anders terug gaan naar het bedrijf waar je de banden hebt laten monteren om ze daar toch nog eens na te laten kijken op slingering en het onbalans
Ja lijkt mij inderdaad ook vreemd dat als die krom is dat ik dan alleen het stuur voel trillen tussen 80 & 110 km/u.
Ik ga inderdaad even proberen om voor met achter te wisselen.
Ook twijfel ik om me auto opnieuw te laten uitlijnen, kan het zijn dat de trilling daar van komt?

VwtjeArno
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 16:22
Locatie: Ede

Re: Trillend stuur.

Bericht door VwtjeArno » vr 30 mar 2018, 11:34

Uitlijning zou verder niks met trillen te maken hebben. Of ze moeten wel heel raar staan. Heeft eerder te maken met hoe de wielen staan en dat de auto niet een kant op trekt of erg last heeft van spoorvoriming. Daarbij ook nog eens de problemen met snelle slijtage van de banden.
Vw up! High up 2014 5drs 60pk wit

I don't drive fast, but i'll fly low

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Trillend stuur.

Bericht door MandySV » vr 30 mar 2018, 11:51

VwtjeArno schreef:Uitlijning zou verder niks met trillen te maken hebben. Of ze moeten wel heel raar staan. Heeft eerder te maken met hoe de wielen staan en dat de auto niet een kant op trekt of erg last heeft van spoorvoriming. Daarbij ook nog eens de problemen met snelle slijtage van de banden.
Ik moet wel zeggen dat ik met de 16" velgen wel veel oneffenheden / spoorvorming voel in de auto.
Uitlijnen kan opzich geen kwaad en zijn de kosten niet. Wellicht is het wel nodig dus laten we dit maar gewoon doen. :)
Ook ben ik vergeten te zeggen dat ik vorige week nieuwe remschijven en remblokken er op heb gezet en ik geloof dat de trillingen in het stuur sinds dien is gekomen. Het trillen is niet tijdens het remmen maar gewoon als ik rij. Ik weet niet of dit te maken kan hebben met de nieuwe schijven/blokken?

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Trillend stuur.

Bericht door edwin blank » vr 30 mar 2018, 16:46

Hallo Mandy,

Hoe groter de wielen, des te slechter de rij en -veereigenschappen.
Het zou kunnen dat de wielnaaf zelf krom is, dan krijg je dat trillen er alleen uit met het balanceren van het wiel op de auto.
Of het vernieuwen van de wielnaaf...
Dat is te controleren door de voorwielen te demonteren en de auto in de versnelling (op de krik, beide wielen) te laten draaien.
Bovendien is het mogelijk dat het wiel niet helemaal vlak op de naaf zit, het beste is de wielnaaf volledig ontroesten en er voor te zorgen dat deze vlak op de naaf zit.
Ook kan de remschijf niet volledig aansluiten omdat men de naaf niet eerst goed heeft schoongemaakt bij de montage.

Groet,

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

MandySV
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 07:24
Locatie: Rotterdam

Re: Trillend stuur.

Bericht door MandySV » vr 30 mar 2018, 17:17

edwin blank schreef:Hallo Mandy,

Hoe groter de wielen, des te slechter de rij en -veereigenschappen.
Het zou kunnen dat de wielnaaf zelf krom is, dan krijg je dat trillen er alleen uit met het balanceren van het wiel op de auto.
Of het vernieuwen van de wielnaaf...
Dat is te controleren door de voorwielen te demonteren en de auto in de versnelling (op de krik, beide wielen) te laten draaien.
Bovendien is het mogelijk dat het wiel niet helemaal vlak op de naaf zit, het beste is de wielnaaf volledig ontroesten en er voor te zorgen dat deze vlak op de naaf zit.
Ook kan de remschijf niet volledig aansluiten omdat men de naaf niet eerst goed heeft schoongemaakt bij de montage.

Groet,

Edwin
Hi Edwin,

Bedankt! Ik ben net naar de garage geweest en me voorbanden zijn opnieuw uitgebalanceerd en er zat inderdaad onbelans in maar de trilling is nog steeds hetzelfde.

Het kan dus zijn dat de trilling tussen 80 km/u tot 110 km/u door de remschijven komt?

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Trillend stuur.

Bericht door edwin blank » za 31 mar 2018, 15:39

Hallo Mandy,

Dat is mogelijk.
Remschijven opnieuw en vlak monteren en verder zoals ik heb beschreven.
Ik bezit zelf een aantal auto's en heb een hekel aan een trillend stuur.
Ik ben al jaren een "beruchte" klant bij bandenhandelaren maar uiteindelijk is het altijd goed gekomen.
Ook is het mogelijk dat de banden hoogteslag hebben waardoor het balanceren weinig zal helpen.
Oplossing is dan de banden te verdraaien op de velgen waardoor ze weer "ronder" aansluiten of vervangen.
Trillen is in ieder geval niet nodig en bovendien ook niet goed voor de ophangingsdelen van de auto op langere termijn.
Succces!

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Plaats elke dag een foto van je auto.

Bericht door arend van duijn » za 31 mar 2018, 20:11

Een VAG broertje.
Bijlagen
20180330_090123.jpg

Plaats reactie