Pagina 1 van 1

Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 15:23
door enie-up
Hoewel je zou denken dat compacte stadsauto's uitstekend op hun plek zijn in Europa, blijkt het toch lastig om de kleine rakkers in de markt te zetten. Volkswagen twijfelt of de kosten van de Up nog opwegen tegen de opbrengsten. :shock:

De Volkswagen Up is een bijzonder populaire auto op onze wegen, maar Volkswagen heeft zo zijn twijfels over de toekomst van het model. Het blijkt verdraait lastig om de CO2-uitstoot van de stadsauto laag te houden zonder de kosten te veel te laten stijgen. "Bij kleine auto's is het heel moeilijk om de uitstoot onder de 93 of 95 gram CO2 per kilometer te krijgen zonder hoge kosten", geeft Volkswagens topman Herbert Diess toe. "We zien nog steeds een toekomst voor het segment, maar we moeten afwegen hoeveel winst en positieve CO2-effecten we krijgen van de Up."

Iedere fabrikant moet volgens de Europese uitstootregels zijn gemiddelde uitstoot onder een bepaald niveau krijgen. Een paar jaar terug waren de kleine modellen nog essentieel om dat gemiddelde fors naar beneden te trekken. Ondertussen zijn de ontwikkelingen gevorderd en stoten ook veel grotere modellen minder dan 100 gram CO2 per kilometer uit. Het belang van de stadsauto voor het lage gemiddelde neemt hierdoor af. Door de stevige concurrentie in het segment zijn de marges ook klein en levert de Up relatief weinig geld op. "De kleine auto's moeten goed zijn voor ons CO2-gemiddelde en anders moeten we ze heroverwegen. Of de prijs omhoog gooien."

Toekomst
Dat betekent overigens niet dat er helemaal geen toekomst voor de Up is. In opkomende markten als Brazilië doet het kleintje het uitstekend en daar doen ze ook niet moeilijk over een grammetje CO2 meer of minder. Voor Europa is het lastiger. "Het verkopen van kleine auto's is lastig. Het is een Europees probleem", moet Diess erkennen. Het probleem zit hem vooral in het goedkoop zuinig maken van benzinemotoren. "Het wordt ingewikkeld. Een elektrische Up is veel logischer", concludeert de VW-baas, waarmee hij misschien wel de sterkste hint over de Europese toekomst van het model geeft.

De topman bekent dat er momenteel nog geen beslissing is gemaakt over de Europese carrière van de Up dus voorlopig blijft de compacte auto nog in de showroom staan. Desgevraagd laat ook Skoda-baas Bernhard Maier weten dat er nog geen plannen zijn om de Citigo (Up met een ander logo) te schrappen, al benadrukt hij dat het model vooral een hit is in opkomende markten. Ook hij geeft aan dat het model zich goed leent voor een elektrische versie, waarmee het wel het wel duidelijk is waar het heen gaat. De Up en Citigo zullen voorlopig nog wel even bij ons zijn, maar hun toekomst ligt in Europa meer bij batterijen dan bij brandstof.

G. Hoevenaars | 13.09.2017 | 10:27

https://www.autobahn.eu/5429/volkswagen ... in-europa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verzamelaarsobject dus 8-)

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 18:44
door Autheo
Tot nog toe zijn bij Volkswagen alle kleintjes onder de Polo geen blijvertjes gebleven, zoals de Lupo en de Fox. Ik denk dat voorlopig de up! nog wel even zal blijven, alleen al om de investering van de face-lift terug te kunnen verdienen. Maar om de up te schrappen zullen ook eerst nog wel andere overwegingen meespelen. Want als de 'instappers' in kleine auto's eerst bij andere merken beginnen, is het risico groot dat men bij dat andere merk daarna doorstroomt naar wat groters. Dus of Volkswagen dat wil missen?

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 22:34
door Touchwood
Wat weer een verhaal. Alsof een elektrische Up met een actieradius van 800 kilometer, die in 5 minuten op te laden is komende 10 jaar goedkoop zal zijn. En met goedkoop bedoel ik dan te koop voor 11000 euro.

Volkswagen could axe Up in Europe.

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 17:10
door Riddick
VW boss says city car's future is in doubt due to challenges of selling small cars and meeting emissions targets in the European market.

https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... axe-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volkswagen could axe Up in Europe.

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 17:24
door Autheo
Riddick schreef:VW boss says city car's future is in doubt due to challenges of selling small cars and meeting emissions targets in the European market.

https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... axe-europe" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante link, maar waarom moet je er een nieuw topic over openen als er al een eerder topic over ditzelfde onderwerp is?
Zie http://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5957

Edit: zie dat inmiddels de webmaster de topics gekoppeld heeft. Handig, dank je wel! Maar laten we met elkaar er op letten om niet klakkeloos een topic te beginnen, als we kunnen aanhaken op bestaande topics. Dan houden we het zelf overzichtelijk, zonder de webmaster extra werk te geven ;)

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 18:52
door Autheo
Autheo schreef:....Maar om de up te schrappen zullen ook eerst nog wel andere overwegingen meespelen. Want als de 'instappers' in kleine auto's eerst bij andere merken beginnen, is het risico groot dat men bij dat andere merk daarna doorstroomt naar wat groters. Dus of Volkswagen dat wil missen?
Grappig in het artikel waar Riddick naar verwijst te lezen dat de baas van Skoda mijn gesuggereerde argument letterlijk noemt. Wat voor Skoda geldt, gaat denk ik voor de andere twee ook op.

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 19:09
door Touchwood
Waarom wordt de Up zo vaak omschreven als stadsauto? Ik rijd er bijna nooit mee in een stad en ik ben niet de enige op de snelweg met een Up. Of een Mii. Of een Citigo.

Zijn dat nu journalisten, die zelf in de stad wonen en helemaal geen auto hebben? Of zijn het journalisten, die alleen maar napraten en eigenlijk maar wat kletsen om het stukje vol te krijgen?

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: za 16 sep 2017, 11:15
door dennuus1
Touchwood schreef:Waarom wordt de Up zo vaak omschreven als stadsauto? Ik rijd er bijna nooit mee in een stad en ik ben niet de enige op de snelweg met een Up. Of een Mii. Of een Citigo.

Zijn dat nu journalisten, die zelf in de stad wonen en helemaal geen auto hebben? Of zijn het journalisten, die alleen maar napraten en eigenlijk maar wat kletsen om het stukje vol te krijgen?
Kleine auto = stadsauto. Omdat ze perfect zijn voor in de stad. Maar daarom kun je ze nog wel ergens anders tegen komen..

Een Audi R8 is een sportauto, maar daarom kun je hem ook nog wel in de stad tegen komen.. Is het dan een stadsauto? Nee..

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: za 16 sep 2017, 15:21
door Touchwood
Een kleine auto van 50 jaar geleden was alleen maar geschikt voor korte afstanden vanwege de herrie en het gebrek aan comfort. Een Fiat 500 bv. De Up is groter en oneindig veel stiller en comfortabeler dan de eerste Golf van 1975. De wagen is volkomen geschikt om lange vakantiereizen mee te maken. En toch wordt het een stadsautootje genoemd...

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: za 16 sep 2017, 16:52
door Autheo
Touchwood schreef:Een kleine auto van 50 jaar geleden was alleen maar geschikt voor korte afstanden vanwege de herrie en het gebrek aan comfort. Een Fiat 500 bv. De Up is groter en oneindig veel stiller en comfortabeler dan de eerste Golf van 1975. De wagen is volkomen geschikt om lange vakantiereizen mee te maken. En toch wordt het een stadsautootje genoemd...
Tja, of je het nu het onderscheid maakt in A, B, C en D segment, of het onderscheid als stadsauto, middenklasse, reisauto's e.d., wat maakt dat uit? Het zal altijd wel zo blijven dat sommige Suv-ferds of lui met een andere grote auto het gewoon niet kunnen hebben als jij ze met je Vagling voorbij komt, en vinden dat zij meer recht op de weg hebben dan jij. Want volgens die kortzichtigen mag je met je 'stadsauto' beslist niet daarbuiten verschijnen, misschien wel uit hun frustratie dat zij in de stad niet in die kleine gaatjes kunnen parkeren.
Ik zou zeggen: laat ze maar in hun grote bak gaar koken, en geniet gewoon lekker van alle comfort dat je A-segmenter heeft, zowel binnen als buiten de stad! En van het feit dat jouw portemonnee dan meer ruimte heeft voor ander plezier!

Re: Volkswagen overweegt Up te killen in Europa

Geplaatst: za 16 sep 2017, 18:05
door dennuus1
Touchwood schreef:Een kleine auto van 50 jaar geleden was alleen maar geschikt voor korte afstanden vanwege de herrie en het gebrek aan comfort. Een Fiat 500 bv. De Up is groter en oneindig veel stiller en comfortabeler dan de eerste Golf van 1975. De wagen is volkomen geschikt om lange vakantiereizen mee te maken. En toch wordt het een stadsautootje genoemd...
Tja, ik rijd er ook overal mee naar toe, maar ik noem het zelf ook altijd een boodschappenauto of een koekblikje :mrgreen: