DAB bekabeling

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

DAB bekabeling

Bericht door Dave_M » do 25 jan 2018, 16:29

Goedendag, ik ben er achter gekomen dat ik een DAB versie van de RCD215 in mijn bezit heb :dance: , ik zie namelijk een witte en zwarte fakra poort achter op me radio zitten. Het enige wat nu het probleem is is dat mijn antenne de standaard FM uitvoering is, ofwel er hangt maar 1 kabeltje uit. nu mijn vraag: is het perse nodig om een antenne te installeren waar 2 fakra kabeltjes uit hangen? of werkt het ook als ik een fakra splitter koop en die aan dat ene kabeltje en mijn beide radiopoorten aansluit?

Iemand ervaring mee?
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: DAB bekabeling

Bericht door jaappie » do 25 jan 2018, 16:51

Ik heb een nieuwe antenne gehaald met 2 aansluitingen

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: DAB bekabeling

Bericht door arnout84 » do 25 jan 2018, 18:38

Dave_M schreef:Goedendag, ik ben er achter gekomen dat ik een DAB versie van de RCD215 in mijn bezit heb :dance: , ik zie namelijk een witte en zwarte fakra poort achter op me radio zitten. Het enige wat nu het probleem is is dat mijn antenne de standaard FM uitvoering is, ofwel er hangt maar 1 kabeltje uit. nu mijn vraag: is het perse nodig om een antenne te installeren waar 2 fakra kabeltjes uit hangen? of werkt het ook als ik een fakra splitter koop en die aan dat ene kabeltje en mijn beide radiopoorten aansluit?

Iemand ervaring mee?
Gefeliciteerd! Je hebt weer een frustratie minder want die FM is waardeloos! Je hebt idd een andere antenne voet (en spriet) nodig met kabel van achteren naar voren (veeeeeel werk) Splitters bestaan wel maar heb daar geen ervaring mee of dat goed werkt.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: DAB bekabeling

Bericht door arnout84 » do 25 jan 2018, 18:40

Wel vreemd dat er een DAB radio in zit zonder antennekabel etc....

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: DAB bekabeling

Bericht door jaappie » do 25 jan 2018, 18:43

arnout84 schreef:Wel vreemd dat er een DAB radio in zit zonder antennekabel etc....
misschien is de vorige eigennar enthousiast geweest :lol:

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: DAB bekabeling

Bericht door arnout84 » do 25 jan 2018, 19:44

jaappie schreef:
arnout84 schreef:Wel vreemd dat er een DAB radio in zit zonder antennekabel etc....
misschien is de vorige eigennar enthousiast geweest :lol:
....en gedemotiveerd raakte toen ie de kabel wilde trekken....

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: DAB bekabeling

Bericht door jaappie » do 25 jan 2018, 19:45

haha ja precies dat!

maar als je even goed kijkt ben je in korte tijd al best snel klaar weet ik uit ervaring :mrgreen:

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: DAB bekabeling

Bericht door Dave_M » do 25 jan 2018, 19:52

arnout84 schreef:
Dave_M schreef:Goedendag, ik ben er achter gekomen dat ik een DAB versie van de RCD215 in mijn bezit heb :dance: , ik zie namelijk een witte en zwarte fakra poort achter op me radio zitten. Het enige wat nu het probleem is is dat mijn antenne de standaard FM uitvoering is, ofwel er hangt maar 1 kabeltje uit. nu mijn vraag: is het perse nodig om een antenne te installeren waar 2 fakra kabeltjes uit hangen? of werkt het ook als ik een fakra splitter koop en die aan dat ene kabeltje en mijn beide radiopoorten aansluit?

Iemand ervaring mee?
Gefeliciteerd! Je hebt weer een frustratie minder want die FM is waardeloos! Je hebt idd een andere antenne voet (en spriet) nodig met kabel van achteren naar voren (veeeeeel werk) Splitters bestaan wel maar heb daar geen ervaring mee of dat goed werkt.
misschien een poging waard, zou veel werk schelen. op een of andere manier heb ik het idee dat beide antenne voeten exact het zelfde zijn, ook kwa interne printplaat, de dab techniek zelf zit namelijk in de radio zelf lijkt mij.
arnout84 schreef:Wel vreemd dat er een DAB radio in zit zonder antennekabel etc....
tja, 2e week dat ik de up! nu in bezit heb ben benieuwd of er meer verrassingen zijn.
jaappie schreef:haha ja precies dat!

maar als je even goed kijkt ben je in korte tijd al best snel klaar weet ik uit ervaring :mrgreen:
het is sowieso een zomerprojectje voor mij ben niet van plan alles nu in de kou te gaan doen haha
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: DAB bekabeling

Bericht door arnout84 » do 25 jan 2018, 20:33

Dave_M schreef:
arnout84 schreef:
Dave_M schreef:Goedendag, ik ben er achter gekomen dat ik een DAB versie van de RCD215 in mijn bezit heb :dance: , ik zie namelijk een witte en zwarte fakra poort achter op me radio zitten. Het enige wat nu het probleem is is dat mijn antenne de standaard FM uitvoering is, ofwel er hangt maar 1 kabeltje uit. nu mijn vraag: is het perse nodig om een antenne te installeren waar 2 fakra kabeltjes uit hangen? of werkt het ook als ik een fakra splitter koop en die aan dat ene kabeltje en mijn beide radiopoorten aansluit?

Iemand ervaring mee?
Gefeliciteerd! Je hebt weer een frustratie minder want die FM is waardeloos! Je hebt idd een andere antenne voet (en spriet) nodig met kabel van achteren naar voren (veeeeeel werk) Splitters bestaan wel maar heb daar geen ervaring mee of dat goed werkt.
misschien een poging waard, zou veel werk schelen. op een of andere manier heb ik het idee dat beide antenne voeten exact het zelfde zijn, ook kwa interne printplaat, de dab techniek zelf zit namelijk in de radio zelf lijkt mij.
arnout84 schreef:Wel vreemd dat er een DAB radio in zit zonder antennekabel etc....
tja, 2e week dat ik de up! nu in bezit heb ben benieuwd of er meer verrassingen zijn.
jaappie schreef:haha ja precies dat!

maar als je even goed kijkt ben je in korte tijd al best snel klaar weet ik uit ervaring :mrgreen:
het is sowieso een zomerprojectje voor mij ben niet van plan alles nu in de kou te gaan doen haha
Nee, de antenne voet is echt anders (antenne draad is ook dikker) Daarom heb ik nooit zoveel vertrouwen in splitters etc. Wat je wel zou kunnen proberen is een raamantenne, zijn speciale voor in de handel voor VW DAB radio’s

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: DAB bekabeling

Bericht door Dave_M » do 25 jan 2018, 21:38

arnout84 schreef:Nee, de antenne voet is echt anders (antenne draad is ook dikker) Daarom heb ik nooit zoveel vertrouwen in splitters etc. Wat je wel zou kunnen proberen is een raamantenne, zijn speciale voor in de handel voor VW DAB radio’s
Die ben ik inderdaad ook al eens tegengekomen vandaag, misschien dat ik dat eens ga proberen.
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: DAB bekabeling

Bericht door Dave_M » vr 09 mar 2018, 11:23

Ik heb de externe antenne geinstalleerd en even mee gereden, werkt prima hier in de randstad, ik had zoveel kabellengte zelfs over dat ik de antenne kabel via het stuur->dak-> passagierskant zijlijst heb kunnen plakken aan de voorruit.

Dus als je geen zin heb om een kabel door heel je auto te trekken is dit een prima oplossing wat mij betreft. (Is alleen wel een heel kleinbeetje lelijk)
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: DAB bekabeling

Bericht door arnout84 » vr 09 mar 2018, 12:23

Prima toch als het werkt! Ik woon zelf in de grensstreek en merk ook dat de ontvangst daar minder is, ook met de originele antenne

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: DAB bekabeling

Bericht door enie-up » vr 09 mar 2018, 12:50

Instructievideo DAB+ antenne installeren voor je autoradio

https://www.youtube.com/watch?v=fVw2KKHGBD4" onclick="window.open(this.href);return false;

En kopen doen we dus hier :mrgreen:

https://nl.aliexpress.com/item/Universa ... autifyAB=0" onclick="window.open(this.href);return false;

7.17 $ ipv 44 euri

Dave_M
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 12:31
Locatie: Gouda

Re: DAB bekabeling

Bericht door Dave_M » vr 09 mar 2018, 19:42

enie-up schreef:Instructievideo DAB+ antenne installeren voor je autoradio

https://www.youtube.com/watch?v=fVw2KKHGBD4" onclick="window.open(this.href);return false;

En kopen doen we dus hier :mrgreen:

https://nl.aliexpress.com/item/Universa ... autifyAB=0" onclick="window.open(this.href);return false;

7.17 $ ipv 44 euri
voor een orginele up DAB radio gaat die stekker helaas niet werken, dan heb je toch echt een fakra aansluiting nodig.
VW Move Up! bluemotion 2012 44kW

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: DAB bekabeling

Bericht door arnout84 » vr 09 mar 2018, 21:09

Dave_M schreef:
enie-up schreef:Instructievideo DAB+ antenne installeren voor je autoradio

https://www.youtube.com/watch?v=fVw2KKHGBD4" onclick="window.open(this.href);return false;

En kopen doen we dus hier :mrgreen:

https://nl.aliexpress.com/item/Universa ... autifyAB=0" onclick="window.open(this.href);return false;

7.17 $ ipv 44 euri
voor een orginele up DAB radio gaat die stekker helaas niet werken, dan heb je toch echt een fakra aansluiting nodig.
Klopt, dit gaat echt niet werken

Plaats reactie