VW Up! of toch niet?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
SkillSyde
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 22:05

VW Up! of toch niet?

Bericht door SkillSyde » ma 27 mar 2017, 22:24

Goedenavond!

Ik ben deze week een beetje aan het kijken voor een andere auto, en aangezien mijn broer bij de Audi dealer werkt (en dus korting op veel onderdelen) kom ik al snel bij auto's van de Volkswagen groep. Dat scheelt me toch een paar 100€ per jaar.

Ik twijfel nu echter een beetje tussen een VW Up! en een VW Polo. Vooral vanwege mijn lengte. Er zit relatief weinig prijsverschil tussen een tweedehands van deze modellen. Nu was mijn vraag: Wat is voor jullie de reden van jullie gemaakte keuze? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Misschien handig om te weten.
Lengte: 1,94M
Kilometers per jaar: 30.000.
Mijn meeste ritten zijn stukjes van 30km.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
blastaway
Vagling liefhebber
Berichten: 530
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 12:42

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door blastaway » ma 27 mar 2017, 22:30

Ik ben zelf 1,96 meter en de auto is voor mij perfect. Ik zit er beter in dan een lease astra en clio die ik ooit heb gehad. Je moet de afweging zelf maken maar voor de grootte van de auto hoef je het niet te laten iig. Ik denk dat je wel met 30k per jaar beter met een polo af bent, maar ligt ook aan je portemonnee. Een basis polo is ook niet veel soeps.
- Mii 75 pk full option; ap schroefset and Helix soundsystem.
- Volvo xc60 r-design d5 240 pk 490nm full option

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door damianw26 » ma 27 mar 2017, 22:59

De up is sowieso veel leuker om mee te rijden dan de standaard saaie weke polo, al is er van bijna iedere auto wat leuks te maken met goede banden en veren en een laag gewicht. Daarom alleen al heeft de up mijn voorkeur, plezier om mee te rijden, zuinig en kost geen fluit om mee te rijden. Ben je meer van het comfortabele da nis een polo tsi zonder twijfel beter, met een mpi lijkt het me een ramp.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

SkillSyde
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 22:05

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door SkillSyde » di 28 mar 2017, 22:36

Bedankt voor de reacties. Ik ga deze week nog een keertje proef rijden met allebei de auto's voor een langere afstand en wie weet staat mijn Up! binnenkort ook op het forum ;)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door TwitNour » wo 29 mar 2017, 00:31

Wat je ook kiest, het zijn beide leuke auto's. Allebei hebben zij zo hun voordelen. Up's prijs, verbruik, overige kosten en plezier maken het voor mij een geweldige auto om in te rijden, dag in dag uit. Na zeker 3 jaar maak ik nog met alle plezier veel kilometers. Prijstechnisch is het ook gewoon aantrekkelijk. Als je wilt, en je leert de auto goed kennen, kun je er gemakkelijk 1 op 20 tot 22 uithalen.

Over je lengte zou ik me geen zorgen maken. In beide auto's gaat dat prima. De Up is voor z'n maat vrij ruim van binnen en dat komt je echt ten goede. Ik zou er wel kritisch naar kijken bij je proefrit. Niks zo vervelend als een auto waar je niet in past.

Beide auto's zijn goed, maar nogmaals, de een heeft weer z'n voordelen en de ander ook. Ik zou ook aanraden om eventueel naar een Seat Mii of Skoda Citigo te kijken. Misschien dat dat je keuze nog makkelijker maakt gezien sommige prijsverschillen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door Tom Westendorp » wo 29 mar 2017, 07:19

Wanneer je ver boven de 1,90 bent is een driedeurs misschien het overwegen waard die heeft een wat makkelijkere instap door de langere portieren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

SkillSyde
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 22:05

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door SkillSyde » wo 29 mar 2017, 21:45

Ik vind de Seat Mii en de Skoda Citigo persoonlijk een stuk minder mooi, het prijsverschil vind ik daardoor echt compleet te verwaarlozen.

Ik was ook zeker van plan een 3 deurs te nemen, ik had mn oog op een mooie Black edition :).

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door damianw26 » wo 29 mar 2017, 22:45

De up heeft de volledige achterklep van glas, en niet nog een stuk carrosserie ertussen. Vind ik mits 65% getint een stuk mooier en vooral heel makkelijk schoon te maken. En de up heeft de mooiste achterlichten/klokken, altijd een up kiezen dus ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door lupocor » do 30 mar 2017, 07:04

de mii vind ik wat sportiever ogen dan een up of citygo , maar dat vind ik.
ook de kleur zou voor mij belangrijk zijn, geen zwart of een heel donkere kleur maar een vrolijk kleurtje heeft mijn voorkeur, dat maakt het allemaal wat vrolijker op de weg. (zeker met zoveel kleine auto's op de weg)

Mert04
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:15

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door Mert04 » do 30 mar 2017, 07:19

Bij mij ging het ook tussen de Polo en de up en ik moet je zeggen, ik heb geen seconde spijt gehad van mn keuze. Het grote voordeel van een up is dat ze niet ouder kunnen zijn dan 2012 en vaak niet zo erg veel hebben gelopen. Daarbij zijn opties op de up veel goedkoper. Een goed onderhouden high up met vrijwel alle opties erop is daardoor ongeveer net zo duur als een geheel kale Polo met veel km's op de klok. Denk bij de opties aan navigatiesysteem met Bluetooth telefoon verbinding voor gesprekken en streamen van muziek, parkeersensoren, cruise control, airco, een redelijke set speakers die te tweaken zijn, hill hold, lichtmetalen velgen, mistlichten, city emergency braking, snelheidsafhankelijk stuurwiel etc etc. Ten alle tijden heb ik het idee dat ik in een veel 'luxere' auto rijdt dan 'slechts' een up. Met de pk update van vagtechniek naar 75pk lopen de 60pk varianten ook erg lekker en zijn ze nog behoorlijk pittig! Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door Caddykaatje » do 30 mar 2017, 11:12

Wij hebben een Passat variant met veel opties maar vaak is het ruziën wie de Up mee mag nemen. Echt een fijne auto zeker met schuifdak open.
Volkswagen UP GTI

graafie
Vagling liefhebber
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 23:29

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door graafie » do 30 mar 2017, 11:43

Ik heb ervaring met de Up en de Polo (diesel), we hebben ze namelijk hier allebei staan. Wat ruimte binnenin betreft maakt het weinig uit, ik schrok best wel van de ruimte in de Up, dat had ik echt niet verwacht. Wat ik wel jammer vind is dat je het stuur van de Up alleen maar hoger of lager kunt zetten terwijl je bij de Polo ook nog eens het stuur naar voren of achteren kunt zetten. Beide auto's zijn verlaagd en liggen lekker op de weg. De Up heeft als voordeel dat hij goedkoper is in de belasting, verzekering en verbruik, althans die van ons, :D de velgen en banden van de Polo zijn nogal zwaar en breed. Het is dat ik aardig wat geld in de Polo heb gestopt voor modificaties en ik het daarom zonde vind om hem weg te doen, mocht ik een goede verkoopprijs krijgen dan kwam er een Uppie voor terug. ;) Van buiten lekker klein en handig in het verkeer en van binnen lekker ruim.

SkillSyde
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 22:05

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door SkillSyde » za 01 apr 2017, 14:06

Ben vandaag gaan proefrijden en eigenlijk helemaal weg van de Up! Ik had nog 1 vraagje. Hoe gaan jullie overweg met de achterbank :shock:? Als ik mijn stoel op de juiste afstand zet is er ongeveer 5cm beenruimte voor diegene achter mij :(. Rijden jullie wel eens met 4/5 man in de auto?

Alvast bedankt voor de feedback!!

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door damianw26 » za 01 apr 2017, 14:37

Ik ben zelf 1,70 lang dus voor mijn achterpassagiers is er ruimte genoeg. Overigens rijd ik 90% van de tijd met max 2 personen in de auto, en het meeste alleen. Kofferruimte is prima voor 2 koffers en wat losse rommel. Ben je trouwens in de markt voor een nieuwe of 2e hands up?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door edwin blank » za 01 apr 2017, 15:56

Hallo,

Ofschoon ik me niet populair op dit forum zal maken, de Polo TSI is een auto die in alle opzichten een klasse groter is. Veel stiller en op langere stukken gewoon meer auto. Bovendien is de afwerking van het interieur veel volwassener. De huidige Polo komt steeds dichter bij de Golf voor minder geld. De Up is misschien leuker, de Polo is volwassener en volgens mij de betere aanbieding.

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door TwitNour » za 01 apr 2017, 18:29

edwin blank schreef:Hallo,

Ofschoon ik me niet populair op dit forum zal maken, de Polo TSI is een auto die in alle opzichten een klasse groter is. Veel stiller en op langere stukken gewoon meer auto. Bovendien is de afwerking van het interieur veel volwassener. De huidige Polo komt steeds dichter bij de Golf voor minder geld. De Up is misschien leuker, de Polo is volwassener en volgens mij de betere aanbieding.

Edwin

Het is maar net waar je naar opzoek bent. In principe ben ik het hiermee eens. Ga je voor volwassenheid, kies je de Polo, en voor fun ga je voor de Up.

SkillSyde
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 22:05

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door SkillSyde » za 01 apr 2017, 19:06

Ik ben aan het kijken voor een tweedehands Up! en heb een mooie met alle opties die ik wil op het oog. Enige "probleempje" is die achterbank..

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door TwitNour » za 01 apr 2017, 19:11

Wat is er mis met de achterbank? Te weinig plaatsen? Weinig beenruimte?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door Autheo » za 01 apr 2017, 19:19

edwin blank schreef:Hallo,

Ofschoon ik me niet populair op dit forum zal maken, de Polo TSI is een auto die in alle opzichten een klasse groter is. Veel stiller en op langere stukken gewoon meer auto. Bovendien is de afwerking van het interieur veel volwassener. De huidige Polo komt steeds dichter bij de Golf voor minder geld. De Up is misschien leuker, de Polo is volwassener en volgens mij de betere aanbieding.

Edwin
1 april :lol:

SkillSyde
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 22:05

Re: VW Up! of toch niet?

Bericht door SkillSyde » za 01 apr 2017, 22:57

TwitNour schreef:Wat is er mis met de achterbank? Te weinig plaatsen? Weinig beenruimte?
Ja ik ben bang van wel. Met mijn lengte 'moet' de stoel zo ver naar achteren dat er niemand achter mij kan zitten. Hebben meer mensen hier last van/oplossing voor?

Plaats reactie