Nieuwe auto inrijden

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Nieuwe auto inrijden

Bericht door Drup » ma 01 jan 2018, 14:40

Dag allemaal,

Op deze eerste dag van een nieuw jaar begin ik eerst maar eens met iedereen veel Ups en weinig tot geen downs toe te wensen! Mijn eerste Up dit jaar kan ik a.s. zondag ophalen bij de dealer. Een High Up! TSI. En daar gaat mijn vraag over: Hoe moet je een nieuwe auto inrijden?

Sommigen beweren dat inrijden, door verbeterde productieprocessen, tegenwoordig niet echt meer nodig is. Anderen beweren dat je in het begin "rustig aan" moet doen, niet "te gek", of erger nog: dat je het moet "aanvoelen". Dat zijn begrippen waar ik van mens tot mens wel iets mee kan, maar in relatie tot een motorblok niet echt.:?

Vroeger, in de tachtiger jaren (ik loop al een tijdje mee) kocht ik eens een nieuwe motorfiets. Toen werd gezegd: Tot 1000km niet boven de 5000 toeren uitkomen. Daarna mocht je los. Beetje zwart/wit, maar wel lekker duidelijk.

Vooral het begrip "rustig" baart mij enigszins zorgen. ;) Ik ga van 60pk naar 90pk en wil zo snel mogelijk het verschil ontdekken natuurlijk. Maar stel, je spreekt met jezelf af in het begin, wat dat ook mag zijn, niet boven de 4000 toeren uit te komen. Als je dan 2000 toeren in z'n 3e versnelling rijdt en je geeft plankgas en schakelt bij 4000 toeren naar ze 4, ben je dan nog "rustig" bezig? En stelt de aanwezigheid van een turbo nog eisen t.a.v. juist inrijden?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Touchwood » ma 01 jan 2018, 16:38

Het instructieboekje vermeld er wel iets over. Nog even geduld.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Autheo » ma 01 jan 2018, 16:43

In het instructieboekje dat je bij de auto zult krijgen, staat over inrijden het volgende:

Motor inrijden
De nieuwe motor moet op de eerste 1500 kilometer worden ingereden. Tijdens de eerste bedrijfsuren ontstaat er in de motor een hogere inwendige wrijving dan later, wanneer alle bewegende delen op elkaar zijn ingesteld.
De rijstijl tijdens de eerste 1500 kilometer is ook van invloed op de motorkwaliteit. Daarna moet ook met een gematigd toerental worden gereden, vooral wanneer de motor koud is – om slijtage van de motor te verminderen en de levensduur te verlengen. Rij nooit met een te laag motortoerental. Schakel altijd een versnelling terug zodra de motor niet meer "gelijkmatig" draait.
Tot 1000 kilometer geldt:
● Geef niet vol gas.
● Laat de motor niet op meer dan 2/3 van het maximumtoerental draaien.
Verhoog tussen de 1.000 en 1.500 kilometer het vermogen geleidelijk tot de maximumsnelheid en een hoog motortoerental worden bereikt.

Let wel, dit betreft het instructieboekje van een 60 pk zonder turbo, dus misschien staat er in het boekje wat jij krijgt nog wel iets meer over.
Maar, zoals je ziet, het gaat om de eerste 1500 km, dus ik denk dat het wel zal meevallen. Ik denk dat je meer geduld moest hebben tot de auto geleverd werd, die 1500 km even iets rustiger aan doen zal dan vast ook wel lukken. Succes met je nieuwe up! We zien de foto's graag hier verschijnen. ;)

Overigens: op zondag een nieuwe auto bij de dealer ophalen? Da's vast niet hier in Nederland, geen dealer die graag z'n personeel in het weekend het dubbele wil betalen.

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Drup » ma 01 jan 2018, 17:10

Ah, dank jullie wel. Nooit gedacht aan zo iets vanzelfsprekends als een instructieboekje.
Autheo schreef:Overigens: op zondag een nieuwe auto bij de dealer ophalen? Da's vast niet hier in Nederland, geen dealer die graag z'n personeel in het weekend het dubbele wil betalen.
Tenzij de zaken goed gaan? De dealer hier ter plaatse heeft het zo druk met het uitleveren van nieuwe auto's, dat ze besloten hebben dat zoveel als mogelijk op zondag te doen. Dan is het rustiger: de showroom is dicht, de werkplaats is dicht, er gaan geen telefoons. Dan kunnen ze de klant die extra aandacht geven, die bij het ophalen van een nieuwe auto hoort. Althans, zo is het naar mij toe gemotiveerd.
Autheo schreef:Verhoog tussen de 1.000 en 1.500 kilometer het vermogen geleidelijk tot de maximumsnelheid en een hoog motortoerental worden bereikt.
Gauw maar weer doorsparen dan. Dat gaat me een vermogen aan boetes kosten.:eusa-think:

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door enie-up » ma 01 jan 2018, 17:24

Gauw maar weer doorsparen dan. Dat gaat me een vermogen aan boetes kosten.:eusa-think:
:snooty: http://www.flitsmeister.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :whistle:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Autheo » ma 01 jan 2018, 18:07

Drup schreef:
Autheo schreef:Verhoog tussen de 1.000 en 1.500 kilometer het vermogen geleidelijk tot de maximumsnelheid en een hoog motortoerental worden bereikt.
Gauw maar weer doorsparen dan. Dat gaat me een vermogen aan boetes kosten.:eusa-think:
Instructieboekjes moet je altijd heel letterlijk nemen. Dus die 500 km tussen de 1.000 en 1.500 km is het verstandig alleen in Duitsland op de Autobahn op die stukken te rijden, waar geen max. snelheid geldt. Daarna hoef je niet meer door te gaan tot de max. snelheid, dus dan kun je hier in Nederland weer terecht. Tja, en anders, als hier in Nederland de politie je staande houdt, mag je altijd een reden opgeven waarom je zo snel reed: "Agent, dat moet van meneer Pon, dus ik kan er echt niets aan doen, kijk maar, hier staat het in zijn officiële schrijven". Daar zullen ze vast wel begrip voor hebben, want vaak rijden ze zelf ook in VW's ;)

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Drup » ma 01 jan 2018, 19:19

Tja, in een ideale wereld werkt iedereen met je mee, dus ook de politie.
Nog idealer zou zijn wanneer Pon, vanuit begrip en respect voor haar klanten, je een tijdelijke ontheffing verleent. Zodat je, na op maandagochtend 9 uur al zigzaggend een tijdje op de A2 te hebben gereden, je met een gezicht vol onschuld je "inrijbewijs" kunt tonen. En oom agent na een blik op de kilometerteller je nog een fijne dag wenst (maar natuurlijk ook moet controleren of er niet mee geknoeid is).

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Touchwood » ma 01 jan 2018, 19:58

Valt toch nog best veel over te vertellen dat inrijden. :mrgreen:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door arend van duijn » ma 01 jan 2018, 20:06

Alvast veel geluk met je UP! TSI !!! En er zit een uitgebreide handleiding bij (veel leesplezier )
wij wachten op de fotos !

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Autheo » ma 01 jan 2018, 20:20

Drup schreef:Tja, in een ideale wereld werkt iedereen met je mee, dus ook de politie.
Nog idealer zou zijn wanneer Pon, vanuit begrip en respect voor haar klanten, je een tijdelijke ontheffing verleent. Zodat je, na op maandagochtend 9 uur al zigzaggend een tijdje op de A2 te hebben gereden, je met een gezicht vol onschuld je "inrijbewijs" kunt tonen. En oom agent na een blik op de kilometerteller je nog een fijne dag wenst (maar natuurlijk ook moet controleren of er niet mee geknoeid is).
Ik meen begrepen te hebben dat Pon daar al de voorbereidingen voor aan het treffen is. Om alle inrijders een beetje te kunnen bijhouden, krijgt de politie immers speciaal gechipte Audi's. Misschien geven die aan de inrijders die gecontroleerd worden dan ook wel zo'n speciale sleutelhanger, en daarbij niet de titel BOB maar BOP (Bewust Over Pon). ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Tom Westendorp » ma 01 jan 2018, 22:19

Ik adviseer mensen altijd om de eerste 1.000 kilometer netjes rustig aan te doen en vooral lang dezelfde toerentallen te vermijden. Daarna goed gas geven en de auto bij een warme mtoor stevig doortrekken dan loopt het spul mooi op elkaar in. Te rustig is niet goed en te hard is uiteraard ook niet goed. Een beetje met beleid maar niet te voorzichtig.

Daarnaast is het met de TSI ook van belang om hem rustig koud te rijden. Blaas niet met 160 op de duitse autobahn en zet hem vervolgens met een gloeiend hete motor stil voor een stoplicht doormiddel van het startstop systeem. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door damianw26 » za 13 jan 2018, 14:29

In het boekje van de tsi staat exact hetzelfde overigens qua inrijden. Het slimmer om in te rijden, en ik zou het iedereen aanraden om te doen. Maar met de huidige maatafwijkingen van de verschillende onderdelen is inrijden niet enorm belangrijk. Goed rustig warm rijden en dan een paar keer gas geven is niet schadelijk, als je benieuwd bent naar de kracht van de tsi. Overigens bestaat het niet dat een motor lui wordt, als je altijd zuinig rijdt en de schakelindicator opvolgt, zeker met een turbo motor krijg je gewoon interne vervuiling wat de motor 'lui' zou maken. Dus goed gas geven met het ding als ie eenmaal warm is houdt de boel schoon en op lange termijn heel ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Drup » za 13 jan 2018, 14:41

Al 500km gedaan. Morgen op en neer naar Drenthe, dus dan zitten we bijna op de 1000. Zal blij zijn als het er op zit en we weer 'normaal' kunnen doen... :icon-mrgreen:

Josje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 22:09

Re: Nieuwe auto inrijden

Bericht door Josje » zo 14 jan 2018, 22:34

Gewoon normaal rijden, dus motor starten en rustig met lage toerentallen wegrijden en opschakelen. Niet boven de 3000 toeren komen. Verder is het inrijden helemaal niet meer zo van belang als bijvoorbeeld 40 of 50 jaar geleden. De productieprocessen zijn zodanig dat de maatvoeringen van alle inwendige onderdelen van de motor nagenoeg perfect zijn.

Het is steeds meer een gevoel, dat inrijden. Iets 'tussen de oren'.

Plaats reactie